Genomskinlig håv?

#1 - 7 oktober 2005 09:15
Finns det? Om inte, varför inte?
Skulle verkligen behöva en nu då den enda fisken i karet som behöver komma upp är den enda som är livrädd för håven.
Känns kasst att behöva riva upp alla stenar då vi har byggt väldigt bra, med bl.a skiffer som lätt rasar..

Skulle inte nån idérik och påhittig person komma på en genomskinlig håv...?
#2 - 7 oktober 2005 09:22
Tror det är lite bökigt att tillverka en genomskinlig håv?
Jag har då inte sett det, har bara sett vita och gröna.
Men är fisken svårfångad så kan det underlätta att använda två håvar. Jaga med den ena, och fånga med den andra.
#3 - 7 oktober 2005 09:27
Vi har testat allt! Så fort jag närmar mig akvariet med håven så är han puts väck..

Om man använder samma material som håvarna i dagens läge är gjorda av, men genomskinligt... som en nylonstrumpa...? Det är ju tunt samtidigt och smidigt att dra genom vattnet....
#4 - 7 oktober 2005 09:29
Går ju alltid att tillverka en själv? :P
#5 - 7 oktober 2005 09:32
Tyckte nån annan som var lite mer snillerik kunde göra det... men .. vem vet, förr eller senare kanske det är enda lösningen för min del... han är otriligt snabb och duktig på att gömma sig.. :)
*sucka*

Det är nog inte så lätt som jag trodde nu när jag tänkte efter, för plast reflekteras av ljus och då syns ju håven.. de är i så fall om man gör det under mörker...
Hmm.. jag kommer spåna vidare på detta, kanske blir det mitt genombrott?
- Paula uppfann genomskinlig håv -

:D
#6 - 7 oktober 2005 09:35
Hehe.. jo.. precis.. var lite det jag tänkte på.
Även om du får den "hyffsat genomskinlig" så lär säkerligen fisken se den.
Den lär ju se "ramen" och det ändå..

Tänkte att du kan ta en befintlig håv och byta ut nätet mot en nylonstrumpa isf. Men, som sagt, tvivlar på att det blir så mycket lättare.
Men försök använda en håv till att skrämma iväg honom från stenarna, sen fiskar ni snabbt och lätt (lr hur? :D) upp honom :)
#7 - 7 oktober 2005 09:41
Nja, det låter nog lättare än det är. Samtidigt när jag sitter på avstånd och tittar på fisken så tänker jag att det där fixar jag hur lätt som helst, men när jag ställer mig där så inser jag att fisken är för liten och karet är för stort.. (400L - vilket innebär att jag får doppa hela armarna om jag ska ner med håven, och då, men armen i vattnet så rör sig plötsligt inte håven så snabbt längre..

Nä, jag vilar vid datorn emellanåt och sen går jag till attack igen.
#8 - 7 oktober 2005 11:31
Ett bra knep som funkar. Fånga fisken på natten när det är mörkt. Släck som vanligt på kvällen, mörka rummet med persienner osv, gå upp tidigt på morgonen innan ljuset kommer o använd ficklampa o fånga fisken ni skall ha upp. En firre som sover e inte allert precis. Så gjorde jag när jag gallrade mitt kar. Innan fick jag inte tag på en enda, nu plockade jag upp nio st på 5 min. Tipset fick jag av Zaphi.
#9 - 7 oktober 2005 11:46
smart
PatrikMalmo
#10 - 7 oktober 2005 13:38
Eller testa den danska pilsnermetoden: tag en PET-flaska, kapa toppen på den och vänd den ut och in i flaskan. Du har då en enkel mjärde. Lägg foder i mjärden (gärna favvisfodret som luktar mycket gott), och lägg mjärden i karet. Tag sedan en pilsner medans du/ni kikar på när fisken simmar in i mjärden. Mycket viktigt att ta just en pilsner, annars funkar inte metoden... ;) Har man ändå problem med firren/firrarna så ta en pilsner till.

Funkar på de flesta firrar, men inte alla. Utmärkt för att tömma växtkar i vart fall där man inte vill riva inredningen.

Hilsen,

P
#11 - 7 oktober 2005 13:58
Bra tips Patrik.
Det skulle jag behövt när jag jagade en psykad Black Molly ur karet. Rev ju ut hela skiten i jakten och hon visste exakt var hon skulle gömma sig för att jag inte skulle komma åt.
Tog 3 dagar med öppet lock och håven liggandes på kanten i beredskap innan jag fick upp henne.
#12 - 7 oktober 2005 23:06
gör så här.... när det är mörkt på kvällen så släcker du akvariet sen tänder du en liten lampa vid ena gaveln på karet sen så ser du siluetten av fisken när du tittar mot lampan genom karet!!! se bara till att inte ha håven mellan lampan och fisken... då ser han den

Lycka till!
#13 - 8 oktober 2005 09:45
Att använda sig av en genomskinlig håv skulle inte göra det enklare då fiskarna reagerar på vibrationerna i vattnet.

Annons