Glömde frigoliten :(

#1 - 19 juli 2008 11:22
Glömde i min iver att lägga frigolit i botten innan jag inredde/fyllde karet. Min handlare (Lasse, Sandby Ciklid Hobby....om det säger er något :P) säger att han aldrig använder frigolit eftersom han tycker att det är för bökigt och framför allt att det aldrig vållat honom några problem att inte använda det.

Nu undrar jag, är frigoliten verkligen nödvändig? (har själv sysslat ganska mycket med Akvarium för en del år sedan och har själv aldrig använt det förut...kanske har jag bara haft tur?!)

Jag undrar mest om jag borde tömma akvariumet igen bara för att lägga dit frigolit eller tror ni det funkar bra utan? :)

Tack för hjälpen

Mvh

Mikael
#2 - 19 juli 2008 11:31
Det funkar säkert aldeles utmärkt utan. Använder inte alltid heller. Syftet med frigoliten är att skydda bottenglaset för stenar odyl. som kan rasa. Om du inte har stora stenar som kan röra på sig i akvariet utan mest sand eller grus torde det inte bli problem.
#3 - 19 juli 2008 11:42
Har en del lavastenar i karet men dom är ju ganska lätta i sig och vattnet gör dom ju ännu lättare så borde inte vara någon fara så sätt tycker man ju.

Tack för ditt svar, känner mig lite lugnare nu :)
#4 - 19 juli 2008 11:44
Jag säger så här, det räcker om man lägger en bit frigolit under de stora stenarna men placerar man stenarna ovanpå sanden (beroende på om man har grävande fiskar eller inte) så klarar man sig utan frigolit, om det skulle uppstå ras så tar ju ändå sanden emot stöten!
#5 - 19 juli 2008 11:49
Solisten skrev:
Glömde i min iver att lägga frigolit i botten innan jag inredde/fyllde karet. Min handlare (Lasse, Sandby Ciklid Hobby....om det säger er något :P) säger att han aldrig använder frigolit eftersom han tycker att det är för bökigt och framför allt att det aldrig vållat honom några problem att inte använda det.

Nu undrar jag, är frigoliten verkligen nödvändig? (har själv sysslat ganska mycket med Akvarium för en del år sedan och har själv aldrig använt det förut...kanske har jag bara haft tur?!)

Jag undrar mest om jag borde tömma akvariumet igen bara för att lägga dit frigolit eller tror ni det funkar bra utan? :)

Tack för hjälpen

Mvh

Mikael

- Det är lugnt! Säger som alla andra. Det är främst om man har lite "elaka" stenar med vassa kanter som det känns tryggt med lite frigolit under. Annars skall det inte vara någon som helst fara!
#6 - 19 juli 2008 21:38
Ingen fara alls ! Frigoliten har man bara som extra försiktighetsåtgärd mot fallande stenar om man bara vill slänga i ett "gäng stenar" för att skapa ett hyfsat stort stenröse.

Om man bara tänker sig lite för när man bygger rösen så behöver man ingen frigolit alls !

Det skadar liksom inte med frigolit, det är bara en extra försiktighetsåtgärd typ...

Mvh/Janne
#7 - 19 juli 2008 22:03
Tack tack för alla era svar, känner mig MYCKET lugnare nu :p
#8 - 19 juli 2008 22:10
Om man placerar stora stenar innan man fyller med sanden då tycker jag man bör lägga frigolit under stenen, dock ej hela botten:)

Annons