Glas eller Plexiglas som botten??

#1 - 4 december 2005 20:31
Ska sätta nytt glas i en gammal ram. Ca 50 liter.
Ramens (hela)botten består av plåt, och jag vill gärna ha en glas eller plexi skiva i botten. (Det satt ingen innan) Jaaa, det läckte!! :rolleyes:

Jag har förstått att plexi repar sig lättare, men det gör väl inget om jag bara ska ha det i botten.....eller?? :confused:

Vad tror ni?

Just nu lutar jag åt plexiglas..
#2 - 4 december 2005 20:41
Jag skulle satsa på en glasskiva, silicon fäster bättre på glas större Jans att det blir tätt, även efter flera år..... Men det är min åsikt..
#3 - 4 december 2005 20:45
Håller med tror nog du får minst bekymmer med en glas skiva o när det är ett så litet akvarium behöver ju glaset inte bli så dyrt heller.
#4 - 4 december 2005 20:53
Hmm.. jo det är klart. Men hur gör jag under gladskivan isf. För plåten är bucklig, jag är rädd att den skaver på glaset. Kan det funka med frigolit mellan?
#5 - 4 december 2005 21:00
[QUOTE=gladys]Hmm.. jo det är klart. Men hur gör jag under gladskivan isf. För plåten är bucklig, jag är rädd att den skaver på glaset. Kan det funka med frigolit mellan?[/QUOTE]
Gör rent botten plåten ordentligt, smeta på silicon över hela botten läggdit den nya mått beställda glasskivan som du har bestält några mm för liten, sedan fyller du mellanrummet runt skivan med silicon..
#6 - 4 december 2005 22:17
Har tänkt den tanken oxå. Men är det inte enklare med en plexiskiva ändå? Eller frigolit..?

Vad är nackdelen med plexiglas? Mer än att siliconet fäster dåligt.
#7 - 4 december 2005 22:31
[QUOTE=gladys]Har tänkt den tanken oxå. Men är det inte enklare med en plexiskiva ändå? Eller frigolit..?

Vad är nackdelen med plexiglas? Mer än att siliconet fäster dåligt.[/QUOTE]
Nackdelen är väl just att siliconet kanske inte fäster så bra, Jag skulle iaf vara orolig att det skulle börja läcka med tiden om jag la i en plexiglasskiva. Sen tror jag plexiglas är dyrare en vanligt glas.
#8 - 5 december 2005 03:01
[QUOTE=Schull]Gör rent botten plåten ordentligt, smeta på silicon över hela botten läggdit den nya mått beställda glasskivan som du har bestält några mm för liten, sedan fyller du mellanrummet runt skivan med silicon..[/QUOTE]

hade kört denna metoden själv.
lägger man strängar med 2-3cm mellanrum och inte pressar ner glaset utan lägger det ner och trycker lite försiktigt så skyddar silikonet från plåten om det inte finns riktigt djupa bucklor i de.
#9 - 5 december 2005 10:33
[QUOTE=Schull][QUOTE=gladys]Hmm.. jo det är klart. Men hur gör jag under gladskivan isf. För plåten är bucklig, jag är rädd att den skaver på glaset. Kan det funka med frigolit mellan?[/QUOTE]
Gör rent botten plåten ordentligt, smeta på silicon över hela botten ...

[/QUOTE]
Och sen är det klart. Köp en stor tub silicon och bre ut den med en spackelspade, inga bekymmer med bucklig plåt.

-- MW
#10 - 5 december 2005 11:21
Jag skulle utan tvekan tagit glas.

Plexi är ju betydligt ömtåligare, och är ofta mycket dyrare än glas.
#11 - 5 december 2005 19:02
[QUOTE=Raven][QUOTE=Schull]Gör rent botten plåten ordentligt, smeta på silicon över hela botten läggdit den nya mått beställda glasskivan som du har bestält några mm för liten, sedan fyller du mellanrummet runt skivan med silicon..[/QUOTE]

hade kört denna metoden själv.
lägger man strängar med 2-3cm mellanrum och inte pressar ner glaset utan lägger det ner och trycker lite försiktigt så skyddar silikonet från plåten om det inte finns riktigt djupa bucklor i de.[/QUOTE]

Strängmetoden verkar bra tycker jag.
Det blir den och glas.
Tack.

Annons