Ge mig flyttartips!

#1 - 2 mars 2005 20:02
Imorrn så hoppas jag på att köpa ett 375 och ett 540-liters som jag ska frakta hem med ett släp som jag har tänkt hyra imorrn. Jag har haft körkort i några månader och det blir första turen med släp och är så oerfaren det blir när det gäller att frakta akvarier. Har ni erfaringar några bra tips?

Ska man se till att spänna fast dem (båda ramakvarier) direkt mot släpet så de absolut inte kan hoppa till och krossa sig eller ska jag ta med madrasser så de får stå mot mjukt eller hur ska jag göra? Jag skulle nog inte palla att de gick sönder på vägen hem så jag behöver alla tips jag kan få! :)

Sedan så undrar jag hur mycket ett tomt 540 väger. Det är ju en hel del glas. Klarar en riktigt stark kvinna och hennes något klenare men dock envisa karl av det på tu man hand eller ska vi fixa med en stark vän till?

/olivia
#2 - 2 mars 2005 20:15
när jag fraktat mina kar på släp.

så har jag ställt dom på frigolitskivor och ställt en frigolitskiva mellan karen och sidan på släpet.
sedan spänt dom mot kanten på släpet men bara lite lätt .
och ganska långt ner på karen.
la även en remsa med frigolit mellan bandet och karet.
detta har funkat för mig.
kanske finns bättre vad vet jag.

om 540L är tom borde ni klara det men kan ju inget lova.

mvh jocke
#3 - 2 mars 2005 20:27
tänk täcken, filtar, skumgummimadrass m.m
#4 - 2 mars 2005 20:36
Personligen hade jag inte givit mig ut med nytaget körkort i fulla vintern med ett släp!
Framför allt inte med något så lätt krossat som två stora akvarium på släpet.
Här i Stockholm är det mkt snö (för att vara Stockholm) och -20!

Lycka till, jag tror att du klarar det! Men jag skulle inte ha vågat!

Mvh
#5 - 2 mars 2005 20:45
Tack för tipsen! Jag tycker att frigolit låter som en riktigt bra ide. Ska införskaffa imorrn förmiddag tillsammans med spännband och annat nyttigt. Jag slänger i lite filtar också och så får vi hoppas att allt går bra.

[QUOTE=carmahan]Personligen hade jag inte givit mig ut med nytaget körkort i fulla vintern med ett släp!
Framför allt inte med något så lätt krossat som två stora akvarium på släpet.
[/QUOTE]

Dessutom är det med en liten bäbis med i bilen och i en lånad bil. Allt kan gå riktigt galet. Men jag är rätt välkörd på halt underlag och har riktigt gott om tid på mig så jag tror nog att det kan komma att gå bra. Som uppväxt i lappland så kan jag inte riktigt vika mig för snö och is :)

/olivia
#6 - 2 mars 2005 20:57
Kommer att hålla tummarna!!! Är grymt avundsjuk på att du ska hämta större kar och inte bara ett utan tvååååå!!! Själv får jag vänta tills april/maj då den gamla ägaren ska flytta.

Mvh
#7 - 2 mars 2005 21:34
Ja, jag går omkring och flinar hela tiden faktiskt. Har väntat rätt ordentligt länge på ett större akvarium och nu blir det rätt säkert två. Om det nu någon gång kommer att bli torsdag. Tiden går inte så snabbt när man bara sitter och väntar...

/olivia
#8 - 2 mars 2005 22:08
använd flera spännband med mindre tryck istället för ett som är hårt spänd.
sätt band som stoppar akvariet från att kana framåt respektive bakåt.

kör lugnt och MJUKT se till att du har gott om tid.
#9 - 2 mars 2005 23:16
Tänk också på att i kallt glas kan det uppstå spänningar...

Vi körde hem vårt 720 l kar på en Pickup mitt i vintern, karet stod på en madrass och sedan fyllde vi upp runt om med madrasser, täcken och stora soffkuddar... inga spännband användes... Fyra gubbar bar karet... men det handlade väl mera om att det var otympligt och krångligt att få ut ur den lägenhet där det stod än att det var tungt...
#10 - 2 mars 2005 23:45
[QUOTE=Tant Nancy]Tänk också på att i kallt glas kan det uppstå spänningar...[/QUOTE]

det blir väl bara spänningar om en del av glaset är varmt en annan del är kallt eller har jag fel ?
#11 - 3 mars 2005 18:23
Allt gick perfekt. Nu är det största uppe och igång. Tack för alla bra tips!

Annons