Gemensamt filter-kar

#1 - 26 mars 2007 12:25
Jag tar studenten i maj och ska jobba satan i sommar. Tänkte investera pengarna i 15-20st 60-150Liters kar. Jag är väldigt intresserad av Sydamerikanska dvärgciklider (främst apistogramma) och snäcklekare från Tanganyikasjön (Lamprologus). Så all fokus på dessa. Tänkte dela upp det på två stora hyllor; en hylla apistogramma och en hylla lamprologus.
Har någon något tips om hur jag kan konstruera ett rensingssystem? Tänkte att alla sydamerika-karen ska kopplas till ett filter-kar och alla tanganyika-karen till ett filterkar.
Någon med erfarenhet? Bilder är alltid kul!
#2 - 26 mars 2007 15:13
Ytavrinning med ett hål borrat i baksidan på varje kar kan vara något att tänka på. Tillvatten sköts med en kraftig pump ur en sump och ett antal kopplingar.

Ett system för varje fisksort beroende på skillnaden i krav på vattenkvalité.

På moderna akvarieaffärer brukar de ha ett dylikt system.

En massa jobb och inte lika driftsäkert som en pump/kar. Snyggt kommer det bli men jag vet inte om det är värt besväret.
#3 - 26 mars 2007 16:09
Sjukdomar i ett kar blir inte kul, då har du det säkert i alla kar som är kopplade på samma sump.
#4 - 26 mars 2007 18:44
en del butiker har jag sett använder filterkammare och blå filtermatta sen en luftpump som driver flera filter... finns väl förgreningar att köpa till dem tror jag!
#5 - 26 mars 2007 22:38
Men blir det inte dyrt att ha värme o filter i så många kar. Kanske ska köra luftpumps-tekniken. Då man får vattnet att strömma genom ett filter enbart av luft. Eller vad tycks? Billiga och praktiska lösningar?
#6 - 26 mars 2007 22:50
En stor nackdel med luftpump är ljudet från akvariumen.
Annars är det en bra lösning, sedan om du kör med svampfilter eller bottenfilter är något du själv får avgöra.
Om du ska ha många doppvärmare och innerfilter/pumphuvud så kan du säkert få bra pris på någon affär.
Ska du ha karen inne i huset/lägenheten? Annars kunde det kanske vara idé att ha högre temperatur inne i lokalen så du slipper ha några värmare i karen.

Annons