god fortsättning

#1 - 2 april 2005 20:16
Jag är varken katolik eller kristen men vill ända önska den nyligen bortgångne påven god förtsättning!

och så hoppas jag att nästa påve är afrikan eller filippin (eller hur det nu stavas) kan nog va bra för den katolska kyrkan!

God fortsättning!
#2 - 2 april 2005 20:37
Jag tycker att dom skulle råka glömma att utse nån, det vore lämpligast =)
#3 - 2 april 2005 20:40
Katolska kyrkan har jag inte mycket till övers för. Men om de kan hitta en som accepterar homosexuella, preventivmedel och kvinnliga präster så vore det trevligt. Chansen för det är nog dessvärre minimal.
#4 - 2 april 2005 20:45
hear hear!!

håller med dig fullständigt!!

Johannes Paulus II har iof gjort mycket bra, försökt bygga igen dom sprickor som finns mellan världs religionerna och världens alla folk, men nästa påve har miist lika mycket att stå i och det du skriver är bara början, Katolska kyrkan har många skelett i sina garderober som dom måste ta tag i. Men Johannes Paulus II var förhoppningsvis en bra början så man får hoppas att nästa är ännu mer reformvänlig och vågar ta tag i RIKTIGA problem som tex. hiv i afrika där dom inte riktigt har hjälp till.

MEN trots katolska kyrkan (som nog inte många svenska icke katoliker gillar) så önskar jag honom allt gott.
#5 - 3 april 2005 10:19
Kan nog inte hålla med om att han var en bra början snarare tvärtom. Han fördömde skiljsmässa, abort, preventivmedel (vilket krävs för att få bukt med HIV, att de inte riktigt hjälpt till är milt uttryckt), kvinnliga präster, homosexualitet.
#6 - 3 april 2005 11:08
Jag vill i alla fall uttrycka min stora sorg över att påven gått bort.
Han var faktiskt en fantastisk man som betytt mycket för hela världen inte bara religiöst. Han har dessutom byggt broar mellan kristna och judar och muslimer.

Det är främst tre personers arbete som tillsammans fick det onda sovjetimperiet på fall: Påven, Reagan och Gorbatjov. Denna bedrift har gjort vår del av världen betydligt säkrare att leva i. Sverige behöver inte längre något invasionsförsvar.
#7 - 3 april 2005 12:00
Och Sverige tänker nog inte anfalla något annat land, så avveckla "försvaret" och för över resurserna till räddningsverket och polisen.

Låt alla militärer få lön tillsvidare och stå och göra höger och vänster om till de hittar något vettigt jobb.
#8 - 3 april 2005 16:24
Det är alltid tråkigt att ngn ska behöva avlida men sånt är livet och alla har vi rätt till vår egen tro, så det är klart att de ska utse en ny påve...
#9 - 3 april 2005 16:36
Under den nyss avlidna påvens sista dygn beundrade jag hans mod...
Jag tror Han insåg att han hade en sista gärning att utföra nämligen att dö så att en ny påve skulle komma att utses. Personligen tror jag att detta var en viktig orsak till hans beslut att inte lämna Vatikanen denna gång. Påven hade definitivt inte brist på kunnig medicinsk rådgivning. Jag tror han visste vad som skulle ske.
#10 - 3 april 2005 17:08
[QUOTE=Kramfors]Och Sverige tänker nog inte anfalla något annat land, så avveckla "försvaret" och för över resurserna till räddningsverket och polisen.

Låt alla militärer få lön tillsvidare och stå och göra höger och vänster om till de hittar något vettigt jobb.[/QUOTE]

Och tullen !! Det är ju för f-n lättare för ungdomar att få tag på knark än alkohol !
#11 - 3 april 2005 17:48
Va ?

Tur att man inte är katolik och håller av påven! , då skulle man ju blivit ursinnig på en tråd som denna, som dissar katolicismen dan efter att dess ledare gick bort.
Fast lite sne blir man ändå på grund av okänsligheten.

Mvh Jari
#12 - 3 april 2005 18:09
[QUOTE=jarinen]Tur att man inte är katolik och håller av påven! , då skulle man ju blivit ursinnig på en tråd som denna, som dissar katolicismen dan efter att dess ledare gick bort.

Mvh Jari[/QUOTE]

Varför skulle man inte få "dissa" katolska kyrkan?
#13 - 3 april 2005 18:16
visst får man dissa vem man vill, men är det lämpligt att göra det i en tråd som beklagar någons död?

Respektlöst skulle jag kalla det, men sen blir man ju tyvärr inte förvånad för respekt / förståelse för andra människor är ju tyvärr någoting vi svenskar är otroligt dåliga på.
#14 - 3 april 2005 18:33
[QUOTE=Red Cloud][QUOTE=jarinen]Tur att man inte är katolik och håller av påven! , då skulle man ju blivit ursinnig på en tråd som denna, som dissar katolicismen dan efter att dess ledare gick bort.

Mvh Jari[/QUOTE]

Varför skulle man inte få "dissa" katolska kyrkan?[/QUOTE]

Klart man får dissa katolska kyrkan, man kanske bör göra det till och med, i vanliga fall är jag en figur av starka åsikter men ska det verkligen dissas idag?, dagen efter? .

Glömde att beklaga påvens död i förra inlägget, jag gör det nu. Katolicismen tar vi itu med senare.

Mvh Jari
#15 - 3 april 2005 20:20
Det var inte min mening att vara okänslig men jag kan förstå att det var olämpligt att skriva vad jag tycker om påven i denna tråd. Det var en impulsiv reaktion som jag kunde ha låtit bli.

Samtidigt tycker jag inte att jag smutskastat honom utan jag mest beskrev några saker han stod för och vad jag tycker om dem. På vilket sätt "dissar" man en person genom att nämna några saker han uttalat stod för?

Jag tror inte att svenskar är så mycket sämre på förståelse/respekt än folk av annan nationalitet. Möjligen har jag lite problem med det...

Annons