Garage blev akvarierum

#1 - 29 augusti 2018 21:35
Denna tråd kommer att handla om mitt garage som blir gjort om till akvarierum. Totalt blir det till en början 48 st fördelat på följande 3 racks:
Big rack = 9 st 150 L
Medium rack = 18 st 105 L
Small rack = 21 st 73 L
#2 - 29 augusti 2018 22:02
[QUOTE=Webo;n2390818]Denna tråd kommer att handla om mitt garage som blir gjort om till akvarierum. Totalt blir det till en början 48 st fördelat på följande 3 racks:
Big rack = 9 st 150 L
Medium rack = 18 st 105 L
Small rack = 21 st 73 L[/QUOTE]

Spännande, låter som du uppfyller en av mina drömmar. Skall bli kul att få följa med.
#3 - 29 augusti 2018 23:25
Detta första inlägget blir lite långt….

Det hela kom till vid en slump. Jag fick reda på att ett köpcenter nära oss skulle göras om till outlet så de butiker som inte hade outlet i sitt sortiment skulle stänga och de hade upp till 70% rea så jag tänkte jag kunde få tag på lite billiga kläder och sko till barnen så jag stack dit. Jag gick hela vägen runt men hittade inget speciellt och just när jag skulle gå ut så gick jag förbi en zoo butik som hade en skylt om att de hade 70% rea så jag tänkte att där kanske fanns något roligt att köpa där. Jag blev dock snabbt besviken då det i stort sett var rensat på hyllarna och endast lite kvar som inte riktigt var något att ha. Det visade sig att de hade haft dessa rea i 3 vecka där de gick från 25% till 50% och nu alltså på sista som var 70%. De hade fortfarande lite fisk och växter i akvarieställningarna men det var inte så mycket och inget som jag liksom tyckte jag var intresserad av. Men där fanns också en lapp på varje ställning om att de var till salu. Jag har kollat på ställningar innan och de har alltid varit dyra så jag antog att dessa också skulle vara det då det var en ställning med 9 st 150 L och en ställning med 24 st 105 L samt en ställning med 30 st 73 L. Så jag tänkte inte ens fråga vad de kostade då jag räknade med 20.000 till 30.000 kr och det är ju lite för dyrt för mig. Efter att ha gått runt lite och verkligen försökt att hitta något att köpa utan att lyckas så skulle jag gå då de skulle stänga för dagen också. Jag tänkte då att det koster ju iofs inget att fråga efter priset så jag frågade vad de kostade och hon svarade 6000 kr. Min nästa fråga var då om det var för varje ställning men svarat var nej för alla. Hmm.. Det var ju inte så dyrt då tänkte jag men hur skulle jag få hem det? Då de skulle stänga så fanns där inte så mycket annat att göra än att åka hem och fundera.

Jag ringde min kompis och frågade om han kunde hjälpa till med att ta ner allt och transportera hem detta. Han var inte direkt glad ska jag ju säga så lite pengar fick bli det som fick honom att gå med på det. Så nästa dag så tog jag en timme ledigt från jobbet för att sticka dit direkt kl 10 när de öppnade och betala så jag var säker på att få dem. Väll där så betalade jag och sen gick jag ner till ställningarna för att kolla på hur det var kopplat med allt så man vet lite mera om det. Väl där så kom där kunde som ville köpa växter och sten sam rötter som fanns i akvarierna och då slog det mig att jag skulle ju behöva lite sånt också och det koster ju en slant att köpa sånt till alla dessa så jag var snabb och frågade vad de skulle ha för allt som var i akvarierna nu. Hon fick räkna lite och ringa chefen och efter ett tag så kom hon tillbaka och sa att de ville ha 1000 kr för det som var i dem nu. Så då var det bara att betala det. Bara rötter och växter samt fick var värd mycket mera än det.

Då där fanns en del fisk som jag inte var intresserad av så frågade jag en annan zoo butik som jag känner om de var intresserad av att köpa en del och det var de så över de nästa 2 dagarna så åkte jag ut och hämtade fisk och sen in till zoo butiken så kan kunde köpa det han ville. Jag blev av med en del men behöll också lite malar, ciklider och annat smått och gott. Efter alla fiskar var borta så tämde butiken karen en efter en och jag åkte ut varje dag och började plocka ner alla karen så det skulle vara lättare att frakta det hem till mig på en dag. Sen kom dagen då det skulle transporteras hem och vi gick igång med att dela ställningarna enligt hur jag hade skissat upp hur det skulle stå i lilla rummet i garaget. Det var inte enkelt att dela dem och sen skulle alla ben av för att de skulle gå att få ut och in i lastbilen. Vi tog alla akvarier först men det krävdes 2 turar. Efter det så var det ställningar och allt annat som tillbehör osv. Det blev lite tidsnöd på sista ställningen då vi inte hade tagit av benen på den då det var rätt jobbigt att få av dem och vi tyckte det var bättre att få så mycket som möjligt hem så snabbt som möjligt så sista ställningen (medium racket med 24 st 73 L) fick vi ta ut med benen på och vi fick ställt in dem i lastbilen lutandes på 2 uppresta pallar och då gick det bra att få hem dem. Väll hemma så skulle det ju placeras någonstans så jag fyllde hela garaget med detta och fick ändå inte in allt så medium racket fick stå ute så det var bara att sätta igång och ta av alla ljusrör och drivers till dem samt grenuttag så inget som var känsligt för regn var kvar på dem.
Där gick sen 2 veckor innan jag kunde göra något då jag såklart klantade till det och skulle lyfta en stor skivback som vägde ca 45 kg och då man inte kan lyfta den vanligt då den är för tung och otymplig så fick jag rycka upp den snabbt men det bara small till i ryggen och jag ramlade ihop. Så 2 veckor med 3 tider hos naprapat och ca 2000 kr fattigare var det äntligen dags att komma igång. Under tiden så hade jag funderat på om jag verkligen skulle ha det i lilla rummet eller det stora rummet och gjort ytterligare ritningar och bestämt att det skulle vara i det stora rummet. Så ut med alla akvarier och ställningar och allt annat som fanns där (inte så lite annat kan jag säga) och sen igång med att måla med vattenfast färg på väggarna och flytta ett par uttag så de inte skulle sitta i vägen för racken. Jag började med det stora rack som har 9 st 150 L då jag hade bara en plats för det. Efter det så var det lilla racket som jag då hade delat i ca 40/60% men jag skulle nu ha det i stora rummet så fick jag dela den ena sektionen så det skulle passa in. Efter detta så var det medium racket så jag också fick dela och sätta ihop med andra mått än det jag hade tänkt när vi hämtade hem det. Det tog ett tag och det var en massa extra jobb då jag hela tiden fick ta ut en massa saker som cykler, redskap, alla lådor med sten osv för att få plats att sätta in ställningar och komma till. Alla akvarier fick jag flytta in i lilla rummet som jag då fick packa ihop alla sakerna som fanns där för att få plats. När alla racken var klara så var det dags att rengöra alla akvarier så ut med dem på altanen och fylla dem med vatten. Det blev dock lite regn just efter jag hade fått ut dem och fylld dem med vatten och sen gjorde jag ännu en gång en dum sak och fördärvade ryggen så jag fick inte gjort något på 1 vecka och såklart så blev det väldigt soligt och varmt så där kom massor med alger i akvarierna som stod ute med vatten. Jag började bakifrån, dvs med de akvarier som hade varit ute kortast tid då de stod först och de var hyfsad lätta att skrubba rena men man hann ju bara ett litet antal varje dag och de som hade stått längst var nu helt gula och grön av alger och de blev jobbigare och jobbigare att göra rena då algerna satt hårt. Jag kom då på att jag hade köpt en 10 L dunk med ättika för ogräsbekämpning och kollade lite runt om man kunde använda det då jag hade för mig jag hade läst det någon gång och såklart var det bra att använda så jag skvätte i lite i alla akvarierna. Dagen efter så var algerna inte lika mycket och de såg renare ut och det var en del lättare att få bort algerna så det tog bara en vecka att få de flesta klara (bara 5 kvar men ställningarna är fulla så det är reserv).

Under tiden som jag tvättade akvarier så startade jag också upp stora racket då jag hade fått kopplat vatten till det och jag fick i lite fisk så skulle skita ner och få igång bakterierna i filtren. Direkt så la såklart ancistrusen en stor äggkaka och mina synadontis polli white la 2 väldigt stora kull med ägg men dessa ägg kunde jag inte rädda då första kullen fick mögel och var bara att plocka ur akvariet efter 2 dagar . jag hade flyttat dem från skålen i synadontis akvariet till ett annat akvarium med rent vatten utan grus och växter men med filter. Och då läste jag på lite att detta var väldigt vanligt och en eggtumbler skulle lösa problemet så jag fick tag i 3 st snabbt. Ett kull till med ägg blev lagd och jag tog och la dem i eggtumblaren i synadontis akvariet men igen efter 2 dagar så var en del mögliga och allt gick åt skogen. Tydligen så går det väldigt fort då mögel sporre sprider sig och sätter sig på alla de andra äggen och då är det kört. Så lite deppig blev man ju, men ancistrus äggen klarade sig alla äggen (som jag hade flyttat till en eggtumbler) så det var ju kul. Det blev ca 85 st bebisar av den rundan. Dessa går nu i mitt växt kar som hade fått en del alger då jag kör en del ljus och ger växtnäring.

Mitt i allt detta så ser jag en annons på blocket om en massa akvarier och CristalProfi e1900 Greenline pumpar och jag var sugen på de 3 pumpar som fanns (till mina 3 största akvarier inne som jag har FX5 och 6 pumpar i och dessa nya ska hjälpa till men kanske jag ska göra mig av med FX pumparna då de är lite bökiga att få ut och in samt de är tunga då jag inte kan tömma dem när de ska göra rena och de nya är mycket lättare och har hjul så man kan rulla dem istället för att bära dem) men där fanns också en Resun LP-100 luftpump som jag behövde. Så jag fick tag i dessa 4 grejorna plus en Eheim 2260 som jag fick ta med i köpet för en billig peng. Allt fungerade utom luftpumpen men jag kollade upp det och det var ju antagligen membranen som var kassa vilket jag också såg när jag öppnade den. Så nya beställda och fick satt i dem och nu fungera den som den ska. Så bygget med ett luftsystem runt om i taket kunde ta fart och jag köpte 30 mm PVC rör på Biltema och böjar osv så det kan kopplas ihop. Det är nästan klart att sättas ihop men innan dessa så behöver man ju ha ventiler för att justera luftflödet per uttag så dessa är beställda från Amazon (Tyskland) ihop med ett par rullar med 100m luftslang samt backventiler , luftstenar och svampfilter och också kan ha lite filtermedia i sig så man får bättre vattenmiljö. En hel del annat som t.ex Seachem Safe (för behandling av kranvatten för att ta bort klor osv) och filtermattor kommer också inom kort till mig.

Så det är i stort sett där jag är just nu. Jag lägger bilder i nästa inlägg.
#4 - 30 augusti 2018 00:56
Här kommer lite bilder från början tills där jag är nu.

Som de stod i butiken(30 x 73 L, 24 x 105 L, 9 x 150 L):

AttachmentAttachmentAttachmentAttachment

Och här bilder från när jag montera ner dem och tog hem dem. Jag hade 2 bra hjälpare med mig (mina barn) förutom min kompis:

AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment

Sen var det dags att sätta upp ställningarna i stora rummet i garaget:

AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment

Under hela denna tiden så fick jag flytta ut och in en massa saker varje dag jag skulle göra något då jag inte hade annan plats till det:

AttachmentAttachment

Ancistrus äggen:

Attachment

Sen var det dax att tvätta övriga akvarier efter jag hade blivit klara med de 9 st 150 L som nu var i racket och klara (kortsidan och långsidan):

AttachmentAttachment

Ibland regnade det en del och man kunde inte göra något på en eller 2 dagar och det blev mera och mera alger i akvarierna:

Attachment

Nu är där bara 5 kvar att göra rena och de har fått ättika i sig så de ser mycket bättre ut redan:

Attachment

Alla ställningar fulla (stort rack, medium och sen lilla):

AttachmentAttachment v

Sen finns där ju 9 st 73 L och 6 st 105 L i reserv som jag ska hitta plats till någonstans:

AttachmentAttachment

Ljusen som följde med är denna driver som hantera 2 lampor varje och jag har fäst ljusrören på följande sätt då de klämmar som fan med oftast är sönder (plasten har torkat så den spricker och går sönder när man rör dem)

AttachmentAttachment

Jag kommer att ha lite olika uppsättningar med filter och filtermaterial (även skumfilter med plats för filtermedia är på ingång):

AttachmentAttachment

Vatten in för påfyllning (kolla bilden av stora racket där den svarta slangen är på höger sida om racket) och vatten ut har jag löst lite temporärt på detta sättet:

AttachmentAttachmentAttachment

Luft systemet kommer att sitta i taket (på bild 2 ser man rören med detta rör kommer att vara 1 m längre till höger så att den kommer in över stora racket):

Attachment Attachment

Jag värmer hela garaget till 22 grader med min luft - luft värmepump. De akvarier som behöver högre värme än det kommer att ha en doppvärmare i också, men det är billigare att värma hla rummet än doppvärmare i varje akvarium plus att på sommaren så kan jag hålla temperaturen i garaget på 22 då den har AC också. Jag väntar på att få satt in 2 st Pax ventilations fläkter med kall ras skydd som ska ta ut en del av den fuktiga luften, tills dess så har jag tvärdrag ett par gångar varje dag i en längre tid:

Attachment
#5 - 30 augusti 2018 12:58
Shit vilken bra och cool idé!! Denna tråd kommer jag följa och dregla över [:-15]
#6 - 30 augusti 2018 14:36
Som jag sa tidigare, låter som en av mina önskedrömmar ......men vilket jobb. Jättekul att få följa med från början och vilket kap för ställning och kar.
#7 - 30 augusti 2018 14:45
Jädrar vilket jobb du lagt ned! Detta ska bli kul att följa!
#8 - 30 augusti 2018 17:27
Idag så kom ventilerna till luft systemet. Så nu kan jag snart få satt upp det också.

Attachment .
#9 - 30 augusti 2018 19:17
Wow så häftigt att få följa detta!
#10 - 31 augusti 2018 19:27
Häftigt, men vad är din plan med alla dessa akvarier?
#11 - 31 augusti 2018 19:43
[QUOTE=stefant;n2391088]Häftigt, men vad är din plan med alla dessa akvarier?[/QUOTE]

Odla fisk och räkor :).
#12 - 1 september 2018 23:34
Då har jag hunnit med att få iordning en av de två Synadontis Polli White odlingar som jag kommer att ha.

Jag kommer att använda 6 kar för en odlingstation hade jag tänkt mig.

Det är satt upp på följande sätt:
Översta 2 kar är till nytt vatten. Här finns där endast tanganyika sand, lite kalksten för att få bra vatten. Inga växter eller djur i dessa. Nytt vatten fylls på här och vatten från dessa går till övriga kar.
Mitten till vänster är odlingskar. Jag kommer att ha en automatisk uppsamling av ägg till ett yngelkar av nät som kollas minst 2 gångar om dagen och flyttas till ägg karet när där finns nya
Mitten till höger är uppväkstkar för yngel.
Botten till vänster är ett vilokar för fisk som inte är i odlingen.
Botten till höger är äggkläcknings kar. Eftersom det krävs antimögel medel för att äggen inte ska mögla så har jag det som sista kar innan vattnet går ut från systemet. Där finns 3 st mellan stora äggtumblers av märket Ziss ZET-65

Här är en ritning på det:
Attachment

Här är bilder på de 6 första som jag har kopplat idag (1 odlingsstation av de 2 jag ska ha):

Jag kom på att jag ju har vattenpåfyllningen igång på det stora racket med 9 kar men jag hade inte tagit bild på det, så här kommer bild på hur det ser ut när det fyller på ett kar:
Attachment

Det som jag går och väntar på är bland annat luftslang och backventiler som jag har köpt på Amazon (Tyska sidan för EU leverantör så det går snabbare) men även lite svampfilter som har plats för filtermedia också. De ser ut så här:
Attachment
#13 - 2 september 2018 14:00
Jag skulle under inga omständigheter ha gemansamt vatten mellan akvarierna, sjukdom och det går till alla karen, medicinering går inte, olika strömt vatten kanske man vill ha.. mm! Bra däremot med borrat för att tappa ur vid vattenbyte!
Antar att du ska ha luft i rör ovanför akvarierna och då behövs inte backventiler...
#14 - 2 september 2018 16:00
[QUOTE=åheim;n2391146]Jag skulle under inga omständigheter ha gemansamt vatten mellan akvarierna, sjukdom och det går till alla karen, medicinering går inte, olika strömt vatten kanske man vill ha.. mm! Bra däremot med borrat för att tappa ur vid vattenbyte!
Antar att du ska ha luft i rör ovanför akvarierna och då behövs inte backventiler...[/QUOTE]

Att ha det som jag har satt upp det ska fungera bra. Blir någon sjuk i vilokaret så är det ju sista innan vattnet går ut och om någon blir sjuk i uppväxt karet så kan jag välja att dra ut slangen och koppla den direkt ner i röret för utgående vatten. Så det ska inte vara något problem att göra det på detta sättet. Har kollat en del på videos och bl.a. en i USA som har sitt med delat vatten för att ha bra vatten parameter men också pga att odlingskaret inte ska ha något bottenmaterial eller inredning utan bara stället för att gå in och lägga äggen. Odlingskaret används ju inte hela tiden utan bara vid vissa tider då honorna går med ägg. I hans uppsättning har han dock bara ett kar med sand och vatten och ett hemmabyggt system för att då vatten upp till de övriga 3 och jag hade ingen lust att hålla på att bygga ett sånt utan det blev 1 kar med vattten och sand som sen går till de 2 nedan. Om det skulle orsaka problem så kan jag alltid splitta det översta karet så att det ger vatten till båda karen samtidigt.

Jag hade inte ens tänkt tanken att jag inte behövde back ventiler men nu när du skriver det så stämmer det ju. På alla filmer jag har sett så hade inga backventiler efter ventilerna i röret.
#15 - 2 september 2018 16:42
Åheim, du fick.mig att tänka till med vattnet. Jag sitter på bussen (en tur på ca 55 min) och ju mer jag tänker på att dela vattnet ju lättare blir det att göra. Så jag får tömma de 2 översta karen igen för sand och sätta 2 botten kar (botten kar då avriningsslangen är kortare än de 2 mellan kar som jag har där nu) och sen sätter jag en t böj i enden av avriningsslangen och sen 2 slanger på den och varje slang går till ett av karen under. Ett väldigt enkelt sätt att dela det till 2 olika kar så att man inte behöver att gå från ett kar till ett annat.

Lättare att göra det nu än sen när man har satt igång allt.

Så tack åheim
#16 - 2 september 2018 20:32
Dina planer låter väldigt spännande!
#17 - 2 september 2018 21:49
Den automatiska uppsamlingen av ägg blir en variant av denna: [video=youtube;UVptnLZv5UY]
[/video]

Det är en golvbrunn som man har i t.ex. badrum / grovkök och sen en kruka ovanpå. Sen driver luften det som ett sug så det går upp i en yngel box som är gjort i finmaskigt nät. Så det är sätt likt denna. Han har dock lite inredning i odlingskaret och det kommer jag inte att ha då de kan sprida ut äggen vid inredningen istället för inne i krukan. Så kollar man om där finns ägg på morgonen och kvällen så man fortast möjligt får dem över i äggkläcknings karet med anti mögel medlet.

De 2 första kullen med ägg gick ju upp i mögel då jag inte kände till problemet och så här såg det ut:

14/8
Attachment

15/8
Attachment

16/8 (nya ägg)
Attachment

18/8
Attachment

Så lite tradigt att förlora ett par 100 Synadontis :(
#18 - 3 september 2018 21:58
Idag upptäckte jag att de vuxna började jaga ynglen i mitt kar med blå ciklid. Så det vara bara att riva ut all inredning och få tag på alla yngel. Det är några snabba och listiga yngel så det tog ett tag att få alla infångade. Det var totalt 76 st yngel. Så de kom ut i en av 150 karen som jag har haft igång ett tag nu. Jag hade ancistruser i det ca 1 vecka och sen fyllde jag på med några malawisar också. Men nu är de tillbaka i sitt kar igen men 2 ancistrus är kvar och då alla blå ciklid yngel. De är ca 10 veckor gamla nu. Här finns en film på dem när de var ca 9 veckor:

[video=youtube;2a1pajgvuWY]
[/video]

Jag ska se om jag hinner fixa en video på karet med dem i morgon.

.
#19 - 4 september 2018 14:50
[QUOTE=Webo;n2391284]Idag upptäckte jag att de vuxna började jaga ynglen i mitt kar med blå ciklid. Så det vara bara att riva ut all inredning och få tag på alla yngel. Det är några snabba och listiga yngel så det tog ett tag att få alla infångade. Det var totalt 76 st yngel. Så de kom ut i en av 150 karen som jag har haft igång ett tag nu. Jag hade ancistruser i det ca 1 vecka och sen fyllde jag på med några malawisar också. Men nu är de tillbaka i sitt kar igen men 2 ancistrus är kvar och då alla blå ciklid yngel. De är ca 10 veckor gamla nu. Här finns en film på dem när de var ca 9 veckor:

[video=youtube;2a1pajgvuWY]
[/video]

Jag ska se om jag hinner fixa en video på karet med dem i morgon.

. [/QUOTE]

Vad söta de är. Låter dock som att det var ett jobb att fånga dem.
#20 - 4 september 2018 20:33
[QUOTE=LindaAlgo;n2391320]

Vad söta de är. Låter dock som att det var ett jobb att fånga dem.[/QUOTE]

Hehe. Ja det tog ett tag. De är så små och snabba so kommer lätt runt håven och där finns ju inte mycket plats mellan akvarierna i racket. Så det blev väl en del fula ord efter ett tag. När jag hade fångat alla och satte i ordning allt igen i karet så gick jag ut med dem till garaget och fick i dem i karet där och fixade en del annat och när jag kom in igen och kollade hur de vuxna mådde så såg jag att där fanns 2 yngel kvar. Så bara på det igen och riva allt och få tag på dem och återställa karet.

Men det är väl sånt man få stå ut med när man ska odla :)
#21 - 4 september 2018 20:46
Idag har jag varit duktig (tycker jag själv). Jag har fått till en lösning för att dela vattnet från de 2 topp karen med sand, sten och rent vatten (men inga fiskar) samt satt ihop de automatiska ägguppsamlare. Det som återstår är att göra håll i se 2 krukorna och göra ett hål till luftslangen strax efter första böjen nere vid golvbrunnen. Sen ska jag också hitta utav hur man får slangarna täta. Jag misstänker de värms upp och att man har något verktyg som man klämmar ihop slangen med och jag tar gärna emot info om detta.

Lite bilder på de automatiska ägguppsamlare:

Bilder på slang splitten (temp monterad alltså):
AttachmentAttachment

Hur får man det till att bli så här tight runt kopplingsröret?
Attachment
#22 - 4 september 2018 21:15
Just det. Jag fick ju ett paket idag med luftslang. jag har beställt 2 st 100m rullar så man ha om man gör fel och när man behöver byta slang. Imorgon ska jag få ett av de andra jag väntar på men det skulle köras ut då det var för stort för hämtningsstället, så det blir alltså 1 dag extra att vänta pga det.
#23 - 5 september 2018 05:27
[QUOTE=Webo;n2391370]

Attachment[/QUOTE]

Tror du skulle kunna använda dig av stripes (buntband) till att dra åt över slangen till kopplingsröret.

#24 - 5 september 2018 05:50
[QUOTE=Webo;n2391369]

Hehe. Ja det tog ett tag. De är så små och snabba so kommer lätt runt håven och där finns ju inte mycket plats mellan akvarierna i racket. Så det blev väl en del fula ord efter ett tag. När jag hade fångat alla och satte i ordning allt igen i karet så gick jag ut med dem till garaget och fick i dem i karet där och fixade en del annat och när jag kom in igen och kollade hur de vuxna mådde så såg jag att där fanns 2 yngel kvar. Så bara på det igen och riva allt och få tag på dem och återställa karet.

Men det är väl sånt man få stå ut med när man ska odla :)[/QUOTE]

Ja det ingår väl i jobbet. Tur att det är roligt också.
#25 - 5 september 2018 07:41
Riktigt kul projekt, imponerande hur mycket tid och engagemang du lägger ner.
Angående kopplingen av slang och koppling skulle jag tippa på att slangen har värmts upp med förslagsvis en varmluftspistol innan den trätts på. Då brukar man få riktigt tighta kopplingar.
#26 - 5 september 2018 10:53
[QUOTE=Webo;n2391370]Idag har jag varit duktig (tycker jag själv). Jag har fått till en lösning för att dela vattnet från de 2 topp karen med sand, sten och rent vatten (men inga fiskar) samt satt ihop de automatiska ägguppsamlare. Det som återstår är att göra håll i se 2 krukorna och göra ett hål till luftslangen strax efter första böjen nere vid golvbrunnen. Sen ska jag också hitta utav hur man får slangarna täta. Jag misstänker de värms upp och att man har något verktyg som man klämmar ihop slangen med och jag tar gärna emot info om detta.

Lite bilder på de automatiska ägguppsamlare:

Bilder på slang splitten (temp monterad alltså):
AttachmentAttachment

Attachment[/QUOTE]

riktigt smart byggt med ägguppsamlare . kanske får prova med . då jag kör en annan metod idag som tar lite tif.
#27 - 5 september 2018 15:54
[QUOTE=ICC;n2391386]

Tror du skulle kunna använda dig av stripes (buntband) till att dra åt över slangen till kopplingsröret.

[/QUOTE]

Super. Det testar jag. Borde ju fungera om man värmer den först och sen dra åt ett buntband [:-106][:-106][:-106]
#28 - 5 september 2018 15:56
[QUOTE=LAncer;n2391401]

riktigt smart byggt med ägguppsamlare . kanske får prova med . då jag kör en annan metod idag som tar lite tif.[/QUOTE]

Ja, jag höll på med att kolla skålen med glaskulor varje dag och kväll och det är rätt jobbigt och krångligt. Jag hoppas detta fungera mycket bättre :)
#29 - 5 september 2018 15:57
[QUOTE=hambli;n2391393]Riktigt kul projekt, imponerande hur mycket tid och engagemang du lägger ner.
Angående kopplingen av slang och koppling skulle jag tippa på att slangen har värmts upp med förslagsvis en varmluftspistol innan den trätts på. Då brukar man få riktigt tighta kopplingar.[/QUOTE]

Ja det tänkte jag också men då den är rätt stel i plasten så tror jag inte den dra ihop sig, men fick tips ovan med att använda buntband så ska kolla det. Tack.
#30 - 5 september 2018 16:55
Jaha då kom där ett paket till idag men lite grejor som jag har beställt.

Nu finns där snart inget att skylla på mera när det gäller att få igång flera kar. Fast man måste ju ha något att stoppa i karen också. :)

10 st filtermattor som jag ska ha till att sätta tvärs över i räkakvarierna. Så får man en stor fin yta för räkorna att gå och äta på, plus en hel del media för nyttiga bakterier.
Attachment

Sen tog jag 2 påsar med detta som jag har tänkt att ha till räkmat. så det borde räcka ett tag. :)
Attachment
#31 - 6 september 2018 17:27
Har du lång erfarenhet av att odla eller är detta något du startat först nu? Riktigt coolt projekt!
#32 - 6 september 2018 19:06
Jag har inte odlat innan. Men haft fiskar och räkor ett bra tag nu. Jag kommer väl mest av allt att hålla på med räkor och synadontis i början plus de fiskar jag har redan som ger lite yngel utan att jag gör något speciellt. Jag kommer inte att fylla alla kar med fisk och räkor direkt. Det skulle bli för jobbigt men jag ska fylla några kar med räkor och odla på dem till en början. Det koster ju en slant att köpa in bra räkor också och det är ju inte lönt att köpa 10 st av varje utan helst minst 30 av varje för att man ska få lite fart på det. :)
#33 - 6 september 2018 19:17
Okej, jag förstår. Jättekul att få följa detta!
#34 - 6 september 2018 20:04
Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på.

Jag håller på att sätta upp luftsystemet som består av 1 st Resun LP-100 och sen en fyrkant gjord av 32mm vit plaströr av typen man har till avlopp vid vask och diskmaskin. Jag har köpt luft ventiler av metall som har gängor i ena ändan som man ska skruva i plaströret. Så man borrar ett hål som är lite mindre än ventilen och sen skruvar man in den. Men jag får det inte tätt och jag har testat med att sätta på gängtejp också och in med den i ett nytt hål men den läcker fortfarande. Rör man den lite från sida till sida (som om man skulle dra av slangen man har satt på) så verkar hålet bli större. Sen har jag plast ventiler av den vanliga typen utan gängor och gör jag ett hål för den och sätter i den så läcker det inget även om jag rör den från sida till sida och jag har dragit ut den och satt in den igen minst 30 gångar och den är fortfarande tät.

Så min fråga är alltså om det är jag som gör fel med metall ventilerna eller är de inte så bra när det är dessa lite mjukare rör (kanske det ska vara de grå rören som har hårdare plast och kanske lite tjockare också)?

Någon som använder samma rör och plast ventilerna som jag har som kan säga om de fungera bra?

Så här ser de ut:
Attachment

Här är bilder på den i metall:
AttachmentAttachment

Och här är den i plast:
AttachmentAttachment
#35 - 6 september 2018 20:46
Här är en liten film på blå ciklid ynglen som flyttade ut i ett 150 L kar: De är ca 10 veckor gamla nu.

[video=youtube_share;JznRhFbfTMg]
[/video]
#36 - 6 september 2018 22:03
BTW: Här är ett litet tips på hur man lättast skruvar i metall ventilerna. För hand är det lite svårt men med en skruvdragare så går det mycket lättare som man kan se i denna video:

[video=youtube_share;vXj50-ZSB-Q]
?t=327[/video]

Edit: Den vill tydligen inte starta videon från den tiden som jag kopierade så gå 5:27 min in i videon så kommer du till tipset.
#37 - 7 september 2018 09:42
Intressant med metallventilerna med gänga.
Skulle tro att de gråa GF-rören är lite grövre i tjocklek? Jag hade nog provat att borra ett litet hål och sen använt gängtapp för att få lite gänga i plasten, därefter gängat i ventilerna med gängtejp.
Jag har letat efter just dom metallventilerna ett tag nu här i Skåne, men hittar inte. Har du lust att sälja 12 stycken?
#38 - 7 september 2018 22:32
Tyvärr så är dessa vita plaströr för mjuka och inte heller så tjocka så det går inte att använda matallventilerna till dessa rör. Då jag har packat ut rören och de flesta böjar så kan jag inte lämna tillbaka dem. Jag vill inte heller lägga mera pengar på andra rör då det redan nu har kostat en hel del :-)

Jag vet inte heller hur man ska kunna sätta vb rör på samma sätt so jag ska ha mina, dvs i en fyrkant med ett rör i mitten också. Jag har bara hittat hylsor till vb rör så man kan sätta flera efter varandra men inte t böj t.ex. Jag har kollat på en hel del videos ang luftsystem och de som har bygg lite större men stora pumpar har lagt det som en fyrkant för att det ska ge jämnast lufttrycket och det ska vara snällare mot pumpen. De flesta har också en ventil där luft pysar ut och de har då ljuddämpare på dem så det inte ska låta för mycket också samt för att pumpen inte ska jobba för hårt. Men de har ju helt andra priser på rör och övrig delar till sånt än vad vi har plus ett mycket större utbud. Jag har hittat ljuddämparna på Amazon men då de är gängade i ena ändan (den man skruvar upp i en ventil) och jag inte har hittat en sån koppling som passar mina rör så har jag inte beställt än. Jag få till en början ha några ventiler som jag sätter slang på som jag sen släpper ut luften med. Jag vet ju inte om jag behöver sån.

Detta menar jag: https://www.amazon.de/dp/B01I4X8U38/...v_ov_lig_dp_it

Här kan den som vill se mera om luftsystem (bra video). Kolla vid 3:28 om du bara vill se dessa ljuddämpare och varför man kan har dem: [video=youtube_share;jhul9ESQRQs]
?t=209[/video]

Men som han säger i videon så ska "linijar pumps" klara av backtrycket bättre än "piston pumps" så man kanske inte behöver såna i ett mitt system som jag sätter upp nu.
#39 - 7 september 2018 22:37
Nu har jag iaf fått satt i hop luftsystemet och det som fattas är att sätta upp dem i taket. Jag upptäckte dock att jag inte hade tänkt på att jag har lite snedtak så jag får korta den lite i ena sida för att jag ska kunna sätta upp den i taket. Den sidan mot stora ställningen (stora karen alltså) har jag en liten bit som sitter efter t röret som jag kan plocka ur och så blir den nog rätt bra i längden. Jag kan säga att det är lite jobbigt att göra själv då det rör sig och ramlar ner och är allmänt jobbigt. Men det gick iaf till slut. Bar det sista kvar i morgon och sen ska jag test köra det när jag har satt i ventiler till stora ställningen och lilla ställningen.

Här finns en liten film på hur det ser ut nu. Jag ska se om jag inte hinner göra det klart i morgon, dvs sätta fast det i taket.

[video=youtube_share;bR-bo8OC2sQ]
[/video]

EDIT: jag är klar med att sätta upp det nu så jag tog bort den gamla videon och la up den färdiga videon istället.
#40 - 7 september 2018 23:38
Ett litet annat tips som kanske någon har nytta av är om man har luftfilter och man tycker det stänker för mycket så kan man ta ett plastlock och göra ett håll i mitten som man dra luftslangen genom. Så ligger den i vattenytan och bubblorna går sönder under den.

Jag tog en bild från en av hans videos så ni kan se hur det ser ut:
Attachment

Här finns hans kanal: https://www.youtube.com/user/lbknugg...able_polymer=1
#41 - 8 september 2018 10:06
[QUOTE=LAncer;n2391401]

riktigt smart byggt med ägguppsamlare . kanske får prova med . då jag kör en annan metod idag som tar lite tif.[/QUOTE]

Jag kom till att tänka på att jag kan ju ge dig info på bad jag köpte dp det inte var lätt att hitta någon utan vattenlås, låg profil, billig. Så detta köpte jag:

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artikl...v-las-ump.html

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artikl...tan-urtag.html. Denna är inte helt rätt till golvbrunnen men det fungera. Du kanske kan hitta den som hör till.
#42 - 8 september 2018 14:40
Luftsystemet är igång och allt har gått bra. Jag bestämde mig för att se om det inte gick att ha mina rör lite böjda vid snedtaket istället för att såga av dem och det gick bra att göra så istället. Jag vill ju helst ha röret på baksidan av racket än ovanför då det inte är så lätt att göra nya hål och komma åt allt.

Här kommer lite bilder.

Höger ställningen (9 x 150L):
AttachmentAttachment

Mitt ställningen (24 x 73L):
AttachmentAttachment

Vänster ställning (18 x 105L):
Attachment

Pumpen:
AttachmentAttachment

Hur det är monterat ovanför garageporten:
AttachmentAttachment

En video på luftsystemet finns i tidigare inlägg här: https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-10-projekt/2390818-garage-blev-akvarierum?p=2391547#post2391547

Här är en video på stora racket och vad jag har i det just nu:

Jag har bara tagit några luftstenar som jag hade liggandes då jag väntar på de jag har beställt så det är bara temporärt och för att se att systemet fungera som det ska. I det tomma uppe till vänster ska jag ha i räkor (det ska jag ha i de 3 översta eller också de 3 översta och de 3 botten kar) och bara de 3 i mitten till fisk som behöver lite större yta. Detta tomma kar har jag lagt i uppstarts bakterie och ska sätta iordning det om jag hinner i helgen.
#43 - 8 september 2018 20:11
Då hann jag också med att få gjort vattenbyte och startat upp Synadontis odlings systemet. Kopplat in ström till lamporna och pumparna. Jag fick fylld i vatten i översta karen med sand och så småningom kommer där även vara kalksten i dem och detta ska sedan tömmas ner i de 2 karen under och när det är klart så ska Synadontisen flyttas över dit. Den automatiska ägguppsamlaren är klar också (3 st) och jag har testat den i ett av de stora karen som jag hade vatten i. Den fungera super bra. Video på detta finns nedan. Jag fick också gjort hål i krukan som jag hade köpt och i morgon ska jag köpa 2 till. Det tog ett tag att komma igenom men det lyckades. Efteråt så tog jag grovt sandpapper och rundade kantarna inne och ute så fisken inte ska riva sig när de simmar in och ut.

Ägg uppsamlaren: [video=youtube_share;djffgXFiQp0]
[/video]

Attachment Attachment

Så allt i allt en bra dag och jag kom en del längre med projektet och Synadontis odlingen.
#44 - 8 september 2018 21:17
Här är en film på min 9 x 150 liters ställning och dess innehåll just nu. Det är bara provisoriskt och det är mest för att få kört in karen så de har klara till räkor. Några fiskar kommer där dock att gå iaf 3 av karen har jag tänkt. [video=youtube_share;WWP1pERph-c]
[/video]
#45 - 9 september 2018 12:47
Vad coolt att få se din ställning.
Vad för fiskar tänkte du ha i dem? :)
#46 - 9 september 2018 17:58
Jag har mina blå ciklid yngel, mina ancistrus yngel och jag kommer att få en stor grupp på 30+ cryptoheros nanoluteus i början av denna veckan. Men i denna stora ställningen ((150 L)) så blir det minst 6 akvarier till räkor. (150 L)

I mellan ställningen (100 L) ska jag ha till yngel, odling och räkor

UI lilla ställningen (73 L) ska jag ha Synadontis odlingen (6 kar( och sedan urvalsodling av räkor samt ägg och små yngel som inte behöver större akvarier.
#47 - 9 september 2018 18:24
Då fick jag fixat delningen på vattnet som kommer att rinna ur från översta karet till de 2 nedanför.

Såhär blev det.
Attachment

[video=youtube_share;gg8OG0uH3lU]
[/video]

Jag har satt faste det bättre så det är i våg och inte flyttar sig så det blir ca lika mycket till varje sida. Jag glömde att skriva att jag kommer att ha en pump kopplad i varje av dessa 2 översta karen som har en slang kopplat till överinningen så att jag pumpar ut vattnet och det kommer att vara tidsstyrd så att den tänder och släcker lite då och då under dagen och bara ett par minuter varje gång. Så det blir mellan ca 10-15% vattenbyte varje dag och sen fylls karen på varje natt/morgon (jag ska hitta ett system för detta då jag inte har indraget vatten och avlopp i garaget, än iaf) så jag har kollat på att ha 1 till 2 st 1000 L tankar som jag fyller och tillsätter vattenberedningsmedel (jag kör Sechem Safe, som är nästan samma som deras flytande Prime, ment det är mycket mera koncentrerat och i pulver form) och isf så kan jag pumpa vatten från en av dessa tankar till odlings systemet och sedan ska övriga akvarier kopplas till ett annat system som också de är tidsstyrd.

Info om Seachem Safe: https://www.seachem.com/safe.php
#48 - 10 september 2018 12:41
#45 Roligt att några kar redan är igång! [:-160]
Ser fint ut [:-106]
#49 - 10 september 2018 20:14
[QUOTE=Seaside;n2391701]#45 Roligt att några kar redan är igång! [:-160]
Ser fint ut [:-106][/QUOTE]

Tack :-)
#50 - 10 september 2018 21:03
Idag så blev där inte gjort något i garaget, om inte man räknar in att jag slängde in en del i garaget som jag hade varit och handlat. :-)

Det blev lite slang, rak och böj kopplings rör så jag kan sätta ihop vattensystemet. Det blev också 32 L Fluval Stratum soil för räkkaren som jag ska sätta upp. Jag har redan 2 påser Red Bee sand till CR/CB karen jag ska sätta upp. Det var ju inte direkt gratis att hämta det idag (2020 kr) men Hornbach är de billigaste på det som jag vet iaf runt oss här.

Attachment

Det som jag gjorde idag var ett 60 L akvarium till grabben. Han och lillasystern har delat på ett 60 L i 3 veckor och för 2 veckor sedan som var där ett bra kar med mycket tillbehör till salu men det blev ingen affär men jag sa att fick hon inte såld det så kunde hon höra av sig. Det gjorde hon igår och idag blev det levererat. Grabben var helt till sig så det var bara att sätta igång med att sätta upp det. De hade rengjord allt väldigt bra inkl tvättat gruset så det var bara att sätta fart och grabben sprang ut i garaget för att hitta saker att lägga i karet. Jag hade just fått lim för att fästa växter på rötter så jag fick ta en rot och lite anubis och sätta fast det. Det är första gången jag gjorde det men jag lyckades till slut. Men ack så mycket lim man får på fingrarna (nybörjare ju). Inte kul när man inte kan låsa upp sin telefon med fingeravtryck pga man har lim där... Men det var bara att ta lite halv grovt sandpapper och börja slipa av det så efter ett tag så var det borta och man kan hantera telefonen igen.

Förra Efter
AttachmentAttachment

Jag lyckade få han kar klart och jag tog 50% av vattnet i dotterns kar så där finns lite bra vatten med bakterie där som start. Har även lagt i lite Happy Life så det fastnar lite bättre i filtret. Efter hans var klart så fick jag ju fixa till dotterns kar så det fick nytt vatten.

Mina hjälpare.
Attachment

Grabbens kar
Attachment

Dotterns kar (som alla fiskarna är i fortfarande då jag ska vänta ett par dagar med att flytta grabbens fiskar till hans kar. Jag har just fyllt på med vatten)
Attachment

Jo jag har börjat att samla ihop mina akvarier saker i garaget så man lättare får en överblick över vad man har liggandes. Det är ju en hel del mera än vad man tror när det ligger utsprid lite här och där. Som t.ex. räk sakerna.
Attachment
Lite mat, mineral stenar, blad, kottar osv.

I morgon så får jag ett gäng på 30+ cryptoheros nanoluteus som är ca 4 mån gamla. Riktigt kul att få denna vackra fisken och extra roligt att den är med på CARES listan.Jag tror att hag ska ha en grupp i ett av mina 450 L kar. Du kan se hur dessa vackra fiskar ser ut här:
[video=youtube;i11-vey1lG4]
[/video]

och här:
[video=youtube;cJeNlfdsJGs]
[/video]
#51 - 11 september 2018 17:50
Tycker att du har fått riktigt mycket gjort.
Och vad vacker cryptoheros nanoluteus är!
#52 - 11 september 2018 21:34
Fick ikväll förmånen att hälsa på hos kämpen Webo, då jag inte bor jättelångt ifrån honom. Vilket mastodont projekt han sliter med. Riktigt imponerad blev jag. Kan lätt säga att det ligger så mycket mer arbete bakom ”Garage blev akvarierum” än han visar i denna tråd. Tack för besöket Webo!
#53 - 11 september 2018 22:14
[QUOTE=LindaAlgo;n2391740]Tycker att du har fått riktigt mycket gjort.
Och vad vacker cryptoheros nanoluteus är![/QUOTE]

Tack. Jag försöker få det gjort så snabbt som möjligt så man kan börja utforska akvastiken lite mera :-)
#54 - 11 september 2018 22:18
[QUOTE=ICC;n2391753]Fick ikväll förmånen att hälsa på hos kämpen Webo, då jag inte bor jättelångt ifrån honom. Vilket mastodont projekt han sliter med. Riktigt imponerad blev jag. Kan lätt säga att det ligger så mycket mer arbete bakom ”Garage blev akvarierum” än han visar i denna tråd. Tack för besöket Webo![/QUOTE]

Tack själv. Mycket trevligt besök. kom dock på att du bara såg garaget och vi hann aldrig med alla karen inne, men det tar vi nästa gång över en god kopp kaffe/cappucino :)

Super nöjd med de nya fina invånare som du hade med dig också. Ska bli riktigt kul att se dessa växa till sig och få färg. har redan planer på att de ska kanske få ett eget akvarium när de har växt till sig. Kan nog vara riktigt snyggt med en fin grupp i 450 L. [:-106][:-106][:-106]
#55 - 11 september 2018 23:05
Cryptoheros Nanoluteus (gul zebraciklid) Är nu i ett 150 kar. Jag har räknat dem till 55 st totalt.

5 min efter insläpp och de fick lite artemia
[video=youtube_share;zXUNPfW5Wu0]
[/video]

Och med infraröd kamera efter ljuset släcktes
[video=youtube_share;G3jaKNGD7FE]
[/video]

Idag så flyttade vi över grabbens fisk till hans egna akvarium. Han är väldigt lycklig.

Jag har kollat lite på en sak som man kan montera på en vattenkran som visar temperaturen på vattnet. Verkar väldigt smidigt och ska fundera på om jag ska köpa en sån. Så får man ju rätt temperatur på vattnet man fyller på, som ju är bra för t.ex. räkorna. Fiskar kan man ju ta några grader lägre mindre än vad de har i karet utan problem.

Det är en sån här:
https://www.amazon.de/prosperveil-Be...M34PP1P7ETZ143

Jag har beställt en sån här för att kunna ha koll på fuktigheten i garaget:
https://www.amazon.de/Thermometer-Hy...1V51KMD324QXPM

Den har dessutom alarm klocka så om man sätter igång något som t.ex. vattenbyte och man säter det ska vara igång i 10 min så ställer man bara in det på denna via touch skärmen och då glömmer man inte av det, som man annars gör nu för att man hittade något annat som skulle fixas eller så.

Jag fick dessa idag:
https://www.amazon.de/gp/product/B07...?ie=UTF8&psc=1

Och denna ska komma i sluten av denna veckan eller början av nästa:
https://www.amazon.de/gp/product/B07...?ie=UTF8&psc=1

I morgon ska jagkanske börja med att få i soil i ett bar kar för att få igång dem också. Jag ska ju köpa in lite räkor också så bra att få startat upp karen så fort som möjligt.
#56 - 12 september 2018 22:03
Idag så har jag inte hunnit med så mycket då det barnen hade en del aktiviteter. Men jag hann iaf att få vatten ner i Synadontis odlingskaren så jag kan se hur det hela fungera och jag flyttade också lalla 6 Synadontis över till det karet. Så får vi se när det ger resultat. Jag har satt en kamera framför karet så jag kan håll lite koll på dem om jag vill. Väldigt smidigt med Netgear Arlo kameror som jag enkelt kan flytta runt plus de har infrarött också så man kan se vad som händer när man har släkt alla lampor.

Jag rörde runt lite i vattnet i det översta karet innan jag pumpade ner vatten i karet under så det är lite grumligt.

Attachment

Attachment

Och mina nya invånare mår bra och har börjat att få färg. Jag råkade dock att få i lite mycket artemia då påsen var lite mjuk och den gav efter när jag skulle hälla lite ur. Som tur är så finns där en del mallar i detta kar så då blir där mat till dem också. Från nu av ska jag använda en mått sked istället.

[video=youtube;2LP2UWKJNIY]
[/video]
#57 - 13 september 2018 13:42
Kanon med kameran Webo. Ser ju väldigt bra ut med Nanoluteusarna. De lär växa på sig lite fortare nu när de har mer plats att sträcka ut på. Tack för tipsen i pm'et. Kommer säkert till nytta i höst/vinter.
#58 - 13 september 2018 18:47
Vad mycket du hinner och vad bra allt verkar bli!
#59 - 14 september 2018 06:07
Nice. Såg lite bilder nu med
#60 - 14 september 2018 08:12
Undrar om ägg/yngel-uppsamlaren funkar, lägger fisken verkligen äggen inuti krukan, för det är väl förutsättningen för att det ska funka?
#61 - 14 september 2018 09:08
[QUOTE=ICC;n2391829]Kanon med kameran Webo. Ser ju väldigt bra ut med Nanoluteusarna. De lär växa på sig lite fortare nu när de har mer plats att sträcka ut på. Tack för tipsen i pm'et. Kommer säkert till nytta i höst/vinter. [/QUOTE]

Ja. De är lite rädda nu också när man matar dem men det kommer ju att bli bättre med tiden. Jag försöker att hinna med 3 gångar per dag, morgonen, efter jobbet och sent innan jag lägger mig och så får de lite mindre per gång istället för mycket 1 till 2 gångar om dagen så de borde växa bra. De har iaf börjat få lite färg (gul på kroppen och rött på kanten av fenan):.

Attachment

Blå ciklid ynglen växer också bra:
Attachment
#62 - 14 september 2018 09:09
[QUOTE=LindaAlgo;n2391740]Tycker att du har fått riktigt mycket gjort.
Och vad vacker cryptoheros nanoluteus är![/QUOTE]

Tack. Ja jag tycker de är riktigt snygga :-)
#63 - 14 september 2018 09:11
[QUOTE=Nando;n2391845]Vad mycket du hinner och vad bra allt verkar bli! [/QUOTE]

Tack. Det går lite långsamt dock denna veckan då jag har barnen så man hinner inte med så mycket i garaget. men nästa vecka så blir det lite mera fart igen.
#64 - 14 september 2018 09:14
[QUOTE=Faltaren;n2391859]Nice. Såg lite bilder nu med [/QUOTE]

Ja det arter sig och börjar att bli lite mera av det. Men mycket återstår. Automatiskt vatten byte ska kopplas från de 2 andra ställningar också och evt försöka dra in vatten och avlopp i garaget så man får det lite smidigare med vattenbyte. Sen är där en del räk kar som måste komma igång men jag har inte fått mina filter än då posten skulle ta tull och moms på det (var inte så mycket så det är inte det utan tiden som det står stilla gga det).
#65 - 14 september 2018 21:29
[QUOTE=åheim;n2391861]Undrar om ägg/yngel-uppsamlaren funkar, lägger fisken verkligen äggen inuti krukan, för det är väl förutsättningen för att det ska funka?[/QUOTE]

Ja det stämmer att de måste gå in dig och sprida äggen för att det ska fungera. Men det gör de eftersom där inte finns något annat att sprida det i då där inte är sand eller väster eller sten. Så nu ska de bara bli på humör och göra det så jag kan få lite synadontis yngel :-)
#66 - 14 september 2018 21:45
Jag hade på känn att där var något på gång med mitt blå ciklid par då de började jaga/nafsa lite efter de yngel som de hade i sitt kar innan och därför flyttade jag dem ut i ett kar i garaget. Jag har sett att en av dem nu har stått i en hörna 2 dagar och idag kollade jag lite mera ingående och ganska så riktigt så har de lagt en stor kull till med ägg som håller på att bli frisimmande.

Attachment

[video=youtube_share;apvTRE_zyz0]
[/video]
#67 - 14 september 2018 21:55
Idag så kom de äntligen. Mina luftfilter. Det är en variant som har plats för media material också så det inte bara är skumfilter. Jag hoppas det ska bli bra till räkorna. Jag har tänkt att sätta i 2 i varje kar till att börja med. Det verkar vara bra kvalitet och sugkopparna är mjuka och bra samt att den har en bra detalj, ett hål för luftslangen i översta föste. Smart.

Jag har tvättat 2 st och satt dem i 2 av mina räk kar och jag tog de skumfilter som satt på det befintliga skumfilter och satte på det nya så den kan få igång mediat i behållarna snabbare. Vattnet blev ju lite grumligt när jag gjorde det men det går snabbt att rensa med 2 st filter i såg jag.

Jag hade ett oöppnat Eheim media paket som jag tvättade och la i en del av. jag tror att där faktiskt kan vara till de flesta filter från detta paket men annars får jag väl köpa ett paket till.

AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment

AttachmentAttachment
#68 - 15 september 2018 17:27
Idag har jag hunnit att göra vattenbyte i alla karen som är igång i garaget. Jag har ju några extra kar som där inte är något i så jag har bara rent vatten där och dessa har jag använd för att byta vatten på de 2 st 150 L yngel karen. Nu efter jag har flyttat synadontis'n så har jag de 3 översta karen utan fiskar som jag använder för vattenbyte. Det vatten som var i yngel karen har jag pumpat till 5 st 105 L nya kar som där ska vara räkor i. Jag har bestämt mig för att räkorna får vara i 105 L kar istället för i den stora ställningen med 150 L karen. Detta pga där inte ska bytas så mycket vatten i räk karen men i yngel kar osc så måste där bytas och jag har ju fungerande vatten byte system på den stora ställningen. Så 5 st räk kar igångsatta nu. De 4 längst nere har Flyval Stratum Soil medan the översta till vänster har EBI Gold Shrimp Soil. Alla karen har 8 L soil i. Jag ska imorgon sätta igång flera av de nya gröna svampfilters i de befintliga räk karen så de kan få lite bra bakterier i mediat innan jag flyttar ut dem till de nya räk karen. Jag ska hämta en luftpump som jag har köpt billigt för att köra dem inne. En Resun med 8 utgångar. Jag har redan en sån men min har bara 4 utgångar.

AttachmentAttachment

Jag kom på en smart lösning när man ska fylla på vatten i de nya karen så att det inte ska bli så grumligt. Jag hade en bit rör över från luftsystemet och jag satte ner den i soil'n och satte vattenslangen ner i den. Det fungerade perfekt.

[video=youtube_share;NKikheIzNpg]
[/video]

Synadontisen fick också nytt vatten från topkaret. De har inte lagt några äg än men det kommer väl när de känner för det :-)

Attachment
#69 - 15 september 2018 17:29
Mina blå ciklider yngel är nu frisimmande och de har flyttat upp på en sten med mossa på istället för på botten som de var igår. Där finns väldigt många denna gången.

[video=youtube_share;ERp00ICDpL8]
[/video]
#70 - 16 september 2018 12:37
Så söta de är!
#71 - 16 september 2018 19:35
[QUOTE=LindaAlgo;n2391983]Så söta de är![/QUOTE]

Ja vi får se hur många av dessa som det blir denna gången. jag låter dem vara hos föräldrarna tills de inte vill ha dem där mera, som de andra jag flyttade ut i garagen.
#72 - 16 september 2018 20:02
Idag blev där inte gjort så mycket men jag har hunnit hämta piumpen som jag köpte (Resun med 8 utgångar) så jag kunde koppla in 8 till av de nya svampfilter i de befintliga räk karen. Så nu sitter där 3 svampfilter i varje av de 5 karen. Om ett par dagar så kan jag sätta ut den i de nya räk karen i garaget.

Dessa 5 nya räk kar i garaget hann jag att sätta upp belysning i också och jag ska testa med 2 olika ljus. Längst nere har jag växt ljus och mitten och överst har jag vanligt ljusrör. Jag la sen också i lite gott och blandat. Lite mineral sten, banan löv, mullbär löv, catappa löv, guaya löv och några kottar. Efter det så fick de också en skvätt Happy Life (jag fick ca 2,5 L med när jag köpte ställningen och allt, så jag kan lika bra använda lite av det). Trä och sötvattens tång och guppy gräs la jag i igår. Sen ska jag ut och samla lite mindre sten (ca 3 cm i diameter för att göra en liten stenhög i varje kar. Det ska tydligen vara bra för de minsta räk ynglen.

Jag ska köpa mera soil så jag kan starta den uppe till höger också. Kan ju lika bra få igång den också när den iaf har ljus där också.

#73 - 17 september 2018 07:47
Ser riktigt lovande ut! Kul att få följa utvecklingen i ditt akvarierum!
#74 - 29 september 2018 11:29
Jag har haft lite annat att göra (bl.a. så har jag barnen denna veckan) så jag har inte hunnit med så mycket denna veckan. Jag har dock satt filter in de 5 nya räkakvarierna och ändrat lite på de luftslangar som jag redan hade kopplat in. Det jag ändrade var att istället för att ha ventilen uppe i röret så har jag borrat ett 5,5 mm hål och stuckit in slangen direkt i hålet och sen nere ovanför varje akvarie som slangarna gå i har jag satt ventilen. Så är det enklare att justera hur mycket luft man vill ha utan att ska hämta en pall att stå på och då inte se hur mycket man justera.

Jag fick sen också sugkopparna för luftslangen och luftsten så jag kan sätta i en luftsten i varje kar och sen få den att stanna nere :-)

Attachment

Ynglen mår bra och växer bra också:
#75 - 29 september 2018 11:47
Jag fick också ett sidoprojekt. Det var en som sålde 3 st biOrb akvarier till ett hyfsad pris. Det är biOrb Life 15 L, biOrb Life 30 L och biOrb Life 60 L. (https://www.cyberzoo.se/akvaristik/akvarium/biorb).

De är riktigt snygga och jag ska ha lite av de mera special räkor i dem. inga fisk utan bara växter och räkor. Jag har startat upp dem med lite vatten från befintliga räk kar samt lite vatten från andra akvarier då jag inte kunde ta 105 L från räk karen.

De är ju gjorde för de som vill ha ett snyggt akvarie men inte vill hålla på med en massa underhåll så normalt så använder man plast växter osc annan inredning så man slipper byta vatten så ofta. Men jag ska bara ha levande växter och räkor, samt några små ancistrus som äter algerna som räkorna inte äter.
#76 - 1 oktober 2018 17:53
Så läcker det blev!
#77 - 2 oktober 2018 09:30
[QUOTE=LindaAlgo;n2392631]Så läcker det blev![/QUOTE]

Tja det är bara lagt i lite för att starta upp det. Det ska bli mycket mera växter i dem och någon röt osv. Men än så länge så ska de bara komma igång. jag har slängt i lite sniglar och mat så det kan komma igång. Jag ska lägga in några små ancistruser också som kan hålla algerna under kontroll.
#78 - 2 oktober 2018 16:40
[QUOTE=Webo;n2392654]

Tja det är bara lagt i lite för att starta upp det. Det ska bli mycket mera växter i dem och någon röt osv. Men än så länge så ska de bara komma igång. jag har slängt i lite sniglar och mat så det kan komma igång. Jag ska lägga in några små ancistruser också som kan hålla algerna under kontroll.[/QUOTE]

Kommer nog att bli fint. Ska bli kul att följa. Men är de inte lite små för ancistrus?
#79 - 4 oktober 2018 17:21
[QUOTE=LindaAlgo;n2392661]

Kommer nog att bli fint. Ska bli kul att följa. Men är de inte lite små för ancistrus?[/QUOTE]

Nej det är ju väldigt unga ancistru som jag kommer att ha där. Så fort de börjar bli lite större så får man byta dem mot mindre igen.
#80 - 6 oktober 2018 07:42
[QUOTE=Webo;n2392759]

Nej det är ju väldigt unga ancistru som jag kommer att ha där. Så fort de börjar bli lite större så får man byta dem mot mindre igen. [/QUOTE]

Ok! :)
#81 - 12 oktober 2018 18:25
Jag har inte gjort så mycket i garaget förutom att jag har flyttat ut lite fisk från mitt mix kar. Jag har satt dem i de nya räkkaren så di kan hjälpa till med att få dem bra innan räkorna kommer i dem. Jag har också satt några i ett annat kar då de passade bättre där. Det var några fiskar som jag fick med när jag köpte alla ställningarna. Jag vet inte vad det är för några med de kallade dem för snäcklekare men jag tror inte det är det.

Någon som vet vad detta är för fiskar? Det är väl 2 olika sorter om jag inte tror helt fel. De med svarta prickar och de utan.

AttachmentAttachmentAttachmentAttachment Attachment

Edit: Jag la in dem under avdelningen vad är det för fisk då där kanske är flera som tittar där och kan hjälpa där.
#82 - 12 oktober 2018 18:38
Förutom detta så jag idag hållit på att böka runt i garaget och bestämt mig för att sätta upp 2 st 240 L kar i garaget som ska vara till växter. Min flickvän tycker det är roligt med växter (vilket jag också tycker) så vi gjorde om 240 L karet inne till växter och lite olika fiskar då där var en som skulle sälja lite.

[video=youtube_share;SSsONOoP50Y]
[/video]
#83 - 13 oktober 2018 14:25
Vad för fisk är den röda lite mindre smala fisken?
#84 - 13 oktober 2018 17:37
LindaAlgo skrev:
Vad för fisk är den röda lite mindre smala fisken?
Det är kopparbarb (hana). De som inte är så röda är honor. Mycket roliga och fina fiskar. Jag ska försöka mig på att odla dem också tänkte jag
#85 - 15 oktober 2018 17:44
[QUOTE=Webo;n2393024]Det är kopparbarb (hana). De som inte är så röda är honor. Mycket roliga och fina fiskar. Jag ska försöka mig på att odla dem också tänkte jag [/QUOTE]

De är superfina! En fisk som jag är väldigt sugen på. Någon dag när jag har plats för ett asiatiskt akvarium av lite större storlek.
#86 - 11 november 2018 00:44
Ja då har mitt blå ciklid par varit igång igen. Kanske tur bladet inte var större :confused:

Attachment

En fråga: Ska man ta bort de ägg som inte är befruktade (vita) eller löser de det själv?

Edit: De löste det själv förresten. Dagen efter så hade de flyttat alla äggen ner på botten :-)
#87 - 11 november 2018 14:30
Kul att få läsa en uppdatering av dig. :)
#88 - 11 november 2018 23:13
Ja det är inte alltid man hinner uppdatera här. jag har barnen varannan vecka så de tar det mesta av tiden den veckan :-)
#89 - 1 december 2018 23:48
Tja det är ett tag sen jag har skrivit men där har varit full upp men allt möjligt så har inte hunnit skriva här.

Jag fick en rejäl omgång ägg från mina Synadontis Poli White men efter 5 dagar så såg det mest ut som om det var obefruktade ägg och massor hade fått mögel. jag var inte snabb nog att få ut dem efter du hade lagt dem så de låg där 1 till 1,5 dag och det klara de inte riktigt. Så när jag fick nästa runda med rgg 5 dagar senare så fick jag hälla det som var kvar av den första batchen i äggkläckningskaret. Där var någon enstaka som hade kläckts såg jag då. Den nya batchen med ägg vr nera gula så jag tänkte att de nog var befruktade och då det var rejält många så fick ja ta alla 3 eggtumblers i bruk. Det gick bra och nu 5 dagar senare så har de flesta ägg kläcktes och det kryllar av små yngel. Det är 100 tals.

[video=youtube_share;hefm9LHRmZU]
[/video]

Jag har också bytt lite gula ciklider mot en grupp multisar och de ser redan ut att trivas.

[video=youtube_share;vrIIg64eBCI]
[/video]

Jag hade också fått lite black beard alger i mitt växt / ancistrus / snäck / skräpräkor kar. Men jag tog de växter som var drabbade och satte dem i karet med de 5 st siamesiska algätare som jag fick som går i karantän. Det var något som de gillade så de har ätit rätt bra redan. Borde vara rent inom ett par dagar.

Attachment
#90 - 2 december 2018 00:02
Jo jag glömde ju att jag hade mitt 120 Juwel som började läcka vid 5 tiden en morgon. Jag vaknande vid att jag hörde ljud som lät som rinnande vatten och trodde det var ett vattenrör som hade läckt så jag slog av larmet och tog videon och sprang ner. Men det var inte i köket som ljudet kom ifrån utan från vardagsrummet och då blev jag rädd att det var ett ac mina 450 L som hade gått sönder men första steget som jag tog in i rummet så satte jag foten i en vattenpöl och det stänkte på menet så jag märkte snabbt att det var "bara" mitt 120 L som läckte.

Det blev en video av det som finns här: [video=youtube;u_6hBEjY2Kc]
&t=3s[/video]

Att videon har engelska text är för att jag har haft kontakt med Juwel.
#91 - 3 december 2018 10:24
Kul med uppdatering av dina projekt. Spännande att du lyckats få fram massa yngel av malarna.
Ditt sista inlägg är dock inte lika kul att läsa. Det plaskande ljudet när du springer ner för trappan skär i hela kroppen. Hoppas allt gick bra ändå att skadorna blev hyffsat begränsade pga ditt snabba agerande.
Hade jag varit dig, hade jag nog enbart haft akvarium i garaget i fortsättningen.
Fortsätt gärna uppdatera oss med de roliga grejorna som händer i garaget.[:-106]
#92 - 3 december 2018 18:45
Oj vad hemskt. Vad har Juwel sagt då?
#93 - 3 december 2018 20:30
De vill ersätta mig med lite olika saker men inte akvarie eller ledlampor då de inte kan skicka dessa pga de tar för stor plats eller kan gå sönder. Men annars kan jag välja på övriga sortimentet. problemet är bara att filtermedia, pumphuveden, skimmer bakgrunder osv är liksom inget jag har bruk for. Så jag vet inte vad jag ska välja men det lutar åt bakgrunder som jag kan använda i framtiden. De är iaf bra att ha med att göra. Garantin hade gått ur men de tyckte att såg ju absolut inte bra ut och det är inget som de har sett många kar göra.
#94 - 4 december 2018 21:38
Usch usch, hoppas att golvet klarade sig.
#95 - 5 december 2018 20:11
[QUOTE=stefant;n2395768]Usch usch, hoppas att golvet klarade sig.[/QUOTE]

Ja det gick rätt bra då det inte hade läckt så länge och jag har en ISO grund som är luft tätt och har ett undertryck så där dras ner varm luft från huset. Så fukten gick bort snabbt.
#96 - 12 december 2018 23:17
Idag så såg jag att min ena mal låg i grottan och fläktade. Den är inte så stor än och när den är helt inne så syns den inte alls så antagligen därför jag inte har sett den ligga därinne innan. Det är en albino som har iaf korsat sig med en vanlig då jag bara har den och 2 vanliga i detta kar (som är innehållet i det kar som gick sönder för ett litet tag sedan. Så det ska bli roligt att se hur de kommer att se ut. Jag har fått ut alla bebisar men där finns minst 4 till si karet som jag ska få upp imorgon. Jag använder en grov slang som jag dra ut vatten med ner i en hink och suger då ut dem från karet. Jag räknade de jag fick ut till 86 st om jag inte minne fel. De går nu i ett sitt egna 72 L kar.

Attachment

Jag ser inte så många yngel från min Synodontis batch. De verkar vara rätt svåra och väldigt känsliga vad jag kan läsa mig till. Men samtidigt så är de väldigt små och de gömmer sig vart där är mörkt så där kan vara väldigt många men man ser dem bara inte än då de inte är så aktiva och inte gillar ljus. Jag har också fått göra mina pumpar yngel säkra vid att ta en bit filter media och sätta över insuget så ynglen inte kan komma in där. Jag vet från innan att de tar sig igenom hörnfiltret men nu ska det alltså vara löst. så här gjorde jag:

Jag har också fått märkt upp de flesta kar så man kan se vad de innehåller.

Jag ska se när jag kan hinna borra flera hål och sätta i flera luftslangar i mitt luftsystem så att alla karen har minst 1 luftslang.
#97 - 13 december 2018 19:27
Fick tag i 10 yngel till idag. så nå är det 96 ancistrus yngel. Och pappan var albino och mamman vanlig ancistrus. Ska bli kul att se vad där blir av dem.

Attachment

Sen verkar mina corys vara på g med yngel också. En är rund om magen och far runt och andra följer efter den.

[video=youtube_share;e_QQiTuCja0]
[/video]
.
#98 - 14 december 2018 14:03
Är det Ancistrus super red på bilden? Ser häftig ut!
#99 - 14 december 2018 14:36
[QUOTE=stefant;n2396150]Är det Ancistrus super red på bilden? Ser häftig ut![/QUOTE]

Ja det ska det vara. De kan tydligen se lite olika ut beroende på gener osv. Jag har 4 andra större som jag just köpt och de är mera ren röda (kommer från Tyskland). Men det ska bli kul att se vad där blir av dem. Hittade 4 till i karet idag som hade kommit fram så de åkte till yngel karet också. Så nu är där totalt 99 från den rundan.

EDIT: Det var en albino som dock var mera röd än ljus. Jag såg det idag när jag hade den uppe och kollade bättre då den hade fått ett kull till och alla gamla som dessa nya ser ut som vanliga ancistrus.
#100 - 15 december 2018 22:07
Då har man varit nyttig i garaget. Jag har borrat hål och satt luftslang till alla kar, en del satte jag 2 st per kar då jag kommer behöva 2 st. Jag borra hål i röret som min luft går i och stoppar in luftslang i hålet. Det hål jag gör i röret är lite mindre än ljutslangen så man klipper luftslangen snett över så den blir lite spetsig och då är den lättare att få i. Sedan så har jag en bit luftslang som så lång som jag ska ha till varje kar. Jag klipper sedan slangen ovanför varje kar så jag kan sätta in luftventilen. Dvs den bär jag klipper slangen sätter jag luftventilen mellan så den lilla biten av luftslangen som kommer efter går ner i karet och har luftstenen i änden. Så kan man enkelt reglera luften i varje kar utan man kan stå på något för att man har satt ventilen i röret i taket. Jag gjorde en liten video på det: Att jag har gjort den lite längre är för att man med tiden kan behöva klippa av en bit då luftslangen töja sig och kan sitta löst när man byter luftsten eller luftfilter.

[video=youtube_share;ZlfaBy5QkIE]
[/video]

Där gick åt rätt mycket luftslang (bara en liten del på bilden) men jag köpte 300m bara för att ha lite extra och också för att frakten blev billigare (från Tyskland). Sen gick där ju också åt en massa luftstenar.

AttachmentAttachment

Mina Corys la också en del ägg men det är första gång som jag ser dem lägga ägg och det var inte så många som jag hittade så de åt väl en hel del och sen vet jag inte om de är befruktade, men det vill tiden visa då de nu är i en behållare för att kläckas. Cory ägg är väldigt klibbiga så det är inte lätt att få av dem från rutan, bladen på växter men lättast är att rulla dem av med fingrarna. Man kan använda rakblad eller ett kreditkort när de sitter på rutan men jag tycker att det är bättre med fingrarna. De är väldigt tåliga också.

Jag hittade 1 till av de små ancistrus ynglen så nu är det 100 st som går i ett eget kar för att växa till sig innan jag sätter ut dem i olika kar. Har man många kar och inte vill hålla på att göra rent rutorna så är det kanon men 4-5 små ancistrusar i varje kar.

Ancistrusarna i växtkaret har också ynglat av sig och där simmar runt en hel del yngel där också men de är äldre och lite större än de som jag har fått ny så de är väl ca 2 weckor äldre men då jag har mycket växter och inte kollar så noggrant bland dem där så har jag inte sett det förrän för 2 dagar sedan.
#101 - 16 december 2018 11:35
Upplever du det som ett problem med vattenstänk från bubblorna som sätter sig på lysrören?
Eller du har så mjukt vatten så det inte blir avlagringar?

#102 - 16 december 2018 12:16
[QUOTE=flygrc;n2396227]Upplever du det som ett problem med vattenstänk från bubblorna som sätter sig på lysrören?
Eller du har så mjukt vatten så det inte blir avlagringar?

[/QUOTE]

Nej de sitter så högt uppe så det inte är något problem och sen kommer jag att ha täckglas också. Men om du har problem med att det stänker så finns där ett bra tips. Man tar ett lock från typ en mejerivara och gör ett hål för slangen i mitten som är lika stort som luftslangen och sen sticker man slangen genom det och sätter syrestenen under. Så kommer detta lock att vara där som bubblarna träffar och det stänker väldigt lite/inget och låter mindre också.

Attachment
#103 - 16 december 2018 14:41
[QUOTE=Webo;n2396228]

Nej de sitter så högt uppe så det inte är något problem och sen kommer jag att ha täckglas också. Men om du har problem med att det stänker så finns där ett bra tips. Man tar ett lock från typ en mejerivara och gör ett hål för slangen i mitten som är lika stort som luftslangen och sen sticker man slangen genom det och sätter syrestenen under. Så kommer detta lock att vara där som bubblarna träffar och det stänker väldigt lite/inget och låter mindre också.

Attachment[/QUOTE]

Bra tips. Själv har jag slangen dold i bakgrunden. Bubblorna kommer upp så det mesta hamnar på glasförstärkningen i karet. En del når decimetern upp på ledbelysningen men kalken fastnar inte på akrylen så det är lätt att hålla rent. Kör inte med täckglas utan har hög kant.
Gillar att du kör med ställningar , funderar själv på den lösningen, det är ju begränsande med få kar då det ofta blir många sorters fiskar i samma balja med allt det innebär.
#104 - 16 december 2018 19:05
[QUOTE=flygrc;n2396231]

Bra tips. Själv har jag slangen dold i bakgrunden. Bubblorna kommer upp så det mesta hamnar på glasförstärkningen i karet. En del når decimetern upp på ledbelysningen men kalken fastnar inte på akrylen så det är lätt att hålla rent. Kör inte med täckglas utan har hög kant.
Gillar att du kör med ställningar , funderar själv på den lösningen, det är ju begränsande med få kar då det ofta blir många sorters fiskar i samma balja med allt det innebär.[/QUOTE]

Tja jag har ju en del kar inne också så det i garagen kommer mest att vara för att odla och karentän. Jag vill helst se de fisk som jag gillar inne i mina kar i huset men jag håller med att det kan vara svårt att få plats med all de fisk som man vill ha om det inte ska bli fisksoppa av det. :)
#105 - 26 december 2018 22:30
Jag slutar att göra inlägg i detta projekt här då jag har en egen sida för min akvariehobby på FB. Där är för lite användare inne här på Zoopet och det är bara en väldigt liten skara av användare som är aktiva. För lite tid för att kunna uppdatera på flera olika ställen.
#106 - 27 december 2018 08:56
Okej, vad tråkigt. Lycka till med projektet!
#107 - 28 december 2018 01:11
Webo skrev:
Jag slutar att göra inlägg i detta projekt här då jag har en egen sida för min akvariehobby på FB. Där är för lite användare inne här på Zoopet och det är bara en väldigt liten skara av användare som är aktiva. För lite tid för att kunna uppdatera på flera olika ställen.
Vart kan man följa dig där då?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

#108 - 28 december 2018 20:08
[QUOTE=Webo;n2396469]Jag slutar att göra inlägg i detta projekt här då jag har en egen sida för min akvariehobby på FB. Där är för lite användare inne här på Zoopet och det är bara en väldigt liten skara av användare som är aktiva. För lite tid för att kunna uppdatera på flera olika ställen.[/QUOTE]

Tråkigt men förstår att man får prioritera.
#109 - 28 december 2018 20:37
[QUOTE=Nando;n2396477]Okej, vad tråkigt. Lycka till med projektet![/QUOTE]

Tack :-)
#110 - 28 december 2018 20:38
[QUOTE=LAncer;n2396523]Vart kan man följa dig där då?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

[/QUOTE]

Har skickat PM till dig.
#111 - 28 december 2018 20:38
[QUOTE=LindaAlgo;n2396563]

Tråkigt men förstår att man får prioritera.[/QUOTE]

[:-106][:-44][:-106]
#112 - 8 januari 2019 18:58
Riktigt intressant tråd att jag missade den här.
Vart på FB har du din sida?

Mvh
#113 - 15 januari 2019 21:42
[QUOTE=smajlet;n2396964]Riktigt intressant tråd att jag missade den här.
Vart på FB har du din sida?

Mvh[/QUOTE]

Du kan följa mitt projekt här: https://www.facebook.com/swedenaqua/
#114 - 16 januari 2019 08:05
[QUOTE=Webo;n2397345]

Du kan följa mitt projekt här: https://www.facebook.com/swedenaqua/[/QUOTE]

Tack :)

Annons