Glana oscars !

#1 - 11 januari 2003 10:30
hej igen ..
först vill jag säga att mina oscras är runt 20cm ...
Dom simmar å spänner sej å så gapar dom ..
så när dom träffar på varandra ryker dom i hop..
de ser nästan ut som om dom pussas fast väldig hårt ..
men de är bara 3 av mina 4 ..
den fjärde är väl 2-3 cm större än dom andra ..
men vad är detta för betende å varför är inte den största med "den verkar vara helt normal" alltså som vanligt ..
Första gången jag ser detta betende ...
Jag har mina misstankar om vad det kan vara för betende ..
Men är de nån som vet??
å varför är inte den största med ??
MVH // Jonny
#2 - 12 januari 2003 14:37
Hallå !!
Hjälp mig då!!
#3 - 12 januari 2003 14:44
Hum, det är antagligen en maktkamp om dom tar tag om varandras munnar och drar... Han störste är väl inte med för han är redan störst och bäst.. Han behöver inte visa sin kraft.
#4 - 12 januari 2003 15:01
för ciklider kan det va ett sätt att para ut sig! liksom bevisa att man duger och de som håller på är väl inte inresserade av den
största pga fel kön kanske?

Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.
#5 - 12 januari 2003 15:14
fenomenet kallas lipp-lock.

malar rockar.
#6 - 13 januari 2003 12:31
tack för svaren ...
Men så den största är inte med i parbildningen då??
eller vad menar ni ??
// Jonny
#7 - 13 januari 2003 14:04
Ej med i parbildning alt. de två mindre är av samma kön och slåss om att vara störst inom egna könet. vinnaren borde rimligen para ut sig med den stora efter det. Sedan är det inte alltid största fisken som är högst i hierarkin. Då kan det vara så att de som kör mundragkamp håller på att para ut.

Mvh.

Ola
#8 - 13 januari 2003 14:46
Ett ytterligqare alternativ är ju förstås att de har samma kön och gör upp och rangordningen. Största är inte nödvändigtvis högst men troligen gör de upp om andraplatsen. Sedan kan de vara olika kön men inte sexuellt aktiva. Då gör de också upp om en helt vanlig rangordning. Att de kör mundragkamp tyder på att de är relativt jämnstarka.

Mvh.

Ola
#9 - 13 januari 2003 15:05
Munkampen varade:
från lördag till söndag men nu har jag inte sett beteendet idag...

ungefär hur långt tid tar parbildningen ??

jag har ju fyra men hur vet jag att jag har fått ett par av dom fyra ??

Hur beter dom sej när dom har bildat par ??

// Jonny
#10 - 13 januari 2003 15:20
När de parat ut brukar de beté sig "gulligt" mot varandra. Lite gnabb och fenslag, mycket uppvisning. Sedan brukar de hålla ihop och hålla gemensamt revir. Sedan brukar de ju leka också förstås. Det här svaret är i princip generellt för alla monogamt parbildande fiskar.

Mvh.

Ola
#11 - 13 januari 2003 19:31
ungefär hur långt tid tar parbildningen ??

MVH // Jonny
#12 - 14 januari 2003 11:13
hallo !!
Kan nån svara elle ???!!!!
#13 - 14 januari 2003 13:43
Jag har svarat på två av tre frågor redan! Du har lagt in frågan två gånger med mitt svar mellan. Mitt svar gäller monogama ciklider och inte just påfåglar.

Fråga: ungefär hur långt tid tar parbildningen ??
Svar: Parbildning kan verka ta allt mellan timmar och veckor. Hur fiskarna ser på det vet jag inte men en lek sker som snabbast ett par dagar efter fiskarna introducerats för varandra

Fråga: jag har ju fyra men hur vet jag att jag har fått ett par av dom fyra ??
Svar: De brukar hålla ihop och hålla gemensamt revir. Sedan brukar de ju leka också förstås.

Fråga: Hur beter dom sej när dom har bildat par ??
När de parat ut brukar de beté sig "gulligt" mot varandra. Lite gnabb och fenslag, mycket uppvisning.

Ola

Annons