Gick vilse i växtdårarnas forum...

#1 - 13 april 2006 20:43
och blev alldeles förskräckt för att inte tala om avskräckt. Vattenvärden hit å dit å, co2 tuber, växtnäring å diverse förkortningar som säkert kemister skulle jubla över. Å jag som så gärna vill ha massor med växter... det verkar ju vara rena vetenskapen att sköta växter rätt. :(
MEN - så såg jag nån som skrev om Low-tech vilket jag fastnade för. Så lite inblandning som möjligt för att finna "egen" balans.

Kan nån vänlig själ förklara vad det egentligen innebär? Läste en artikel av "uppfinnaren" eller vad hon var "Wahlstedt-nåt" men begrep inte mycket.
Man skulle tydligen inte göra några vattenbyten, men vad händer om jag inte gör vattenbyten? Jag har ju bara ett fåtal långsamväxande växter (nyplanterade) och några få fiskar. Blir inte vattnet dåligt?

Har aldrig gjort vattentester men fiskarna verkar må bra. Matar med lite flingar 1 ggr/dag och har väldigt lite alger (fast å andra sidan har akvariet bara ca 1 månad på nacken).

tacksam för upplysning. Vågar inte ställa mina okunniga frågor hos växtexperterna. De förstår nog inte svenska :p
#2 - 13 april 2006 21:12
[quote=30liter]och blev alldeles förskräckt för att inte tala om avskräckt. Vattenvärden hit å dit å, co2 tuber, växtnäring å diverse förkortningar som säkert kemister skulle jubla över. Å jag som så gärna vill ha massor med växter... det verkar ju vara rena vetenskapen att sköta växter rätt. :(
MEN - så såg jag nån som skrev om Low-tech vilket jag fastnade för. Så lite inblandning som möjligt för att finna "egen" balans.

Kan nån vänlig själ förklara vad det egentligen innebär? Läste en artikel av "uppfinnaren" eller vad hon var "Wahlstedt-nåt" men begrep inte mycket.
Man skulle tydligen inte göra några vattenbyten, men vad händer om jag inte gör vattenbyten? Jag har ju bara ett fåtal långsamväxande växter (nyplanterade) och några få fiskar. Blir inte vattnet dåligt?

Har aldrig gjort vattentester men fiskarna verkar må bra. Matar med lite flingar 1 ggr/dag och har väldigt lite alger (fast å andra sidan har akvariet bara ca 1 månad på nacken).

tacksam för upplysning. Vågar inte ställa mina okunniga frågor hos växtexperterna. De förstår nog inte svenska :p[/quote]
Det tyckar jag absolut att du skaall göra ,stäl många frågor,der fins inga dumma frågor.
der fins bara dumma svar.
om du frågar om växter i en tråd om fisk ,får du bara antagende o "tror"
mvh janne
#3 - 13 april 2006 21:44
wahlstad går väl ut på att man ska ha en jordbotten under gruset, och matar för mycket så att bakterierna i jordbotten avger co2 som växterna får. De i sin tur ger syre till fiskarna(som inte får vara lika många som i ett vanligt akvarium av samma storlek). Man får inte heller ha någon pump som luftar ur co2.

Det är nog allt jag vet.
#4 - 13 april 2006 23:09
har du karta och kompass nu ;)

det låter i mångt å mycket mycket krångligare än det egentligen är.

low-tech.
få små vattenbyten, diana walstad kör 40% var tredje månad.
1 tum jord med 1 tum grus 2-3mm så funkar det optimalt.
ska helst va jord med lite kompost och funkar bäst om man "luftar" ur den.
dvs säga lägger den i vatten med luftpump, då bryts bl.a ammoniumet ner om ja fattat det hela rätt.
växer rätt långsamt vilket gör att det kräver lite skötsel.
kör en egen variant av lowtech själv men har slått lite fel, får rensa ur varannan vecka.
då och ibland kan man behöva ha i växtnäring och då är pmdd det bästa och billigaste.
tmg är dyrare och bara mikronärng.

växter behöver 2 typer av näring.
mikronäring är sånt växten behöver lite av, järn mangan bor och lite annat smått å gott.
sen finns makronäring, sånt växter behöver mycket av och då främst kol å kväve.
pmdd är pulver som blandas i vatten som man sen häller ner i akvariet.
www.pmdd.se
#5 - 14 april 2006 00:08
en tum är förresten 2.54cm ;)
#6 - 14 april 2006 00:11
är lite mer än 2.54cm.

2.5400000000000000355271 cm 22 decimaler :p
#7 - 14 april 2006 06:44
Måste lägga mig i, en tum är ca:2,47 cm, en Inch är ca:2.54.

Ps. Håller med om att du inte ska avskräckas av infon, alla frågor tas om hand på "bästa" sätt. Ds.
#8 - 14 april 2006 16:37
Enligt min ordbok så är inch = tum på svenska och tum = inch på engelska. Jag har dock sökt upp lite information och märkt att du pratar om en svensk tum( http://sv.wikipedia.org/wiki/Tum ).

Jag stödjer mina argument (att det är 2.54) på att Diana Walstad inte är svensk och har gett rekommendationerna i inches som sedan blivit översatt till (engelska)tum
#9 - 14 april 2006 17:00
Wikipedia är bra, ett av mina favoritställen.
Intressant att man faktiskt i dagligt modernt tal likställer tum och inch, jag har alltid tyckt att det är märkligt att en inch blir tum, det är två olika enheter som igentligen inte har med varandra att göra mer än att de är nära varandra i avstånd.
#10 - 14 april 2006 17:23
jo men samtidigt skriver dom "verktum" och "decimaltum" vilket indikerar ytterligare skillnad.

men överallt jag jobbat, trädgårdskötsel metallverkstad och träverkstad har en tum alltid räknats som 2.54mm så det är det dom flesta i dagligt tall räknar som tum.
är förövrigt även det som finns på en hederlig tumstock.

går säkerligen och krånga till det ännu mer om man vill :rolleyes: men det får ni göra, dags å hämta tvätten :mad:
#11 - 14 april 2006 17:59
[QUOTE=30liter]Kan nån vänlig själ förklara vad det egentligen innebär? Läste en artikel av "uppfinnaren" eller vad hon var "Wahlstedt-nåt" men begrep inte mycket.
Man skulle tydligen inte göra några vattenbyten, men vad händer om jag inte gör vattenbyten? Jag har ju bara ett fåtal långsamväxande växter (nyplanterade) och några få fiskar. Blir inte vattnet dåligt?[/QUOTE]

Jo man gör vattenbyten, men mycket mer sällan. Tanken är att man ska ha många växter som konsumerar nitraten och förser vattnet med syre. Fiskarna i sin tur förser växterna med näring.

För att köra ett akvarium som low-tech måste man ha en jord(torv)botten under gruset. Så jordbotten, många växter, inte för många fiskar, ingen luftpump och få vattenbyten är de viktigaste förutsättningarna för ett low-tech kar.
#12 - 14 april 2006 18:05
[quote=batski]För att köra ett akvarium som low-tech måste man ha en jord(torv)botten under gruset. [/quote]

håller inte med om det.
har 2 1/2 akvarie i min närhet som körs som lowtech som inte har jordbotten så det är inget krav men blir bättre med det.
#13 - 14 april 2006 18:11
[QUOTE=Raven]håller inte med om det.
har 2 1/2 akvarie i min närhet som körs som lowtech som inte har jordbotten så det är inget krav men blir bättre med det.[/QUOTE]

2 ½ akvarier?? ;)

Ok, hur fungerar ett low-tech utan jordbotten?
#14 - 14 april 2006 18:12
Måste bara säga att det var en klockren rubrik och kul inlägg, gjorde min dag lite roligare.

Men det är nog bara att läsa igenom växtdelen, lite drygt 4600 inlägg. Sen kan man nog det mesta. Eller så går man och köper en bok om akvarieväxter och får det lite enklare och mer sammanhängade förklarat för sig.

Tänkte göra så själv, men köpte ingen bok själv, bläddrade bara lite.

Jag kan alltså egentligen inget om växter. Jag bara har dom, en del växter växer ok andra tynar bort, men det känns iallafall som för stort steg att börja med gödningsregim för att skapa ett snyggt växtakvarium. Jag är ju intresserad av fiskarna i första hand.
#15 - 14 april 2006 18:16
[QUOTE=apisto_vf]Jag kan alltså egentligen inget om växter. Jag bara har dom, en del växter växer ok andra tynar bort, men det känns iallafall som för stort steg att börja med gödningsregim för att skapa ett snyggt växtakvarium. Jag är ju intresserad av fiskarna i första hand.[/QUOTE]

Fast man får bättre vattenkvalité med växter. Vill man inte lägga ner tid och jobb på växterna bör man välja de växterna som är mest lättskötta.
#16 - 14 april 2006 18:23
[quote=batski]2 ½ akvarier?? ;)

Ok, hur fungerar ett low-tech utan jordbotten?[/quote]

mycket bra och de halva är ett relativt nystartat 160liters, varit uppe 3-4 månader bara.

540 liters, varit igång minst 7år botten aldrig rengjord få små vattenbyten.
mindre än vad diana walstad kör med och växterna växer nåtsåinåth****e speciellt vallisnerian.
dock börjar en del av fiskarna dö, guldbarbar blir bara runt 6år gamla.
dom har en mal som är inne på sitt 13:e eller 14:e år.

mitt lilla 37liters.
få små vattenbyten och får mej ett mindre frispel på vattenspikbladen cabomban och "lysimachia nummularis "aurea"" för ja måste rensa varannan vecka.

160liters är ju halvt under uppstart fortfarande, har inte riktigt den där goa botten men det kommer och växterna trivs och fiskarna lever inklusive ynglet odm fick med från affären.
#17 - 14 april 2006 18:27
Låter bra! Hur ofta göder du?
#18 - 14 april 2006 18:29
Vad är nitrat och var kommer det ifrån?

Blir det inte en massa fisk-kiss som fiskarna lever i. Kan förstå att växterna gillar det, men fiskarna? På nåt sätt måste väl vattnet bli "självrenande" i low-tech akvarium? Hur går det till?

[quote=batski]Jo man gör vattenbyten, men mycket mer sällan. Tanken är att man ska ha många växter som konsumerar nitraten och förser vattnet med syre. Fiskarna i sin tur förser växterna med näring.

För att köra ett akvarium som low-tech måste man ha en jord(torv)botten under gruset. Så jordbotten, många växter, inte för många fiskar, ingen luftpump och få vattenbyten är de viktigaste förutsättningarna för ett low-tech kar.[/quote]
#19 - 14 april 2006 18:37
[quote=batski]Låter bra! Hur ofta göder du?[/quote]

när växterna blir bleka, vilket dom inte blivit på 2 månader nu.

[quote=30liter]Blir det inte en massa fisk-kiss som fiskarna lever i. Kan förstå att växterna gillar det, men fiskarna? På nåt sätt måste väl vattnet bli "självrenande" i low-tech akvarium? Hur går det till?[/quote]
den biologiska reningen tar hand om sånt och omvandlar det till växtnäring.
#20 - 14 april 2006 18:47
Imponerande och precis sånt jag vill höra!

Ett 540 liters akvarium är väl säkert ett dagsprojekt eller mer att göra rent, så det måste ju vara tacksamt att köra low-tech.

Nu har jag ju, som du säkert redan gissat, 30 liter, vilket man nästan kan bära under armen och hälla i toaletten vid vattenbyten.
Det är själva principen jag fascineras av. Att låta akvariet bli ett eget litet ekosystem.

Eftersom jag redan har igång akvariet utan jord, så kör jag på "jord-fritt" low-tech. Jag har sänkt pumpen så det inte blir några bubblor utan bara cirkulation vid ytan. Hoppas det räcker för syresättningens skull.

Har alltid matat väldigt lite och märker till min glädje att guppysarna och mollysarna betat av de mesta av algerna som fanns på växterna.

Även om jag också beundrar kunskapen och engagemanget hos alla här på zoopet som underhåller sina akvarier med (i mina ögon) avancerad teknik/kemi, så förtar det lite av det roliga. Jag skulle bli så otroligt stolt om mitt akvarium uppnår den balansen att jag knappt göra nåt.

[quote=Raven]mycket bra och de halva är ett relativt nystartat 160liters, varit uppe 3-4 månader bara.

540 liters, varit igång minst 7år botten aldrig rengjord få små vattenbyten.
mindre än vad diana walstad kör med och växterna växer nåtsåinåth****e speciellt vallisnerian.
dock börjar en del av fiskarna dö, guldbarbar blir bara runt 6år gamla.
dom har en mal som är inne på sitt 13:e eller 14:e år.

mitt lilla 37liters.
få små vattenbyten och får mej ett mindre frispel på vattenspikbladen cabomban och "lysimachia nummularis "aurea"" för ja måste rensa varannan vecka.

160liters är ju halvt under uppstart fortfarande, har inte riktigt den där goa botten men det kommer och växterna trivs och fiskarna lever inklusive ynglet odm fick med från affären.[/quote]
#21 - 14 april 2006 19:20
[QUOTE=30liter]Blir det inte en massa fisk-kiss som fiskarna lever i. Kan förstå att växterna gillar det, men fiskarna? På nåt sätt måste väl vattnet bli "självrenande" i low-tech akvarium? Hur går det till?[/QUOTE]

Det är nitrifikationsbakterierna och växterna som renar vattnet. Fiskarnas bajs och andning resulterar i ammonium/ammoniak som bryts ner av bakterier och omvandlas till nitrit. Nitrit i sin tur bryts ner av andra bakterier och omvandlas till nitrat. Växterna använder nitrat som näring. De komsumerar även fosfat (finns i fiskmat och därför även i fiskbajs) och i mindre mängder även järn och andra spårämnen samt Co2. Växterna producerar även syre som fiskarna andas.
#22 - 14 april 2006 19:25
kol behöver nödvändigtvis inte komma via co2.
finns flytande kol - seachem excell till exempel
#23 - 14 april 2006 19:45
[QUOTE=Raven]kol behöver nödvändigtvis inte komma via co2.
finns flytande kol - seachem excell till exempel[/QUOTE]

Hur funkar den? Måste man inte tillsätta den varje dag? Blir lite omständligt i så fall.
#24 - 14 april 2006 22:24
Man tippar i en liten slatt varje dag. Inte så bökigt tycker jag (speciellt inte om man jämför med att pyssla med mäsk); skruva upp flaskans lock, fyll det, häll i akvariet, fyll locket igen, häll i akvariet igen, klart :)
#25 - 14 april 2006 22:39
Idanajad, några erfarenheter av att excel bromsar algtillväxten ?

läst lite som indikerar det men kan kräva upp till 4ggr ordinerad dos.
#26 - 14 april 2006 23:43
[QUOTE=Raven]Idanajad, några erfarenheter av att excel bromsar algtillväxten ?

läst lite som indikerar det men kan kräva upp till 4ggr ordinerad dos.[/QUOTE]Jag har mindre alger nu än innan jag började med Excel, men jag kan inte gå ed på att Excel är enda skälet till det (botten kan ju ha blivit trevligare, jag har bättre koll på hur mycket pmdd som behövs, växterna trivs bättre...). Akvariet har varit igång ca ett år, och jag har använt Excel kanske ett halvår. Första halvåret (alltså innan Excel) hade jag en del kiselalger och cyano, nu har jag lite grönalger och någon prick emellanåt. Jag kör med dubbel dos, och har egentligen inga planer på att öka den eftersom jag inte har något emot lite grönt på rötterna (och pansarvagnarna till amanoräkor gillar det också). Däremot är jag ganska säker på att växterna trivs mycket bättre med Excel, eftersom de växer på bra, men när vi har varit på semester ser de ungefär likadana ut när vi kommer hem som när de åkte. Fast då får de förstås inget pmdd heller...
#27 - 15 april 2006 10:37
[QUOTE=batski]Det är nitrifikationsbakterierna och växterna som renar vattnet. Fiskarnas bajs och andning resulterar i ammonium/ammoniak som bryts ner av bakterier och omvandlas till nitrit. Nitrit i sin tur bryts ner av andra bakterier och omvandlas till nitrat. Växterna använder nitrat som näring. De komsumerar även fosfat (finns i fiskmat och därför även i fiskbajs) och i mindre mängder även järn och andra spårämnen samt Co2. Växterna producerar även syre som fiskarna andas.[/QUOTE]

Om vi snackar lowtec enligt Diana Wahlstadt så skall man ha minimalt med biologisk filtrering för att den konkurerar med växterna om energin i kvävet. Den primära kvävekällan skall vara amonium.

Till frågeställaren: Se det som en parantes, svaret att växterna renar vattnet från fiskkiss och bajs räcker i ett nybörjarforum.

Om man kör lowtec utan jordbotten kan man behöva tillsätta lite extra av micronäring.
MVH
Magnus
#28 - 15 april 2006 10:52
[QUOTE=Idanajad]Man tippar i en liten slatt varje dag. Inte så bökigt tycker jag (speciellt inte om man jämför med att pyssla med mäsk); skruva upp flaskans lock, fyll det, häll i akvariet, fyll locket igen, häll i akvariet igen, klart :)[/QUOTE]

Jag tänkte mest på att man blir låte låst. Hur gör du när du t ex är borta över en helg eller åker på semester?
#29 - 15 april 2006 10:55
[QUOTE=Tropfrog]Om vi snackar lowtec enligt Diana Wahlstadt så skall man ha minimalt med biologisk filtrering för att den konkurerar med växterna om energin i kvävet. Den primära kvävekällan skall vara amonium.[/QUOTE]

Jo jag vet det, men det råder faktiskt delade meningar där. En del menar att nitrat är en bättre kvävekälla eftersom även alger gillar ammonium. Jag tänker iaf köra med vanlig biologisk filtrering också.
#30 - 15 april 2006 23:45
[QUOTE=batski]Jag tänkte mest på att man blir låte låst. Hur gör du när du t ex är borta över en helg eller åker på semester?[/QUOTE]När jag åker bort får växterna inget excel och inget pmdd. Tillväxten avtar, men jag har inte råkat ut för några stora algproblem eller liknande. Jag brukar dra ner någon timma på tiden akvariet är belyst och låta flytväxterna bre ut sig, eftersom jag föreställer mig ett det är bra att allt går på lågvarv. Det har fungerat bra hittills.
#31 - 16 april 2006 00:25
[QUOTE=Idanajad]När jag åker bort får växterna inget excel och inget pmdd. Tillväxten avtar, men jag har inte råkat ut för några stora algproblem eller liknande. Jag brukar dra ner någon timma på tiden akvariet är belyst och låta flytväxterna bre ut sig, eftersom jag föreställer mig ett det är bra att allt går på lågvarv. Det har fungerat bra hittills.[/QUOTE]

Det låter bra! Var har du köpt Excel och vad kostar det?
#32 - 16 april 2006 11:12
Det finns inte på så många ställen, men Akvarielagret i Stockholm har det, och jag tror att de även kan skicka. Om jag minns rätt kostar 250 ml 120:-. Om du vill ha mycket kan det nog löna sig att beställa från Tyskland, men det har jag inte provat.
#33 - 16 april 2006 12:38
[QUOTE=batski]Jo jag vet det, men det råder faktiskt delade meningar där. En del menar att nitrat är en bättre kvävekälla eftersom även alger gillar ammonium. Jag tänker iaf köra med vanlig biologisk filtrering också.[/QUOTE]

Nej, vad jag vet så råder det inga delade meningar här. Diana Wahlstadt rekomenderar visst minimal biologisk filtrering ;).

Kör man med biologisk filtrering så brukar man vara tvungen att tillsätta kno3 för att tillgodose hela kvävebehovet.

Att jag skrev enligt Diana Wahlstadt var för att man här på detta forum inte riktigt är överens om vad lowtec är. En del kör lowtec utan jordbotten, en del kör jordslurry. En del kör med biologisk filtrering. En del kör med bikarbonat, en del kör med mäsk co2. En del tillsätter gödning.....OSV. Faktum är att lowtec enligt Diana Wahlstadt inehåller inget av ovan nämnda metoder. Hennes metoder är vetenskapligt uppbyggda, vilket innebär att om man ändrar en faktor i förutsättningarna så kommer utfallet att bli anorlunda. DVS rent akademiskt så kan det inte enligt dessa deffinitioner bli ett lowteckar om man ändrar i metoderna.

Ok, må hända att det är en akademisk diskussion. Men Wahlstadts metoder är också praktiskt förankrade. Hon har en metod som fungerar och som är enkel. Men när man tar bort en faktor så förändras hela konceptet. Sparsamt planterade kart utan jordbotten, med biologisk filtrering och tmg tillsats fungerar inte särskilt bra. De kommer heller inte att fungera bättre för att du råkar kalla det för lowtec. Antingen så köper man en välfungerande metod eller så måste man sätta sig ner och försöka förstå vad det är som försvinner när man tex tar bort jordbottnen och hur man kan kompensera för det.
MVH
Magnus
#34 - 16 april 2006 22:02
[QUOTE=Idanajad]Det finns inte på så många ställen, men Akvarielagret i Stockholm har det, och jag tror att de även kan skicka. Om jag minns rätt kostar 250 ml 120:-. Om du vill ha mycket kan det nog löna sig att beställa från Tyskland, men det har jag inte provat.[/QUOTE]

Tack för informationen! Jag har ett akvarium på 250 liter som är igång och snart startar jag även upp ett på på 312 l. Hur långt skulle 250 ml räcka?
#35 - 17 april 2006 10:25
[QUOTE=batski]Tack för informationen! Jag har ett akvarium på 250 liter som är igång och snart startar jag även upp ett på på 312 l. Hur långt skulle 250 ml räcka?[/QUOTE]Om du följer Seachems rekommendationer ska du pytsa i 5 ml Excel per 40 l vatten vid större vattenbyten, och övriga dagar 5 ml per 200 liter vatten. Det skulle innebära en åtgång på 250 ml (en flaska) Excel i månaden i ditt 250 liters om du byter över 40% av vattnet varje vecka. Byter du över 40% varannan vecka klarar du dig med 200 ml. Jag använder dubbel dos, och tycker att tillväxttakten på mina växter blir lagom hög av det, men redan vid enkel dos märktes en ordentlig förbättring.
#36 - 17 april 2006 10:30
Tack! Byter inte mer än ca 10% per vecka, så jag borde väl klara mig på mindre än 2 flaskor i månaden för båda akvarier?
#37 - 17 april 2006 10:39
[QUOTE=batski]Tack! Byter inte mer än ca 10% per vecka, så jag borde väl klara mig på mindre än 2 flaskor i månaden för båda akvarier?[/QUOTE]Precis, och eftersom du aldrig gör stora vattenbyten behöver du inte använda den större dosen alls. Jag måste bara säga (så du inte blir besviken) att man, eller iallafall jag, får inget bubbel av Excel. Alltså inga tjusiga champagneakvarium, men det växer fint.
#38 - 17 april 2006 10:47
[QUOTE=Idanajad]Precis, och eftersom du aldrig gör stora vattenbyten behöver du inte använda den större dosen alls. Jag måste bara säga (så du inte blir besviken) att man, eller iallafall jag, får inget bubbel av Excel. Alltså inga tjusiga champagneakvarium, men det växer fint.[/QUOTE]

Tack :) Det är inte bubbel jag är intresserad av. Bara friska växter :)

Annons