Går det att böja om en btn-bakgrund? Göra hål för grottor i själva bakgrunden?

#1 - 17 maj 2010 20:12
Har en btn-bakgrund som tar upp nästan 1/3-del av akvariumet (200 l mätt i yttermått) och det känns inte så roligt. Har köpt den begagnad med ett begagnat akvarium. Funderar nu på om den går att böja till lite eller om jag skulle förstöra den då? Den går mot bakväggen precis i mittenpunkten (lod- och vågrätt) men sen går den utåt åt alla håll (sidorna och uppåt). Det är dessutom stor "bulor" (som ska föreställa typ klippor) som står ut så att det på vissa ställen är endast nån dm kvar till framrutan (akvariumet är 40 djupt). Tänkte om man kan lägga den i kokhett vatten i badkaret och sedan bända försiktigt eller om den spricker då, någon som vet? Eller någon som har andra tips hur man kan göra?

Undrar också över om man kan bygga grottor i dessa utbuktningar? Vill ha lite grottor till invånarna och det blir svårt att få plats med stenditon när bakgrunden redan tar så stor plats (framför allt i botten går den fram mycket) - jag vill ju få plats med (mycket) växter, en gren och att man ser botten lite också. Tänkte ifall man sågar ut "öppningar" som man filar mjuka och sedan bygger ett litet typ stenröse runt öppningen så att den inte syns utifrån. Insidan tänkte jag göra som en nätpåse där jag lägger lite sten i botten men sen måste jag ju isolera grottorna även från den sidan och frågar är hur man gör det? Annars blir det ju ingen grotta för fisken utan gul vägg och insyn till andra nätgrottor. Finns det något tygliknande man kan ha i akvarium?

Alla idéer hur jag ska kunna få till mer utrymme mottages mer än tacksamt. Vill heller inte helt skippa bakgrunden eftersom den är väldigt snygg trots allt och har inte råd att köpa ny.

Tänkte infoga bilder men hittade inte hur man gör men ni hajar kanske grejen ändå.
#2 - 17 maj 2010 20:20
Såg nu att jag inte får bifoga bilder eftersom jag inte är guldmedlem. Än.
#3 - 17 maj 2010 20:24
http://imageshack.us/

Lägg upp dom där och lägg länkarna här.
Bilagor:
#4 - 17 maj 2010 20:39
http://i113.photobucket.com/albums/n233/vickson_2006/Akvarium/akvarium1.jpg
http://i113.photobucket.com/albums/n233/vickson_2006/Akvarium/akvarium2.jpg

Tack DjTommy: kom på när du tipsade om imageshack att jag ju faktiskt har ett gammalt photobucket-konto så jag la in dem där. Dessa bilder är från försäljaren och inte helt tydliga men man får ett hum i alla fall.
#5 - 17 maj 2010 20:57
Varför inte skära ut bakgrunden, sälja den och köpa Slimline för pengarna:)?
Personligen skulle jag inte i hela världen ha en sådan bakgrund i ett sådant kar, det blir som du skriver ingen plats över för fisken....
Att böja den funkar inget vidare, sedan att skära hål för grottor låter heller inte som en bra idé då det är svårt att få det bra/snyggt.
#6 - 17 maj 2010 21:02
Tror verkligen inte att någon betalar för det om jag ska vara ärlig. Det är snesågat på sidorna (så att det glipar upp till ett finger på sina håll) och tokmycket ingrodda alger. Dessutom vill jag fylla akvariet direkt när jag får det i slutet av veckan.
#7 - 17 maj 2010 21:08
Jag skulle skurit ur den och vänt den upp och ner. Just den bakgrunden blir skitsnygg, blir som ett överhäng...

Fast iofs så får du kanske inte ner så mycket ljus.... Men kör med spottar bara på sidorna som lyser snett mot mitten :) Lite rötter, snygg sand (blanda grövre och finare + blandade storlekar grus utifrån) och på det så kan du köra lite ciklider :D
#8 - 17 maj 2010 21:10
Tack Dahlberg för tipset men jag vill satsa väldigt mycket på växter i akvariumet och inga ciklider. Men promota din idé så kanske någon vill köpa bakgrunden för som du säger är den väldigt snyggt utformad.
#9 - 17 maj 2010 22:06
Jaha, ska du ha växter så är det definitivt fel bakgrund, tyvärr.
Karet är ett bra köp, MP är ett bra märke. Men som med de flesta andra möbelakvarium är de lite högre och inte så djupa, och då stjäl en tex BTN stor plats.

Även om du nu är sugen på att dra igång karet när du fått hem det så kommer du troligen at ångra dig om ett tag, även om det kostar några hundringar så skulle jag personligen byta ut bakgrunden och offra ett par dagar på det:).
#10 - 17 maj 2010 22:13
ansjo: problemet är att jag har en begränsad budget och får redan lägga ut 300 mer än väntat då jag var tvungen att lämna in karet för silikonfix. Funderar dock lite på en rockwall för det blev inte så farligt men då tillkommer ju frakt och det vet jag inte hur mycket det blir. I såfall kommer jag inte ha råd med moduler eller extra bitar att bygga in slangar och doppvärmare utan de kommer få "synas" i akvariumet och frågan är hur snyggt det blir (kommer försöka dölja så gott det går bakom växter i alla fall).

Det jag gillar med den här biffiga bakgrunden är att den är otroligt naturtrogen just för att den buktar så mycket åt alla håll.

Finns det någon marknad för begagnade bakgrunder?
#11 - 17 maj 2010 22:16
Oja, och skulle den nu vara lite snedsågad kan man alltid såga om den till ett mindre kar. Nackdelen är att även om man sågar ner den tar den ändå lika stor plats i ett litet kar....
Men då är det kanske bara att gilla läget och hoppa över dina växfunderingar. Du kan få till det riktigt snyggt med lite rötter tex Redmoore som kommer ner ovanifrån, och lite sten på botten samt sparsamt med lite lägre växter:).
#12 - 17 maj 2010 22:24
Hmmmmmm... Kanske ska försöka mig på att sälja den då, men kruxet är att jag kan ju aaaldrig vänta tills den är såld innan jag köper annan bakgrund, haha. Och sparsamt med växter existerar inte i min värld, för mig är de lika viktiga som fiskarna. :p

Hur vanligt är det med kar djupare än 40 cm som är 100 långt? Tycker alla jag sett har varit 40 djupa.
#13 - 17 maj 2010 22:32
Det djupet är inte så ovanligt, men förhållandet längd-djup-höjd är markant skillnad om man ser på tex aluminiumkar.
Själv gillar jag starkt lite djupare kar så man får plats med lite bröte i karet, sedan om man väljer växter eller annan inredning är lite upp till var och en:).
#14 - 17 maj 2010 22:40
Jaha det är annorlunda med aluminiumburkar? Skumt. Jag gillar också djup - oavsett inredning. :p Hade jag haft en sån där utbuktad burk skulle jag också känna att det funkade lite bättre. Men men, jag ska sova på saken och se om jag kommer på någon klurig lösning.
#15 - 17 maj 2010 22:42
Akta forumreglerna [:-129]

9/ Annonser

Det är inte tillåtet att annonsera (vare sig köpa, sälja, byta, skänka etc.) i forumet. Den som bryter mot detta och lägger in en annons i forumet kommer att få en räkning på 300 kr.

Den som lägger in en kommersiell annons kommer att få en räkning på 1.000 kr.
#16 - 17 maj 2010 22:50
Oj. Jisses. Tack för varningen. Tänkte inte på att det kan betraktas som en annons. Måste börja lära mig att läsa reglerna märker jag. [:I]
Bilagor:

Annons