går det att para olika sortes ciklider?

#1 - 2 oktober 2004 20:01
hej jag har köpa 2 stycken blåa ciklider. om jag köper nån annan sort av ciklid. går det att para dom. eller lättare sagt kommer dom att para sig med varandra?.
tillexempel: mina 2 blåa ciklider och så köper jag nån annan sort av ciklid. kommer/kan minna ciklider para sig med dom andra?
#2 - 2 oktober 2004 20:05
nej det kommer dom inte... men fall du hadde köpt olika sorters malawi ciklider så skulle dom kunnat para sig med varandra
#3 - 2 oktober 2004 20:09
Ursprungligen skickat av Qwerty

nej det kommer dom inte... men fall du hadde köpt olika sorters malawi ciklider så skulle dom kunnat para sig med varandra

okejj...tack för hjälpen.. vet du hur mn ska lyckas att para blåa ciklider bäst
#4 - 2 oktober 2004 21:32
Blå ciklid och Guldsöm riskerar nog att leka med varann om det stämmer dom emellan, så visst kan det ske!

Blå ciklid brukar jag klassa som väldigt lättlekt, typ: två blå ciklider och tillsätt vatten så har du lek [;)].

Så har du en hane och en hona så har du nog rom ligger vilken dag som helst nu.

Har du haft dom länge?

Mvh Jari
#5 - 2 oktober 2004 21:38
Qwerty skrev:
men fall du hadde köpt olika sorters malawi ciklider så skulle dom kunnat para sig med varandra...

Inte för att vara petig, så ta inte illa upp. Utan mer för att förhindra missuppfattningar. Skulle kunna para sig med varandra gäller enbart de arter där honor är förvillande lika. Som exempelvis hos många Aulonocara-arter.
#6 - 2 oktober 2004 23:54
Hej

jarinen: Japp, jag såg en vildfångad guldsömshane som var i lektagen med en vildfångad blåciklidhona i en affär.

MVH Micke
#7 - 3 oktober 2004 04:40
Ursprungligen skickat av Smike

Qwerty skrev:

men fall du hadde köpt olika sorters malawi ciklider så skulle dom kunnat para sig med varandra...

Inte för att vara petig, så ta inte illa upp. Utan mer för att förhindra missuppfattningar. Skulle kunna para sig med varandra gäller enbart de arter där honor är förvillande lika. Som exempelvis hos många Aulonocara-arter.

njae inte sant iofs :) alla malawi kan rent teoretiskt korsa sig med varandra. Dimidiochromis compressiceps ar tex notoriskt for att korsa sig med allt mojligt, vare sig det ser liknande ut eller inte. Visst, risken ar storre att en Aulonocara gertrudae och en Aulonocara koningsi korsar sig an att en Aulonocara rostratum korsar sig med Nimbochromis linni, men det ar fullt mojligt. Det ar dock lattare att se om en Aulonacara rostratum har korsat sig med en Nimbochromis linni, an om den hade korsat sig med en Aulonacara koningsi (ynglen kommer se konstigt ut :( )

Annons