Giftigt akvarium? Hjälp!!

#1 - 19 oktober 2003 14:14
Jag har skrivigt tidigare om mina fiskar som dött.
Jag kan bara komma på 2 saker som orsak.
-Antingen är något i akvariet giftigt
-För dålig pump.
Vilket låter mest troligt?
Allt i karet är kokat innan jag la ner det, utom gruset & kalksten
som bara är sköljt. Min frigolitbakgrund är lackad med epoxy.

Jag har köpt ett komplett Juwelakvarium med tillhörande pump,
så enligt butiken skall den vara anpassad till akvariet.
På roten jag har i akvariet har det bildats en slemmig hinna runt
som syns tydligt när man ser genom ljuset.
Hjälp mig, jag längtar efter att få igång mitt akvarium.
#2 - 19 oktober 2003 14:39
Bums ut med roten! Skrubba den ordentligt under rinnande varmt vatten. Häll kokande vatten över den som avslutning. Lägg i den igen och om det upprepas får du envisas med ny skrubbning och ev låta den ligga ett tag i nykokt vatten. Lycka till!
#3 - 19 oktober 2003 15:36
Mer exakt vilket lack använde du?
#4 - 19 oktober 2003 15:43
Har du sett inlägget som Azur skrev i din andra tråd? Dvs att det kan vara för hög nitrit-halt i ditt akvarie. finns tester så att man kan kolla det.

Sorry i fall du redan visste detta... Tänkte bara påminna om den mest troliga anledningen

//elli
#5 - 19 oktober 2003 16:00
När jag tänker efter så skulle ett lack som är giftigt för fiskarna smälta frigoliten.
#6 - 19 oktober 2003 18:02
Ang Nitrit, jag kollade det innan jag släppte ner firrarna & det var på 0.
Bakgrunden har min sambo lackat & enligt honom så är härdat epoxy ofarligt.
Kan det vara roten? Den är köpt i akvarieaffären & jag kokade den innan jag la ner den
I akvariet.
Skall man slippa rötter? De är ju så snygga gömställen.
#7 - 19 oktober 2003 18:23
Hej!
Jag tror inte att det är roten som är ditt problem. Rötter får ibland en sån hinna som du beskriver. Har hänt mig flera gånger. Har då släppt ner en ancistrus och hinnan försvann. Skulle nog tro att det antingen är nitrit eller instabila vattenvärden. Vad har du för fiskar i akvariet? Om det är Malawi så se till att du har ett högt pH och hårt vatten.
Mvh Maria
#8 - 19 oktober 2003 18:37
Hej
hmm.. jag är ju ingen expert men att malawis skulle va så extremt känsliga för ph att dom kolar direkt/snabbt låter inte riktigt.
När jag har varit ute i affärerna o sökt epoxy till bakgrund så har dessa inte vågat sälja mig något pg a att dom inte kännde till hur pass tillförlitlig epoxyt skulle verka med föroreningar... om jag hade varit dig hade jag kollat upp vad det var för sorts epoxy ni använde och sedan kollat med en återförsäljare hurvida det funkar... om det är omöjligt testa o ta bort bakgunden (vet att det inte är nått kul)

För dålig pump osv hade märkts tydligt på fiskarna+malawis är en tålig fisk.
lycka till!

e-bear
#9 - 19 oktober 2003 19:46
Vattenbaserad golvepoxylack är giftfri. Det är sån som Epotex saluför som akvarielack.

Att du hade 0 i nitrit innan du släppte ner fiskarna tvivlar jag inte en sekund på, det har alla. Det är först som fiskarna släpps i som nitrit bildas av avföring och urin. Denna nitrit (NO2) omvandlas till nitrat (NO3) av bakterier i filtret, gruset och på övrig inredning. Dessa bakterier förökar sig långsamt, de siffror jag sett visar att bakterierna fördubblas i mängd på ett dygn. Då tar det ett antal dygn innan det finns tillräckligt med bakterier för att bryta ner all nitrit till nitrat som växterna konsumerar. Men bakterierna böjar inte föröka sig innan de har mat (nitrit) därför ska man börja med några få fiskar och öka fiskbeståndet sakta. Detta för att bakterierna ska hinna föröka sig i takt med att tillgången på mat (nitrit) ökar. Släpper man i lite för mycket fisk på en gång eller har lite otur så hinner inte bakterierna föröka sig tillräckligt fort så man får för höga halter av nitrit som är skadligt för fiskarna. Upp till 0,3mg/l är OK men när det går över 1mg/l börjar det krisa.

Jag hoppas det inte var allt för snurrigt.
#10 - 19 oktober 2003 19:59
Med andra ord, kolla nitritvärdet igen =)
#11 - 19 oktober 2003 20:25
Kolla nitritvärde är nog bra, men varför dog dom så snabbt från första början ?
Vi väntar med spänning på upplösningen på denna rysare ;)
#12 - 19 oktober 2003 20:44
Ursprungligen skickat av klara

Bums ut med roten! Skrubba den ordentligt under rinnande varmt vatten. Häll kokande vatten över den som avslutning. Lägg i den igen och om det upprepas får du envisas med ny skrubbning och ev låta den ligga ett tag i nykokt vatten. Lycka till!

Oj, det låter drastiskt. Jag har hört att det där slemmet som bildas på en ny rot bara är stärkelse, ofarligt och försvinner efter ett tag - snabbare med några ancistrus eller otocinclus.
Men det kan alltså vara farligt???
#13 - 19 oktober 2003 20:57
Nej, jag var tydligen otydlig... påstod inte att det var farligt eller drar med sig fiskdöd. Men om hela roten är i ett slemhölje
("...På roten jag har i akvariet har det bildats en slemmig hinna runt som syns tydligt när man ser genom ljuset...") är det bäst att göra rent den igen.
Jag förordar inte heller kokning av rötter, normalt räcker det att skrubba den under rinnande varmt vatten.
Stärkelse? Var skulle den komma ifrån menar du?
#14 - 19 oktober 2003 22:32
Nu skrev jag ju inte "det är bergis stärkelse, dead serious, jag svär på Jimmy Hoffas grav!!". Men gör man en sökning på "rot" och "slem" på forumet (om man är beredd att vänta de 30-45 min det tar för söksidan att laddas upp...) så är det flera som menar att det är just stärkelse som ibland fälls ut från rötter, bambu o.d. i akvariemiljö. Nu ska man ju inte tro på allt man läser, men helt orimligt tycker jag inte att det förfaller vara. Någon som vet??
#15 - 20 oktober 2003 05:23
Jag kommer att starta om akvariet ikväll, med nytt vatten
& bakterieflora.
Jag kommer inte att introducera ngn firre på ett bra tag.
Skall jag istället sätta ner lite växter?
Jag hade inte tänkt ha några senare men om det är något galet med
inredningen bör väl växterna Också kola, bättre de än fisken.
Kansken växterna hjälper till att rena vattnet???

Ps: Tack alla för tips & uteslutande av orsaker, trevligt med ett
positivt forum där man inte behöver skämmas för att man är okunnig.
#16 - 20 oktober 2003 05:50
Petre läs här om det är något du kan ha användning för http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
Ja jag är väl medveten om det finns de som har en annan åsikt.
Men råden är för nybörjare.
#17 - 20 oktober 2003 11:28
Jag skulle inte starta om helt, så här skulle jag göra:
1. Byta så mycket vatten jag kan så att nitriten försvinner och använda vattenberedningsmedel (aquatan/aquaplus/supersafe/och många fler märken, välj den billigaste eller den du redan har).
2. Efter 1-2 dygn släppa i 2-4 fiskar och påbörja en nitrivec/cycle-kur som fullföljs.
3. Efter en vecka släppa i 2-4 fiskar till.
4. Efter ytterligare en vecka släppa i 4-5 fiskar till.
5. Fortsätta med 4-5 nya fiskar varje vecka tills du har de fiskar du vill ha.

Nu är risken minimal för att få en nitrittopp. Det är bra att börja med de tåligaste fiskarna av de du vill ha först. Fråga här på forumet om vilka det är av de fiskar du vill ha.

Lycka till!
#18 - 21 oktober 2003 19:20
Tack Kramfors!

Jag har pratat med en Akvariehandlare här i "stan" & han tyckte att
detta var ett mysterium & att jag inte hade gjort ngt fel.
Det han sa var att dessa fiskar antagligen dog av stress.
Hoppas att så var fallet så att jag inte råkar ut för samma sak igen.
Jag har startat om akvariet nu & kommer att köpa nya fiskar på Tisdag
till veckan.
Då har akvariet gått tomt i en vecka, då bör det vara lungt.
Jag har även köpt aquatan som jag tänkte lägga i innan fisken kommer.
Enligt råd skall det dämpa fiskarnas stress.
#19 - 22 oktober 2003 21:38
Tack Kramfors!
Mycket läsvärd sida.
#20 - 22 oktober 2003 23:34
Om du gör som Andreas skriver här ovanför så minskar du också fiskarnas stress... Fiskar blir oerhört stressade av dåligt vatten, på samma sätt som du skulle bli om du blev instängd i en lokal med dålig luft...
Jag förstår inte vad du menar med att det skall vara lugnt när akvariet har varit tomt en vecka??? Det blir väl inget bättre, snarare sämre när inte nitrifikationsbakterierna kan föröka sig....
#21 - 23 oktober 2003 00:18
Om du funderar på att byta bakgrund så har faktiskt juwel egna billiga bra funktionella bakgrunder jag har själv en till mitt Rio 240 kostar kankse runt 400kr de är det värt-.)
Tror det är epoxyn som är giftet i ditt kar sen har du kolfilter i ditt innerfilter o det är bra tar bort gifter mediciner mm..!
Byta allt vatten oxå..!http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=105762&gid=105765
#22 - 23 oktober 2003 00:57
k
#23 - 23 oktober 2003 01:00
Ta upp motorfiltret/ytterfiltret och lukta. Stinker filtermattan och/eller resten av pumpen ammoniak är det (enligt egen uppfattning) en rejäl nitrittopp. Om så är fallet kan du doppa filtermassan i kokande vatten för att vara säker att det blir sterilt (normalt ska man bara skölja i ljummet vatten för att inte döda de nyttiga bakterierna, men har filtermassan förgiftats är det svårt att få den ren utan att sterilisera denna. Var också petnoga med att skrubba bort eventuella bakteriebeläggningar inuti själva pumpen, använd fingrarna för att komma åt. Normalt bör man inte förstöra bakteriefloran i gruset, men för att få bort det giftiga kan du ta upp allt grus och skölja i ett durkslag och slänga in gruset på plåtar i ugnen. Då du startar akvariet på nytt rekommenderar jag att du har i massor med växter samt ett par tåliga malar, och byter 1/4 av vattnet 2 gånger i veckan de 2 första veckorna, sedan borde det räcka med en gång i veckan. Använd Aqua Safe eller annat vattenberedningsmedel. Vänta en månad innan du skickar i fler fiskar, och släpp inte i för många åt gången. Varför vill/ska du inte ha några växter? Så vitt jag vet MÅSTE man ha åtminstone ett par kraftiga växter för att nedbrytningsprocessen och närings- och syreomsättningen i gruset ska fungera väl och tas upp av växterna vilka bidrar till att skapa en biologisk balans i akvariet, något som fiskarna behöver för att överleva. Men det är bara min personliga uppfattning. Hoppas mina råd kan komma till någon nytta. Lycka till!
#24 - 23 oktober 2003 09:25
Kampfisken! Har du själv provat att doppa filtermaterial i kokande vatten??? Många material är ju plastbaserade, vad tror du händer med det? Sedan skulle jag också vilja veta vad det är du behöver ha död på genom att köra gruset i ugnen? Jag har haft akvarier i många år och aldrig varit med om att göra detta, eller funnit någon anledning till att göra det.... Du ger ofta dessa råd och jag skulle bara vilja veta vad du baserar dem på???
#25 - 23 oktober 2003 10:48
Om man först noggrant sköljer och vrider ur filtret under rinnande varmvatten och sedan doppar hela filtermassan ca. ½ minut i kokande vatten så brukar de giftiga bakterierna dö utan att själva filtret tar skada. Anledningen till att jag rekommenderar att köra gruset i ugnen är att alla levande organismer och annat skit som onyttiga bakterier, snäckor, förruttnade fiskdelar, gammalt foder och dioxiner (gifter) som har satt sig i gruset då steriliseras och därmed försvinner/neutraliseras. Sköljer man först gruset noga och sedan låter det stå i ugnen i 250 grader i 1-1½ timme får man garanterat sterilt och fräscht grus att starta om akvariet på nytt med. Men denna lösning ska man bara ta som sista utväg då man ju behöver en bra bakterieflora i gruset. Dock så brukar jag alltid skölja noga samt skicka in nyinköpt grus och det grus man får med vid köp av begangnade akvarier i ugnen för att vara säker på att inte få med någon sjukdom, parasit eller giftiga bakterier/nitritskadat grus. Jag förstår om somliga inte alls delar min uppfattning om ovanstående, men då det hittills har funkat för mig så vill jag gärna sprida mina erfarenheter till andra, så de får flera synvinklar att utgå från då akvariet strular. Nöjd med svaret?
#26 - 23 oktober 2003 11:49
Jepp, jag är nöjd. Det kändes bara som om jag ville kolla att du verkligen testat din metod, med tanke på det tidigare tipset om att hälla kokande vatten i akvariet....
#27 - 23 oktober 2003 13:18
Dessutom har det ju uppenbarligen INTE funkat för dig kampfisken. Du har ju haft massdöd till följd av nitrittoppar mm. och har löst detta genom att KOKA FILTERMASSAN.
Citat: "dioxiner som satt sig i gruset steriliseras och försvinner".
Jag skrattar fortfarande.

I så fall är Petre nog mer hjälpt av malles inlägg...
#28 - 26 oktober 2003 14:59
Jag saknar ord!
kampfisken..visste du att det finns djur(bakterier) som lever jämte vulkaner helt utan syre med massa svavel bara..i kokhet temperatur...
låter faktist som djur du skulle kunna sköta om!
hehehe

Annons