Glasräka med rom!

#1 - 28 april 2006 15:33
Köpte hem en glasräka idag som bär på MASSA rom!
Min fråga är om jag kan ha henne i ett akvarium med fiskar, och ändå ha en chans att få räkbäbisar? Elr är det bäst att ha ett eget kar till henne?

Glad för svar!
Malin
#2 - 28 april 2006 15:38
En av mina glasräkor har också en massa rom och hon börjar bli rätt tjock nu, så det borde bli småräkor vilken dag som helst! Jag har henne ihop med crystal red, körsbär och amanos + några kardinalfiskar. Ska bli spännande o se om några bebisar överlever, har många gömställen och mycket javamossa.

/Katriina
PS. Mina marmorkräftor har fått bebisar och jag såg dom för första gången idag. 3-4mm små perfekta småkräftor. Urgulliga!
#3 - 28 april 2006 16:04
[QUOTE=katriina]En av mina glasräkor har också en massa rom och hon börjar bli rätt tjock nu, så det borde bli småräkor vilken dag som helst! Jag har henne ihop med crystal red, körsbär och amanos + några kardinalfiskar. Ska bli spännande o se om några bebisar överlever, har många gömställen och mycket javamossa.

/Katriina
PS. Mina marmorkräftor har fått bebisar och jag såg dom för första gången idag. 3-4mm små perfekta småkräftor. Urgulliga![/QUOTE]

Vad roligt! :)
Min är också jättetjock! Jag har satt henne i ett litet kar nu, med 2 st humleräkor! Hon sitter under pumpen och "vaggar" rommen med benen, ser skitkul ut! Jag har aldrig fått räkbäbisar förut så det vore jättekul om det blev något!
Vet du vad man ska mata med? Jag hällde i en droppe "liquifry" för säkerhetsskull....:p

Det fanns även en hane i affären som jag skulle köpa , men då hon i affären skulle fånga honom så gömde han sig, vi letade hur länge som helst men hittade honom inte :rolleyes:
Så typiskt, han var hur fin som helst, har aldrig sätt en sån stor och fin hane!

Hälsn Malin
#4 - 28 april 2006 16:59
Mina räkor äter förutom alger, även flingor, maltabletter, "räkbomber", spenat, broccoli, gröna ärter mm En av mina glasräkor brukar alltid komma fram när det vankas mat och tar han alltid dom största bitarna (oavsett vad det är för mat). Ser ganska skojigt ut när han försöker dra iväg med en broccolibukett!
Fick några körsbärbebisar för ett tag sedan och dom har hela tiden ätit samma mat som föräldrarna.

Glasräkorna är duktiga på att hoppa så det kan hända att hanen helt enkelt hoppade ur akvariet eller till karet intill. Det senare hände när jag köpte mina glasräkor..
#5 - 29 april 2006 10:06
[QUOTE=katriina]Mina räkor äter förutom alger, även flingor, maltabletter, "räkbomber", spenat, broccoli, gröna ärter mm En av mina glasräkor brukar alltid komma fram när det vankas mat och tar han alltid dom största bitarna (oavsett vad det är för mat). Ser ganska skojigt ut när han försöker dra iväg med en broccolibukett!
Fick några körsbärbebisar för ett tag sedan och dom har hela tiden ätit samma mat som föräldrarna.

Glasräkorna är duktiga på att hoppa så det kan hända att hanen helt enkelt hoppade ur akvariet eller till karet intill. Det senare hände när jag köpte mina glasräkor..[/QUOTE]

Okej :) Men hur gör dom då rommen kläcks? Bär hon på alla ägg tills larver/ynglen är frisimmande? Elr kommer hon lägga dom på nån sten elr liknande?

Haha ja min ena glasräka drar också alltid iväg med en hel algtablett elr liknande, riktigt kul att se!! Det är underhållande små krabater [^]

Ja det kan nog vart så att den hoppade ur karet..det såg nästan ut så [V]

//Malin
#6 - 29 april 2006 17:27
[QUOTE=katriina]En av mina glasräkor har också en massa rom och hon börjar bli rätt tjock nu, så det borde bli småräkor vilken dag som helst! Jag har henne ihop med crystal red, körsbär och amanos + några kardinalfiskar. Ska bli spännande o se om några bebisar överlever, har många gömställen och mycket javamossa.

/Katriina
PS. Mina marmorkräftor har fått bebisar och jag såg dom för första gången idag. 3-4mm små perfekta småkräftor. Urgulliga![/QUOTE]
Vet du att du kan få hybrider om du blandar olika räksorter?
http://gerdvoss.de/Wirbellose/Garnelenaquarium/FAQ3/faq3.html
#7 - 29 april 2006 18:14
[QUOTE=NiXoN]Vet du att du kan få hybrider om du blandar olika räksorter?
http://gerdvoss.de/Wirbellose/Garnelenaquarium/FAQ3/faq3.html[/QUOTE]

Jo jag läste det där förut! :) Låter rätt ballt...men frågan är om det är så nyttigt i längden...massa korsningar och sådant.
#8 - 29 april 2006 18:33
Ynglen bör bli sterila skulle jag säga..

Annons