Getingvår?

#1 - 3 maj 2012 17:01
På vårarna för jag ett krig mot alla getingar jag får syn på - i princip är alla ju drottningar...
Ingen drottning = inget getingbo. :)
(och krigar mot alla getingbon jag spårar upp senare)
Därför mindre problem på hösten - bara getingbesök från grannar som inte lyckats med detsamma.
I år har jag sett humlor, bin, flugor, myggor och fjärilar men inte en enda geting.
Har jag fått ett rejält övertag nu eller ropar jag hej för tidigt?
Har ni sett eller inte sett till getingar i år?
#2 - 3 maj 2012 17:04
jag har sett 1st! tycker också att dom borde komma nu när det blivit varmare.
#3 - 3 maj 2012 17:12
jagade nått stort farligt surrande... tror det ja en geting... och en humla som ja fångade och släppte ut =)
#4 - 3 maj 2012 17:16
varför ens anstränga dig å jaga dom? låter du dom vara så rör dom ju inte dig heller.
getingar behövs också vettu, de blir mat till andra djur :)
#5 - 3 maj 2012 17:53
Skaffa boken som kommer ut om ett par veckor i stället så blir du säkert så intresserad av getingar att du försöker locka hem dem.

http://www.nationalnyckeln.se/sv/bokverket/utgivningsplan/Myror-och-getingar/
#6 - 3 maj 2012 17:56
MrH skrev:
varför ens anstränga dig å jaga dom? låter du dom vara så rör dom ju inte dig heller.

håller inte alls med - har du ett antal getingbon i villan får du problem på höstkanten.
först getingar vid grillen - senare getingar vid allt som är sött eller innehåller alkohol.
och jag vet från egen erfarenhet att getingar mycket väl kan stickas hel oprovocerat.
#7 - 3 maj 2012 17:57
Bygert skrev:
Skaffa boken som kommer ut om ett par veckor i stället så blir du säkert så intresserad av getingar att du försöker locka hem dem.

http://www.nationalnyckeln.se/sv/bokverket/utgivningsplan/Myror-och-getingar/

erikthur skrev:
håller inte alls med - har du ett antal getingbon i villan får du problem på höstkanten.

först getingar vid grillen - senare getingar vid allt som är sött eller innehåller alkohol.

och jag vet från egen erfarenhet att getingar mycket väl kan stickas hel oprovocerat.

My opinion!
#8 - 3 maj 2012 17:59
erikthur skrev:

Jag såg 1 geting för ett par veckor sedan som satt på trottoaren och såg lite halvgroggy ut :D Hehe
#9 - 3 maj 2012 18:11
I Tyskland för ett par år sedan så var getingar fridlysta - sug på den:p
Man fick inte döda dom jävlarna och det var nästan som om dom visste det, dom var extremt närgångna, vid frukosten, uteserveringen, kvällsvinet/grillen, stranden osv osv... fruktansvärt.
#10 - 3 maj 2012 19:33
Jag har - för andra året i rad! - fått getingar i ventilationen! Hör en eller flera surra i badrummet. Förra året kom ett antal getingar ut från badrumsventilen, for runt i lägenheten (och blev dödade så småningom...) Vad ska man göra?? Det verkar inte vara någon bra idé att täppa igen badrumsventilen... Myggnät kanskke?

Hälsningar
Jennifer
#11 - 4 maj 2012 04:14
Man kan ju alltid spraya insektsgift upp i ventlilen för att förhindra bobygge där.
#12 - 4 maj 2012 17:43
erikthur skrev:
Man kan ju alltid spraya insektsgift upp i ventlilen för att förhindra bobygge där.

Tack för tipset! Testade förra året (en hel burk Radar fördelat på tre gånger) utan resultat men om jag börjar redan nu kanske det blir drottningen som åker dit och så blir det inga fler! Hoppas hoppas...

Hälsningar
Jennifer
#13 - 4 maj 2012 19:38
jenmad skrev:
Jag har - för andra året i rad! - fått getingar i ventilationen! Hör en eller flera surra i badrummet. Förra året kom ett antal getingar ut från badrumsventilen, for runt i lägenheten (och blev dödade så småningom...) Vad ska man göra?? Det verkar inte vara någon bra idé att täppa igen badrumsventilen... Myggnät kanskke?

Hälsningar

Jennifer

Om du har Anticimex i din försäkring fixar de det.
Använder du radar så finns det en speciellt för att döda getingar men du måste se till att det inte drar i ventilationen för då hinner det inte verka.
Myggnät fungerar.
#14 - 4 maj 2012 19:43
erikthur skrev:
My opinion!

Jag håller med dig i ur det perspektivet att man ska inte ha dom för nära sig.
Anledningen till detta är risken för allergi och konsekvensen av ett stick för mycket.

Getingarna gör stor nytta när det gäller att hålla efter skadeinsekter men jag kan ärligen säga att de var inte populära hos mig när jag var biodlare, så mycket de kan förstöra, speciellt bålgetingar.
#15 - 5 maj 2012 09:34
När vi bytte fasad på ena sidan förra sommaren så hade vi hur mycket getingar som helst runt fönstren och dörren de hade byggt bo under fasaden.

Då min sambo är alergisk så brukar jag vara den som är där getingarna är men i år har jag inte sett några getingar och jag tror det är för att vi bytt den fasaden och satt upp nät mot taket för att de inte skall ta sig in där och på vinden och nu i sommar gör vi samma sak med andra sidan skall bli spännande och se om vi har lika mycket bon på den sidan. Inga getingar dog när vi bytte fasad för de hade redan flyttat så det var bara bon vi rev.

Mest har jag bara sett humlor och idag är det kallt igen så de kommer kanske när det är mera stabilt.
#16 - 5 maj 2012 10:15
MrH skrev:

Nix. Har blivit stucken tre gånger, alla tre gångerna helt oprovocerat. Är inte allergisk men det gör ont så in i h-e att bli stucken så nu för tiden gör jag som erikthur och dödar alla getingar så fort jag ser dem. Getingfällor funkar f.ö. utmärkt.

Sant, men de får äta nån annan stans än på min tomt.
#17 - 6 maj 2012 06:58
Jag tycker nog att låter man getingarna vara i fred så sköter de sitt och är inte så stort besvär. En helt annan historia är det ju om det fastnar ett jordgetingbo i plogen och man utan att veta läget sparkar mitt i det. Enda positiva med det är att det ju faktiskt kan vara intressant att få veta hur fort man egentligen kan springa om man är nog motiverad.
#18 - 6 maj 2012 07:29
Bygert skrev:
En helt annan historia är det ju om det fastnar ett jordgetingbo i plogen och man utan att veta läget sparkar mitt i det. Enda positiva med det är att det ju faktiskt kan vara intressant att få veta hur fort man egentligen kan springa om man är nog motiverad.

Morgongarv och bra väder. Rätt ok start på dagen.
Tycker oxå bäst att låta vara men bygger dom på olämplig plats funkar det ju tyvärr inte. Har sprayat när boet t ex byggts ovanför garageporten. Men vad händer om en fågel smaskar i sig en geting som fått spray på sig? Kanske fånigt men har tagit bort såna som hamnar på marken utanför oxå.
#19 - 6 maj 2012 17:22
De getingar som folk har mest problem med är Vespa germanica, den vanliga getingen och då jordgeting. Men det finns andra getingarter som inte alls är särskilt aggresiva av sig. Hade ett fint bo alldeles utanför barnkammarfönstret ett år, med rödaktiga, mycket fredliga getingar. så man kan ju kosta på sig och se efter vad det är man tar kål på.
#20 - 6 maj 2012 17:41
visst kan getingar sticka lite då och då utan nån större anledning, men i det stora hela så gör dom ju inget oprovocerat.
men de är klart om dom bygger bo på olämpliga ställen å det blir en himla massa av dom så kanske man bör vidta åtgärder, men att utrota dom helt tycker ja är lite i överkant. även om dom kan vara väldigt irriterande ibland.

kommer att tänka på mitt X nu när vi pratar getingar, hon hade en förmåga att kunna plocka både getingar å humlor från blommorna å sen hålla dom i handen å kela me dom som om de vore ett husdjur, utan att dom gjorde nånting, ganska fascinerande måste jag säga.
#21 - 25 maj 2012 08:00
Nå, lite kan jag ju bjuda på och berätta om hur dagen inletts. Jag har tillbringat en hel del tid i sängen nu i anledning av att min rygg har haft åtskilligt att säga om vad jag inte borde ha gjort. Med öppet fönster har då en geting börjat bygga i sovrumslampan och jag gjorde inget åt det dels eftersom jag inte orkade bry mig om annat än väsentligheter och dels eftersom det faktiskt var rätt intressant att se hur hon byggde boet.

Fast nu i morse då väcktes jag på mindre behagligt sätt av getingstick i foten. Den hade väl av nån anledning hamnat i sängen och kommit i kläm eller nåt. Rakt inte trevligt kan jag säga, opraktiskt också eftersom det är vid trampdynan vid stortån och jag har en massa att göra.

Även om jag då i viss mån är getingvän så gick i alla fall gränsen här. När getingen flög ut så sa jag till henne att skall det vara på det här sättet så kan du bo på nåt annat ställe och så stängde jag fönstret. Inget ont som inte har nåt gott med sig dock, nu gör det så ont i foten att jag knappt märker ryggskottet.
#22 - 25 maj 2012 12:49
Bygert skrev:
Jag tycker nog att låter man getingarna vara i fred så sköter de sitt och är inte så stort besvär. En helt annan historia är det ju om det fastnar ett jordgetingbo i plogen och man utan att veta läget sparkar mitt i det. Enda positiva med det är att det ju faktiskt kan vara intressant att få veta hur fort man egentligen kan springa om man är nog motiverad.

För några år sen var jag ute och vandrade och råkade trampa på ett jordgetingbo. En rejäl svärm flög ut och anföll som tokiga. Ganska häftigt, såhär i efterhand, de var extremt målmedvetna... ;) En hel del trasslade in sig i håret... Inte roligt, vill jag säga.

Annons