Har en btn-bakgrund som tar upp nästan 1/3-del av akvariumet (200 l mätt i yttermått) och det känns inte så roligt. Har köpt den begagnad med ett begagnat akvarium. Funderar nu på om den går att böja till lite eller om jag skulle förstöra den då? Den går mot bakväggen precis i mittenpunkten (lod- och vågrätt) men sen går den utåt åt alla håll (sidorna och uppåt). Det är dessutom stor "bulor" (som ska föreställa typ klippor) som står ut så att det på vissa ställen är endast nån dm kvar till framrutan (akvariumet är 40 djupt). Tänkte om man kan lägga den i kokhett vatten i badkaret och sedan bända försiktigt eller om den spricker då, någon som vet? Eller någon som har andra tips hur man kan göra?
Undrar också över om man kan bygga grottor i dessa utbuktningar? Vill ha lite grottor till invånarna och det blir svårt att få plats med stenditon när bakgrunden redan tar så stor plats (framför allt i botten går den fram mycket) - jag vill ju få plats med (mycket) växter, en gren och att man ser botten lite också. Tänkte ifall man sågar ut "öppningar" som man filar mjuka och sedan bygger ett litet typ stenröse runt öppningen så att den inte syns utifrån. Insidan tänkte jag göra som en nätpåse där jag lägger lite sten i botten men sen måste jag ju isolera grottorna även från den sidan och frågar är hur man gör det? Annars blir det ju ingen grotta för fisken utan gul vägg och insyn till andra nätgrottor. Finns det något tygliknande man kan ha i akvarium?
Alla idéer hur jag ska kunna få till mer utrymme mottages mer än tacksamt. Vill heller inte helt skippa bakgrunden eftersom den är väldigt snygg trots allt och har inte råd att köpa ny.
Tänkte infoga bilder men hittade inte hur man gör men ni hajar kanske grejen ändå.