Det viktigaste att tänka på enligt mig (glad amatör) är:
*Stor bur med smått galler, för annars trycker de sig igenom.
*Varierande kost, men inte större portion än deras huvuden.
*Sällskap. Gärna två honor. Ensam råtta är ledsen råtta om man inte umgås med den hela tiden.
*Leksaker. Många tycker om att lösa små problem ibland. Man kan gömma deras mat tex.
*Att inte införskaffa sig råttan i djuraffär utan hos någon uppfödare som verkar bra. De blir ofta stressade och skygga och vill bara gömma sig om de kommer från en affär.
Jag har också haft tamråttor och rekommenderar dem starkt! Alla mina var från vanliga djuraffärer och det var definitivt inget fel på dem. Så länge man köper hyfsat unga råttor anpassar de sig snabbt och blir väldigt tama. Sen tycker jag inte att det spelar någon roll om man har två honor eller två hanar tillsammans. Så länge man har råttor av olika kön separerade... de kan ju få galet många ungar på kort tid annars!
Jag hade ett par rejäla burar och i den ena hade jag ett tag 6 honor och i den andra fyra hannar. Har nästan aldrig haft problem med att de inte kom överens. Enda undantaget var min råtta Canel, som fick en knäpp när en av hennes polare dog. Då blev hon aggressiv mot den tredje lilla råttan och gick efter det inte att ha ihop med någon annan alls. Skulle tro att det tillhör ovanligheterna dock.
Hanarna var alltid snälla mot varann.