Glosöga och DessaMor

#1 - 30 september 2008 15:19
Min kära mamma har en palettciklid som har fått ett glosöga. Hon har behandlat den med DessaMor enligt instruktionerna som fanns med. Nu är kuren precis avslutad och fisken är fortfarande glosögd.

Vad göra? Ska man kanske köra en kur till, eller ska man anse att det inte var rätt medicin, alltså att det inte är orsakat av bakterier? Eller kan det ta ett tag innan ögat blir normalt?
#2 - 3 oktober 2008 14:30
Kör en kur till, antingen med Dessamor eller med något starkare medel, som tex AquaFuran. Ha fisken isolerad om du inte redan har det.
#3 - 3 oktober 2008 20:24
Åh ett svar :) Ok, då får jag säga det till mamma. Hon har inte fisken isolerad just nu, utan har lagt tillbaka honom i akvariet sen ett par dar.

Brukar ögonen kunna bli helt normala efter behandling?
#4 - 4 oktober 2008 09:58
Knyttet skrev:
Åh ett svar :) Ok, då får jag säga det till mamma. Hon har inte fisken isolerad just nu, utan har lagt tillbaka honom i akvariet sen ett par dar.

Brukar ögonen kunna bli helt normala efter behandling?

Jo, om man hunnit göra det i tid.
#5 - 4 oktober 2008 10:56
Jens A. skrev:
Jo, om man hunnit göra det i tid.

Om det inte hjälper med en till kur då? Om man nu ska gå händelserna i förväg och vara pessimist.

Om jag lyckas pallra mig över till föräldrarna idag kanske jag kan fixa ett foto på fisken. Då kanske du eller nån annan expert kan se om det verkar som nåt som går att bota.
#6 - 4 oktober 2008 12:43
Förresten, vad tror du (eller någon annan) om att försöka med salt? Det var vad mamma hade tänkt göra. Nu när jag sa att du tyckte hon ska behandla med medicin en gång till funderar hon på att köra salt och medicin samtidigt. Går det?
#7 - 4 oktober 2008 15:49
Jag var där och då visade det sig att fisken hade blivit sämre, så den fick hjälp att resa till fiskhimlen.
#8 - 6 oktober 2008 09:14
Knyttet skrev:
Jag var där och då visade det sig att fisken hade blivit sämre, så den fick hjälp att resa till fiskhimlen.

Såg ditt inlägg på zoonen, och det var nog lika bra.
#9 - 6 oktober 2008 11:15
Jens A. skrev:
Såg ditt inlägg på zoonen, och det var nog lika bra.

Ja, jag började ju med en tråd där, men sen gjorde jag en här också när jag mest pratade med mig själv där på zoonen och det inte kom nåt svar på den här frågan.

Annons