Glapp i kontakten, Juwel?

#1 - 22 november 2010 22:37
Imorse när timer knäppte till så var det bara ett av karen som började lysa.

Mitt 240 l Juwel förblev svart. Vet inte vad den kallas med den där "lådan" som man kan knäppa av och på belysningen med knastrar det som tusan i om man rör den. Fick till slut lyse i karet iaf men felet måste ju åtgärdas innan det är försent.

Köpte karet i sommras men självklart är kvittot borta. Men hörde nånstanns att detta var vanligt fel hos Juwel?

Kan man göra något själv eller är det ny ljusramp som gäller?
#2 - 22 november 2010 22:46
kan lådan du pratar om vara strömbrytaren? Det du kan göra själv isf är nog att klippa sladden ovanför "lådan" och sätta fast en ny kontakt och strömbrytare. Men koppla inte el själv om du inte är van!

men kolla även med butiken du köpte akvariet i, har du tur sparar dom kvitton i en databas. Dom har ingen skyldighet att plocka fram kvitton men många butiker vill ju hjälpa till.
#3 - 22 november 2010 22:48
Ja, strömbrytare heter det ju!

Så det är inte svårare än att klippa av sladden och fixa dit en ny kontakt? trodde det var lite mer överkurs då det handlar om akvarium. Men den är ju inte i kontakt med vattnet iof...
#4 - 22 november 2010 22:49
Har ett gammalt Juwel Rio 240, där rampen för ett antal år se´n blev för varm, och började smälta på ett ställe. Ett Juwel Rio 180 jag köpte för några år se´n fick glapp i rampen, så båda dessa har jag skaffat täckglas och vanliga ramper till.
#5 - 22 november 2010 22:58
gickan_87 skrev:
Ja, strömbrytare heter det ju!

Så det är inte svårare än att klippa av sladden och fixa dit en ny kontakt? trodde det var lite mer överkurs då det handlar om akvarium. Men den är ju inte i kontakt med vattnet iof...

nej då svårare än så behöver det inte vara, och strömbrytaren är ju ganska onödig om man använder sig av timer.
Så det är bara gå in och skaffa en kontakt och sätta på sladden till lysrampen. om det nu är i strömbrytaren felet sitter i vill säga.
#6 - 23 november 2010 00:01
Det är inte glimmtändaren som är kass? En liten cylinderformad sak som går sönder då och då. Kostar en tia och är enklast att börja med att byta. Men är det så att det knastrar i strömbrytaren så ska den ju kollas såklart.
#7 - 23 november 2010 05:40
knaster = glapp och felkontakt, detta är aldrig bra.
som tidigare har sagt, du får byta kontakten själv, men bara om du vet va du gör.

Använd inte rampen förens detta är bytt då det är en brandfara.
#8 - 23 november 2010 08:18
min strömbrytare snastrar också som bara den ibland, vid tänding/släckning. juwel 450. bara 1månad gammal...
Bilagor:
#9 - 23 november 2010 08:53
hur ser kontakterna ut? limmade eller skruvade?
hur som borde ni kunna få nya i butik då detta är en säkerhetsrisk, el och vatten är aldrig bra, en glappande kontakt kan bli varm och börja brinna.
#10 - 23 november 2010 10:44
Icecoffee skrev:
hur ser kontakterna ut? limmade eller skruvade?

hur som borde ni kunna få nya i butik då detta är en säkerhetsrisk, el och vatten är aldrig bra, en glappande kontakt kan bli varm och börja brinna.

Tror inte det är el och vatten man ska oroa sig för om man inte doppar ner sladden i vattnet vill säga. Isf skulle fet nog vara krav på jordade kontakter till akvarium. Tror den stora faran kan vara brandrisken. Och kontakter är nästan alltid helgjutna om man inte bytt don själv. Går ju säkert skruva upp ramen och sätta i en ny sladd där för att få den säkrare.
#11 - 23 november 2010 16:25
Skulle gissa att elen är dubbelisolerad, alltså ingen jord. Utan man kan se det som att elen är extra mycket isolerad vilket är bra i närhet av vatten/fukt. Om kablar/kontakter är ihopgjutna är det antagligen så, symbolen ser ut som två fyrkanter. som en tavelram typ.

Om du bryter denna isolering genom att klippa och meka själv bryter du denna isolering och i kombination med fukt och avsaknad av jord kan det bli farligt. Säkert ingen fara om det sitter på ett säkert och hyfsat torrt ställe men inte helt elsäkert och inte en godkänd installation.

Om du ändå gör det rekommenderar jag krympslang eller åtminstone mycket eltejp.
#12 - 23 november 2010 16:34
Ta bort strömbrytaren och sätt dit en kontakt bara, du kör ju ändå på timer så den behövs ju inte.
#13 - 25 november 2010 20:38
Har hitta kvittot!

Hur går man till väga nu? måste man ha rampen med sig till butiken innan de beställt hem en ny? kan ju inte stå där utan belysning i flera dagar/veckor! Kan inte ringa före då jag har telefonskräck och har ganska långt till butiken så ingen sträcka man bara åker sådär.
#14 - 25 november 2010 20:43
Kan inte någon annan ringa istället? :)
#15 - 28 november 2010 19:31
Nu har jag varit dit :D
Pratade med butiksägaren och han skulle beställa hem en ny ramp åt mig så jag får den på tisdag :D behövde inte ens visa upp kvittot. Han nämnde inget om att jag skulle ta med gamla rampen men visst vill dem väl ha den? och ska jag plocka ur lysrören?
#16 - 30 november 2010 16:51
ta med hela rampen till butiken, kommer den nya utan rör så sätt över dina i den, testa så allt funkar i butiken...
#17 - 30 november 2010 19:00
Hämtade den nya idag. Så nu har jag nya färska rör också :D

Annons