Genomströmning och Ancistrus.

#1 - 9 mars 2006 01:36
Jag har problem ( Tror jag ) , mina Ancistrus dolichopterus vill ha god genomströming medans mina Kakaduor vill ha det lungnare. Jag har dragit ner pumpen och riktat den mot doppvärmaren för att hindra strömmen. Ändå tycker jag att jag har god ytvatten rörelse . Blir vågor och strömt på ena kortsidan. Tycker att växterna också borde förse akvariumet med en del syre.
Växterna uptar ca 35 % av botten ytan.

Akvariumet är 105 L och jag har en Fluval 2+.

Ser att Ancistrusarna går upp i ytan då och då o hämtar luft ändå och det gör mig så klart oroad. Jag vill juh att dom ska trivas.
#2 - 9 mars 2006 12:57
Jag ha rinte spec hög genomströmning till mina ancistrus, men de går aldrig upp till ytan.
Men jag vet att en del har vänt pumpen upp och ner, och sedan riktat strömmen bakom/mellan stenar/klippor för att övriga fiskar ska slippa blåset.
#3 - 9 mars 2006 15:49
[quote=qenzo]Jag ha rinte spec hög genomströmning till mina ancistrus, men de går aldrig upp till ytan.
Men jag vet att en del har vänt pumpen upp och ner, och sedan riktat strömmen bakom/mellan stenar/klippor för att övriga fiskar ska slippa blåset.[/quote]

Dom gör inte det varje dag , bara ibland vissa tider. Såg på artbeskrvningen att ancistrus vill ha bra genomströmning så jag tänkte att det var det. Jag har nu riktat om pumpen så att den blåser mot och bakom min stora rot/stubbe och det funkar jätte fint.

Hmm, om det inte är genomströmningen och syret. Vaför går dom då upp ibland och hämtar luft. Dom verkar inte sjuka i all fall inte vad jag kan se och vattnet är som vanligt ph 6.5 ungefär (sticktest ) ;P KH 2 och inga nitrat problem. Dom käkar på som vanligt ..
#4 - 9 mars 2006 17:43
Är det verkligen luft de tar vid ytan?
Mina får spatt ibland å far runt karet i 200 knyck och bara ser ut att ha j***igt roligt :D
Så länge de växer och äter bra ska man nog inte oroa sig så mkt, tror jag iaf.
#5 - 10 mars 2006 14:40
[quote=qenzo]Är det verkligen luft de tar vid ytan?
Mina får spatt ibland å far runt karet i 200 knyck och bara ser ut att ha j***igt roligt :D
Så länge de växer och äter bra ska man nog inte oroa sig så mkt, tror jag iaf.[/quote]

hehe :) skönt . Då slutar jag oroa mig. Tack !

Annons