Gibbiceps Segelfenspleco ca 25-28cm lång

#1 - 3 december 2010 18:07
Hej!

Jag har "bokat" en sån här rackare men vet inte om man borde köpa en kompis till den? Kanske inte blir så bra om man köper en liten till en sån stor?

Sen är väl akvariet för litet egentligen med, är på 260l.
#2 - 3 december 2010 19:07
Tror att malen skulle uppskatta minst 375 liters kar...Vad gäller kompis så tror jag det kan spela kvitta.
Jag köpte mina som små och nu är de 3 år och stora. Riktiga kompisar.
Skulle du däremot bara ha en länge så skaffar den sig ett revir och då tror jag det kan bli lite bråk.

Jag har ett kar på 540 liter till mina....de är som ett gäng helikopers i karet skithärfigt att se...A.
#3 - 3 december 2010 20:34
Jo misstänkte det, funderar på ett till större senare isf. Men han borde väl klara sig ett tag iag.

Köpte dock akvareit i tisdags så funderar även på om det räcker med en veckas väntan?

Sen vad var svaret på det med kompis? Och hur ser man skillnad på hanar och honor, kanske borde ha en av varje?

Slutligen, brukar dom äta andra småfiskar? :P
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 december 2010 20:41
Segelfensplecon kräver rejält stora akvarier som du kan läsa i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

De har nästintill aldrig odlats i akvarier eftersom de kräver dammar med grottor för att kunna odlas. I små akvarier kan 2 exemplar bli bitska mot varandra
#5 - 3 december 2010 20:48
På Gibbiceps kan inte jag se skillnad på honor/hannar.

Hos mig har de inte ätit småfisk. Dock om nån fisk mår kass eller börjar dö så mumsar de. Små fisk som neontetror och dylikt kan nog bli mat på natten.
Har mina med Malawiciklider och innan dess sydamerika ciklider...de har varit för snabba för att bli uppkäkade..A.
Tja jag skulle nog snarast skaffa större kar...de är ju vackra och lite kul att titta på..lycka till A.
#6 - 4 december 2010 15:14
Kommer ha dessa nu då:
[COLOR=#000000][FONT=Arial]3st Svärdsbärare honor[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial]1st Svärdsbärare hane[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial]5st Fläckig Pansarmal[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial]6st barber som rasboror [/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=Arial][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial]1st Scalare, ca 8-10cm i diam[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial]2st små scalarer[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial]2st Palett ciklider ca 6cm.[/FONT][/COLOR]

Så får jag väl hoppas att han inte äter upp dom :P

Men han som har den nu hade bara ett 100l kars så då blir de iaf lite mer plats för den =)
#7 - 9 december 2010 08:34
Han ær duktig på att støka ner och læmna stoora långa strængar :S

Vad før fisk/ræka/snigel ær bæst på att stæda sånt tro?
#8 - 9 december 2010 08:42
Pansarmalar eller kuhliålar brukar vara duktiga på att 'plocka sönder' bajs.. men bäst är givetvis att se till att ha filtrering som tar hand om all skit.
I mitt stora kar hamnar det en hel del gojs i de tätaste växtsnåren i och för sig, men där får det ligga. Försvinner till sist ändå om man inte bryr sig.
#9 - 9 december 2010 08:52
tycker du ska försöka göra dig av med gibbisen till nån som kan ta hand om den. asså ett större kar.
#10 - 9 december 2010 08:53
Pickles skrev:
Pansarmalar eller kuhliålar brukar vara duktiga på att 'plocka sönder' bajs.. men bäst är givetvis att se till att ha filtrering som tar hand om all skit.

I mitt stora kar hamnar det en hel del gojs i de tätaste växtsnåren i och för sig, men där får det ligga. Försvinner till sist ändå om man inte bryr sig.

Jo, det samlas mycket på væxterna runt hans grotta dær, har 5st små pansar som småtuggar lite men det gør ingen større skillnad dock så tænkte om det kanske fanns någon bættre læmpad fisk man kunde ordna.
#11 - 9 december 2010 08:56
Jag tycker också att karet är lite i minsta laget, men det vet du redan att det är tror jag.

Hur som helst finns det som bekant inga fiskar/snäckor/räkor som 'äter' avföring, utan man får vackert rikta utblås och insug så att det fungerar. Men visst kan det vara knepigt med gibbar - de är storskitare! ^^
Nästan lika illa som guldfisk.
#12 - 9 december 2010 08:57
hannesc skrev:
tycker du ska försöka göra dig av med gibbisen till nån som kan ta hand om den. asså ett större kar.

Det ær ju min motivering till att få køpa ett nytt større kar juhe :P
#13 - 9 december 2010 09:01
Pickles skrev:
Jag tycker också att karet är lite i minsta laget, men det vet du redan att det är tror jag.

Hur som helst finns det som bekant inga fiskar/snäckor/räkor som 'äter' avföring, utan man får vackert rikta utblås och insug så att det fungerar. Men visst kan det vara knepigt med gibbar - de är storskitare! ^^

Nästan lika illa som guldfisk.

Jo de ær ju det :P
Kanske skulle prova ha hans grotta vid pumpen istællet.
#14 - 3 januari 2011 09:04
Hur mycket skall man egentligen mata en sån här bjässe?

Har såna små maltabletter men de känns väldigt små för honom.
Brukar koka broccoli också men hur mycket och ofta ska de matas när de är i denna storleken ?
#15 - 4 januari 2011 07:13
Kanske inte ska ge honom pansarmalstabletter alls eg? Blir dock svårt då han genast sveper fram och viftar bort andra spekulanter på bottenmat ^^
#16 - 4 januari 2011 07:46
Hikaris maltabletter är modell större så det kanske passar bättre?
#17 - 4 januari 2011 08:01
Hikaris maltabletter är modell större så det kanske passar bättre?

Ja, storlek större är nog bra men sen är väl pansarmalarna köttätare också medans gibbisen är vegetarian väl?
#18 - 4 januari 2011 10:10
Det låter inte särskilt välbetänkt att skaffa en 25 centimeters gibbi till det karet och den fiskblandningen. Skaffa ett rejält kar först och gibbisen sen. Fiskarnas väl och ve går först.
#19 - 4 januari 2011 12:00
Jag tyckte att mitt kar för litet för en gibbi på 20 och en vanlig på 22 i mitt 310 l. Så min brorsa tog dom och har dom i ett 720 istället.
Bilagor:
#20 - 5 januari 2011 21:38
Det finns ett par fina filmer på tuben där gibbis attackerar pirayor som kommer för nära hans mat.

Annons