Känner flera jaktlabbar och som tävlar i wt och jakt är något som är väldigt intressant. Lydnad, agiltiy är oxå något man kan köra m de
nackdelen:Hårar en hel del!
Plus överaktiva. Plus jaktiga. Plus äter allt som inte äter dem först. För att ta några motsatser till Lex :d
Faraohundar: LC är en rolig gren som man kan tävla i. Lydnad, agiltiy, utställning, rallylydnad, spår.
Jättehärliga hundar, i alla fall dem jag har träffat, men kanske inte riktigt vad jag skulle fundera på om jag ville satsa på tävling, förutom LC och utställning. Visst kan man köra lydnad och agility men inte direkt den första rasen man tänker på i de sammanhangen.
Och de hårar de också!
Varför inte en pudel? Finns i olika storleker, fäller inte, kan se ut som man vill (olika varje vecka om man vill det) och är med på allt! Finns dessutom i olika färger även om jag skulle rekommendera en svart om man vill ha nåt att jobba med.
*Fördelar med att ha 2 hundar är att man kan använda de vid inlärning och träning. Dvs har hund nr 2 ingen lust, tar man ut hund nr 1 och tränar med den, så hund nr 2 blir lite avis.
Ja, jo - fast när jag hade två hundar kan jag inte påstå att det funkade så. Visst, man har alltid en att köra med, men att den andra skulle bli avundsjuk? Nääää...
*"aldrig ensamma" Vet inte om de bryr sig så mkt om de har en hundkompis eller ej.
De två hundar jag har haft med "separationsångest" har inte tyckt att en annan hund har räknats som sällskap.
Nackdelar med att ha 2 hundar:
Större säck foder
Dubbla dagmatte kostnader
Tar längre tid att vara på klubben
För liten säng
Beror på hur stor hunden är, i alla fall foderkostnaden och sängen :) Sen tar det inte bara dubbla tiden på klubben, skaffar man valp är det viktigt att den lär sig att hantera världen utan den andra hunden så man bör nog satsa på åtminstone en promenad om dagen ensam med valpen. Och sen måste man ju se till att den första hunden inte känner sig åsidosatt och ägna den lite ensamtid också. Och valpen måste lära sig att vara ensam hemma också.
Men det är underbart med två hundar! Om inte Kajsa hotade med att flytta hemifrån om jag tar hit en till skulle jag nog ha det... ;)
Hälsningar
Jennifer