Gjorde jag något jäkligt dumt??

#1 - 11 december 2006 10:17
Tjena
Kan börja med att säga att jag läst mycket här på zoopet om både akvarievatten, fiskar, och nybörjarfel. Jag köpte mig ett kar på 200L och började med bara några få fiskar, efter ett tag ökade jag och har ökat sucsessivt. Har haft bra värden i karet och temperatur på 25 grader. Nu e det så här att jag tror jag gjorde något jäkligt dumt i går. Jag tömde ut 2/3 av vattnet och försökte få akvariumet "rent" för där låg mycket skit på bottnen och i sanden, så jag tog ut alla fiskar växter och koraller tog upp sanden i en spann och rengjorde den på toan, jag tog inte ur allt vatten för jag har läst att man inte skulle göra det för goda bakteriers skull mm. Jag la i allt i gen , grus fiskar mm. Och nu är där riktigt mycket skit på botten från allt som rörde sig i vattnet i går. Det ligger övanpå sanden och jag har dåligt sammvete för fiskarna. Vad kan/ska jag göra åt det. Läste nått om en slammsug men vet inte vad det är? Men alla fiskar simmar omkring och alla äter ingen verkar må dåligt, men det kan inte se ut så
Tacksamm för svar
Mvh/F
#2 - 11 december 2006 10:24
du behöver inte ta ut allt och göra rent. Byt 1/3 av vattnet 1 gång/vecka så räcker det. Du kan göra rent botten genom att koppla en läskflaska med bortskuren botten till slangen du tömmer vatten med så kan du "dammsuga" botten. Rengör filtret när vattenflödet från den blir dålig. Mata sparsamt.
Bilagor:
#3 - 11 december 2006 10:24
ja det var lite tokigt gjort! man ska inte ägna sig åt så stora rengöringar och dra upp alla växter och ta ur fisken! man ska bara skrapa rutor, byta mindre delar av vattnet och då eventuellt slamsuga botten med en slamsug som du köper i akvarieaffären! bättre lycka nästa gång ;)
#4 - 11 december 2006 10:28
Ja det var nog inte det bästa du gjorde med ett nystartat kar. Det du ser på botten kommer tillsammans med partiklarna i filtret att bilda nyttobakterier men det tar tid. Du har säkert inte orsakat någon katastrof men nu gäller det för dig att hålla koll på vattenvärdena. Risken för nitrit och ammoniak är stor Mata ytterst lite eller inte alls i några dagar.

En slamsug kan du köpa i närmaste akvarieafär eller tillverka en egen av en avskuren petflaska och trädgårdsslang. Där kan du sedan dammsuga gruset. Hur ofta beror på vad du har för fisk och hur mycket du matar. Överbliven mat i karet är absolut farligt för dina fiskar. Ta inte ur fiskar eller grus vid vanlig rengöring, de stressar dem för mycket och som sagt nyttbakterierna går till spillo.

Var beredd på en del vattenbyten framöver. Håll koll på dina fiskar om de börjar flämta eller bete sig märkligt på något sätt. Hoppas du har bra filter.
#5 - 11 december 2006 10:58
Tackar för svaren och jag ska tänka igenom allt ni skrivit, kan någon förklara lite närare hur man skulle bygga en slammsug? Jag förstår inte riktigt hur man får upp skiten eller hur man ska göra.
Tack igen
Mvh
#6 - 11 december 2006 11:45
Det finns billiga slamhävertar att köpa. Som den här:

http://www.pwss.se/product.php?productid=666&cat=57&page=1
#7 - 11 december 2006 11:51
Ok, det jag inte förstod var att i fall jag skulle pumpa med flaskan så åker det ut i gen, men då måste man alltså ha ett sug i andra änden?
#8 - 11 december 2006 12:39
Hej

En bit trädgårdslang en coca flaska och en hink skär av botten på flaskan sätt slangen i korken på flaskan har du så e det bästa att sätta fast den med silicon men fungerar bra med tejp... anväd lagom lång slang 1,5 m eller ngt och stoppa flaskan i akvariet och sug i andra änden av slangen och ner med den änden i hinken vips hävert, damsuga av bottenytan, stoppa hävert genom att lyfta upp flaskan eller slang änden i hink till över karet, töm hink och gör om igen =O))

Lycka till
#9 - 11 december 2006 22:35
Tackar för det ska göra det med detsamma
Mvh
#10 - 11 december 2006 22:47
Byt inte mer vatten än på ett tag.Vänta så att akvariet blir stabilt igen.
MvH Richard

Annons