går det att bygga en damm inne?

#1 - 25 september 2003 03:10
Hej! går det att bygga en damm inne? jag tänkte mig en 2.5 * 2,5 meter och 90cm hög.
#2 - 25 september 2003 05:16
Kolla här http://www.kramforskoi.com/vinter.htm
#3 - 25 september 2003 12:22
Åk till Tropicarium på Kolmårdens djurpark och titta. De har en damm inne som är såååååå läcker!
#4 - 25 september 2003 12:35
svaret är ja. man får tänka lite på luftfuktighet och mögelrisk.
#5 - 25 september 2003 13:01
ja tropicariets damm är bra fin, men det är kanske inte samma förhållanden mellan tropicariet o dolkens hus..=)
#6 - 25 september 2003 19:18
Hehe, nä. Tropicatiets damm skulle nog inte få plats i ett vanligt bostadsrum - nej. Men drömma kan man alltid. Och ta inspiration och göra en egen liten minivariant kanske?
#7 - 25 september 2003 21:23
fukt och mögel det tänkte jag inte på. då la vi ner den iden
men tack ändå[:-160]
#8 - 25 september 2003 21:28
Jag funderar på att ha en mindre damm i vardagsrummet. Jag har en stor yta som jag blir frustrerad över att den är oanvänd. Just nu är frågan hur stor den ska vara och vilken form den ska va. Hur kan jag göra för att undvika mer fukt än som från 2-3 personer?
#9 - 26 september 2003 05:40
Jag har 5000 liter vatten i gillestugan i källaren, när vatten tempen är den samma som i rummet blir det ingen nämnvärd avdunstning.
Ofta på vintern är luften torr och då blir luftfuktigheten normal.
Men man bör ha någon form av ventilation för med så mycket vatten så luktar det sjövatten i rummet.
#10 - 26 september 2003 05:59
Avfuktare är väl ganska bra att ha?? En billigt fukt försäkring minst sagt!
#11 - 26 september 2003 06:04
Nja, den avfuktar även ett akvarie, jag vet en skola som hade vattenskada där en avfuktare sattes in, ingen tänkte på akvariet i rummet bredvid, det fattades mycket vatten efter några dagar.
#12 - 26 september 2003 06:46
Ursprungligen skickat av Kramfors

Nja, den avfuktar även ett akvarie, jag vet en skola som hade vattenskada där en avfuktare sattes in, ingen tänkte på akvariet i rummet bredvid, det fattades mycket vatten efter några dagar.

Men man byter väl ändå vatten i innedammar med? Annars är det ju bara till att fylla på med nytt vatten! Går ju ha nivåmätare så man ser hur mycket som dunstat!

Men vill man chansa utan avfuktare får man väl det! Säger bara att det är en förnuftig investering!
#13 - 18 oktober 2003 19:38
Jag har en ,i uppvärmt glasväxthus -Växthuset sitter ihop med huset.[
Fukten verkar inte vara något problem .har ju växter där som vill ha lite högre luftfuktighet.
Däremot skulle jag gärna vilja ha tips på ett bra reningsverk till denna minidamm .(Cirkulär som en "minibadtunna" i trä med plastad insida ,2 meter i diameter ca 70 hög)
Koi verkar ha bra matsmältning :)
Växter finns både näckros och andra
tempen ligger mellan 15 -19 grader året runt -något varmare sommartid men då är fisken i stora dammen
#14 - 19 oktober 2003 06:27
Kan du inte använda samma pump och filter som du har i utedammen.
#15 - 19 oktober 2003 09:32
Jo pumpen , i så fall men det blir väldigt överdimensionerat ...
Dammen är 8 x8 meter med vattenfall .Filter är biologiskt sand filter + nedgrävd tunna med uv ljus ..
#16 - 19 oktober 2003 11:21
Jag har en pump som pumpar 10 000 liter i timmen i en damm på 3000 liter och det går bra.
Till den har jag Cyclon tryckfilter 15000 och ett förfilter Biopress undervattensfilter 5000 för 4000 liter.
Om du har en kraftig pump är väl ett tryckfilter enda alternativet om du inte vill strypa flödet på pumpen.
Beroende på hur mycket fiskar och hur stora de är så kanske ett Biopress undervattensfilter 5000 räcker, och har du en fontänpump så kan du ha en klockfontän som syresätter vattnet.
Är dina Koi könsmogna bör de ha en månad med en temp på 12-15 grader för att känna av årstidsväxlingen.
Du kan läsa på http://www.kramforskoi.com/index.htm och se om där finns något du kan ha nytta av.
Det måste vara en höjdare att ha fiskarna som du ska ha dem.
#17 - 22 oktober 2003 18:11
tack för snabbt ,informativt och trevligt svar.
Din hemsida innehåller massor av info som jag sökt :)
Tack
hälsar Kerstin
#18 - 29 januari 2004 18:49
Men dom där färdoggjorda,hårda plastdammarna finns ju i 100 liter och upp till 500..Ett zoo hade byggt en innedamm av en sån, med lecablock och grejer..Och ett sånt där back to nature-block där dom hade en liten fontän..Lite pickligt kanske, men det kan nog bli snyggt..
Jag tycker den svart-grå plasten är lite ful i början, dock..
Jag funderade på en sak..Kan man inte "smörja in" den med siliconlim och strö på med radåsand? det borde väl hålla under vatten?Eller fast.. det kanske inte blir så bra ur renhållningsynpunkt. eller?
Skulle vara roligt med innedamm..
#19 - 30 januari 2004 08:40
Det är mycket beroende på tycke och smak.
När du har haft Koi en tid då blir fisken för många det väsentliga och dammens/akvariets utseende kommer i andra hand.
#20 - 18 februari 2004 21:00
Jag håller på med en inne damm på ca 2000 liter. Den ska tas i drift om ett par dagar jag har en pump på 1200 liter och ett 6000liters tryckfilter, dammen är byggd i plywood, klädd med dammduk och även en ljus grå polduk som är "svetsad i hörnen. men vilken typ av belysning ska man ha ???

Koi och guld fiskar men inga växter.
Kommer att lägga in några bilder på den sedan i Zoonen.

Ola i Piteå...
#21 - 18 februari 2004 21:21
Jag har vanliga 11w lågenergilampor 19:- styck på IKEA.
#22 - 18 februari 2004 21:22
ska du inte hadet på övervåningen också?? DAH
#23 - 18 februari 2004 21:50
om man täcker över innedammen nattetid så borde väll avdunstningen minska med ca.50%.
#24 - 18 februari 2004 22:17
Om rummet och vattnet har ungefär samma temp då blir avdunstningen minmal.
Men däremot finns risk för att en Koi kan hoppa ur dammen det har hänt mig trots att jag har nät över.
Jag läste att en Koi kan hoppa 1,5 meter.

I Japan är den en symbol för styrka och manlighet.
Den står även symbol för lycka och välgång och varje år i maj drar vackra koinobori fram för att fira Boy´s Day Festival.
Strömmen symboliserar föräldrars hopp om att deras söner ska få styrka och mod som en nishikigoi.
Ja, det var en liten förklaring varför den är bra på att hoppa.

Annons