Ta upp motorfiltret/ytterfiltret och lukta. Stinker filtermattan och/eller resten av pumpen ammoniak är det (enligt egen uppfattning) en rejäl nitrittopp. Om så är fallet kan du doppa filtermassan i kokande vatten för att vara säker att det blir sterilt (normalt ska man bara skölja i ljummet vatten för att inte döda de nyttiga bakterierna, men har filtermassan förgiftats är det svårt att få den ren utan att sterilisera denna. Var också petnoga med att skrubba bort eventuella bakteriebeläggningar inuti själva pumpen, använd fingrarna för att komma åt. Normalt bör man inte förstöra bakteriefloran i gruset, men för att få bort det giftiga kan du ta upp allt grus och skölja i ett durkslag och slänga in gruset på plåtar i ugnen. Då du startar akvariet på nytt rekommenderar jag att du har i massor med växter samt ett par tåliga malar, och byter 1/4 av vattnet 2 gånger i veckan de 2 första veckorna, sedan borde det räcka med en gång i veckan. Använd Aqua Safe eller annat vattenberedningsmedel. Vänta en månad innan du skickar i fler fiskar, och släpp inte i för många åt gången. Varför vill/ska du inte ha några växter? Så vitt jag vet MÅSTE man ha åtminstone ett par kraftiga växter för att nedbrytningsprocessen och närings- och syreomsättningen i gruset ska fungera väl och tas upp av växterna vilka bidrar till att skapa en biologisk balans i akvariet, något som fiskarna behöver för att överleva. Men det är bara min personliga uppfattning. Hoppas mina råd kan komma till någon nytta. Lycka till!