Glödlampor

#1 - 3 februari 2007 14:02
Vi har ett gammalt 80-liters akvarium som vi fått dra igång igen då sonens fiskar ynglar var och varannan dag. Sonen blir vansinnig på de stora som äter de små och vi måste gå med håven titt som tätt.
Därför tog vi detta gamla kar och körde igång. Det håller tätt och funkar bra med ny pump. Det som stör mig är att det är en gammal ljusramp till den. Den har två glödlampsfattningar (liten sockel). Däri har jag satt 7W lågenergilampor men det ger inte tillräckligt för växterna, de dör. (I sonens kar växer växterna så det knakar om det och jag får toppa dem varannan vecka ungefär)
Tips mottages gärna...
Ska jag jaga andra lampor?
Ska jag köpa ny ramp (för rör)?
Ska jag ha 9W istället för 7, hjälper det?

/Nillan [:-113]
#2 - 3 februari 2007 14:27
Det bästa är ju lysrörsramp men du kan ju prova med lite starkare lampor som det låter kan det inte bli sämre. någon form av växtgödning är ju alltid bra

lycka till

erik l
#3 - 3 februari 2007 20:25
Strunta i lågenergi då dom är totalt värdelösa för växter.
Köp vanliga lampor men matta .... ger faktiskt väldigt bra ljus för växter körde det i mitt yngel akvarium och fick rensa växter hela tiden.

2x15w körde jag ... OBS MATT blanka/klara gav gulare ljus
#4 - 3 februari 2007 22:25
Ett anant tips till mså akvarium är att använda en vanlig skrivbordslampa med sådana där lysrörsliknande lampor (kompaktrör?). De ger bra ljus till växterna.

Lågenergilampor ger mer ljus i förhållande till värme jämfört med glödlampor och borde därför avra bättre för växterna. Lysrör har samma effekt. Dock finns ju speciella växtlampor.

Vad har du för växter? Vissa är mer ljuskrävande än andra.
#5 - 4 februari 2007 09:17
Jag har ett litet kar med yngel.
Ojordad lysramp modell 70-tal.
Valde lågenergilampor eftersom jag läst att det var bra, just med tanke på temperaturen. Jag har bacopa och javamossa, och de växer helt OK.
Du kanske har större avstånd mellan växterna & lysrampen, eller mer ljuskrävande växter, som sagt. Lycka till!
#6 - 5 februari 2007 11:46
mayday: nu är du ute och cykar reält. Om glaset är matt eller klart kvittar helt. Lågenergi lamopt är oftast bättre. Det har ofta ett spektrum som är bättre än vanliga glödlampor.
#7 - 6 februari 2007 05:43
Danei ... Ofan ... vilken stude grundar du det på?

Själv testade jag mig fram till det och märkte resultat.
Både med Gödning och Co2 samt utan

Samt tror du mig inte så åk till ikea köp 2 lamper o titta själv så ser du skilnad på spektrumet. trodde inte heller de va nån skillnad o trodde den skulle vara tvärtom men så va de inte
#8 - 6 februari 2007 10:39
Ja matt glas och klart glas ger olika spektrum för det matta glaset absorberar vissa spektrum. Växter behöver dock mer än synligt ljus. Lågenergilampor kallas just det för att de ger mer synligt ljus i förhållande till deras egergiförbrukning. Detta beror på att de avger mindre värme, dvs har ett kallare ljus, mao ett annat spektrum

Hobbyodlande av växter i 15år, akvarium i 2år, 10p optik på Högskola och en civilingenjörsexamen i teknisk fysik har jag att grunda mina påståenden på.

Annons