ansjo skrev:Det är olika, kanske mindre på senare år...
pontulf skrev:Ni som har varit där, brukar det finnas mycket malawi? :)
Nina82 skrev:Är sugen men tveksamt om det blir av. Någon som vet om Alf och Anita från Annelöv ska dit och sälja killi ;)
Kommer man kunna se någon lista i förväg?
Rooster skrev:Tyvärr blir det som vanligt ingen lista i förväg vilket beror av flera orsaker men främst för att det inte är möjligt då de objekt som föranmäls vilka inte är så många kommer in typ kvällen innan. Om folk däremot hade föranmält sina objekt i god tid hade detta kunnat vara möjligt. Om killigurusarna kommer vet jag inte men du kan ju alltid ringa å fråga kanske...
PiaJo skrev:Brukar Zoopetare träffas eller går man dit "själv" om ni förstår vad jag menar?
MagicFingers skrev:
hur ställer ni er till det?, utan säljare,inga poster, ingen auktion....
MagicFingers skrev:Alla vet ju redan vad jag kommer ta med mig.. (om jag kommer) , men för nyanlända: Vallisneria Gigantea, Vallisneria "tiger", Pellia, riccia, sötvattenstång, Libertymolly i mängder!, Ph. fluitans. och diverse annat...
men jag skall hålla mig till max 10 påsar av varje sort,(som jag gjort varje gång) men eftersom ni skall ha mer i provision så tycker jag att jag som "storsäljare" har rätt att ställa lite krav på er!.
Ni tycker vi skall göra stora poster, då säger jag att NI skall kolla så att posterna är stora nog från alla säljare, för é det ngt ni släppt in så é det ensamma fiskar i en påse hit och en påse dit..., eller ANDMAT!, vidare vill jag som säljare kunna dra tillbaka mina poster om det uppstår ett läge där jag ser att efterfrågan är noll och ännumindre. Sedan ser jag gärna en ordning på utbetalningarna, förslagsvis där den som har haft med flest poster kan kvittera ut sina pengar först eller, där den som bidragit med mest provision får hämta ut sina pengar först...
Rooster skrev:Igår hade vi i styrelsen möte angående auktionen där vi bla diskuterade reglerna för detta årets auktion. Vi prövar oss hela tiden fram för att auktionen skall bli så bra som möjligt. Egentligen är det bara några få "ändringar" inför i år och dessa kommer även att läggas upp på hemsidan http://gcg.se/html/auktioner.html
1: Vi tar bort "Fasta bordet".
2: Vi har höjt provisionen från 20% till 25%.
3: Ni som skall sälja, SNÄLLA tänk på att inte ha så många objekt av samma slag, utan slå hellre ihop fler påsar eller vad det nu är till samma post och öka istället minimipriset/utropspriset. Detta underlättar väldigt mycket för oss och det blir förhoppningsvis ett bättre flyt på auktionen.
Guy Palm skrev:Om du tar med dig 10 påsar av var sort måste du inse att priset blir lägre. Tillgång och efterfrågan styr priset.
Du kan själv sätta ett minipris på allt du säljer med risk för att du inte får sålt något.
Sätt ett pris och lägg dem på fasta bordet i stället.
Om det skall vara en regel för vem som får ut pengarna först så borde det i stället vara efter hur lång resväg man har inte efter hur mycket man har sålt för.
Som Ansjo skriver så ser de flesta säljare det som ett bra sätt att bli av med lite grejer inte för att tjäna pengar.
Vandal skrev:Anledningen till att fasta bordet tas bort var att väldigt få lämnade in saker dit, att ha en person som sitter där under hela auktionen när vi är såpass lågbemannade är onödigt...
vår förening blir inte rik på det här, vi som jobbar på auktionen gör det helt ideellt och tjänar inte ett öre... vi gör detta för att akvariehobbyn ska växa... vill man tjäna pengar rekommenderar jag en annan hobby helt enkelt... detta är en auktion av hobbyister för hobbyister...
tycker du/ni vi kan göra nåt bättre? gå med i föreningen och påverka istället för att sitta på ett forum och gnälla... ju fler medlemmar i föreningen desto mer kan vi stärka akvariehobbyn...
alla säljare värderas lika högt! från storsäljare till de som tar med en liten burk hemodlade platy... hade vi varit fler i föreningen så kunde vi haft fler utrop och därmed kunnat sänka provisionen och utropspriset...
Vi har också snackat om att kunna neka poster, dels eftersom väldigt få köper andmat och dels eftersom vi vill hålla oss på den lagliga sidan... kräftor och andra olagliga djur befattar vi oss inte med...
GCG Genom Petter
(EDIT)
ska man snacka om packning av större mängd så är det lika lätt att ta två sammantejpade påsar... nåt som funkat för de flesta som sålt ciklider parvis på auktionen i flera år...
MagicFingers skrev:Alla vet ju redan vad jag kommer ta med mig.. (om jag kommer) , men för nyanlända: Vallisneria Gigantea, Vallisneria "tiger", Pellia, riccia, sötvattenstång, Libertymolly i mängder!, Ph. fluitans. och diverse annat...
men jag skall hålla mig till max 10 påsar av varje sort,(som jag gjort varje gång) men eftersom ni skall ha mer i provision så tycker jag att jag som "storsäljare" har rätt att ställa lite krav på er!.
Ni tycker vi skall göra stora poster, då säger jag att NI skall kolla så att posterna är stora nog från alla säljare, för é det ngt ni släppt in så é det ensamma fiskar i en påse hit och en påse dit..., eller ANDMAT!, vidare vill jag som säljare kunna dra tillbaka mina poster om det uppstår ett läge där jag ser att efterfrågan är noll och ännumindre. Sedan ser jag gärna en ordning på utbetalningarna, förslagsvis där den som har haft med flest poster kan kvittera ut sina pengar först eller, där den som bidragit med mest provision får hämta ut sina pengar först...
Zaphi skrev:1. Sätt minimipriser om du är rädd för att det skall gå för billigt. Om du inte får sålt dina växter så får du ju tillbaka dem, så i princip kan man säga att det finns en automatiskt tillbakadragningsfunktion.
2. Att dela ut pengar i provisionsordning skulle nog bara göra att det tar ännu längre tid eftersom då skall ju varje säljare letas upp en och en. Du får la knö dig längst fram i kön istället. :)
danne0301 skrev:Det slog mig just hur risken är överhängande att jag kommer hem till en tjurig hustru om jag utökar bra-att-ha förrådet för mycket..
Får nog stanna till och köpa en ask choklad också på hemvägen :D
Rooster skrev:Det kommer förresten ut en lista på föranmälda poster trots allt. Har dock inte koll på om den kommer upp på hemsidan eller forumen än men jag skulle tippa på forumen. Vi är redan uppe i ca 180 poster av tämligen blandad kompott, med allt ifrån pumpar och annan teknik till libertymollys och vackra Loricariider. Det här kommer bli kanon gubbar och gummor! ;)
Kolla med Kaj.P...Hellsson skrev:Vi instämmer, det var mycket trevligt =) Bra jobbat alla som jobbade!
Fynd gjordes det här med! 2 lekpar Ancistrus =)
Även ett gäng Geophagus, där vill jag ställa en fråga. Om det går att kontakta säljaren!? Hade vart kul med lite mer info om specifik art!
Kul att träffa alla =)
Tack för denna gång
Tommy & Frida
Hellsson skrev:Vi instämmer, det var mycket trevligt =) Bra jobbat alla som jobbade!
Fynd gjordes det här med! 2 lekpar Ancistrus =)
Även ett gäng Geophagus, där vill jag ställa en fråga. Om det går att kontakta säljaren!? Hade vart kul med lite mer info om specifik art!
Kul att träffa alla =)
Tack för denna gång
Tommy & Frida
Sultanen skrev:
[*]En kub på 80L som jag ropade hem för 300kr??? Väldigt prisvärt måste jag säga, kanske blivande saltkub kanske.. Någon som vet vad det var för märke på detta kar? Kan inte hitta något om det..
[/LIST]
PiaJo skrev:Var det inte ett sånt där Mollyhotell?
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2230&cat=1403&page=1
ansjo skrev:Eller kanske ett Clownhotell http://www.pwss.nu/product.php?productid=4952&cat=0&page=1 av lite äldre modell:)?