gäster och akvarium

#1 - 27 juni 2006 10:32
Alla har säkert vart med om detta nån gång. Gäster kommer på besök och så kommer det roliga komentarer de vanligaste är: 1: jaha ni har akvarium. 2: gud vad fina fiskar. 3: är det inte svårt att sköta ett akvarium. 4: hur kan ni ha så många akvarium tänk om de börjar läcka (spricka). 5: är det inte mycket rengöring av ett akvarium. och så vidare.... vad är det vanligaste ni får höra det är alltid roligt att höra vad folk som har samma intresse får höra från gäster osv roliga kommentarer alltså vad får ni höra??
#2 - 27 juni 2006 10:41
exakt

kände igen alla responserna har också en 8-10 kar här hemma hehe
#3 - 27 juni 2006 10:42
Vad MÅNGA akvarier du har!
Har du en stol framför VARJE akvarium hahaha (jättekul tycker dom...)
Och så förståss, så gott som alltid, är det inte jättemycket jobb att göra rent dom???
#4 - 27 juni 2006 11:00
Jag känner igen de flesta där.
Det absolut vanligaste är dock: hur många fiskar har du??[:O]
Vem vet det så där rakt upp o ned?
#5 - 27 juni 2006 11:08
[QUOTE=svea]Jag känner igen de flesta där.
Det absolut vanligaste är dock: hur många fiskar har du??[:O]
Vem vet det så där rakt upp o ned?[/QUOTE]

jo som man skulle räkna exakt alla fiskar man har
#6 - 27 juni 2006 11:10
Ha ha ha!!!

Självklart kommer frågan om rengöring... Många verkar på allvar tro att man med jämna mellanrum tömmer sitt 1000-liters akvarie på vatten, fiskar och grus. Sköljer sina 120 kg grus och startar om allt från början... *hehe* -Då kan man förstå att de undrar om det inte är mycket jobb med akvariet.

En annan standardfråga jämte den obligatoriska om vattenläckage, är den om sniglarna (ie: snäckorna), som jag hatar mer än snäckorna själva...

Lyckligtvis står bara två av mina fyra burkar där gästerna hittar dom... Räkakvariet och regnskogsterrariet är undangömda för oinvigda...
#7 - 27 juni 2006 11:13
[QUOTE=Birgitta W]Vad MÅNGA akvarier du har!
Har du en stol framför VARJE akvarium hahaha (jättekul tycker dom...)
Och så förståss, så gott som alltid, är det inte jättemycket jobb att göra rent dom???[/QUOTE]

Precis.

men det är inte vad många akvrium ni har.

det är HERREGUD I HIMMELEN vad MÅNGA akvarium ni har.

och från sambons sida är det.

Ni MÅSTE sälja alla akvarium hur ska ni hinna med sånt? hur hinner ni leva hur hinner ni koka mat hur hinner ni gå på wc.

dom e totalt urblåsta när det kommer till att ha akvarium.

och såhär lät det när sambon pratade om att skaffa en hund.

NEJ NEJ NEJ!!! du hinner inte.. tänk vad arbete tänk va mycket hår tänk tänk tänk. men själv har dom haft hundar hela sina liv.

aaargh.

Å när farsan kommer.. oj.. jag åxå vill ha ett sådär stort akvarium ;)

Syrran.. guud va fuult.

mamma.. nej ni kan nog int ha mera akvarium.

skojjiga typer alla.

fast vissa får gärna hålla sig hemma ;)
#8 - 27 juni 2006 11:16
eller

vart ska ni lyckas klämma in nästa kar?
så svarar man finnsalltid en lösning om man så ska ta ut nåt annat ur rummet hehe
#9 - 27 juni 2006 11:27
Känner igen mig till fullo! För den icke akvarienörden så tror dom mer eller mindre att man är idiot som har så många kar och fiskar. Men det är jen hobby! Eller rättare sagt en livsstil. Endel har ju hundar som styr upp dears liv. Inte går vi hem till dom och säger; Gud va den måste fälla, är den inte svår att sköta, orkar du verkligen med en hund... ;) :D
#10 - 27 juni 2006 11:29
hund

ja här e ett zoo , hund ,kanin och 10 akvarie och 2 ungar som lever huligan hehe
#11 - 27 juni 2006 11:32
[quote=Intercepter]ja här e ett zoo , hund ,kanin och 10 akvarie och 2 ungar som lever huligan hehe[/quote]Jag har nästan samma, 22 kar, 2 hundar, 2 katter, 2 barn och en svärson...
#12 - 27 juni 2006 11:43
[QUOTE=Marie J]Jag har nästan samma, 22 kar, 2 hundar, 2 katter, 2 barn och en svärson...[/QUOTE]

Ja här har vi då 3 kar 4 katter 1 kanin och en liten son som lever loppan som heter linus
#13 - 27 juni 2006 12:17
Här har vi 5 kar+ ett som ska startas nu, 2 hundar, en "heltids-son" och två flickor på deltid...

Pojkens kompis fällde följande kommentar: Har ni FEM akvarium, ni måste vara JÄTTERIKA! :D (Kan tillägga att det är vi verkligen INTE)
#14 - 27 juni 2006 12:33
Va? Trodde alla som hade fem kar var jätterika?! Själv har vi ju bara fyra! :D

Vanligaste kommentaren om vårt Juwel Rio400 (ca 375liter) är:
"Oj, det måste vara minst 1000 liter!" :D
#15 - 27 juni 2006 12:38
[quote=S_sund]Va? Trodde alla som hade fem kar var jätterika?! Själv har vi ju bara fyra! :D
[/quote]

Eller hur! :D Det "roligaste" är att de (hans familj) är inte heller rika men har flera hästar, som ju är en större månadskostnad än mina akvarium! Så man undrar ju lite var han får den uppfattningen ifrån?
#16 - 27 juni 2006 14:03
jag har en vän som brukar döpa mina firrar när han är här. så de flesta har namn nu ;)

många brukar även påpeka vad najs ljus man får från ett akvarium. och så lite gnabb om vilket som har skönast ljus; det ljusa (vita) tanganyikakaret eller det murrigare, röda amerikanska....alla har så olika smak och det är roligt att höra vad någon som aldrig haft fiskar själv tycker om det man har hemma. blir lite annorlunda än när någon med samma intresse kikar.....
#17 - 27 juni 2006 15:50
hela mins släkt va hemma hos mig för ett tag sen.. va ett väldigt spring framför akvariet hela tiden, o discusarna blev rädda o drog sig undan.
båda mina systrar o min mormor frågade "varför blir dom rädda?" ja sa att dom blev de när de va sånt spring o att dom blev stressade då. dom tyckte de va otroligt konstigt o undrade verkligen om fiskar hade känslor, och en hjärna. "de e ju bara en fisk" sa dom :D
#18 - 27 juni 2006 16:02
[quote=Helena_o_Mattias]Ja här har vi då 3 kar 4 katter 1 kanin och en liten son som lever loppan som heter linus[/quote]

fyra kar, en karl, en bebis en hund, en katt och en sköldpadda och dessutom försöker jag göra huset till en djungel. Har nästan inte plats till gäster längre:p
#19 - 27 juni 2006 16:05
[quote=Morellen]fyra kar, en karl, en bebis en hund, en katt och en sköldpadda och dessutom försöker jag göra huset till en djungel. Har nästan inte plats till gäster längre:p[/quote]

Vem behöver gäster när man har fiskar? :D
#20 - 27 juni 2006 16:05
[quote=andreassofus]hela mins släkt va hemma hos mig för ett tag sen.. va ett väldigt spring framför akvariet hela tiden, o discusarna blev rädda o drog sig undan.
båda mina systrar o min mormor frågade "varför blir dom rädda?" ja sa att dom blev de när de va sånt spring o att dom blev stressade då. dom tyckte de va otroligt konstigt o undrade verkligen om fiskar hade känslor, och en hjärna. "de e ju bara en fisk" sa dom :D[/quote]

Ja, det har jag också märkt. Jag försöker förklara att fiskar ofta reagerar ungefär som däggdjur, men folk bara tittar konstigt på mig... [:o]

Och så ska de fram och knacka på rutan!!! Jag brukar säga till om det blir för mycket och det är känsliga fiskar. Stor förvåning igen!!!
#21 - 27 juni 2006 16:19
Nitra 98
Det var ändå en av de minst dumma kommentarerna, han hade tänkt lite, grabben!:D
#22 - 27 juni 2006 17:36
[quote=Nitra98]Vem behöver gäster när man har fiskar? :D[/quote]

exakt:D ;)
#23 - 27 juni 2006 19:36
se man på vad mycket svar det vart ni får gärna ta upp roliga saker kommentarer osv om djur allmänt alltid roligt att höra. som denna (Flicka satt vid ett akvarium på ett mat ställe och kollar på fisken i ett malawi kar mamma mamma varför har den där fisken en hjälm) typ då vet ni vad för malawi cyklid jag snackar om. Om inte fler så tackar jag för alla fina svar.
#24 - 27 juni 2006 19:52
Måste då dra den här historien en gång till. Det kanske finns ny publik...
En mycket mörkhyad man kommer in på en akvarieaffär i Uppsala och tittar in på Malawicikliderna och undrar hur mycket de väger.
Affärsinnehavaren undrar i sitt stilla sinne om kunden ifråga tänker laga till mbunas till middagen och förbereder ett tal om att det nog finns billigare fisk att köpa å närmaste livsmedelsbutik. Det visar sej dock under följande diskussion att den mörkhyade mannen är doktorand och vill ha mbunas av viss vikt för att kontrollera tidigare publicerade studier.
;)
#25 - 27 juni 2006 20:18
Hihi! Så lätt det kan missförstås ibland...
#26 - 27 juni 2006 20:26
[quote=Birgitta W] Och så ska de fram och knacka på rutan!!! Jag brukar säga till om det blir för mycket och det är känsliga fiskar. Stor förvåning igen!!![/quote]

Ja det är det värsta av allt! dom går fram knackar på rutan så fiskarna rycker till flera gånger och så säger dom*nä det har dom glömt inom fem sekunder* jag blir så arg assså fattar dom inte bättre[:(!]
#27 - 27 juni 2006 21:08
[quote=tetra 1]Ja det är det värsta av allt! dom går fram knackar på rutan så fiskarna rycker till flera gånger och så säger dom*nä det har dom glömt inom fem sekunder* jag blir så arg assså fattar dom inte bättre[:(!][/quote]

sånt folk är inte välkomna hemma hos mej.
kan dom inte respektera mej mina husdjur och dom få regler som finns så åker dom ut genom köksrutan om de skulle va så
#28 - 27 juni 2006 21:47
Dom är inte välkommna hos mig heller men jag trodde inte att han skulle knacka. :mad:
#29 - 27 juni 2006 21:48
Skulle vara skoj att jävlas tillbaka men han har inte ett akvarium.
#30 - 27 juni 2006 21:49
[quote=tetra 1]Skulle vara skoj att jävlas tillbaka men han har inte ett akvarium.[/quote]

Låter inte så bra... det drabbar ju mest hans fiskar, om han nu hade haft några...[:o]
#31 - 27 juni 2006 21:51
Ja men han drabbar ju mina! men men...strunt samma.
#32 - 27 juni 2006 21:52
[quote=tetra 1]Ja men han drabbar ju mina! men men...strunt samma.[/quote]

Knacka honom i huvudet i stället! :D
#33 - 27 juni 2006 22:19
[quote=Birgitta W]Knacka honom i huvudet i stället! :D[/quote]

med basebollträ :p
#34 - 28 juni 2006 05:45
Det intressanta med det här med gäster är ju inte alltid att de generellt brukar reagera liknande med frågor som får en att undra om de är från en annan planet utan att väldigt många människor saknar intressen som de brinner för. Jag tror förståelsen för andras intressen blir större om man själv har intressen som man brinner för.
#35 - 28 juni 2006 05:53
Själv råkade jag ut för en tjej som "råkade" spilla en halv shot baileys i akvariet under en fest. Baileys + surt = fälla ut. Så det var nog ingen fara för fiskarna. Någon timme senare var karet fint igen.

Angående knackningarna på akvariet. Jag brukar hänvisa till filmen FINDING NEMO då flickan knackar på akvariet.Nästan alla har sett den filmen och då förstår dom.
#36 - 28 juni 2006 07:43
Det var nog mitt i prick, det som mikelvarg skriver. Så är det med all säkerhet.
#37 - 28 juni 2006 08:09
Den absolut vanligaste komentaren jag brukar få är:
- Vad stora dom är, det är pirayor va!?
- Nej det är chokladciklider.

Sen kommer frågor om dom är farliga, om dom biter osv. :p
#38 - 28 juni 2006 08:23
[quote=Micke999se]Det intressanta med det här med gäster är ju inte alltid att de generellt brukar reagera liknande med frågor som får en att undra om de är från en annan planet utan att väldigt många människor saknar intressen som de brinner för. Jag tror förståelsen för andras intressen blir större om man själv har intressen som man brinner för.[/quote]

Stämmer nog på pricken, en av de få som förstår mig är min styvmor, hon har "inget" intresse av fiskar men däremot är hon "besatt" av fåglar! Hon har en lång lista där hon prickar av vilka hon sett och hon tar hundratals (tusentals?) foton av alla fåglar som hon frikostigt matar i trädgården. Hon hänger alltid med näsan tryckt mot fönsterrutorna för att få span på någon "ny" fågel och då är hon eld och lågor, därför förstår hon också varför jag sitter i timmar och glor i akvariena! :D
#39 - 28 juni 2006 09:02
Mhmm, känner igen lite frågor där i början. Fast många som kommer hit blir lite sugna själv på akvarium när jag berättar hur jag sköter dem. Ja, att man inte alls behöver tömma ur allting en gång i kvarten och skrubba fiskarna med tvål och vatten, eller vad de nu tror.
Tyvärr är det en stor risk att komma hit och börja fråga för mycket, jag har blivit rätt lätt att sätta igång och dra fram alla böcker med olika fiskar... Fast så är det med en massa andra djur också.
Min vän som bott utomlands i flera år kom hit för första gången sedan akvarierna och den nya valpen flyttat in. Hennes spontana kommentar var att vi måste flytta till större snart. Jag sa att jo, det vore bra, då skulle vi kunna tränga in lite fler akvarium. Hon bara log...
De flesta reagerar på att vi har fyra akvarium, 2st 240 liter, 1st 100 liter och 1st 350 liter, två katter och tre hundar. Jag säger att akvarierna håller sig på sin kant, katterna ligger ovanpå (så de har samma utrymme som innan) och hundarna är hopfällbara.
#40 - 28 juni 2006 09:13
[quote=Inka] Fast många som kommer hit blir lite sugna själv på akvarium när jag berättar hur jag sköter dem.[/quote]
Känner igen det där! Jag har fått två stycken att skaffa akvarium - hittills! :p
Jag är nog väldigt entusiastisk när jag berättar om mina fiskar och deras roliga, intressanta beteenden.

Särskilt mina kakaduor och deras dokusåpor är väldigt spännande... så dom är "skyldiga" till nya akvarister!!! :D
#41 - 28 juni 2006 10:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Man kan ju inte be folk att de håller sig hemma heller? [:o] Mina diskusar i ena akvariet är jättelättskrämda och jag känner mig verkligen skitlöjlig när jag ber dem att smyga fram till akvariet... Så det kan jag inte, be dem att vara tysta och smyga, snarare måste fiskarna vänja sig vid att här är lite spring i hemmet. För vanliga normala människor är det bara - just fiskar- och inget mer... De förstår inte fascinationen från början men när man berättar lite om fiskarna ser de genast lite intresserade ut (tror jag, eller oxå tänker de "Herregud, hon e verkligen nördig!!!"). För akvariemänniskor som kommer hit så är det lite mer spännande, de kan man ta med på en guidad tur! :D Med tio akvarier, en katt en fågelbur, två ungar och två vuxna på 83 kvm så kan man ju tro att det ser överbelamrat ut men jag är himlans nöjd med vårt hem. Jag tycker inte akvarierna är för många utan att de smälter in i vårt hem riktigt bra.[/COLOR][/FONT]
#42 - 28 juni 2006 10:41
Så MYCKET växter!! Ska du har det? Varför har du det? Ska du inte ha fler fiskar istället, växter är väl inget kul?

(Nä det är ett misstag, hörrdu du, när jag vaknade i morse hade en magisk fe omvandlat 2/3 av fiskarna till växter...)
#43 - 28 juni 2006 13:23
[quote=Birgitta W]Knacka honom i huvudet i stället! :D[/quote]

Ja det skulle kanske funka.;)
#44 - 28 juni 2006 21:22
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Man kan ju inte be folk att de håller sig hemma heller?[/COLOR][/FONT][/quote]

varför inte ?
jag ser ingen orsak till varför ja ska släppa in folk som skrämmer mina husdjur genom att bete sej dumt åt som att knacka på glaset.
#45 - 28 juni 2006 21:25
[quote=Raven]jag ser ingen orsak till varför ja ska släppa in folk som skrämmer mina husdjur genom att bete sej dumt åt som att knacka på glaset.[/quote]
Man får väl börja med att försöka uppfostra dem, om det nu är vänner som man vill fortsätta att umgås med.

Folk i allmänhet är inte vana vid akvariefiskar, tror inte dom har känslor, kan bli skygga osv.

De flesta människors erfarenhet av fiskar sträcker sig nog till fiskblock och fiskpinnar! :p
#46 - 28 juni 2006 21:30
Man skulle haft pirayor. :D
#47 - 28 juni 2006 22:40
[QUOTE=Inka]Mhmm, känner igen lite frågor där i början. Fast många som kommer hit blir lite sugna själv på akvarium när jag berättar hur jag sköter dem. Ja, att man inte alls behöver tömma ur allting en gång i kvarten och skrubba fiskarna med tvål och vatten, eller vad de nu tror.
Tyvärr är det en stor risk att komma hit och börja fråga för mycket, jag har blivit rätt lätt att sätta igång och dra fram alla böcker med olika fiskar... Fast så är det med en massa andra djur också.
Min vän som bott utomlands i flera år kom hit för första gången sedan akvarierna och den nya valpen flyttat in. Hennes spontana kommentar var att vi måste flytta till större snart. Jag sa att jo, det vore bra, då skulle vi kunna tränga in lite fler akvarium. Hon bara log...
De flesta reagerar på att vi har fyra akvarium, 2st 240 liter, 1st 100 liter och 1st 350 liter, två katter och tre hundar. Jag säger att akvarierna håller sig på sin kant, katterna ligger ovanpå (så de har samma utrymme som innan) och hundarna är hopfällbara.[/QUOTE]
det va bra skrivet men lulebos skriver alltid bra
#48 - 28 juni 2006 23:53
[quote=Raven]varför inte ?
jag ser ingen orsak till varför ja ska släppa in folk som skrämmer mina husdjur genom att bete sej dumt åt som att knacka på glaset.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om man har barn som jag har, har de vänner!!! Vilket är mest elakt? Att vänja mina fiskar vid liv och rörelse eller att välja att låta mina barn vara ensamma?? Jag vill absolut uppmuntra andras barn likaväl som mina egna att ägna sig åt akvariehobbyn!! Likaså andra vänner som inte är akvarienördiga som jag, om jag kan få dem en gnutta smittade av denna bacillen så tänker jag banne mig ta chansen. Inte tänker jag stänga mig inne och inte ha folk hemma?? Jag är ju en social varelse hela jag som tycker om att ha folk omkring mig! Både akvarister och ickeakvarister! Knacka på glaset och vifta framför fiskarna ser jag ju helst inte att de gör men om något av barnen ser att fiskarna bajsar så måste de ju få ha lite roligt runt det och peka och skratta? Barn e ju barn och mina tycker kiss och bajs är oerhört roligt. Himla bra att avskräcka dem från att peta ner fingrarna i vattnet, jag säger att det är förbjudet för det är fiskkiss däri! Och det avskräcker![/COLOR][/FONT]
#49 - 29 juni 2006 00:08
barn är barn men går du tillbaka och läser så gälle det inte barn i sej utan även vuxna som står å knackar trots att dom blitt ombedda att inte göra det och det finner jag respektlöst.
#50 - 29 juni 2006 00:26
gud va irriterande när folk kommer o det första de gör är att knacka på akvarierutan!!! har en polare som VARJE GÅNG måste göra detta och jag får skrika till... men 5 sek senare så gör han de igen... fiskskalle!

rolig kommentar: "vad e d för slags konstig abborre detta???" sa syrran och pekade på min Praktbotia.
#51 - 29 juni 2006 00:28
[quote=Madguppy]gud va irriterande när folk kommer o det första de gör är att knacka på akvarierutan!!! har en polare som VARJE GÅNG måste göra detta och jag får skrika till... men 5 sek senare så gör han de igen... fiskskalle![/quote]

inte för att va elak men låter...omogen.

syrrans dotter är den enda som kommer hit som inte "vet" hur man ska bete sej gentemot fiskar och förra året då hon va 4år räckte det att jag sa att hon fick gå fram men att hon skulle va försiktig.
då gick hon fram och stog å titta på fiskarna lugnt och stilla och fick se när dom fick mat också.
#52 - 29 juni 2006 01:03
[quote=Raven]barn är barn men går du tillbaka och läser så gälle det inte barn i sej utan även vuxna som står å knackar trots att dom blitt ombedda att inte göra det och det finner jag respektlöst.[/quote][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast om DU går tillbaka så var inte mitt inlägg svar på någon annans inlägg, det var bara MIN reflektion över ämnet "gäster och akvarium". Jag tror du missförstod.:([/COLOR][/FONT]
#53 - 29 juni 2006 07:34
Hahaha :)
Jo, känner igen de flesta kommentarerna!
Rengöring såklart men ALLTID frågan "Hur MÅNGA fiskar har du?"
Verkar vara största intresset hos "icke-akvaristen" ;)
Har också kompisar till barnen som kommer hem och de flesta ÄLSKAR akvarierna så det är ju bara kul :) Sen blir det ju lite barnkladdiga fingeravtryck på dem men det kan man ju putsa bort :)
Men visst kan man känna sig lite "nördig" med alla kar här och där men det är ju som sagt ens hobby och då vill man ju ha nåt att pyssla med. De flesta jag känner tycker ändå det är kul att man är så engagerad i detta, de märker ju att man brinner för det..så lite kanske det smittar av sig på andra :)
#54 - 29 juni 2006 07:37
Efter att läst alla erfarenheter om knackande på akvarierutor så börjar jag fundera...
VARFÖR ska det knackas på rutan??? :confused:
Ingen knackar väl en hund, katt eller annat djur i huvudet eller någon annanstans. Eller stampar i golvet framför dom??? [B)]

Nästa gång någon knackar hoppas jag någon av oss akvarister frågar dem VARFÖR de gör så!

Underligt beteende... :confused:
#55 - 29 juni 2006 08:03
Eftersom jag är ganska ny på området och startade upp i höstas med ett 60liters som nu just blivit ett 500liters så är den första reaktionen hos mina gäster hittills "Är du inte riktigt klok?" Jag brukar svara "Nej, inte riktigt, men det underlättar faktiskt..."

Kram Ankan
#56 - 29 juni 2006 08:20
Folk kanske tror att fiskarna gärna kommer fram till rutan om man knackar! Det är ju i allmänhet tvärtom, de blir skrämda. Men sånt förstår bara vi som håller på med hobbyn.
#57 - 29 juni 2006 09:21
Angående detta knackande på rutor: Okej första gången om det är rent oförstånd (fast jag förstår inte beteendet) men ber jag någon låta bli och det ändå upprepas så behöver personen ifråga inte komma hem till mig mer, h*n har ju visat att h*n inte respekterar mig! Lite skillnad med barn, men min uppfattning är att barn faktiskt lyssnar och förstår till skillnad från vissa vuxna som försöker göra sig "roliga"...:(
#58 - 29 juni 2006 09:52
[quote=Nitra98]barn faktiskt lyssnar och förstår till skillnad från vissa vuxna som försöker göra sig "roliga"...:([/quote][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]De gör ju det de små raringarna och de blir jättefacsinerade när man visar alla ynglen och berättar om mammafiskarna och pappafiskarna. Det blir faktiskt de vuxna med! Så en och annan har allt blivit bitna av bacillen när de kommit hem till oss. Sen kan de säga efter ett tag att "vi tänker inte ha lika många akvarier som er" :p . Jovisst?? Sedan ringer de och frågar hur stort yngelakvariet behöver vara!!:D[/COLOR][/FONT]
#59 - 29 juni 2006 09:57
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sedan ringer de och frågar hur stort yngelakvariet behöver vara!!:D[/COLOR][/FONT][/quote]

:D Så du drar ner dem i fördärvet, Lenmar? Bra jobbat! [:-106]
#60 - 29 juni 2006 10:09
[quote=Nitra98]:D Så du drar ner dem i fördärvet, Lenmar? Bra jobbat! [:-106][/quote][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fördärvet?? Äsch, jag har ännu inte behövt dra nån ner i akvarieträsket, de kan själva gå dit!! :D :D [/COLOR][/FONT]
#61 - 29 juni 2006 11:12
[quote=Helena_o_Mattias]det va bra skrivet men lulebos skriver alltid bra[/quote]
:p Tack!

Har inte haft problem med någon alls som knackar på rutan för övrigt... Varken ung eller gammal. Det är bara nån hund som slickar på glaset då och då och så glider katterna ner med sina kladdiga små tassar... Fråga mig inte vad för nåt under deras tassar som lämnar märken, är inte ens säker på att jag vill veta det själv. [:-124] Konstaterar bara att det ger lite mer jobb om akvarierna ska se bra ut.
Jag börjar tro att fiskarna är smartare än vad vi någonsin kunnat gissa. En gång när jag stod och rensade lite bland växterna i ett akvarium var en person här som jag inte riktigt tycker om (men tvingas mer eller mindre umgås med ibland ändå på grund av att hon är sambo med en närstående person). Hon fascinerades över att mina två kampfiskhonor och platysarna var så närgångna och nyfikna och frågade om hon fick sätta ner fingret och känna hur det kändes när fiskarna nafsade. Jag sa att bara hon hade rena händer så var det väl ok. Inte ville fiskarna kolla in henne! (Haha, kan tala om att hon var den enda person som inte fick gosa med min ena katt när hon var dräktig heller) Ja, så min extremt vetenskapliga slutsats blir att fiskarna kan känna skillnad på bra och dåliga människor.
#62 - 29 juni 2006 18:00
[quote=Birgitta W]Efter att läst alla erfarenheter om knackande på akvarierutor så börjar jag fundera...
VARFÖR ska det knackas på rutan??? :confused:
Ingen knackar väl en hund, katt eller annat djur i huvudet eller någon annanstans. Eller stampar i golvet framför dom??? [B)]

Nästa gång någon knackar hoppas jag någon av oss akvarister frågar dem VARFÖR de gör så!

Underligt beteende... :confused:[/quote]

Dom gör det ju för att skrämma fiskarna såklart!!! dom ser ju att dom blir skrämda!
#63 - 8 mars 2007 02:03
tänkte jag ska dra igång denna tråd igen hoppas nån kommer med flera nya saker :).... en ny sak jag fick höra nyligen som va= kan det inte bli vattenskada i taket hos er då ni har så många akvarier vattnet dunstar ju upp i taket :D som detta skulle ske... hehehe
#64 - 8 mars 2007 02:15
denna kom från min frus jobb (en frågar min fru vad har ni för djur hemma, svar: tja katter o fiskar o en kanin, hon frågar igen går det verkligen att ha katter o fiskar ihop min, fru säger: hmmf ja katterna badar ju inte precis... hehe
#65 - 8 mars 2007 09:42
Jag brukar få höra deras kommentar om att dom la ner sitt akvarium när Johan eller Ellen eller Fia eller nu deras barn heter var små.
Fiskarna dog så ofta och ändå fick dom så mycket mat, och när dom rengjorde så tog dom upp alla stenar och skurade samt bytte allt vatten och gjorde rent filter och sand.

Jaaaa, kära gäst. Jag vet inte riktigt varför dina fiskar dog ;) ... men de va nog fan tur att du la ner akvariet.
#66 - 8 mars 2007 10:00
tetra 1 skrev:
Dom gör det ju för att skrämma fiskarna såklart!!! dom ser ju att dom blir skrämda!

Knackar bara försiktigt på rutan med en nagel någon enstaka gång ibland, om jag misstänker ammonium :) Ganska lätt sätt att kolla det. Men stup i kvarten..ooonej! Och gör någon annan det river jag ar#¤%et av dem!!! :D

Annars är standardreaktionen just " Vad många akvarium! Är det inte jobbigt att sköta dem? Är inte fiskar väldigt TRÅKIGA (snacka om myt - de har ej lärt känna varesig min bråkiga eldstjärt, min charmiga kampfisk eller mina virriga & roliga platy - hönor :p )?? Äter inte katten upp fiskarna ?? är också en standard - fras!
#67 - 8 mars 2007 15:35
Jag får alltid höra "Oj vad många akvarier - tycker du om fiskar?" Ändå föredrar jag dessa kommentarer framför mina svärföräldrars demonstrativt ogillande tystnad - de har aldrig så mycket som tittat på dem eller kommenterat på något vis. För dem är akvarier bara en potentiell vattenskada...:(
#68 - 8 mars 2007 15:50
Hittills är det ingen gäst som har knackat på mina akvarier. Däremot så har jag en katt som gärna kommer och tassar på rutan när jag vill titta på fiskarna.

Min moster förvånade mig faktiskt när hon kom hit för första gången sen vi skaffade akvarium nr två och tre. Hon brukar inte vara positivt inställd till att jag har "så mycket husdjur", men nu tittade hon på akvarierna och sa "Åh vad ni är bra på att inreda akvarier, ni skulle kunna jobba med att göra det!"

Mamma är väldigt fascinerad av fiskarna och försöker lära sig vad de olika sorterna heter.
#69 - 8 mars 2007 16:35
Kompis : Fina guldfiskar
Jag: det är platys O_O
#70 - 8 mars 2007 16:40
Knackar man lite försiktigt på våra akvariumkommer alla fiskarna simmande i full fart. Knack betyder nämligen matdags! :D

Ibland förvånar ju gästerna också. "Åhh wow har ni Malawiciklider?" :D :D :D
#71 - 8 mars 2007 17:54
Knacka på glaset lite lätt betyder mat, eller visa burken, samma sak.
Men kompisar som kommer med sin små, - inte är det så farligt om de slår lite, fiskarna ska väl tåla liiiite. Och alla dessa pussmunnar på rutorna efteråt. Men den främsta frågan är nog i alla fall, är det inte svårt att hålla rent? Jag tror de flesta, liksom jag i början, är kvar på 70-talet, då man i min familj faktiskt tog ur allt ur karet och gjorde rent.
MVH/kkk
#72 - 8 mars 2007 20:33
Hehe, första kommentaren från en kompis är typ "Oj du har fiskar!" sen "Vilket stort akvarie" sen vill folk gärna stoppa ner fingrarna och låta fiskarna "bita" HAhaha XD
Sen idag i skolan så satt jag o några kompisar i korridoren på rasten och så satt jag o räknade på hur mycket det skulle kosta ´med nya växter. Skrev o klottrade lite. O min kompis frågade "vad ska du köpa?" jag svarade att jag skulle köpa växter. Han ba: "öh, vad ska du med deet till??" Jag " Starta om mitt ena akvarie, hittils är jag uppe i 210 kr" Han blev helt förskräckt och ropade på min andra kompis: "vanessa, vanessa!! Ebba ska köpa VÄXTER för 210 kronor! Det är ju aaasmycke! Det kan man ju få ett par replayjeans för på rea!" Jag svarade att jag hellre har ett fint, grönskande akvarium än ett par replayjeans, eftersom jag redan har en massa jeans. Det blev stor uppståndelse bland mina kompisar efter det och min kompis frågade om jag verkligen menade allvar...XD
Lätt att vara 15 år och akvarienörd??
#73 - 8 mars 2007 20:47
Knacka på rutan, ja den klassikern har jag numera svårt att inte bli upprörd över. Barn, visst - men vuxna människor som mer eller mindre dunsar på rutan när fiskarna står och kippar av skräck i ett hörn! "Ja men de gömmer sig ju bara, hur får man annars fram dem?" Och sedan ska man servera en god middag till denna fiskmobbare...

En lite ny variant kläckte en äldre släkting ur sig förra veckan "Det luktar illa." Kan tillägga att jag har friska baljor utan konstiga lukter. Men tja, man kanske skulle bjuda gästerna på luktsalt istället för mat.

Annars har jag också börjat undra över det här med gäster. Det räcker bra med fiskar, hund, 4 barn och en karl bland alla pelargonsticklingar och gamla moderplantor.
#74 - 8 mars 2007 21:32
Den enda som frivilligt vill titta på mina fiskar är min syster ^^ Jag har ju akvariet på mitt rum så andra gäster ser det inte. Jag får titta på mina fiskar själv, om jag inte tvngar mamma att beundra dem en stund :)
"Mamma, du måste komma och titta på mina yngel, de har vuxit jättemycket!!" och hon beundrar dem lydigt en stund ^^

Mamma är duktig, hon knackar inte på glaset :)
#75 - 8 mars 2007 22:53
Hehe ja det klassiska är ju detta med att vuxna knackar på glaset, har aldrig vart med om att barn gör det. Däremot svärfar knackade en hel del på glaset tills en gång då han skulle komma på besök så hade jag satt en lapp på akvariet "knacka ej på glaset" sen dess har han ej knackat.
#76 - 8 mars 2007 23:57
hade en polare hos mig i dag, hon blev helt fnittrig när min ena guppy fick nafsa på hennes finger :D
#77 - 9 mars 2007 00:38
svea skrev:
Folk kanske tror att fiskarna gärna kommer fram till rutan om man knackar! Det är ju i allmänhet tvärtom, de blir skrämda. Men sånt förstår bara vi som håller på med hobbyn.

Haha... jaa.. alla utom mina fiskar ;) tom mina praktbotior kommer fram och kollar vad som är på gång när jag knackar lite med nageln på glaset :p Såg att det även var andra som hade sånna knäppfiskar... jag menar, hur ska man annars kunna interagera med sina husdjur? :D Jag brukar förövrigt klappa dom med, vissa blir jätterädda (så dom rör jag givetvis inte) men en av mina mollyhonor verkar gilla när man klappar henne lite på stjärten ;) Hon kommer gladeligen simmandes när man sticker ner ett finger och simmar inte iväg när man klappar henne.
#78 - 9 mars 2007 07:11
Vad konstigt, hemma hos mig har aldrig någon knackat på glaset annat än barn. Även vad det gäller det stora 1000-liters karet på jobbet är det barn som knackar, ofta för att få George att reagera - den stora plecon. Men så brukar vi ha en hund här också och han heter Nemo. DET kan vara ganska förvirrande för arbetskamraternas och gästers minsta barn, ett jätteakvarium men det är hunden som heter Nemo! :)
#79 - 9 mars 2007 09:48
Piscator skrev:
Vad konstigt, hemma hos mig har aldrig någon knackat på glaset annat än barn. Även vad det gäller det stora 1000-liters karet på jobbet är det barn som knackar, ofta för att få George att reagera - den stora plecon. Men så brukar vi ha en hund här också och han heter Nemo. DET kan vara ganska förvirrande för arbetskamraternas och gästers minsta barn, ett jätteakvarium men det är hunden som heter Nemo! :)

- Men ... Nemo är min kampfiskherre ju.... :p
#80 - 9 mars 2007 15:18
om man är i en akvarieaffär kan man ofta se en massa fingeravtryck på rutorna..
#81 - 9 mars 2007 15:38
första reaktionen på besökare: Oj! vad stort/många akvarium
andra: Är det inte jobbigt att sköta det?
tredje: Kostar inte sånt massvis?
fjärde: varför har du inte pirayor/såna där nemofiskar?

roligaste var när jag hade fest och det kom en kompis till en kompis som började babbla på med latinska namn och fisktrivia värre än jag.
#82 - 9 mars 2007 18:37
"Jaha, vad kostar det här då?" *tittar sedan menande på karen*

Skit i det du! är väl svaret jag ständigt söker ;) Men svaret blir istället "0 kr eftersom elen ingår i hyran och jag köper sällan ny fisk".
#83 - 9 mars 2007 19:56
rödtoppen skrev:
hade en polare hos mig i dag, hon blev helt fnittrig när min ena guppy fick nafsa på hennes finger :D

låter mer som ett bra sett att ragga brudar på :D
#84 - 9 mars 2007 20:10
låter mer som ett bra sett att ragga brudar på :D

nja, nu spelar jag inte åt andra laget (är själv tjej) men prova du :p :D
#85 - 9 mars 2007 20:17
rödtoppen skrev:
nja, nu spelar jag inte åt andra laget (är själv tjej) men prova du :p :D

jaja på så vis du kan ju tex ragga på killar då be dem stoppa fingret i vattnet man får i för sig inte ha pirajor i karet de kan va ett bakslag :D
#86 - 10 mars 2007 14:20
De kommentarer jag fått under den korta tid jag haft är

"oj är det inte mycket jobb med det?"

"hur ofta ska man plocka ut allt och rengöra?"

men också

"åh jag skulle också vilja ha ett..."
#87 - 10 mars 2007 22:19
lisopasi skrev:
De kommentarer jag fått under den korta tid jag haft är

"oj är det inte mycket jobb med det?"

"hur ofta ska man plocka ut allt och rengöra?"

men också

"åh jag skulle också vilja ha ett..."

hehe om jag endå fick höra det "åh jag skulle också vilja ha ett" ingen har nämligen sakt det till mig jag får höra "tänk om botten glaset går " eller som svärmor säger ni borde lägga mer pengar på annat i stället ni har ju inte så mycket pengar så.
#88 - 12 mars 2007 15:57
Det här var en rolig tråd! :D
Jag känner så väl igen detta med att akvarier måste vara jobbiga att sköta och hålla rena, farliga för att de kan läcka och väldigt dyra. En av anledningarna till att jag håller på med akvarier är faktiskt att de behöver så LITE skötsel jämfört med många andra djur. Har man bra balans och vuxna, välnärda fiskar, kan man utan vidare åka bort ett par veckor utan att fiskarna mår dåligt av det. Jag gillar andra djur också och skulle gärna ha t ex några söta små möss eller hamstrar, men det skulle inte fungera eftersom jag bor ensam och är borta mycket. Sådana djur behöver ju daglig tillsyn. Med detta menar jag förstås inte att akvarier inte behöver skötsel och tillsyn, men allt är ju relativt som en smart person kom på en gång. I vissa sammanhang kanske det är bra att inte visa upp akvarierna för mycket. Jag är intresserad av trädgårdsodling också. Igår när jag tittade till mina sådder, som jag har under tre lysrör i källaren, kom min hyresvärd och frågade hur länge de lysrören ska lysa hela dagarna. Drar inte det väldigt mycket ström??? Hon vet att jag har åtta akvarier inne i huset, med lysrör och pumpar, men har aldrig sagt något om det. Skillnaden är kanske att lysrören i källaren syns mer utåt...

Olle
#89 - 12 mars 2007 16:48
-"400 spänn?!??! För några jävla fiskar??"

-"Uh, nej. Styck."

Tystnad...

/J
#90 - 15 mars 2007 15:04
Joacim skrev:

-"Uh, nej. Styck."

Tystnad...

/J

tja det kan man säga med. då vi var o köpte fisk sist så sa svärfar då vi kom hem säker på att de fiskarna går ihop hmm sa jag ja vi har ju köpt 2 scalarer typ samma art jaha hmm "tystnad"
#91 - 15 mars 2007 17:20
Aj den bet mig va är det för piraya du har?

Stoppa du ner fingret iakvariumet får du skylla dig sj och det är två slöjstjärtar Oo
#92 - 16 mars 2007 21:27
Marcus.N skrev:
Aj den bet mig va är det för piraya du har?

Stoppa du ner fingret iakvariumet får du skylla dig sj och det är två slöjstjärtar Oo

Har inga piryor...
#93 - 16 mars 2007 22:00
Joacim skrev:

-"Uh, nej. Styck."

Tystnad...

/J

Har jag också upplevt.
Sen är det en del hantverkare som varit här som sagt H-E vad stort akvarie.
Får man ta ett foto på fiskarna?
Är det inte dyrt att hålla allt det igång?

Den sista svarar jag inte på då jag inte har en susning.
#94 - 16 mars 2007 22:03
Jag har inte fått så många kommentarer, förutom om mitt öppna akvarium - "Du måste ju ha glas på det!"

Ingen har knackat nån gång men däremot drar de fingarna efter glaset, så att fiskarna följer efter, men det gör väl inget tycker jag - det är ju bara att torka rent..
#95 - 17 mars 2007 12:22
Har en till som en kusse till mig frågat (kan jag få mata dem har lite choklad) hehehe :D
#96 - 17 mars 2007 20:01
Har inget akvarium än... Men går i akvarumtankar... Den respons ja har fått när ja sagt att jag ska köpa akvarium e dem klassiska : Kommer du ha tid med dem? Men de e ju så in bängen dyrt! Men inget stort va?

(Förresten mitt första inlägg här på zoopet... Hoppas man kan lära sig lite innan man sätter i gång akvarie projektet...)
#97 - 17 mars 2007 20:34
jaja på så vis du kan ju tex ragga på killar då be dem stoppa fingret i vattnet man får i för sig inte ha pirajor i karet de kan va ett bakslag :D

Heehee...kan möjligen funka om det bara är fingret de stoppar i vattnet. Framförallt om man har pirayor också!! :D
#98 - 17 mars 2007 21:52
Lysmask skrev:
Har inget akvarium än... Men går i akvarumtankar... Den respons ja har fått när ja sagt att jag ska köpa akvarium e dem klassiska : Kommer du ha tid med dem? Men de e ju så in bängen dyrt! Men inget stort va?

(Förresten mitt första inlägg här på zoopet... Hoppas man kan lära sig lite innan man sätter i gång akvarie projektet...)

roligt med fler som skaffar ett kar. jag kan rätta dem som säger att det är dyrt = det är inte dyrt det är faktiskt ett va de biligaste man kan ha inte mycket skötsel, fiskmat en gång per dag, 50% vatten byte en gång i månaden, och mycket växter så går det som smort för en nybörjare o starta med ett sällskaps kar :)
#99 - 17 mars 2007 21:58
Jens A. skrev:
Heehee...kan möjligen funka om det bara är fingret de stoppar i vattnet. Framförallt om man har pirayor också!! :D

haha de kan du ge dig på hon får låta bli mata firrarna med på en tid sen träna firrarna på commando typ bit o släpp osv bara säga firren släpper ej innan han gift sig med henne. hehehe
#100 - 18 mars 2007 10:02
Innan de varit hem och sett mina räkor och jag pratar om dem, frågar de om jag odlar för att äta. Får då förklara att de inte alls är så stora som de man köper i affären.

Och när de ser mitt räkakvarium kan de fråga "Vad har du här då? Är det tommt?" Så svarar man räkor, och visar att där kan man se en, då får jag till svar "Ha ha ha, kan man äta de där räkorna?"
#101 - 18 mars 2007 11:48
becky_be skrev:
Innan de varit hem och sett mina räkor och jag pratar om dem, frågar de om jag odlar för att äta. Får då förklara att de inte alls är så stora som de man köper i affären.

Och när de ser mitt räkakvarium kan de fråga "Vad har du här då? Är det tommt?" Så svarar man räkor, och visar att där kan man se en, då får jag till svar "Ha ha ha, kan man äta de där räkorna?"

Ungefär samma här, "alla" måste fälla följande kommentar: Inte mycket mat på de där...
Det var väl kul de 25 första gångerna, men.... :p
#102 - 18 mars 2007 13:26
becky_be skrev:

när man läser det kan man undra vad dina gäster kommer från för planet hahahaha
#103 - 18 mars 2007 13:51
Hallå!
Ni pratar om gäster som inte förstår er passion för akvarium...själv tampas jag med maken. Passade på att skaffa familjens 3:e kar nu i helgen när han var bortrest, eller rättare sagt hjälpte dottern att köpa ett eget 54 liters.

Jag är "nyfrälst" akvarist sedan ca 1 år tillbaka och lider mer av att det är för lite att göra med mina akvarier än för mycket
#104 - 18 mars 2007 21:21
c-stina skrev:
Hallå!

Ni pratar om gäster som inte förstår er passion för akvarium...själv tampas jag med maken. Passade på att skaffa familjens 3:e kar nu i helgen när han var bortrest, eller rättare sagt hjälpte dottern att köpa ett eget 54 liters.

Jag är "nyfrälst" akvarist sedan ca 1 år tillbaka och lider mer av att det är för lite att göra med mina akvarier än för mycket

tyckte jag va bra skrivet. jag hadde hemskt roligt att försöka övertyga frugan då vi skaffade första karet för 2,5 år sen nu hon tyckte det va tråkigt med akvarium men ack så fel gissa vem som fassnade jo frugan ser hon en fisk så säger hon den vill jag ha i karet.

Annons