Gibbiceps i 315L växttank??

#1 - 2 maj 2004 21:41
Jag hade tänkt att starta en 315L växttank och de första firrarna jag vill skaffa då är just denna "Glyptoperichthys gibbiceps". Har läst om det nu och i min planerade tank så var det inte planerat att ha en stark syresättning / cirkulation vilket skulle vara bra att ha till denna firre. Det verkar oxå som om att många inte bryr sig om att sina akvarier är små, då minimum var 550l. Det är iaf. starten på mitt första akvarium. jag skulle vilja ha 2-3st av denna sort. hade kanske planerat att skaffa räkor och så senare.

Jaja tror ni att det kommer att gå bra? Akvariet är ca. 120cm, får väll försöka skaffa större akvarie till dom senare.
#2 - 3 maj 2004 06:50
Ja, det fungerar utmärkt. Deras krav på 550 l gäller bara stora exemplar och det tar många år innan dom når den storleken. I ditt fall skulle jag nog bara ta en mal, annars kommer algerna inte räcka till och du måste i princip köra tabletter, gurka osv som enda foder vilket gör dom till sämre algätare. Satsa på ett exemplar alltså.. :)
#3 - 3 maj 2004 06:56
Men varför ha en sådan röjare i en växttank? Min erfarenhet är att det blir väldigt svårt att få växterna att sitta kvar när gibbicepsen röjer runt. Men det är ju klart: Vill du bara ha echinodorus och cryptocoryne så kianske det går.
MVH
Magnus
#4 - 3 maj 2004 06:58
Beror väl då på storleken. Jag har en gibbi på drygt en dm i mitt kar och jag har ändå rätt så mycket växter. Tom vattenspikbladen som inte är rotade får sitta kvar.
#5 - 3 maj 2004 10:01
Tack för svaren.

Jag hade hoppats på att jag inte skulle få så mycket alger så att ge den mat var redan i min planering. Att jag valde jusst en gibbi var för att dom är så snygga =) kommer och smyger fram som en leopard.
#6 - 3 maj 2004 10:40
Glyptoperichthys joselimaianus är släkt med gibbin och har inverterade färger. Den blir bara 20cm, det kanske kan vara ett alternativ? Den säljs oftast som gibbi i affärerna. http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/glyptope/177_f.php
#7 - 3 maj 2004 11:04
Ursprungligen skickat av AndreasN

Glyptoperichthys joselimaianus är släkt med gibbin och har inverterade färger. Den blir bara 20cm, det kanske kan vara ett alternativ? Den säljs oftast som gibbi i affärerna. http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/glyptope/177_f.php

Säljs oftast som gibbi????
Den handlare som inte kan se skillnad på L001 och gibbi skulle inte jag handla hos....
#8 - 3 maj 2004 21:05
Det är nån leverantör som inte kan skilja på gibbi o jose och alla butiker är ju inte så duktiga att de tar reda på skillnaden själva.
#9 - 3 maj 2004 22:28
Låter juh mycket bra det där för dom var juh oxå gulliga. Vad tror ni och räkor tillsammans med dom då? Det borde väll inte vara några problem.

Annons