glastjocklek

#1 - 7 januari 2004 20:55
Jag ska bygga några akvarier med bottenytan 110*70 cm och har tillgång till glas med tjocklek 6 mm. Akvarierna ska stå i en källare med golvbrunn så jag behöver inte ha samma säkerhetsmarginal som om de skulle stå i vardagsrummet.

Min fråga är hur högt jag vågar bygga akvariet? Jag har förstått att höjden är viktig men viss betydelse bör det väl ha att akvarierna är hela 70 cm breda?

Mycket tacksam för svar!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 januari 2004 20:58
men viss betydelse bör det väl ha att akvarierna är hela 70 cm breda?

Minimalt om man bara limmar dit stag som man skall.
Om glastjocklek kan du läsa på denna zoopetsida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvariets+form+och+placering

#3 - 7 januari 2004 21:08
Tack!

Jag kan alltså bygga akvarierna 40 cm höga. Bör jag ha stag både uppe och nere och ska även kortsidorna stagas (stag i kors om ni förstår vad jag menar)?
#4 - 7 januari 2004 21:18
Här har du en till tabell: http://www.gbf.se/lgk03/lgk_03.htm#berakn_glastj

Enligt den kan du bygga ungefär 46cm högt med en längd på 110cm och glasstjocklek på 6mm.
#5 - 7 januari 2004 21:21
Jag hade ett akvarium som va 45cm högt med 6mm. Det gick bra.
Det va bara ett stag på det. Så 40cm är nog lugnt tror jag. Men jag skulle ha tagit det säkra före det osäkra.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 7 januari 2004 22:06
Jag hade gjort på följande sätt
1/ Lagt en list längs alla fyra sidorna. Listerna skall dock inte limmas ihop i hörnen.
2/ Limmat ett stag som går från framrutan (mitt på) till bakrutan (mitt på).
#7 - 7 januari 2004 23:06
varför inte limma ihop listerna i hörnen?

Andreas
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 8 januari 2004 07:33
varför inte limma ihop listerna i hörnen
Det är en fördel om inte en glasruta låses helt fast utan kan röra sig lite i silikonet, t.ex. om inte underlaget är 100% jämnt.
Detta är också anledningen till att man i mycket stora akvarier oftast har flera olika bottenrutor i stället för en hel.

#9 - 8 januari 2004 09:20
Lite vid sidan av glas kommer plexiglas osökt in på ämnet om man får...

Jag har för avsikt att göra ett "lek" akvarium till ett par olika sorters malar, det blir mao långt men inte så djupt, med funderingar på innermått på 100cm brett, 25-30 cm djupt och kanske 25-30 cm högt, tanken är att sedan köra ett ytterfilter och ha insug på ena sidan och utblås på andra, detta för att få det riktigt strömt i vattnet.

Plexiglas råkar jag ha bra tillgång till, sen är det ju enkelt att arbeta med så det är ytterligare en sak som väger in, har det i tjocklekarna 6mm och 10mm, när det nu inte rör sig om ett akvarium i någon större klass tror ni att det funkar att använda det?
#10 - 8 januari 2004 11:24
Tack!

Kjell, vad menar du med att inte limma ihop listerna i hörnen?

Ska exempelvis listerna på långsidorna inte limmas fast i kortsidorna? Eller menar du att de inte ska limmas fast med kortsidestagen?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 januari 2004 11:28
Jag använder inga stag på kortsidorna utan enbart lister. Långsidans lister skall inte limmas ihop med kortsidan och kortsidans lister skall inte limmas ihop med långsidan och de olika listerna skall inte limmas ihop.
#12 - 8 januari 2004 11:42
Förlåt, jag menade just kortsidans lister och inte kortsidestagen.

Jag tolkar det som om kortsidans lister enbart är till för att bära täckglaset och därmed kan de göras små. Behöver verkligen inte kortsidorna något stag då de är hela 70 cm långa?

Annars tycker jag att det låter mycket praktiskt att slippa lister i hörnen. Man kan ju då låta sladdarna till pump/värmare gå där.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 8 januari 2004 11:47
Behöver verkligen inte kortsidorna något stag då de är hela 70 cm långa?

Nej, även om det börjar närma sig den övre gränsen så skall det funka utan. Däremot skulle man kanske kunna göra listerna rätt breda (minst 5 cm) det stagar ju upp rutorna rätt rejält.
#14 - 8 januari 2004 12:00
På vilket sätt stagar kortsidans list upp kortsidans ruta om listen varken limmas i långsidan eller långsidans list?

Förlåt att jag inte hänger med!
#15 - 8 januari 2004 12:04
Rutan kan inte bukta ut lika lätt.
#16 - 8 januari 2004 12:09
Nu gick det upp ett ljus!

Då bör den nog vara typ 60 cm lång i alla fall.
#17 - 8 januari 2004 12:10
Man ska alltså inte ha några stag/lister i botten utan enbart uppe?
#18 - 8 januari 2004 12:15
Ursprungligen skickat av mörten

Man ska alltså inte ha några stag/lister i botten utan enbart uppe?

Bottnen i sig fungerar som stag.

-- MW
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 8 januari 2004 12:43
På vilket sätt stagar kortsidans list upp kortsidans ruta om listen varken limmas i långsidan eller långsidans list?

Ta en brädbit som är en meter lång och försök böja den. Rejält lätt.
Ta en brädbit till och skruva fast den mitt på den gamla brädbiten så att de bildar ett T - försök nu att böja den ursprungliga brädbiten - omöjligt.
#20 - 8 januari 2004 12:53
gugges.. det akvarium du pratar om lär inte vara några problem, men hade det varit väldigt högt så hade du fått ha rätt tjockt plexiglas, för det böjer sig lite lättare än glas..visserligen spricker det inte så lätt, men inte kul med ett buktande kar..hehe

Annons