Går jorden under imorgon?

#1 - 9 september 2008 09:31
Imorgon (10 september) provkör CERN i full skala igång en ny accelerator i Genève.Kritiker menar att hela jorden kan slukas av de de små svarta hål som skapas i experimenten:
http://politiken.dk/videnskab/article564741.ece
http://www.metro.se/se/article/2008/06/30/20/4905-45/index.xml
Olycksbådande är att Indien skänkt en staty av guden Shiva ("Förstöraren") till CERN:
http://www.flickr.com/photos/infomotions/395257618/
Den som lever får se...
<<<(^:>*
#2 - 9 september 2008 12:07
Tja, efter den här videon så kan man ju sova i trygghet om att dom stora vetenskaperna sköts av pålitliga och ansvarsfulla människor..

" target="_blank">
#3 - 9 september 2008 12:59
Jösses!
#4 - 9 september 2008 13:08
Tja, som sagt, människans intelligens är högst överdriven. Intelligens är inte bara att man kan mixtra med saker, minst lika viktigt är att veta vad man INTE ska mixtra med, och eftersom människan är en oerhört efterklok art, så finns risken att människan förr eller senare gör nå´t som är så dumt att vi inte får en schans att bli efterkloka.
#5 - 9 september 2008 13:35
Fan man blir ändå lite orolig. :O
#6 - 9 september 2008 13:36
Människan trodde också en gång i tiden att jorden var platt.
#7 - 9 september 2008 13:41
Ryssarna experimenterade ju under 60 och 70 talet med att skapa ett svart hål genom att under några timmar pumpa in större delen av landets elproduktion i en gigantisk Faradaysbur, kan man anta att det var tur att strömmen gick..
#8 - 9 september 2008 13:48
Varför i helvete ska människan pilla med allting, fattar inte idioterna att dom riskerar flera miljarder människors liv??
#9 - 9 september 2008 15:09
människan är funtad så...
#10 - 9 september 2008 15:36
JojjeN skrev:
Varför i helvete ska människan pilla med allting, fattar inte idioterna att dom riskerar flera miljarder människors liv??

Pillandet på allt börjar redan i spädbarnsåldern och de flesta slutar i 2årsåldern medan vissa måste pilla på allt hela livet :D

Vår 4årige son tillhör nog den typen som kommer pilla på allt även som vuxen men sen å andra sidan kan han allt en 4åring kan lära sig ang. datorer, internet, både stationära och bärbara spel i olika former, CD-spelare och Tv-apparater med tillhörande apparater mm. :D
#11 - 9 september 2008 15:44
Nina82 skrev:
Pillandet på allt börjar redan i spädbarnsåldern och de flesta slutar i 2årsåldern medan vissa måste pilla på allt hela livet :D

Vår 4årige son tillhör nog den typen som kommer pilla på allt även som vuxen men sen å andra sidan kan han allt en 4åring kan lära sig ang. datorer, internet, både stationära och bärbara spel i olika former, CD-spelare och Tv-apparater med tillhörande apparater mm. :D

Jo, fast kanske kommer han inte riskera allt levande och dött i hela solsystemet? ;)
#12 - 9 september 2008 15:48
Det kommer säkerligen öppnas en portal à la Half-Life imorrn... eller inte..

//C
#13 - 9 september 2008 15:50
Precis, eller inte.

Men däremot inom en månad ( imorgon ska den ju bara testköras, inga partiklar ska mötas) kan det hända grejer som aldrig kan fixas igen, vi vet så liket om universums födelse, att oväntade och hittills okända krafter kan släppas lösa som är myyycket farligare än svarta hål.
#14 - 9 september 2008 16:55
Äntligen! Jag har väntat på detta så länge nu så åh va skönt. Ikväll kan vi alla koppla av med vetskapen att det inte spelar någon roll längre :)

/J *som ändå kommer sätta klockan på väckning*
#15 - 9 september 2008 17:41
I morgon ska den som sagt bara testköras vad jag har hört. Eller? :O
#16 - 9 september 2008 18:11
Det är lite komiskt faktiskt. Människans förmåga att överdramatisera allt.
#17 - 9 september 2008 18:47
Fast man bör ta folks oro och ångest på allvar. De känner faktiskt så.
#18 - 9 september 2008 19:19
8.30 startar dom maskinen, tydligen på allvar och inte test, vilket jag trodde.:O

För i helvete, jag är livrädd efter att ha läst överallt, hur fan ska jag klara att gå till skolan och med kraven att räkna matte 8-9, när jag inte vet om jag lever klockan 9.00?

Jag litar helt och fullständigt på att dessa forskarna bryr sig det minsta om andra, och verkligen har planerat detta nu så inget kan hända!

Men någong¨ång i framtiden kommer nog ändå något i detta experiment gå snett, och leda till katatrof.

Jag och några polare ska äta kebab på torsdag, hur känns det nu när man vet att tavernan kanska inte existerar då? :O
#19 - 9 september 2008 19:43
Bah... varje individs personliga uppfattning om vad verkligheten är kan ta slut vilket ögonblick som helst och att den tar slut är närapå fullständigt oundvikligt.

Man kan välja att ta ut det i förskott eller inte.
#20 - 9 september 2008 19:53
JojjeN skrev:

Men någong¨ång i framtiden kommer nog ändå något i detta experiment gå snett, och leda till katatrof.

Jag håller med.. Men jag tror inte att jorden kommer att slukas av ett svart hål i morgon kl 8. Men jag håller med om att dylika exprement förr eller senare barkar åt skogen och att de är så onyttiga i förhållande till kostnader och risker...
Det är lite samma känslor jag har för kloning osv och nu har ju genmanipulerat säde spridits utanför åkrar osv..
Kort och gott..
Överlåt naturens jobb åt naturen och sluta laborera med sånt.. !!! ;)
#21 - 9 september 2008 19:55
Fysikerna är iaf eld och lågor.
Träffade en av de svenska fysikprofessorerna igår i Karlstad som inte sett rapvideon men tyckte det skulle vara jättekul - vilket han nu fått länken till sej mejlad.
Om de nu trodde världen skulle gå under imorgon kan man fråga sej varför han verkligen försökte sälja oss en röntgenutrustning (delvis byggd på samma receptorteknik som används i collidern) istället för att göra kanske mer jordnära ting inför en sådan möjlig händelse. Hoppas de kan lugna några.
;)
#22 - 9 september 2008 20:10
Jag hoppas och tror att om vi skulle drabbas av en katastrof som slukar jorden att det finns enkelbiljetter till en annan planet :)
#23 - 10 september 2008 06:46
Vilken tid var det vi skulle dö idag då?:confused:
Hallå??
:eek:
Någon dääär???
[:-82]
AAAAHHHHH!!! [:-84]Jag är den enda som har överlevt!!!!!!!!

/Erika ;)
#24 - 10 september 2008 06:53
vi lever numera alla i cyberspace.....
#25 - 10 september 2008 07:22
Projektet är startat men säkra är vi inte förrän i eftermiddag. ;)

Skulle det gå snett märks det inte förrän vid lunch idag :eek:
#26 - 10 september 2008 09:08
Om vi alla tar tidig lunch idag då??;);)

Vi ska kanske mer skänka en tacksamhetens tanke till alla som inte har överlåtit allt naturens jobb till naturen. Alexander Fleming t. ex. som inte slängde petriskålen med den mögliga bakteriekulturen, utan pillade vidare på det spåret. Alla har vi ju ätit antibiotika.
Eller Vilhelm Röntgen, som inte slängde den fotografiska plåten, som blivit exponerad av det radioaktiva mineralet, utan pillade vidare med det där. Alla har vi väl blivit röntgade, och förmodligen har vi väl en eller annan mormor som blivit skärmbildad i kampen mot tuberkulosen.
Eller Louis Mendel som gick där i sin klosterträdgård och pillade med ståndare och pistiller och på så sätt klurade ut genetikens lagar. Idag vet vi att det finns gener som predestinerar för bröstcancer, och de kvinnorna kan få hjälp idag att inte dö av just det.
Eller Galileo Galilee som envist stirrade ut i nattmörkret och klurade ut att jorden rör sig runt solen. Vi tycker ju att det är rätt praktiskt att använda diverse satelliter till kommunikation och underhållning, om inte annat.
Eller att vi kan få information om vädret så pass långt i förväg att man hinner evakuera människor undan en orkankatastrof.

Det är klart att experiment kan gå fel, men personligen är jag betydligt mer oroad av vad vi gör själva mot naturen. Växthuseffekt, miljögifter, utarmning av jordbruksmark, artutrotning. Eller hur det ska bli med mina barns och barnbarns hälsa i framtiden, kommer det finnas god och näringsriktig mat åt dem till ett rimligt pris?

Men att tavernan inte finns kvar på torsdag, för att vi alla har sugits in i ett svart hål, tror jag inte jag kommer lida särskilt av. Då lider jag inte alls, för mitt medvetande släcktes ut ögonblickligt.
#27 - 10 september 2008 09:11
XenOn skrev:
Jag hoppas och tror att om vi skulle drabbas av en katastrof som slukar jorden att det finns enkelbiljetter till en annan planet :)

Du får nog hoppas att det är till en annan galax i så fall... ;) Svarta hål kan vara myyycket hungriga.

Undrar vilken gång i ordingen under min livstid som jorden går under nu egentligen? Har tappat räkningen. Undrar hur de där stackars ryssarna mår som gömde sig i en jordhåla i vintras medan deras "guru" vårdades för schizofreni.

Men man ska ta folks oro på allvar, rädda människor kan göra väldigt ogenomtänkta saker. Folker på Cern borde bli duktigare på att förklara vad de håller på med.

Dagen övning är kulmen på något de har planerat och förberett i gott och väl 30 år. Tusentals extremt kompetenta och högutbildade människor har varit inblandade, jag har träffat några av dem och hänförts av deras engagemang. Och att de inte vet vad de pysslar med, eller är kollektivt självmordsbenägna, har jag lite svårt att föreställa mig.

Men vem vet...;)
#28 - 10 september 2008 11:08
Jag har inte riktigt hängt med i nyhetsuppdateringarna idag, har jorden gått under än?
#29 - 10 september 2008 11:13
flocki skrev:
Jag har inte riktigt hängt med i nyhetsuppdateringarna idag, har jorden gått under än?

nix, inte än [:o] :D
#30 - 10 september 2008 11:17
Puh! [:-82]
#31 - 10 september 2008 11:18
NIC skrev:
Puh!

Vad har HAN med detta att göra :confused: :p
#32 - 10 september 2008 11:20
Nina82 skrev:

Så jäkla konstig stavning på det ordet... Pheeew, då! ;)
Bilagor:
#33 - 10 september 2008 11:25
Nina82 skrev:

Han är en björn med mycket liten hjärna, precis som man får känslan av när det gäller en del klåfingriga forskare :p
#34 - 10 september 2008 11:34
#35 - 10 september 2008 11:59
Micke_A skrev:
Han är en björn med mycket liten hjärna, precis som man får känslan av när det gäller en del klåfingriga forskare :p

Klockrent Micke!!! :D
#36 - 10 september 2008 12:26
NIC skrev:
Så jäkla konstig stavning på det ordet... Pheeew, då! ;)

Va? Vem skjuter du på egentligen? ;)
#37 - 10 september 2008 12:53
Fast det riktiga försöket sdom man är rädd ska leda till katastrof är väl planerat till runt den 20 oktober?
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 10 september 2008 13:25
JojjeN skrev:
Fast det riktiga försöket sdom man är rädd ska leda till katastrof är väl planerat till runt den 20 oktober?

Sicken jäkla tur - då missar man ju vare sig killiutställning i Köpenhamn eller Akvariets Dag i Malmö
#39 - 10 september 2008 14:12
#40 - 10 september 2008 14:12
Det här har inte rört mig i ryggen alls. Jag blir aldrig förvånad över människans idéer, hur korkade de än må vara.
Bilagor:
#41 - 10 september 2008 14:42
Det är sjukt, alla barn/ungdomar är sjukt uppskrämda, igår bröt jag ihop och grät ut hos mamma och pappa och pratade med dom, idag bröt några ihop och skolkade från några lektioner för att åka till sina föräldrars jobb och prata, osv osv.

Om dom nu tänker ta död på hela jordens befolkning kan dom väl hålla det hemligt så vi inte märker när vi dör iallafall?
#42 - 10 september 2008 15:47
NIC skrev:
Klockrent Micke!!! :D

Ja, bara inte klockan är slagen för oss alla [:-82][xx(]:p
#43 - 10 september 2008 16:14
Micke_A skrev:
Ja, bara inte klockan är slagen för oss alla [:-82][xx(]:p

Sluta deppa och lyssna på vad Baloo har att säga.
Var nöjd med livet som vi lever här. :D
#44 - 10 september 2008 16:32
Puh, Baloo...
Snart har vi en björntråd på gång...
I don't bear it anymore...
#45 - 10 september 2008 16:51
erikthur skrev:
puh, baloo...

Snart har vi en björntråd på gång...

I don't bear it anymore...

[:-106][:-94]
#46 - 10 september 2008 16:59
Sicken jäkla tur - då missar man ju vare sig killiutställning i Köpenhamn eller Akvariets Dag i Malmö

Det var även min tanke :p.. Och så får jag kanske en ursäkt till att slippa gå på föräldramöte på kvällen den 20:e [:o] ;)
#47 - 10 september 2008 17:03
Ok, bear with me... Hur kommer det sig att folk helt plötsligt börjar fokusera på sin kommande död så fort de hör något (gärna något de inte har en aning om hur det fungerar) fantasifullt? Jag menar, varför är de inte rädda hela tiden eftersom döden kan inträffa precis vilken sekund som helst?

Och ärligt talat, hur coolt skulle det inte vara att närvara vid jordens undergång istället för att dö som gammal, dement och iklädd en till bredden fylld vuxenblöja?

/J *som inte tar ut döden i förskott*
#48 - 10 september 2008 17:27
Om vi dör ut av något sådanthär, förtjänar vi det nog. ^^

Om något annat liv följt opss från en annan planet, hade dom nog haft en konversation liknande:

- Vad dog livet på Jorden ut av, jag ser inget på radarn längre? En meteorit kanske?
- Nej, dom skapade ett eget svart hål bara för att testa något nytt att lära sig av.
- Ja, dom verkade ju aldrig särskilt begåvade.
#49 - 10 september 2008 19:30
Joacim skrev:

Och ärligt talat, hur coolt skulle det inte vara att närvara vid jordens undergång istället för att dö som gammal, dement och iklädd en till bredden fylld vuxenblöja?

/J *som inte tar ut döden i förskott*

Du har en poäng, men det trista med en ev. "svarthålkatastrof" är väl att ingen skulle hinna fatta något innan lampan slocknade.

Bortsett från att man missar föreställningen, är det inget att oroa sig för med andra ord.;)
#50 - 10 september 2008 19:35
JeanM skrev:
Du har en poäng, men det trista med en ev. "svarthålkatastrof" är väl att ingen skulle hinna fatta något innan lampan slocknade.

Bortsett från att man missar föreställningen, är det inget att oroa sig för med andra ord.;)

Ha ha... :D :D :D
#51 - 10 september 2008 19:38
Tamarind skrev:
Vilken tid var det vi skulle dö idag då?:confused:

Hallå??

:eek:

Någon dääär???

[:-82]

AAAAHHHHH!!! [:-84]Jag är den enda som har överlevt!!!!!!!!

/Erika ;)

Du är bäst... Attans vad jag har skrattat åt ditt inlägg hela dagen idag... :D[:-88][:-100][:-59] You made my day... :D
#52 - 10 september 2008 21:08
Eller kan det vara så att, att det är
KVÄLLSPRESSEN SOM HAR BLÅST UPP DET HELA FÖR ATT SÄLJA MER SKITBLASKOR???

Jamen, det kanske det kan vara, vojne,vojne, särskilt vetenskapligt kunniga kan ingen anklaga dem för att vara.
#53 - 10 september 2008 21:12
Mumin skrev:
Eller kan det vara så att, att det är

KVÄLLSPRESSEN SOM HAR BLÅST UPP DET HELA FÖR ATT SÄLJA MER SKITBLASKOR???

Jamen, det kanske det kan vara, vojne,vojne, särskilt vetenskapligt kunniga kan ingen anklaga dem för att vara.

Imorgon är det mördarbakterier som äter oss levande och sprider sig som en epidemi som kommer närmare... och närmare... och närmare... :eek: [:-92] [:-93]

Men jag tycker fortfarande att de kan låta bli vissa expriment... som atombomber i korallrev... genmanipulation och big bang... t ex..
Som sagt.. vi är inte och kommer aldrig någonsin att bli lika bra som naturen självt... :D
#54 - 10 september 2008 21:36
Katharina skrev:
Men jag tycker fortfarande att de kan låta bli vissa expriment... som atombomber i korallrev... genmanipulation och big bang... t ex..

Som sagt.. vi är inte och kommer aldrig någonsin att bli lika bra som naturen självt... :D

Ja, håller med, och uttrycket "nyfikenhet dödade katten" kan, om vi inte aktar oss, lika gärna vara "nyfikenhet utrotade mänskligheten" :p

Och bli lika bra som naturen... På tiden att människan inser att vi är en del av naturen, vi står inte över den, och kommer aldrig att göra. Våra försök att bestämma över vår moder natur kan sluta illa, hon kan bli riktigt arg, och göra värre saker än dra in vår veckopeng.
#55 - 10 september 2008 21:39
Guy Palm skrev:
Sluta deppa och lyssna på vad Baloo har att säga.

Var nöjd med livet som vi lever här. :D

Jaja, men även Baloo blev ju lite deppad när Mowgli flyttade till människobyn :p
#56 - 10 september 2008 23:00
Jaha, det blev han ,men han blev strax glad igen!!
#57 - 13 september 2008 20:27
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3313126.ab
Och tror ni inte media skyller på forskarna???
:mad:
#58 - 13 september 2008 20:33
Dessutom hade hon iaf kunnat leva en månad till, om inte media sagt att allt skulle hända den 10:e, ren lögn, det hela händer ju om en månad
#59 - 13 september 2008 20:57
"Forskarna som protesterar" förresten...
Försökte få ett grepp på den prof OE Rössler som gått till Europadomstolen.
Enligt vissa sidor skall han ha skrivit 300 enligt en annan 500 vetenskapliga artiklar.
Rössler är i grunden medicinare men tycks enligt wikipedia ha publicerat sej inom en hel del områden men tydligen mest intresserad av kaosforskning.
Hur många hittar jag då via medline : bara 22
Inte så värst imponerad.
#60 - 13 september 2008 21:18
Och nu verkar det som att någon hackat sig in i skiten också??
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70859478_852__,00.html
#61 - 14 september 2008 05:07
Oh fy fan, jag satt och snackade med några som pratade engelska på internet, och dom snackade om att dom borde hacka dom, men jag trodde inte dom var seriösa, dom hette typ Greek Security någonting på spelet. tänk om dom förstör något så det går snett ändå :O
#62 - 14 september 2008 07:59
Var inte orolig JojjeN. Det var inte samma personer.
#63 - 14 september 2008 09:41
Joacim skrev:
Var inte orolig JojjeN. Det var inte samma personer.

Det spelar ju ingen roll, dom som har hackat nu kan ju likväl dom förstöra något,
#64 - 14 september 2008 09:53
Man börjar undra om det var hemsidan dom hackade, eller om forskarna är så korkade att dom har hela den här mackapären kopplad mot datorer som har internetuppkoppling. Isf borde dom skrota projektet ett tag för man vet aldrig vad som kan hända om andra får för sig att göra något.
#65 - 14 september 2008 10:28
Om den här domedagen med 'svartahål-katastrof' ska kunna inträffa så kräver det nog att den där apparaten i Cern funkar som en klocka. Mixtar man med den blir nog reslutatet att just ingenting händer.

Det går ju ut på att frontalkrocka elementarpartiklar (de minsta beståndsdelar vi känner till) med varandra i tokhastighet för att se om de ev. delar upp sig i ännu mindre delar under några microsekunder, vilket skulle kunna bekräfta/omkullkasta några av de för stunden dominerande teorierna om universums uppkomst (be mig inte förklara dem för det grejar jag inte).

Som sagt, det handlar om microsekunder innan de enorma krafter som hållit dem samman åter dra ihop dem.

Det här är bara möjligt med hjälp av enorma mängder energi och enorm precision. Det har som sagt tagit 30 år sisådär från planering till genomförande och går någon in och mixtrar i systemet så händer helt enkelt ingenting. Pariklarna missar varandra eller får inte nog med fart etc etc.

Och partiklarna i sig själva är knappast farliga, det rör sig som sagt om universums minsta beståndsdelar så det lär vara fullproppat av dem vart man än tittar. :)
#66 - 14 september 2008 10:42
Tack för det, spridde lite ljus över mina tankar. Dock undrar jag varför man har kontrollerna åtkomliga för utomstående. Ett sådant projekt borde vara slutet.
#67 - 14 september 2008 11:10
Tenkare skrev:
Tack för det, spridde lite ljus över mina tankar. Dock undrar jag varför man har kontrollerna åtkomliga för utomstående. Ett sådant projekt borde vara slutet.

Instämmer.;)
#68 - 15 september 2008 11:11
The Grid

LHC-projektet kommer att producera så stora datamängder att det kräver ett "nytt internet" kallat the Grid.En mängd datorer kommer att kopplas samman i ett nätverk till ett slags virtuell superdator som är snabbare och har högre räknekapacitet än dagens system:
http://www.cifs.dk/scripts/artikel.asp?id=1547&lng=3
http://gridcafe.web.cern.ch/gridcafe/
Så här får hackare och crackare något att bita i!
<<<(^:>*
#69 - 20 september 2008 13:34
Och för dom som fortfarande skulle vara oroliga kan vi bara meddela att "slutet" för tillfället är uppskjutet:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7626944.stm

Annons