GE MIG HJÄLP NU!!! (snälla)

#1 - 22 oktober 2009 18:46
Hej
märkte idag at jag hade någon form av svamp på mina återstående pansarmalar, de är nu avlivade men jag behöver hjälp med vad jag ska använda för medicin. Jag har haft i salt då jag just nu inte har några fiskar som är känsliga för salt. Fågan är alltså, vilken medicin ska jag använda?

ÄR I AKUT BEHOV AV HJÄLP!!

Tack på förhand!

// Ankan94
#2 - 22 oktober 2009 20:54
Frågan är omöjlig att svara på med den information du ger. Det kan vara allt från svamp till parasiter eller bakterier. Det behövs minst bilder eller en mycket bra beskrivning på ditt kar och sjukdomsförloppet. Din fråga är lika svår som om du går till läkaren och säger - jag är sjuk - vilken medicin skall jag ta?

MVH Lasse
#3 - 22 oktober 2009 23:34
Hej ankan, som Lasse sa så är det omöjligt för oss att svara på din fråga, Kan du ge mer info, och en eller fler bilder skulle vara bra.

Hur mår fiskarna, äter de som vanligt ser de friska och pigga ut bortsett from sjukdommen?
#4 - 22 oktober 2009 23:50
svårt o veta med denna tunna beskrivning... men de finns väl mediciner som är lite "Allt-i-allo"... mot både svamp, parasiter osv... är väl de rådet jag kan ge dig JUST NU, med tanke på din beskrivning...
Mina hajar hade fått "vita pricken"... jag köpte en medicin som kallas för "punktol"... har för mig att den botade det mesta faktiskt
Bilagor:
#5 - 22 oktober 2009 23:58
protozin är också en multi medicin mot vita prick swamp och så vidare, Waterlife's protozin callas för första hjälpen :D
#6 - 23 oktober 2009 00:19
Som jag förstår det är alla fiskar med något symtom avlivade. Då är det bättre att vänta och se om det fortsätter istf att pyttsa i medicin ändå.
#7 - 25 oktober 2009 18:21
Tack för alla svar! jag vet att det var en knapphändig beskrivning men jag var lite stressad eftersom att jag skulle åka bort. Jag hann iallfall konstatera att det var svamp, jag bad min mamma att köpa en medicin för det och påbörja behandling så den är nu påbörjad. Svar till eriahl: Anledningen till att jag avlivade mina pansarmalar var för att sjukdommen hade gått så långt att de led och ändå höll på att dö.

MVH // ankan94

Annons