Gigantisk Scalare

#1 - 28 december 2004 17:39
Fick med kort varsel för 2 veckor sedan överta 4st scalare med kort varsel pga sprucket akvarium.Det var 2 små å 2 stora så bestämde mig för att läsa om fisken då jag tidigare inte varit särskillt intresserad av den hursom helst läste jag att de når en storlek av 16cm och en av dem såg stor ut så jag mätte den och den visade sig vara 19,3cm stjärt till "näbb" så nu undrar jag hur vanligt det är att de når en sån överträdelse av medelstorleken? de andra är för övrigt 16, 10 och 9 cm
#2 - 28 december 2004 18:04
dina firrar kan vara altum scalarer..http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=197
#3 - 28 december 2004 18:06
Japp , det är säkert altumscalarer..
#4 - 28 december 2004 18:51
Om det är altumskalarer finns då dessa i framavlade marmorerade exemplar? dom är inte randiga.
sen apropå udda storlekar kan dvärgväxt förekomma hos fiskar då jag har en ett år gammal platy som bara är ca 2,5cm
#5 - 28 december 2004 21:30
Hej

Nej, några marmoraltum finns inte, då altum sällan odlas.
Storleksangivelserna utgår nog ofta från det största exemplaret som mätts, eller som fått storleken uppskattad. Den största storleken som är vanligast förekommande anges nog ofta som maxstorlek. Men att större exemplar finns går inte att utesluta. Jag såg ett par riktigt stora vanliga scalarer för ett antal år se´n som, om jag minns rätt, var som middagstallrikar.

MVH Micke
#6 - 28 december 2004 21:32
Undrar om max måtten är inklusive eller exklusive stjärtfena..
Fredrik
#7 - 28 december 2004 21:53

Nu vet jag inte hur det är med just scalare men oftast lämnas uppgiften om max storlek i vildform då många fiskar i akvarier kan bli mycket större än dom flesta vilda.

Tex dom flesta malawiciklider blir större än angiven storlek.

Ett exempel Mel.Maingano enligt zoopet 9cm har sett exemplar på 14cm alltså en storleks skillnad på ungefär 50 procent.
#8 - 29 december 2004 08:33
från tjärtfena till mun är den mätt. förövrigt oxå säger förra ägaren att det är en hona om det kan göra nån skillnad, trots att jag läst att de är näst intill omöjliga att skilja på hona å hane så kanske det ändå kan ha nån betydelse, den stora på 19cm och den på 16 är lika gamla de var identiska i storlek när de köptes.
#9 - 29 december 2004 11:17
Hej

Hos scalarer blir hanarna större än honorna, och får ofta kraftigare pannor, och längre fenor, även om de kanske inte är längre i förhållande till kroppsstorleken än hos honor. Det gäller såklart scalarer som inte har förkrympta fenor på grund av hård avel, eller att de gått för trångt.

MVH Micke
#10 - 30 december 2004 09:18
tack för responsen på denna tråd trots lite svårtydda svar har jag fått en del hjälp. Vad jag fått ut av detta är att den scalare jag har inte är helt ovanlig men ändå udda. =)
#11 - 30 december 2004 09:49
Kolla hur stor den största skalaren var... lr är. Du kanske kan komma med i guinnis (stavning) rekordbok;)
#12 - 7 januari 2005 19:41
guinnes ->

antagligen inte;

[QUOTE=Micke_A]
Men att större exemplar finns går inte att utesluta. Jag såg ett par riktigt stora vanliga scalarer för ett antal år se´n som, om jag minns rätt, var som middagstallrikar.

MVH Micke[/QUOTE]

Annons