Ger reflektorer mer ljus åt växterna?

#1 - 2 februari 2011 16:25
Hej!

Jag har fått känslan av att mina växter behöver lite mera ljus. De börjar bli bleka och tama.
Har ett 240 liters hörnakvarium och en ljusramp med plats för 2 lysrör,
ett 90 cm - 30w och ett 60 cm - 18w.

Tänkte först att jag köper ett nytt 60 cm med bättre styrka men det visade sig vara svårt :p;)
Så hur gör jag nu? Jag vill inte köpa en ny ramp med plats för fler lysrör. Har läst om reflektorer. Hur funkar dessa? Kan det vara nåt?

Tacksam för snabba svar!
Emelie
#2 - 2 februari 2011 16:33
reflektorer är svaret för dig. det är en böjd plastbit typ. de fästs på lysrören med ett par clips. de är speglade på insidan o reflekterar ner allt ljus ner i karet. eftersom lysör är runda så åker hälften av ljuset upp i rampen. men reflektorer får du ner allt ljus i karet. kostar inte så mycket.

http://www.pwss.nu/product.php?productid=4553&cat=878&page=1
#3 - 2 februari 2011 17:07
Tack för snabb och bra info! :D

Men ska jag satsa på en eller till båda lysrören?
/Emelie
#4 - 2 februari 2011 17:12
satsa på båda ( men köp då en som är för ett 30W o en för 18W) du vill ju ha ner allt ljus i karet så klart.
#5 - 2 februari 2011 17:30
Tack igen!
#6 - 2 februari 2011 18:10
inga problem. därför vi finns ju:P
#7 - 2 februari 2011 21:32
*Kidnappar tråden*
Ger olika tillverkares reflektorer olika bra reflektering?
Eller spelar det ingen roll från vem man köper?
#8 - 3 februari 2011 06:56
Det spelar ingen roll vilken tillverkare du väljer.
#9 - 3 februari 2011 11:42
Och det finns ingen risk att de inte passar eller får plats? :P
/Emelie
#10 - 3 februari 2011 12:04
bara om du köper till fel lysrör. dvs kolla upp om du har T5 eller T8 rör. handlar om hur tjocka dom är. T8 är "vanliga" medans T5 är smalare.
#11 - 3 februari 2011 12:15
Oki doki! ;)
#12 - 3 februari 2011 12:29
Hmm, slänger in en annan fråga här och hoppas ni kan svara!
Funderar även på att tillföra CO2 för växternas skull men är helt ny på det mesta så jag behöver hjälp med hur man lättast gör det och om det ens är idé?

Det enklaste och billigaste alternativet! Helst från PWSS, eftersom jag ändå ska betsälla reflektorerna därifrån.
Finns det någon form av vätska/tabletter? Vill helst inte införskaffa ett helt system för just detta ändamålet...

/Emelie
#13 - 3 februari 2011 12:40
det här är den aaabsolut billigaste varianten. har jag kört med i min kub o det funkar utmärkt

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 3 februari 2011 13:17
ecco skrev:
*Kidnappar tråden*

Ger olika tillverkares reflektorer olika bra reflektering?

Eller spelar det ingen roll från vem man köper?

Jo de ger olika fabrikat har olika kapacitet - alla är bra men i princip kan man säga att ju dyrare de är desto effektivare är de.
De enklaste är U-formade medan de mest avancerade är måsvinge-formade.
De enklaste ungefär dubblar effekten medan de bästa tredubblar effekten
#15 - 9 februari 2011 07:42
Hur vet man hur mycket CO2 som behövs i akvariet? Jag har ett 75-liters och kör just nu på EasyCarbo. Är det värt att byta till något annat?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 9 februari 2011 08:47
Hur vet man hur mycket CO2 som behövs i akvariet? Jag har ett 75-liters och kör just nu på EasyCarbo. Är det värt att byta till något annat?

Vad har detta med reflektorer att göra?
Starta istället en egen tråd om detta
#17 - 9 februari 2011 11:22
Instämmer med Kjell. Det kan göra rätt bra skillnad vilken reflektor man väljer. Tydligt utrett på Plantswap. Måsvingereflektorer är effektivast. Samtidigt, att öht ha en reflektor är betydligt bättre än att inte ha någon alls, oavsett märke.

Hilsen,

/P
#18 - 9 februari 2011 11:57
Så det är typ clips på reflektorn som man klämmer fast på lysröret alltså?
Så man behöver inte göra någon åverkan på själva armaturen?
#19 - 9 februari 2011 12:28
bjornsson skrev:

Många (de flesta) reflektorer är utformade så, ja. I en löst liggande ljusramp brukar man dock anse att reflektorn redan finns, iom plåten inne i rampen. Samma grej med en hel del andra belysningar för akvarium. LED brukar däremot inte ha reflektor alls, där styrs ljusflödet på rätt håll genom andra saker.

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 9 februari 2011 12:32
bjornsson skrev:

Och använd reflektorer med metallclips - de som är av plast tenderar att gå sönder
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 9 februari 2011 12:34
I en löst liggande ljusramp brukar man dock anse att reflektorn redan finns, iom plåten inne i rampen. Samma grej med en hel del andra belysningar för akvarium. Hilsen,

/P

Med dessa ramper reflekterar ju ljuset oerhört mycket sämre än reflektorer så jag anser definitivt att man skall använda reflektorer även i dessa fall
#22 - 9 februari 2011 13:01
Nu kommer en fråga som kräver snabbt svar...

Jag har beställt reflektorerna som "hannesc" rekommenderade men nu började jag fundera om dom verkligen får plats under "locket" på rampen..? Väldigt sent påtänkt av mej så jag hoppas inte detta blir något problem :S Det är ju ganska tajt med utrymme... jag har ett hörnakvarium från MP-aquarien. Någon som vet om Juwel-reflektorerna med clips passar?

/Emelie
#23 - 9 februari 2011 13:37
Med dessa ramper reflekterar ju ljuset oerhört mycket sämre än reflektorer så jag anser definitivt att man skall använda reflektorer även i dessa fall

Sant, men de reflekterar iaf en del av ljuset. Beroende på vad man vill uppnå så kan man givetvis köra reflektorer även i dessa, personligen ser jag det som overkill och/eller bra val av växter.

Hilsen,

/P
Bilagor:
#24 - 9 februari 2011 13:39
MissEmelie skrev:
Nu kommer en fråga som kräver snabbt svar...

Jag har beställt reflektorerna som "hannesc" rekommenderade men nu började jag fundera om dom verkligen får plats under "locket" på rampen..? Väldigt sent påtänkt av mej så jag hoppas inte detta blir något problem :S Det är ju ganska tajt med utrymme... jag har ett hörnakvarium från MP-aquarien. Någon som vet om Juwel-reflektorerna med clips passar?

/Emelie

Bör funka, de snor inte särdeles med utrymme, max en cm ovanför röret. Passar de inte i sidled är de rätt enkla att kapa med en bågfil.

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 9 februari 2011 13:54
Sant, men de reflekterar iaf en del av ljuset. Beroende på vad man vill uppnå så kan man givetvis köra reflektorer även i dessa, personligen ser jag det som overkill och/eller bra val av växter.

Hilsen,

/P

Ja en del, men rätt lite - om du nu tycker att det är overkill så släck istället ett av lysrören i rampen och sätt dit en reflektor på det andra - du får lika mycket ljus och i längden är det bättre både för miljön och plånboken
#26 - 9 februari 2011 14:24
Finns det något slags "mått" på hur mycket effekt en reflektor gör? Är det så enkelt som att man dubblar ljuset (om man har en reflektor som är lika lång som röret)? Det påverkar inte våglängderna eller effekten på något sätt?
#27 - 10 februari 2011 08:36
Man brukar säga att en "kass" reflektor fördubblar mängden ljus som går ned i akvariet. De bästa reflektorerna (måsvingar) ska tydligen ge ännu större verkan. En reflektor påverkar inte ljusets våglängder och inte heller effekten. Du har som exempel fortfarande ett 30W Philips Aquarelle, med eller utan reflektor. Våglängder och W är samma, det reflektorn gör är att den samlar ihop allt ljus och ser till att det kommer ned i akvariet och ingen annanstans. Mängden ljus som kommer ned i akvariet ökar däremot, det är själva grejen.

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 10 februari 2011 09:15
Finns det något slags "mått" på hur mycket effekt en reflektor gör? Är det så enkelt som att man dubblar ljuset (om man har en reflektor som är lika lång som röret)? Det påverkar inte våglängderna eller effekten på något sätt?

Som Patrik skriver minst 100% - de s.k. måsvingereflektorerna sägs öka ljusmängden med 300%
#29 - 11 februari 2011 10:50
Det blir alltså "bara" ljusare?
Inget annat?
#30 - 11 februari 2011 11:42
bjornsson skrev:
Det blir alltså "bara" ljusare?

Inget annat?

Nej, de kokar tex inte kaffet åt dig... ;-p
#31 - 11 februari 2011 11:58
petnym skrev:
Nej, de kokar tex inte kaffet åt dig... ;-p

Skönt, dricker inte sånt blask ;)