Glimtändare?

#1 - 1 februari 2012 13:03
Har köpt en begagnad ljusramp för ett år sen eller så och nu har rören pajat. Men min fråga är då hur vet jag vilken sorts glimtändare jag ska ha?
Serie eller singel. rampen är med 2 lysrör och individuella knappar. Men när jag öppnar lådan så ser de ut som om de är ihopkopplade?

Hur vet jag om de tidigare ägarna har använt rätt sort?
#2 - 1 februari 2012 13:07
Men det är två reaktorer i rampen
#3 - 1 februari 2012 13:58
Är det två glimtändare borde det väl vara singel. Men ta i överkant vad gäller effekt så funkar det väl i alla fall.
#4 - 1 februari 2012 18:13
Det är ju en enkel fråga. Är det två stycken glimtändare så är det en till varje rör och därmed så är det singel du ska ha. Är det bara en glimtändare så ska du ha en serie. :-)

Eftersom det är två drosslar så borde det vara två glimtändare.
#5 - 1 februari 2012 18:29
Jo tänkte så med, men det funkar bra med singlar så det är ju bra,
Såg att i en av ramparna som min mamma har fått låna satt det en singel och en serie. Men då har hon ju även sagt att rampen har ätit massor med lysrör också.
Vad är det för skillnad på själva tändaren, nån som vet?
#6 - 2 februari 2012 11:38
Jag kan inte skillnaden riktigt, men serietändare är ju aldrig(i princip) till för rör över 22W, så det är också ett bra riktmärke. Är styrkan på dina rör över 22W var så ska du ha singel tändare.

Passa på att köpa elektroniska tändare med istället för de gamla uschliga. De blir lite dyrare, men håller längre och tänder röret på ett bättre sätt som sliter det mindre. Inget mer blinkande i uppstarten :-) Dessutom stänger de av rören när de går sönder.
#7 - 2 februari 2012 21:20
Hej har du ett rör per drossel skall du ha singel tändare har du två rör på en drossel skall du ha serie tändare.

Rune.
#8 - 3 februari 2012 07:29
Jag köpte singel och det verkar fint.
Jag kände också att det var värt att köpa de dyrare glimtändarna, verkade helt klart värt det :)

Annons