Giftiga löv?

#1 - 29 oktober 2007 21:11
Hej!

Jag undrar om löv av bok, blodbok och ek är giftiga för akvariefiskar?
Dekorerade mina kar med löv av dessa arter (ca ett löv/15liter) i helgen. Nu har mina golden ancistrus fått spel och simmar runt i karet som galningar. De andra fiskarna (koppartetra) och räkorna ter sig normalt.

Har samma sorts löv i mina två andra kar där jag håller "vanlig" ancistrus. I dessa kar är allt fri och fröjd (än så länge).

Kan mina "goldens" beteende tyda på något annat t ex sjukdom? Har tidigare (för ca ett halvår sedan) haft vita prick i detta kar (medicinerat med gott resultat). Det är väldigt svårt att se om de har några mystiska vita prickar eftersom de har prickig teckning.

Tacksam för svar :)

MVH /Jennie
#2 - 29 oktober 2007 22:11
Bok, blodbok och ek är inte giftiga. Däremot avger de syra, så om du har mjukt vatten kan pH ramla farligt lågt. Ett vattenbyte (gärna med en rågad tesked bikarbonat) löser i så fall problemet.
#3 - 29 oktober 2007 23:27
pH ligger på 7. Jag kokade löven lite lätt innan jag lade ner dem i karet.

Kan det vara så att ancistrusarna bara är glada när de "tok-simmar" runt runt...? De är ca 4 cm.
#4 - 30 oktober 2007 08:55
Dahlen skrev:
pH ligger på 7. Jag kokade löven lite lätt innan jag lade ner dem i karet.

Kan det vara så att ancistrusarna bara är glada när de "tok-simmar" runt runt...? De är ca 4 cm.

Kanske att de är lite nyfikna på den nya inredningen, om de verkar friska i övrig är det nog ingenting att oroa sig för.

Annons