Goby art akvarium

#1 - 19 juli 2003 16:11
Hej, Jag funderar på att starta ett minde Goby art akvarium ca 74 l, vilka arter kan man ha och hur många? dom ända ja kommer på är Påfågelgoby/IndianGoby och Humlafisk.
Tacksam för svar// Jocke
#2 - 21 juli 2003 09:55
Jag har hållit både humlafisk och Clamydogobius eremius (Ökengoby) i små akvarier utan problem. I hundra liter var det inga problem med två Clamydogobiushanar. Går säkert i 70 liter också. Jag blev aldrig klocj på könen på mina humlafiskar. Hade fyra stycken i sextio liter i åratal men de gillade inte varandra även om de inte var speciellt aggressiva. Clamydogobius har enligt mig ett mycket roligare beteende. Kanske kan man blanda arterna?
#3 - 21 juli 2003 10:58
hej! Vad kul!! Jag har själv precis startat ett akvarium med olika goby arter, jag har haft påfågelgobi, vitkindad och fjärlisgobi, tyvärr dog fjärlisgobisarna i värmen... Funderar på att göra vattnet lätt bräckt för de nya fjärilar som kommer någon gång, och för att kanske kunna ha humlagobi, men vet inte om de vitkindade och påfåglarna tål detta? Någon som vet?
Nina F
#4 - 21 juli 2003 10:58
ola: Var fick du tag på ökengobi?
nina F
#5 - 21 juli 2003 11:34
ola: Var fick du tag på ökengobi?
Akvarielagret, Bromma. De ska tåla mellan 4 och 40 grader och en syrgashalt på nära 0 (vet inte om de pallar kombinationen hög temp och låg syrgas dock men de borde de göra). Ändå dog de under en värmeperiod. En bekants hela bestån (runt 50 stycken) dog också knall och fall vid ett tillfälle. Jag misstänker att de är extremt känsliga för nitrit (eller tom nitrat) alternativt kombinationen hög koldioxid och låg syrgashalt.
#6 - 21 juli 2003 13:30
Jag vet, fel kategori, men när vi ändå är inne på gobies så... Med vad och hur matar ni dem? Mina humlafiskar går tillsammans med slamkrypare och har ganska gott om plats. Problemet är att de inte verkar hitta någon annan mat än röda mygglarver, undantaget är om man sprutar artemia mitt framför "nosen" på dem. Är det förresten någon som vet hur man skiljer mellan olika sorters humlafiskar? /Cecilia
#7 - 21 juli 2003 13:38
Maten kan jag svara på. Mina humlafiskar åt BARA en sorts foder i taget och man fick mata dem en vecka med nytt foder innan de tog det. Då käkade de med mycket god aptit men vägrade det som förut var det enda tänkbara. Jag fick dem att äta röda mygg, vuxen artemia och mysis (men aldrig samtidigt). Ökengobyn verkar äta allt (räkmix t ex). Testade aldrig med torrt foder. När det gäller arterna av humlafisk så har jag för mig att en lekman kan skilja på dem men jag har ingen aning hur.

Annons