går det bra att ha det i akvariumet?

#1 - 13 februari 2007 17:34
Hej jag bara undrar om man hittar en sten utomhus och sen sköljer den (noga) med vatten går den att ha i akvariummet då? :)

#2 - 13 februari 2007 17:35
Kokar du de är de ingen fara.
#3 - 13 februari 2007 18:08
Inga problem, skölj av lös skit bara så. Alla stenar i mitt kar är "handplockade"
#4 - 13 februari 2007 19:07
Halloj,

för det mesta går det bra... GÖr en sökning på natursten här på forumet så kommer du få fram massor av info.
alla stenar går INTE bra. Vissa "nyare" bergarter har inte släppt från sig sina mineraler osv ännu och detta kan komma ut i vattnet. Med tråkiga följder.
Granit är helt ok tex. Som sagt. Gör en sökning.
#5 - 13 februari 2007 20:07
ok va bra! :) för jag ska ha lite mer stenar i mitt akvarium hade jag tänkt! :)
#6 - 14 februari 2007 19:47
men jag hittar inget på natursten :( ???
#7 - 14 februari 2007 20:26
amanda du hittar det i skogen :D
#8 - 14 februari 2007 20:37
nej men ja mena asså hon sa att jag skulle söka på forumet men om jag söker kommer det inte upp nått info? :( :S ???
#9 - 14 februari 2007 20:41
allt finns att hitta i skogen :D
#10 - 14 februari 2007 22:41
prova att särskriva "natur sten" så får du en del träffar.
#11 - 15 februari 2007 18:38
finns i sjön!

de flesta stensorter kan man testa genom att hälla på lite vatten och skrapa med en kniv på... om det luktar olja efter en stunds skrapande så bör man undvika den stenen (vanligtvis oljeskiffer)... man bör också undvika torkad lera som ofta kan vara snygg men bara blir upplöst så fort den hamnar i vatten... i övrigt går de flesta svenska naturstenar bra att ha i akvariet så länge man inte plockat dem på förorenad mark, ex. vägrenen eller industritomter...

tycker man det är kul att koka sten kan man ju göra det, jag gör det aldrig... räcker med att skölja av under kranen och skrubba lite...
#12 - 15 februari 2007 18:42
Nej, koka är att ta i. Mina stenar i granit har jag blockat runt knuten där jag bor. Tvättat dem under rinnande vatten och skrubbat med en rotborste. Hur vackra som helst.
Amanda: Svårare behöver det inte bli!
#13 - 16 februari 2007 13:45
ok tack för tipsen! :) vi har massor av stenar i vår lilla by. (ute på landet lixom) så det ska nog bli lätt och hitta några fina.. :)
#14 - 6 september 2009 20:14
Jag och polarn gick till det "lokala" gamla grustaget som nu blivit en sjö då dom grävde ner till grundvattnet 1964.. 3 hinkar och en spade... sköljde bort barr och småskit, ner i ett akvarium... ner med fisk.. ingen dog^^ det är nog renare än man tror. och fruktansvärt mycket billigare $_$ men som sagt, att gå och gräva sten på en bilskrot eller en sopptipp är la inte att rekomendera !

simma lugnt!

Annons