glupska slöjstjärtar äter malens mat!

#1 - 31 mars 2005 11:14
Hej!
Jag ger malen sånna där tabletter som är avsedda som kosttilskott för malar, eftersom dom i naturen även är asätare.... men varje gång jag pluppar i den där tabletten kommer mina slöjstjärtar i ett huj och börjar böka och knapra på tabletten. Den stackars malen kommer nästan aldrig fram och får knappt smaka!
Jag har provat allt möjligt, men ingenting hjälper...
Har provat att lägga i tabletten ca 1 timme efter att jag släckt ner akvariet i förhoppning att de andra fiskarna sover, men de vaknar direkt tabletten kommer i karet. Har även provat att släppa i tabletten samtidigt som jag matar de andra fiskarna, men de är på den i alla fall.
Nu undrar jag om malen far illa av det här? Svälter han? Har märkt att när slöjstsjärtarna är på tabletten löser den upp sig lite och små partiklar av den yr iväg... klarar sej malen på att knapra i sej dessa? Har inte märkt att han har blivit magrare eller nåt, men han kanske får näringsbrist?

//Elina
#2 - 31 mars 2005 11:18
Ja, malen kan svälta om du har otur. Testa med att släppa ner tabletten i ett tillräckligt grovt rör som du håller framför malen, eller där den brukar hålla till. Då ramlar tabletten ner till botten utan att guldfiskarna kommer åt dem och malen kan förhoppningsvis få en stund med maten för sig själv. Funkar inte alltid, men kanske värt ett försök.

Man ser om en mal svälter om magen är insjunken. Den ska vara svagt rundad utåt eller platt, men aldrig insjunken.
#3 - 31 mars 2005 13:40
provat att dela den på mitten så malen får en del och dom andra en del ?
#4 - 31 mars 2005 14:31
[font=Comic Sans MS][color=red]Eller mata när mörkret lagt sig och slöjstjärtarna förhoppningsvis nanar kudden. :) [/color][/font]
#5 - 31 mars 2005 14:34
Ett annat sätt är att trä på en bit squash ca 1 cm tjock på en rostfri tesked... något som gillas av malar och som inte tar slut i ett nafs heller.
#6 - 31 mars 2005 14:55
En annan metod är att mata slöjstjärtarna med pellets (eller vad dom nu äter) och vräka ner mat till malarna, gärna något som sprider sig ordentligt tex frysfoder (mysis brukar vara populärt), på så sätt så käkar slöjstjärtarna först sig mätta, se till att du inte slänger ner malmaten förrän slöjstjärtarna har munnarna fulla, och malmaten hinner spridas. Jag använde detta sättet när jag hade koi karpar, och jag måste använda det nu också när jag har glupska påfåglar.

!!!OBS!!!
Detta fungerar bara om du har ett välfungerande, icke-underdimensionerat filter.
!!!OBS!!!
#7 - 31 mars 2005 15:10
Jag håller med Maya om att squash eller zuccini trädda på en rostfri sked (för att de inte ska flyta upp) är att rekommendera. Hade samma problem med mina malar för både mina ciklider och glasmalarna mumsade så mycket på algtabletterna att inte malarna fick nåt. Men grönsakerna får oftast vara ifred. Även kokt brysselkål och skalade gröna ärtor fungerar bra (har precis testat det själv med mycket gott resultat!).

Lycka till!
#8 - 1 april 2005 01:28
[QUOTE=Elina]Har provat att lägga i tabletten ca 1 timme efter att jag släckt ner akvariet i förhoppning att de andra fiskarna sover, men de vaknar direkt tabletten kommer i karet.[/QUOTE]

Har du försökt när det är helt mörkt i hela rummet? Vad är det för en mal?
#9 - 1 april 2005 15:03
tack för alla svar!

Ska prova det där med grönsakerna!
Jag kollade även magen nu och den verkar inte vara insjunken, så än är det väl ingen fara... han "suger" ju på stenar, växter å ruta så lite alger får han ju i sig iaf. Det är en ancistrus (vet inte om det stavas så)... väldigt liten än så länge.
Men räcker det med grönsaker då? Får han i sig tillräckligt med näring av det?
#10 - 1 april 2005 15:50
jag hade samma broblem fast med skalarer.jag lutade en skiffer sten så mycket att skalarerna inte kunde komma under men malen kunde.där la jag tabletterna.har hittilts funkat bra för mig.
#11 - 1 april 2005 15:57
[QUOTE=Elina]Ska prova det där med grönsakerna!
Jag kollade även magen nu och den verkar inte vara insjunken, så än är det väl ingen fara... han "suger" ju på stenar, växter å ruta så lite alger får han ju i sig iaf. Det är en ancistrus (vet inte om det stavas så)... väldigt liten än så länge.
Men räcker det med grönsaker då? Får han i sig tillräckligt med näring av det?[/QUOTE]

samma "regler" gäller för malar som för andra fiskar.... variera maten.... så varva gärna algtabletter och grönsaker.... tror det blir en lycklig liten mal då :-)
#12 - 1 april 2005 18:39
Hmmm dessa råd ska jag prova för jag har samma problem med alla mina fiskar.

De snor tabletterna också. Har dock börjat släppa ner en tillsammans med flingorna och resten vid pumpen.
#13 - 2 april 2005 14:58
La ner några skalade ärtor trädda på en potatissticka igår å det blev succé! Malen var på och gnagde som en galning! Visst var slöjstjärtarna också på och nafsade lite, men det var ingen fara. Fick ligga över natten och nu är alla ärtorna uppätna! Jätte bra tips! Ska prova med squash också, det kanske är ännu godare!
Tack så mycket för hjälpen!
Naturligtvis ska jag fortsätta med tabletterna också, men det här var ju ett jättebra komplement eftersom jag kunde se att malen verkligen fick i sig maten!
#14 - 2 april 2005 14:59
förresten! En fråga till.... hur ofta bör man komplettera med grönsakerna?

Annons