GCG- auktionen 2013

#1 - 12 augusti 2013 13:12
Hittade denna infon om Göteborgs-auktionen, gäller att vara ute i god tid så man kan boka det i kalendern :p:D

November - GCG årliga auktion nu i Ny större lokal!
Datum:
23/11 2013
Tid för första utrop: ca 11:30
Inlämningstider: 09:00-11:00
Inträde: 20 kr (gratis under 16 år och för medlemmar i GCG och GAF)
Plats: Hulebäcksgymnasiet

se mer här: http://www.gcg.se/html/auktioner.html
#2 - 12 augusti 2013 14:20
Och jag är ledig:D!

Ett par nackdelar för många kan vara, att det är ett par dagar innan löning och lokalens placering utanför Göteborg...
#3 - 12 augusti 2013 14:46

Ett par nackdelar för många kan vara, att det är ett par dagar innan löning och lokalens placering utanför Göteborg...
#4 - 12 augusti 2013 16:09
Kul! :)

det är till att spara lite innan och sen har ju barnbidraget kommit, klart att barnens bidrag skall gå till nåt vettigt :p:D
#5 - 12 augusti 2013 18:28
och lokalens placering utanför Göteborg...

Linköping ligger ännu längre bort!:mad:
#6 - 13 augusti 2013 04:25
Men det är väldigt fina bussförbindelse, bussen stannar på tomten poch går var tionde minut, grön express.Om man tar bilen så tar det ca 7 minuter med bil från korsvägen.Janne

https://www.facebook.com/home.php#!/groups/539904112704498/

ansjo skrev:

#7 - 11 september 2013 16:30
PiaJo skrev:
Hittade denna infon om Göteborgs-auktionen, gäller att vara ute i god tid så man kan boka det i kalendern :p:D

November - GCG årliga auktion nu i Ny större lokal!

Datum:
23/11 2013

Tid för första utrop: ca 11:30

Inlämningstider: 09:00-11:00

Inträde: 20 kr (gratis under 16 år och för medlemmar i GCG och GAF)

Plats: Hulebäcksgymnasiet

se mer här: http://www.gcg.se/html/auktioner.html

hoppas fler än jag har bokat in detta i kalendern ;) :)
#8 - 4 oktober 2013 21:23
Hörde ett rykte att lokalen idag hade blivit inspekterad med gott betyg, det närmar sig snabbt slutet på november....:)
#9 - 5 oktober 2013 07:42
ansjo skrev:
Hörde ett rykte att lokalen idag hade blivit inspekterad med gott betyg, det närmar sig snabbt slutet på november....:)

Skall bli kul som vanligt! :) Jag impulsköpte en påse förra gången och fick med mig några ultrasöta aspidoras:p
#10 - 5 oktober 2013 12:41
Kommer det att bli samarbete mellan GCG och MAF när det gäller listan på föranmält gods i år också?

/Peter.
#11 - 5 oktober 2013 13:09
Jag har inte hört något, men skulle bli väldigt förvånad om det inte blev så:).
#12 - 6 oktober 2013 08:41
Vi får hoppas och att man kan bifoga bilder som som man kunde göra på Malmö-auktionen, det var kanonbra i mitt tycke :)
#13 - 12 oktober 2013 09:15
Jag tror jag följer traditionen och kommer dit jag med!;)
#14 - 22 oktober 2013 09:22
Bara drygt en månad kvar :)...
#15 - 22 oktober 2013 11:54
Lista på auktionsgods kanske kommer så småningom? så man kan sukta lite i förväg..... ;-)
#16 - 22 oktober 2013 14:51
Om det inte är snöstorm eller något annat hinder, så ska jag försöka ta mig dit för första gången.
#17 - 28 oktober 2013 14:40
vi kommer att använda oss av malmö's föranmälningslista precis som i fjol, inte helt 100 på om man kommer kunna lägga in bilder men tror att det kommer gå :)
#18 - 28 oktober 2013 14:53
Ok, då får vi hoppas att det går :)

När kan man komma åt och börja föranmäla?
#19 - 28 oktober 2013 14:56
det är på gång, kan inte säga exakt men slänger in en länk här så fort det är klart :)
#20 - 28 oktober 2013 14:57
hult87 skrev:
det är på gång, kan inte säga exakt men slänger in en länk här så fort det är klart :)

Bra! :)
#21 - 29 oktober 2013 14:52
nu går det föranmäla sitt gods och ska funka med bilder i år :)

http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/auktionstillfallen/2013-11-23-gcg-auktion-goteborg.aspx
#22 - 29 oktober 2013 15:03
hult87 skrev:
nu går det föranmäla sitt gods och ska funka med bilder i år :)

http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/auktionstillfallen/2013-11-23-gcg-auktion-goteborg.aspx

Så bra! :D
#23 - 29 oktober 2013 16:05
Gott jobbat Calle :)!
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 30 oktober 2013 10:21
#26 - 30 oktober 2013 10:23
Ja, det måste vara en ny art :D
#27 - 6 november 2013 07:43
101 poster redan..och det är lite mer än två veckor kvar :)
#28 - 6 november 2013 12:59
Men hur föranmäler man? Jag klickar på länken för att föranmäla gods, men hamnar hela tiden i listan över redan föranmält... Brukar inte vara så dum med datorer, men det här går inte alls...

EDIT: Man måste vara inloggad medlem för att kunna föranmäla. Då gör man det under "Dina sidor". Logiskt...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
#30 - 9 november 2013 16:12
jag är (bland mycket annat) ute efter vanlig micromask, kommer någon ha med sig det så kommer jag garanterat bjuda! ;-P
#31 - 14 november 2013 14:01
Då jag tänkt och gå på auktionen för första gången undrar jag om ni erfarna har några tips som jag och övriga nya ska tänka på??
#32 - 14 november 2013 14:15
om du skall sälja så tänk på att föranmäl godset och märka godset väl :) skall du köpa så ha med dig en friggolåda/kylväska, och ta med mycket pengar :p :)
#33 - 14 november 2013 16:38
Var får man tag på frigolitlådor?

#34 - 14 november 2013 16:57
Det kan man få tag på eller köpa hos "fiskaffären" om man har tur :) annars såg jag att det fanns med på listan på auktionen ;)
#35 - 14 november 2013 17:41
Knax skrev:
Var får man tag på frigolitlådor?

Eller skickar mig ett PM;).
#36 - 14 november 2013 21:17
tummen skrev:
jag är (bland mycket annat) ute efter vanlig micromask, kommer någon ha med sig det så kommer jag garanterat bjuda! ;-P

Har någon C "redstripe", C. Paleatus eller C. Sterbai att ta med så är de också mycket intressanta för mig.......
#37 - 16 november 2013 22:25
En vecka kvar, och auktionen ser ut att bli snabbt avklarad i år;). http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/auktionstillfallen/2013-11-23-gcg-auktion-goteborg/2013-11-23-gcg-forhandsanmalt-auktionsgods.aspx ca 150 poster föranmälda.

Är det någon som ska sälja, är det nog läge att börja fundera på föranmälningarna då auktionsgods endast tas emot om det är föranmält. Annars säljs det på det fasta bordet, om jag fattat saken rätt....
#38 - 17 november 2013 06:49
Jag tror att du har fattat saken fel..
#39 - 17 november 2013 08:23
ansjo skrev:
En vecka kvar, och auktionen ser ut att bli snabbt avklarad i år;). http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/auktionstillfallen/2013-11-23-gcg-auktion-goteborg/2013-11-23-gcg-forhandsanmalt-auktionsgods.aspx ca 150 poster föranmälda.

Är det någon som ska sälja, är det nog läge att börja fundera på föranmälningarna då auktionsgods endast tas emot om det är föranmält. Annars säljs det på det fasta bordet, om jag fattat saken rätt....

lite konstigt är det, det brukar ju ligga på en 300 poster iallafall när det är en vecka kvar om jag inte missminner mig :)
Det blir ett helvete för funktionärerna om alla skall komma in anmäla sina poster på plats.
#40 - 17 november 2013 15:07
stefanr72 skrev:
Jag tror att du har fattat saken fel..

Nope. Men kommer man i väldigt bra tid så kunde det lösa sig att få in varorna på auktionen, annars är risken att de kommer på det fasta bordet. Detta är för att spara tid och arbete för de inblandade:).
#41 - 17 november 2013 18:39
Jag tycker också det är konstigt. Är det inte fler som har auktionsgods att föranmäla/sälja?

/Peter.
#42 - 17 november 2013 18:41
Jag har dragit mitt strå till stacken ;) :)
#43 - 17 november 2013 19:18
Personligen tror jag datumet har lite med saken att göra, kan vara en nackdel att ha auktionen precis innan lönen kommer. Men å andra sidan borde det vara tvärtom, sälja så man får in lite stålar på kontot:p...
Jag brukar iofs ha ett rejält gäng poster med mig, men i år blir det nog ingenting. Även kompisen kommer tomhänt i år, och där brukar vara en hel del växtposter.
#44 - 17 november 2013 19:25
Satt och läste igenom listan precis och måste ju erkänna att det finns ett par grejer jag behöver...
Har ingen lust att ställa upp tillfälliga kar bara, men kanske att man skulle låta rödmunnarnas 45L stå kvar en vecka trots allt!
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 17 november 2013 19:57
ansjo skrev:
Personligen tror jag datumet har lite med saken att göra, kan vara en nackdel att ha auktionen precis innan lönen kommer. Men å andra sidan borde det vara tvärtom, sälja så man får in lite stålar på kontot:p...

Jag brukar iofs ha ett rejält gäng poster med mig, men i år blir det nog ingenting. Även kompisen kommer tomhänt i år, och där brukar vara en hel del växtposter.

Fast det har ju i alla år varit "samma" helg så det är nog inte där problemet ligger i så fall
#46 - 17 november 2013 21:20
Fast det har ju i alla år varit "samma" helg så det är nog inte där problemet ligger i så fall
Spelar ingen roll om det är samma helg var år, problemet kan vara att lönen kommer för många på måndagen efter auktionen.
#47 - 17 november 2013 21:47
Hej

Tack så mycket Pia för att du skapade tråden här på zoopet. Det borde vi gjort själva för längesen egentligen men... Å tack Kjell för att du lagt upp det i zoopetkalendern!
Ja jag förstår faktiskt inte heller varför det är såpass få poster reggade/aktiverade så här nära inpå... Visst det kan säker ha en del med löningen att göra men känns ändå konstigt...? Aja det dyker säkert upp lite mer under den kommande veckan får vi hoppas på!
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 17 november 2013 22:05
ansjo skrev:
Spelar ingen roll om det är samma helg var år, problemet kan vara att lönen kommer för många på måndagen efter auktionen.

Nja - det förstår jag inte riktigt vad du menar. Varför skulle det skilja sig mot tidigare år då också lönen kom in strax efter auktionen.
Nåväl strunt samma - vi får väl se om det rullar in lite mer i veckan
#49 - 17 november 2013 22:20
Mig veterligt har faktiskt auktionen varit efter lönen kommit de senaste åren, men som sagt får vi se hur det går:).
#50 - 17 november 2013 23:04
Sv: GCG- auktionen 2013

ansjo skrev:
Mig veterligt har faktiskt auktionen varit efter lönen kommit de senaste åren, men som sagt får vi se hur det går:).

Jamen, desto större anledning att registrera gods för försäljning och få loss lite stålar till lördagkvällen. ;) Om det nu sitter någon och trycker på gods, hoppas jag att det kommer upp imorgon. Jag tänker råna spargrisen själv till på lördag.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 18 november 2013 07:51
ansjo skrev:

Förra året var auktionen den 24 november - vad jag minns (minnet är bra, men tyvärr dock väldigt kort:p) så har auktionen alltid varit denna tid och jag vet att det tidigare har resonerats om i föreningen att den hålls före lönen och det är en nackdel men andra argument har ansetts vara viktigare.

Själv hinner jag nog inte denna gång med att städa lite i garaget och plocka ihop lite prylar.
#52 - 18 november 2013 08:08
Förra året var auktionen den 24 november - vad jag minns (minnet är bra, men tyvärr dock väldigt kort:p) så har auktionen alltid varit denna tid och jag vet att det tidigare har resonerats om i föreningen att den hålls före lönen och det är en nackdel men andra argument har ansetts vara viktigare.

Själv hinner jag nog inte denna gång med att städa lite i garaget och plocka ihop lite prylar.

japp, det var den men då kom löningen på fredagen ;) :)
#53 - 18 november 2013 08:10
Vi får hoppas att det blir lite mer poster som ramlar under veckan :)
#54 - 18 november 2013 08:32

Ni har båda rätt. Den 24/11 förra året hade folk, som har löneutbetalning den 25:e, hunnit få sin lön (gängse praxis att lönen betalas ut sista vardagen före lönedatum, alltså fredag den 23/11). Året innan bör det ha varit likadant, men i år har lönedagen hamnat på måndag och därmed har folk inga pengar över helgen. Å andra sidan är nästa helg 1:a advent, en intensiv helg för många, så det är inte mycket att välja på.

Synd att vi inte ses, Kjell. Jag hinner inte komma på glöggen den 8/12 heller, som det ser ut.
#55 - 18 november 2013 08:35
Fast det är ju en poäng om auktionen inte håller på hela dan utan man kan hitta på nåt annat kul i trakten också om man åker...
#56 - 18 november 2013 08:54

Bygert skrev:
Fast det är ju en poäng om auktionen inte håller på hela dan utan man kan hitta på nåt annat kul i trakten också om man åker...

Ahaha! Är auktionen halvfull eller halvtom? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 18 november 2013 09:31
Knax skrev:
Ni har båda rätt. Den 24/11 förra året hade folk, som har löneutbetalning den 25:e, hunnit få sin lön (gängse praxis att lönen betalas ut sista vardagen före lönedatum, alltså fredag den 23/11). Året innan bör det ha varit likadant, men i år har lönedagen hamnat på måndag och därmed har folk inga pengar över helgen. Å andra sidan är nästa helg 1:a advent,

OK - jag ger mig :D
Men om det beror på det så borde det ju komma färre besökare på auktionen, men det borde inte påverka antalet poster som säljs.
Men det ramlar säkert in prylar i veckan

Synd att vi inte ses, Kjell. Jag hinner inte komma på glöggen den 8/12 heller, som det ser uten intensiv helg för många, så det är inte mycket att välja på.

Tråkigt i så fall - för min del ser jag mer fram emot glöggfesten än auktionen men det beror väl mest på att auktioner inte riktigt varit min grej.
#58 - 18 november 2013 09:54
[QUOTE=Knax;1674244]Ni har båda rätt. Den 24/11 förra året hade folk, som har löneutbetalning den 25:e, hunnit få sin lön (gängse praxis att lönen betalas ut sista vardagen före lönedatum, alltså fredag den 23/11). Året innan bör det ha varit likadant, men i år har lönedagen hamnat på måndag och därmed har folk inga pengar över helgen. Å andra sidan är nästa helg 1:a advent, en intensiv helg för många, så det är inte mycket att välja på.

Alla fiskintresserade har sedan den förra auktionen haft ett helt år på sig att planera och spara ihop pengar till årets auktion ....;)
#59 - 18 november 2013 10:30
Jag håller med Kjell. Även Anders och Mats var ju inne på det att om lönen inte har kommit före auktionen så innebär det ju möjligen att det fattas pengar och då borde antalet köpare minska i så fall och inte antalet säljare. Om nu inte säljarna tvekar därför att de inte tror att det kommer folk som har pengar att handla för nu när auktionen ligger före löningen men det är väl lite långsökt eller? När jag jobbade i affär så märktes dock skillnad på köpkraft före respektive efter löning och av den anledningen så kanske det finns skäl att lägga auktionen efter löning.
#60 - 18 november 2013 11:20
noisy skrev:
Jag håller med Kjell. Även Anders och Mats var ju inne på det att om lönen inte har kommit före auktionen så innebär det ju möjligen att det fattas pengar och då borde antalet köpare minska i så fall och inte antalet säljare. Om nu inte säljarna tvekar därför att de inte tror att det kommer folk som har pengar att handla för nu när auktionen ligger före löningen men det är väl lite långsökt eller? När jag jobbade i affär så märktes dock skillnad på köpkraft före respektive efter löning och av den anledningen så kanske det finns skäl att lägga auktionen efter löning.

Helt klart. noisy har en poäng i det. Man får väl hoppas på få rop, så man gör några klipp. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 18 november 2013 12:03
noisy skrev:

Jag tror nog att auktionen läggs i november för att det tidigare under hösten är en massa andra akvarieauktioner - så för att undvika att de kolliderar så ligger den då. Men, men - någon annan är säkert mer insatt i frågan än vad jag är (som inte alls är insatt :p) och kan ge ett bättre svar
#62 - 18 november 2013 12:22
GCG- auktionen 2013

Oavsett vilket ska det bli kul:)
#63 - 18 november 2013 22:25
Ja det kan nog diskuteras till ända huruvida datumet är illa valt med löningen å allt...
Å visst det kan absolut trilla in en massa poster in i det sista även om det är högst osannolikt att det kommer upp till samma siffror som de senaste årens auktioner. Sen försvann en jäkla massa poster i år bla pga Conny inte kommer med sina växter i år (där är MÅNGA poster). Sen som Kjell säger så är det ju en del andra auktioner under hösten som vi inte vill krocka med (e väl lite därför vi har våran så sent efter alla andra). Hursom jag tror oxå att löningen spelar en rätt stor roll i det här. Nästa år blir det ju precis likadant dessutom... Jag tror oxå att det kan va ide att diskutera detta inför nästa år.
Tråkigt är det iaf att det är så tunt med anmält gods men jag instämmer med Anders, det skall bli kul ändå! :)
#64 - 18 november 2013 22:31
Jag kan ju ta med mina rödmunstetror även om det känns ganska meningslöst...
Hur som helst tänkte jag komma förbi om jag orkar efter nattskiftet, är det bara auktion eller är det någon sorts utställning också? Roligt om det finns saker att titta på!
#65 - 18 november 2013 22:45
Mr Woods skrev:
Jag kan ju ta med mina rödmunstetror även om det känns ganska meningslöst...

Hur som helst tänkte jag komma förbi om jag orkar efter nattskiftet, är det bara auktion eller är det någon sorts utställning också? Roligt om det finns saker att titta på!

Absolut ta med dem om du vill, dock behöver ju godset lämnas in på förmiddan innan själva auktionen drar igång.
Nej tyvärr är det bara auktion som gäller.
#66 - 18 november 2013 23:06

För mig, som är med mest för att se och lära, gör det inte så mycket om det blir en lite mindre auktion. Ska bli kul!
#67 - 18 november 2013 23:15
Att det blir mindre i år kan ju vara bra för säljarna på så sett att fler stannar under hela auktionen och inte hinner bli trötta. Jag var helt slutkörd förra året när jag var där från början till slut. Jag har själv inget att sälja tror jag, men däremot en hel del jag gärna vill ta med mig hem om inte priserna rusar iväg. Ser fram emot lördagen :)
#68 - 19 november 2013 13:17
I år säljer jag ingenting.....men jag planerar som sagt att KÖPA!;)
#69 - 19 november 2013 13:35
Jag som inte tänkte ta med något i år...så var mina poster anmälda. Inte så mycket kanske, men med nystartade akvarium så blir det inte så mycket ränta på inkoppat material:p...
#70 - 20 november 2013 11:25
Nu har det kommit in lite fler spännande poster :D jag vet vilka jag skall räcka upp handen för :p ;)
#71 - 20 november 2013 21:57
Hoppas på lite mer Malawiposter..
#72 - 22 november 2013 08:55
saverok skrev:
Hoppas på lite mer Malawiposter..

DET brukar det ju normalt sett finnas många av:D[:-9], får kolla in på listan och se vad mer som kommit in.
Jag tycker också att en lite mindre auktion är att föredra, även om jag inte "måste" stanna hela tiden ut den här gången.:p
#73 - 22 november 2013 09:04
...ser man på! nu dyker det upp lite kul här och där i listan, får ladda plånboken för här skall bjudas!;):p
#74 - 22 november 2013 10:48
Jag antar att efterfrågan styr priset även på auktion, men hur brukar priserna hamna? Går det göra något klipp eller håller sig allt till marknadsvärde? Tänker mer om några handlare köper upp det mesta för att det är billigt...
#75 - 22 november 2013 11:02
Det är som vilken auktion som helst, man kan göra osannolika klipp men det kan också bli så att folk drabbas av den inte helt okända auktionspsykosen och betalar långt över ett rimligt marknadsvärde. Fast om man säger så här, säljarna blir av med överskott och får ofta mer betalt än om de skulle försöka sälja till en affär (om det ens skulle gå) och köparna betalar mindre än vanligt affärspris. Som något slags genomsnitt alltså, det kan vara bra för bägge, annars skulle det ju inte vara nån ide.

Så alltså, man kan gärna förbereda sig lite, fundera på vad man vill betala och kolla upp rimlig prisnivå. Då kommer man ofta hem med något man är nöjd med. Rycks man med i budgivning så skall man se upp lite, det kan bli dyrt då.
#76 - 22 november 2013 11:21
Någon från Linköpingstrakten som tänker åka dit? Jag har min årliga dunderförkylning och dessutom fyller frugan år, så jag kan inte komma!
#77 - 22 november 2013 11:22
Glöm inte bort att gratta Kjell som fyller år den dagen!
Christer5
#78 - 22 november 2013 11:24
Det är ju även så att många poster inehåller sånt som inte är så nytt och där livslängden inte är så lång kanske.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 22 november 2013 11:27
Christer5 skrev:
Det är ju även så att många poster inehåller sånt som inte är så nytt och där livslängden inte är så lång kanske.

Var det Wilhelms inlägg ovan ditt som du svarade på:p

Vi ses imorgon - kommer dit en stund på auktionen i alla fall. Egentligen mest för att träffa trevligt folk för det där med auktion är inte riktigt min grej. I år har jag inte heller "orkat" med att städa mitt förråd så det blir inget auktionsgods från mig denna gång.
Christer5
#80 - 22 november 2013 11:32
Kjell,skulle aldrig skriva så om dig;)
#81 - 22 november 2013 17:06
Listan börjar arta sig ordentligt, blir spännande att se vad som får följa med hem. :)

Skulle dock såå gärna hitta filtermatta imorgon, men det verkar som jag får göra det på annat håll.
#82 - 22 november 2013 18:02
Solid skrev:
Listan börjar arta sig ordentligt, blir spännande att se vad som får följa med hem. :)

Skulle dock såå gärna hitta filtermatta imorgon, men det verkar som jag får göra det på annat håll.

Vilken matta är du ute efter?
#83 - 22 november 2013 18:14
En bit som är minst 6 kvadratdecimeter och 8-10 cm tjock, tunnare funkar också om den är större till ytan. Grov- eller finporig funkar vilket som.
#84 - 22 november 2013 18:21
Solid skrev:
Då är vi två:).
#85 - 22 november 2013 19:19
Solid skrev:
En bit som är minst 6 kvadratdecimeter och 8-10 cm tjock, tunnare funkar också om den är större till ytan. Grov- eller finporig funkar vilket som.

Jag har en bit ppi10 50*16.5*5cm
#86 - 22 november 2013 19:30
stefanr72 skrev:
Jag har en bit ppi10 50*16.5*5cm

Det bör räcka, om du tar med den så har du en garanterad köpare här :D
#87 - 22 november 2013 19:56
Gobben undrade "halvbekymrat" HUR mycket jag skulle köpa när han såg två stora frogolitlådor och två kylbagar i hallen :p
#88 - 22 november 2013 20:01

Vi ses imorgon - kommer dit en stund på auktionen i alla fall. Egentligen mest för att träffa trevligt folk för det där med auktion är inte riktigt min grej. I år har jag inte heller "orkat" med att städa mitt förråd så det blir inget auktionsgods från mig denna gång.

Grattis i förskott! Vi se's i morgon!
#89 - 22 november 2013 20:35
Har lagt upp ett fåtal poster och de sticker ut i listan, eftersom jag är en av de få som lagt varorna till (lågt) fastpris. :) Vill ju fokusera på auktionen själv och vill dessutom att den blir lagom långrandig. :D
#90 - 22 november 2013 21:08
Hittills har jag inte sett någon Micromask i auktionslistan.... Gör mig glad och ta med er om ni har!;)
OBS! Äkta Micromask, inte vinägermicro......[:-129][:-129][:-129]
#91 - 22 november 2013 21:28
PiaJo skrev:
Gobben undrade "halvbekymrat" HUR mycket jag skulle köpa när han såg två stora frogolitlådor och två kylbagar i hallen :p

Det finns ju ett gäng akvarier med i listan också, så han behöver ju inte vara orolig, du ska väl få plats med all fisk du kommer hem med.....:p
#92 - 22 november 2013 21:36
Solid skrev:

Ja, jag instämmer, men jag undrar också hur mycket som kommer i morron som inte är föranmält?[:-84]
#93 - 22 november 2013 21:47
Ansjo eller Pia!
Ta med en kamera och skrivverktyg för att dokumentera denna auktion!
Tror inte att någon GCG auktion har varit med i ciklidbladet! Skulle vara kul med några bilder och lite text!
#94 - 22 november 2013 21:50
Finns det wi-fi i lokalerna som man kan få använda?
#95 - 23 november 2013 19:40
Nyss hemkommen efter en mycket trevlig tillställning, bra genomförd auktion och ett stort plus var den bra lokalen som vi var i :)

Tack till alla inblandade för en mycket trevlig dag!
#96 - 23 november 2013 20:00
Jag har koppat in fiskarna,ätit och sitter nu med en Wirre och tittar på fiskarna. Jag får tacka för en trevlig och rolig auktion.

/Peter.
Kjell Fohrman
Administrator
#97 - 23 november 2013 20:02
Och jag får tacka för den vackra sången:D

Hur länge höll det för övrigt på - jag som är gammal orkade inte vara uppe längre utan gick hem för att vila mig :p
#98 - 23 november 2013 20:36
Vem var säljare med nr:278, jag undrar bara vad Endlerserna har för föräldrar för att jag tycker mig ana lite ormskinn i hanarnas färgteckning?

/Peter.
#99 - 23 november 2013 23:01
Tog du några foton Kjell?
#100 - 24 november 2013 00:02
Tack för en bra auktion. Det mesta fungerade perfekt. Hoppas att denna lokal kan användas även kommande år.
Kjell Fohrman
Administrator
#101 - 24 november 2013 08:24
Wilhelm skrev:
Tog du några foton Kjell?

Nej, men jag pratade en hel del akvaristik med trevliga människor:D
Christer5
#102 - 24 november 2013 12:13
Men det var svårt att se fiskarna lite chansköp där :)
#103 - 24 november 2013 13:41
Christer5 skrev:
Men det var svårt att se fiskarna lite chansköp där :)
Som är ett resultat om man ska följa gällande föreskrifter. Men man får förutsätta att folk tar med sig bra och rätt levande till försäljning. Och rent krasst kan det vara fel på döda ting med, som man inte upptäcker trots att man kan hålla sakerna i handen:).
#104 - 24 november 2013 13:43
Vill även passa på att tacka de personer som lade ner detta hästjobb på auktionen i år, ingen nämd och ingen glömd:)!
Visst finns det förbättringspotential inför kommande år, men i det stora hela funkade det mesta helt ok. Ett stort plus för lokalen, den bästa auktionslokal jag varit i.
En så enkel sak som att ha ett bord som man kan sitta vid är faktiskt guld värt:)!
Kjell Fohrman
Administrator
#105 - 24 november 2013 13:46
Vi får kanske vara glada så länge vi överhuvudatget får sälja fiskarana i påsar något som man t.ex. inte får i Tyskland.
Sedan kan så klart exponeringen vara bättre i projektorn och det kan det bli både genom att folk lär sig packa fisken bättre samt att den tekniska visningen förbättras.

Jag var på en fiskauktion i Chicago 1994 och Sverige har fortfarande inte nått till den nivån som de då höll på den visningen.
#106 - 24 november 2013 13:47
Håller med, lokalen var verkligen helt toppen på alla sätt! :) Jag har bara varit på en auktion tidigare i mitt liv och det var Gcg auktionen förra året, så jag har inte så mycket att jämföra med. Men jag tyckte att det flöt på smidigt (för att vara så många poster) och på det stora hela var riktigt bra genomfört, klart bättre än förra året (då jag absolut inte var missnöjd heller). Håller tummarna för att lokalen ska användas igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#107 - 24 november 2013 13:54
Håller med - lokalen var riktigt bra
#108 - 24 november 2013 17:51
Jag kom hem med ett par påsar med olika guppy/endlers, en slamsug, och några håvar. Många andra poster blev i mitt tycke "för dyra", men BJÖD gjorde jag!;)
Auktionen funkade bra, men dra gärna upp takten på utropen, det blev rätt segt mot slutet.....

Lokalen en var väl bra, trevligt som sagt att ha bord att sitta vid, men svårare/krångligare att ta sig till än Sävedalen.....men nu när jag hittat dit en gång så spelar det ju mindre roll....:D:p
Jag saknar att kunna kolla in fisken innan den kommer till utrop, för hur ser egentligen "ett gäng guppy" ut? De kan ju se ut hur som helst...och de syntes ju inte så bra i kameran heller...och till nästa år vore det bra om ni bara visar den fisk som skall säljas just då i kameran, inte nästa post som det blev i några fall i går....att ha listorna klara innan posterna ropas ut är också önskvärt....
Helhetsintrycket är dock mycket bra, ni får en 4:a i betyg, och en stjärna i kanten dessutom....:) Vi ses nästa år igen!:D
#109 - 24 november 2013 18:08
Vi får kanske vara glada så länge vi överhuvudatget får sälja fiskarana i påsar något som man t.ex. inte får i Tyskland.

Sedan kan så klart exponeringen vara bättre i projektorn och det kan det bli både genom att folk lär sig packa fisken bättre samt att den tekniska visningen förbättras.

Jag var på en fiskauktion i Chicago 1994 och Sverige har fortfarande inte nått till den nivån som de då höll på den visningen.

Hur måste de packa i Tyskland då, och hur gjorde de med bilder på auktionsgodset i Chicago?
Kjell Fohrman
Administrator
#110 - 24 november 2013 18:37
tummen skrev:
Hur måste de packa i Tyskland då, och hur gjorde de med bilder på auktionsgodset i Chicago?

Fiskarna på auktionen måste gå i akvarier. Sedan när de har sålts så håvas de upp och packas så att köparen kan ta dom med sig.

Vad gäller Chicagoauktionen så var alla fiskar packade i genomskinliga påsar (inga reklampåsar) med rundade hörn så att inte fiskarna kunde stå och trycka i ett hörn i påsen. Sedan placerades alla påsar som auktionerades ut i en egenbyggd behållare med bra belysningen där de snurrades runt samtidigt som de filmades. I lokalen, samt även i utymmena utanför lokalen fanns det åtskilliga TV-monitorer uppsatta där man kunde kolla auktionsgodset. Det fungerade alldelelse utmärkt och anledningen till att de gjorde så var nog inte att lagen krävde det utan att det var åtskilliga tusen med utrop och mer än tusen åhörare och då krävs det ett snabbare och mer praktiskt förfaringssätt.
#111 - 24 november 2013 22:45
Jag har ganska många anmärkningar mot förfarandet på auktionen och blev dessutom lite chockerad över vad folk egentligen säljer. Jag fick, i två av de påsar jag ropade in, fisk som i ärlighetens namn borde ha fått träffa kniven istället för att säljas, om det nu var så att ägarna ville göra sig av med dem.

Övrigt negativt tar jag via mail med GCG, så resten av inlägget handlar bara om vad som var bra. :)

[LIST]
[*]Jättebra lokal, skönt med sittplats vid bord! Hyggligt med utrymme överallt.
[*]Gott fika till rimligt pris, det gillar vi!
[*]Glatt humör hos alla deltagare, trots att det drog ut på tiden.
[*]Vänligt och bra bemötande från alla funktionärer.
[*]Mycket bra presentationer av Jocke på NCS av många lite mer speciella objekt lyfte hela tillställningen, åtminstone för rookies som mig.
[*]På det hela taget mycket duktiga auktionsförrättare, med humor och finess, som gjorde att man orkade loppet ut.
[*]Relativt bra ordning på utropen och bra listor som följdes till största delen.
[*]Att alla sjöng och hurrade för födelsedagsbarnet. Där fick man verkligen "community"-känslan.
[*]Smart lösning på lotteriproblematiken, med rullande prisavhämtning av modell "först-till-kvarn".
[/LIST]

Heja GCG och MAF!
#112 - 30 november 2013 08:39
Jag sitter och kollar på några av de fiskar jag kom över på auktionen, faktiskt till sist de enda som blev kvar och jag vet inte jag... På något sätt tycker jag nästan att man borde skämmas, när man säljer något sådant här på auktion? Det är 3 av de 5 kardinaltetra jag ropade in, som ser ut så här. Den här stackaren är också helt, eller nästan helt, blind.

[ATTACH=CONFIG]65763[/ATTACH]

De har alltså insjunkna magar och äter ytterst lite. Jag hade inte hjärta att nacka dem, utan ville först se hur de simmade och om de åt. Det gör de. Men jag tycker ändå att det var lite tråkigt att hitta dessa i påsen. :(
#113 - 30 november 2013 11:02
Tyvärr saknar en del människor skrupler, och säljer dynga. Den sötvattenstång jag och många andra köpte av en välkänd säljare var bara en påse med lite "bös" som det troligtvis inte blir något av.
#114 - 7 december 2013 21:57
Tråkigt att ni inte fick bra kvalitet på det ni köpte, jag är däremot mycket nöjd med mina inköp, så det varierar väldigt....
Kjell: kanske det är dags att ta efter Chicagoauktionen och knåpa ihop en såndäringa "ställning" till nästa år så vi kan se ordentligt vad vi bjuder på...?
Tyvärr har jag själv inte kunskapen att bidra med, någon annan?
#115 - 7 december 2013 22:25
roligt att se att folk är nöjda överlag :) största problemet under auktionerna är att det är för få folk som vill ''jobba'' under dom, fler folk som hjälper till ju smidigare går det att få auktionerna :) auktionen var väll slut ca 19:30 tror jag. åkte strax efter 21 när vi plockat iordning på allt :)
det med ställning och så är ju en ide att spinna vidare på, ska se om man kan knåpa ihop något :)
Tror det var Tommy johansson som hade de endlersguppyna, köpte själv en av de.
vi har flera ideer om förbättringar tills nästa år :)

hoppas vi ses om ett år igen :)

Annons