gjuta moduler,

#1 - 2 november 2008 20:01
har gjutit några moduler, anvende mig av grillfolie, får se hur ytan blir i morgon, e det någon som prövat på att gjuta en så vill jag ha tipps på vad som kan tänkas gå bra att göra en gjutmall av, tack på förhand.
#2 - 2 november 2008 20:05
Fuktig sand funkar bra som form, glöm inte att vattna polyuretanet och det kan med fördel drygas ut med sand.
#3 - 2 november 2008 20:34
men altså jag tänkte gjuta dem så jag kan ha tex pump eller insug och utblås i dem. så att jag döljer dem,
#4 - 3 november 2008 00:11
En annan metod kan kanske vara vakuumformning, om man har tillgång till ett vakuumbord.

Jag har iaf vakuumformat en sten som test... Det blev helt ok... Jag kanske skulle använt 1mm istället för 1,5 millimeters polystyrén för att få mer detaljer...

Jag är för lat/dålig på att måla naturtroget så jag "ruffade" bara ytan med grovt sandpapper och sänkte ner plaststenen i akvariet så den får växa över med alger :) Tar lite tid bara... :p

Bild på stenen. Nyinsatt så inga alger ännu! (taget med mobilkamera som vanligt så bilden är inte rättvis... ger iaf en ungefärlig bild på hur den ser ut) http://img374.imageshack.us/img374/2096/stenzw2.jpg

Btw:
* vakuumforma = värma polystyrénplast eller annan skitplast, lägga den värmda plasten över en modell och med hjälp av vakuum suga ner plasten mot modellen

* frigolit = "uppbubblad" polystyrén: ca 98% luft, 2% plast... så trots att Polystyrén låter avancerat så är PS inte farligare än frigolit i akvariet. [:o]
#5 - 3 november 2008 00:50
Dahlberg den vita stenen såg Ok ut, den kunde funka som grotta med om man gör en grott öppning i den ?. Det borde vara något som gick att sälja till akvariebutiker.Jag hade kunnat tänka mig att köpa den om priset låt på en 50-60kr.
tetraodonfeber i vilket material skall du gjuta??? betong, plast av något slag???
#6 - 3 november 2008 01:40
Mick13 skrev:
Dahlberg den vita stenen såg Ok ut, den kunde funka som grotta med om man gör en grott öppning i den ?. Det borde vara något som gick att sälja till akvariebutiker.Jag hade kunnat tänka mig att köpa den om priset låt på en 50-60kr.

Som sagt var det ett test :p Jag satt och funderade på varför moduler är så dyra (arbetslös [B)]) och kom på att det är som en målad vakuumformad sten... Därav idén. Att sälja den tror jag inte skulle ge någon vinst [:o].

Ett polystyrénark på 2000 x 1000 x 1.5 mm går på ca 150 kr inkl frakt och man får ut ca 8 - 10 stenar ur ett ark... 10 st x ca 20 kr = 200 kr och 50 kronor för allt arbete med att vakuumforma + skära till den osv osv blir lite dålig vinst trots att jag är arbetslös :p Men det var en bra tanke ;) Sen är den inte tillräckligt snygg (omålad) för att säljas :D Vi får se hur det blir med alger på[:-79]

tetraodonfeber: Du måste lägg ut bilder imorgon (läs idag) så vi får en bättre bild av vad du pysslar med :D
#7 - 3 november 2008 02:10
Om du har tillgång till ett vakuum bord så kan du ju använda modellen som form, bara pensla insidan med släppolja och fylla med polyuretan, gröp ur och måla med en lanatplast, annars finns det flytande formgummi som man penslar på stenen eller roten man vill kopiera.
#8 - 3 november 2008 12:52
Ja håller med Gaffel, priset kan du justera upp med en 20 utan blinka för min del, men jag lurade på om det inte skulle räcka med att köra dom i bra grått svart och vitt utan målning känns som överdrifter när stenarna/grottorna ändå färgas av naturen i karet. Du kunde göra billig moduler med den också. Du behöver göra en förlaga till modulen , köparen kan själv stå för kluddandet om du bara sänder med en rekommendation på vilka färger man kan använda i kar utan att ta död på invånarna.
Det känns som du DAHLBERG skulle dra i gång en tråd på detta =) När du nu är mellan två arbeten har du möjlighet att grunna på detta. Du kan alltid köra i gång det som en hobbyverksamhet. För det finns alltid människor som vill ha men inte vill kan betala vad de dyraste kostar. Som jag en trebarns far med intecknad lön samma dag den landar på kontot.
#9 - 3 november 2008 20:52
ja, jag såg en fin bild historia på ciklid.se om en som byggde i friggolit det verkadde ganaka enkelt, bara att skära i, det blev rätt bra desutom, de jag gjutit i folien blev bara soppa, det härdade aldrig, vart en kletig historia, men-men, jag ska hemta stora friggo block i morgon. man kunde tydligen spackla ut något som hette bygg-fix, men då tror jag det blir bettre men semment eller, plast spackel,
#10 - 3 november 2008 23:48
Du måste vattna polyuretanskummet så det härdar.
#11 - 4 november 2008 00:15
Frigolit byggfix är inte helt o kladdigt det heller när du jobbar med bruk om det nu är cement eller husfix blandande är det klokt och var utom hus det dammar rätt bra. Lägg upp en tråd om dina framsteg vore kul och följa.
#12 - 4 november 2008 08:20
kan ju ta några fotton senare idag , får se om jag har tid att börja med det idag,
#13 - 9 november 2008 14:47
kan ju ta några fotton senare idag

Idag idag eller idag om en vecka? :rolleyes:
#14 - 11 november 2008 16:39
men skulle man inte kunna spackla friggon men nån typ av flytspackel men glasfiber fibrer i? de e ju hårt som bara fan, och de lär ju inte spricka i första taget:) ska nog ta och prova de i mitt 222l ;)
#15 - 11 november 2008 20:51
jag har friggon, men har inte haft tid att börja med det, jobbar för mkt, desutom en dotter på 6 veckor så det får fixas när det fins tid över..
#16 - 11 november 2008 21:10
Den tiden får du om cirka 22 år när hon flyttar hemifrån =)
Nä då m det är bara att göra det pö om pö och inte tro att det går lika fort som före barnen =)
Grattis till dottern

Annons