Gödning till Papegojblad !!!

#1 - 29 januari 2005 18:31
Jag köpte två st Papagojbladsplantor häromdagen ! Eftersom jag lyckades köpa dem direkt ur den paketet dom kom i så kunde jag inte låta bli att testa vattnet i krukorna :)

Jag antog vissa saker, jag antog att stenullen väger 0 gram, så jag blandade klumpen med stenull med lika delar vatten (ungefär samma vikt) och smulade sönder det till en slurry med stavmixern.

Sedan testade jag vattnet...

Spännande va ?? Eller är jag toknördig ???

80ppm NO3 och minst 10 ppm PO4 !!!!!

Det kanske inte är så konstigt att man alltid misslyckas med dessa !!!!!

Eller är det så att de odlas emerst så att dessa värden är totalt värdelösa ??
#2 - 29 januari 2005 19:12
[QUOTE=oveb]Spännande va ??[/QUOTE]
Ja...

[QUOTE=oveb]Eller är jag toknördig ???[/QUOTE]
Ja!
[QUOTE=oveb]Det kanske inte är så konstigt att man alltid misslyckas med dessa !!!!!

Eller är det så att de odlas emerst så att dessa värden är totalt värdelösa ??[/QUOTE]
Den odlas antagligen ovan vatten så därför kan de köra med denna aggressiva gödning. Detta visar klart och tydligt att man bör ta bort ullen innan man planterar växten.
#3 - 29 januari 2005 20:51
[QUOTE=oveb]

Sedan testade jag vattnet...

Spännande va ?? Eller är jag toknördig ???

80ppm NO3 och minst 10 ppm PO4 !!!!!

Det kanske inte är så konstigt att man alltid misslyckas med dessa !!!!!

Eller är det så att de odlas emerst så att dessa värden är totalt värdelösa ??[/QUOTE]

Helt underbart att bara komma på tanken att testa stenullen :-)

Med största sannolikhet odlas papegojbladet ovan vatten.
Själv har jag provat att plantera en stängel i en kruka med jord och ställt i fönstret. Den har inte växt speciellt fort men jag gissar att den sätter fart när vårsolen tittar fram.
#4 - 29 januari 2005 21:10
Kanske är det så att massor ljus/gödning ger vackra emersa växter utan äckliga alger då förståss...

Förresten Micke, den enda riktigt vackra Papegojan jag nånsin sett var ju hemma hos dig :)

Har du inga goa hemlisar ???
#5 - 29 januari 2005 22:29
[QUOTE=oveb]Kanske är det så att massor ljus/gödning ger vackra emersa växter utan äckliga alger då förståss...

Förresten Micke, den enda riktigt vackra Papegojan jag nånsin sett var ju hemma hos dig :)

Har du inga goa hemlisar ???[/QUOTE]

Ja de va då de, nu ser den ut som skit igen..

När den såg ut som bäst
http://www.michael-eklund.dynu.com/mickes/Pictures/Plants/Alternanthera/Alternanthera_01L.htm
hade jag ganska duktig cirkulation. Jag var ganska snål med gödningen, endast en eller två fullpulser i veckan men jag kalkade med skolkrita 2 - 3 ggr extra i veckan. Hmm kanske ska prova det igen.
#6 - 30 januari 2005 08:50
som du skriver så tror jag med att calcium är problemet i era problem ;)
själv har jag 45 mg/l i kranen..& jag har aldrig haft några som helst problem att få fina papegojor.
#7 - 30 januari 2005 12:31
Blir till att dynga på med lite "isfritt" :)
#8 - 30 januari 2005 15:22
[QUOTE=janne22]som du skriver så tror jag med att calcium är problemet i era problem ;)
själv har jag 45 mg/l i kranen..& jag har aldrig haft några som helst problem att få fina papegojor.[/QUOTE]

Har du någon koll på vad du har för Mg halt i ditt vatten (och kanske andra värden)?

/Niklas (nyfiken)
#9 - 30 januari 2005 20:52
Jag läste också någonstans på nätet om en snubbe som hade helt fantastiska papegojblad och han var också inne på det här med cirkulation. Har nyligen satt en sorglig papegojstängsel där jag har bäst cirkulation för att se om den kommer växa bättre och bli snyggare.
#10 - 31 januari 2005 09:15
Höga kvävenivåer stöder min teori exakt, vi hade fel på ett filter till vattenverket (egen brunn) och hade kväveniåer på 60-70 direkt ur kranen. Har aldrig haft så fina Papegojor som då. När filtert blev fixat blidde de duktigt sura, och har inte riktigt kommit tillbaka då jag nu håller ca 20 ppm. De borde inte vara begränsade då de står mitt i CO2 utblåset och all andra växter har det bra.
#11 - 31 januari 2005 09:29
[QUOTE=mohlin]Höga kvävenivåer stöder min teori exakt, vi hade fel på ett filter till vattenverket (egen brunn) och hade kväveniåer på 60-70 direkt ur kranen. Har aldrig haft så fina Papegojor som då.[/QUOTE]Men vad tusan. Kan det gälla Alternanthera reineckii också månne???
Jag håller på och kämpar som en gnu för att få fart på denna röda tingest. I början av växtpulandet körde jag ganska hårt med KNO3 och nu slog det mig: Var det därför den trivdes så bra? :
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=238

Nu går den på 1/2 fart. Dock lite mindre krull när jag dämpat Mg.
#12 - 31 januari 2005 10:38
øh....är inte det samma sak? Eller? Det jag menar är Alternanthera reineckii, trodde de kallades Papegojblad....

Ledsen om min okunskap ställt till det för nån.

Men Alternanthera reineckii var helt fantastiska i alla fall. Vågar inte pytsa i så mycket kväve igen. Men i o för sig så såg fiskarna ut att må bra.
#13 - 31 januari 2005 13:19
[QUOTE=mohlin]øh....är inte det samma sak? Eller? Det jag menar är Alternanthera reineckii, trodde de kallades Papegojblad....
[/QUOTE]Hehe, vem är det som blandar ihop allt sa du? Jag tror jag går och hänger mig [:-5]
Tur man har lärt sig se skillnad på växt och fisk i alla fall ;)
#14 - 31 januari 2005 17:32
Fast det är väl egentligen mitt fel som redan ifrån början strulade till det med handelsnamn...
#15 - 31 januari 2005 18:45
[QUOTE=oveb]Fast det är väl egentligen mitt fel som redan ifrån början strulade till det med handelsnamn...[/QUOTE]Japp, så måste det vara :rolleyes: Äh, vad hålen, det bjuder jag på. Eftersom repet ändå gick av får man väl streta på och försöka lära sig namnen på fler grönsaker. Eller man kanske skulle hålla sig till de vingbeprydda gojorna istället...

Åter lite seriositet kanske.
Är det någon som har en teori varför bl.a. Mohlin & jag har fått fjutt på AR när det serverades rejält med N? Tillfälighet? Jag är inte lite sugen att labba lite... ;)
Och varför skulle AR vara så förtjust i cirkulation. Skulle det vara kopplat till den röda färgen på någe vis? Bra cirkulation är väl en höjdare för alla växter eller?
#16 - 1 februari 2005 08:12
Jäklar, varför kan jag inte släppa detta :o

Jag har försökt att hitta en orsak genom att gå igenom min akvariejournal och stämt av med några hundra foton för tidsperioden (jan-apr 2004) då mina AR växte brutalt ( eller som Deffen sa i ett inlägg när jag ivrigt väntade på fosfatleverans - Apgrym: http://www.zpet.se/forum/showpost.php?p=469373&postcount=7 ) för att sedan börja totalstrejka.

Jag kan konstatera att när den trivdes som bäst bestod min gödningsregim av: CO2 (mäsk 20 ppm) + KNO3 (10 ppm) + TMG (0,25 ppm Fe varav 0,15 från kran).

Det som hände med min gödningsregim (mars 2004) var att jag bytte till Micro+ och introducerade fosfat för första gången. Efter det har mina AR (samma och nya exemplar) aldrig velat ta samma fart igen.

Jag har ganska länge (juli 2004) legat på en hög fosfathalt (2-3 ppm) för att hålla gröna prickalger borta med stor framgång. Tror ni jag är ute och cyklar om man skulle testa en period med tillbakaskruvat N-P förhållande?
Att TMG skulle föredras framför Micro+ har jag svårt att tro.
#17 - 1 februari 2005 08:21
Det tycker jag låter som ett intressant test. Jag själv har nyligen ändrat.

Exempel: Innan doserade jag 2.25 ppm NO3 och 2.75 ppm PO4.
Nu doserar jag 11.1 ppm NO3 och 1.1 ppm PO4 varje fulldospuls (betydligt mer likt Redfield-ration än tidigare om inte annat)
#18 - 1 februari 2005 08:25
Fosfat....

Jag hade som sagt skitfina växter (inte bara AR) när vi hade fel på filtert. I samma veva gick jag igång med "den lille kemisten" och handlade på mig N-P + tester o sånt. Eftersom jag upptäckte att vi hade megakväve i kranvattnet tillsatte jag ju inte N-P förrän filtert var fixat men när det var på plats gjorde jag vattenbyten för att komma ner på normalvädren, och sen satte jag igång med kvävdosering...OCH Fosfat.

Varpå mina AR gicki strejk och blev långa o skrangliga o fula. Däremot fick jag andmats-explosion som jag fortfarande jobbar med.

Men det stämmer ju inte med höga kvävenivåer, Bluesboy? Hur får vi till det nu?
#19 - 1 februari 2005 08:44
Innan doserade jag 2.25 ppm NO3 och 2.75 ppm PO4.
Hohoho, Oh Gosh! Och du ska vara förespråkare av Redfield. :D

Nu doserar jag 11.1 ppm NO3 och 1.1 ppm PO4 varje fulldospuls
Japp! Så får det bli. Fr.o.m. nästa vb blir det 10:1.

Eftersom jag upptäckte att vi hade megakväve i kranvattnet tillsatte jag ju inte N-P förrän filtert var fixat men när det var på plats gjorde jag vattenbyten för att komma ner på normalvädren

och sen satte jag igång med kvävdosering...OCH Fosfat.

Varpå mina AR gicki strejk och blev långa o skrangliga o fula

Jäääkligt intressant!

Men det stämmer ju inte med höga kvävenivåer, Bluesboy?
Jodå, det stämmer ganska bra tycker jag. Eftersom jag inte tillförde något P blev (totala) upptaget av N ganska begränsat i karet och därför ackumulerat. 10 ppm är doserat värde ( lite då & då på den tiden ;) )

Hur får vi till det nu?
10:1 - 20:1, gott om CO2 och lite jävlar anamma några månader kanske :)
#20 - 1 februari 2005 09:26
[QUOTE=BluesBoy]
Innan doserade jag 2.25 ppm NO3 och 2.75 ppm PO4.
Hohoho, Oh Gosh! Och du ska vara förespråkare av Redfield. :D
[/quote]
Redfield får gå och gömma sig inför tävlingar. Att ha en sådan här arcuata är få förunnat:
http://82.183.138.227/defblog/picture/1535.html
(dvs jag kvävebegränsade med flit för att få fram rödare färger)

[QUOTE]och sen satte jag igång med kvävdosering...OCH Fosfat.

Varpå mina AR gicki strejk och blev långa o skrangliga o fula

Jäääkligt intressant!
[/quote]
Ja. Det är intressant. Med bra tillgång på ickeorganiskt kol (CO2), N (KNO3), P (KH2PO4) och K (KNO3) blir det plötsligt andra saker som blir brist på.

Om det är så att Calcium inte kan förflyttas snabbt i växten och Papegojblad är Calciumkänslig och det eventuellt kan vara så att vissa växter bara kan ta upp Calcium med rötterna har vi en kandidat.

Fast långa och skrangliga? Det känns inte som den strejkar isåfall?
#21 - 1 februari 2005 09:52
Calcium...hur pytsar man ner det? Vi har ju hårt vatten här, borde inte vara nån brist på sånt. Nå strejk o strejk.. den växter, men ser inte ut som JAG vill (dvs de blir långa o skrangliga, dumma den). Har köpt extra K, tillsammans med NutriSI som jag ska tillsätta.

När jag hade mega-kväve var de mer buskiga med större blad, nu växer de som sagt fortare uppåt, men släpper bladen nertill och de är inte så stora. Ingen förändring i ljus eller andra planter som skulle kunna skugga eller liknande.
#22 - 1 februari 2005 09:59
Om det är så att Calcium inte kan förflyttas snabbt i växten och Papegojblad är Calciumkänslig och det eventuellt kan vara så att vissa växter bara kan ta upp Calcium med rötterna har vi en kandidat.
Hos mig föregicks den kraftiga tillväxten av en förberedande fas där AR började skjuta hejdlöst med (luft?)rötter rakt ner i substratet. Jag minns det tydligt hur jag reagerade på detta beteende. Runt omkring AR hade jag kulor av näckroslera i substratet ( givetvis på andra ställen också ).
Letade fram en gammal bild på mina AR precis innan de sätter ordentlig fart och har skickat rötter:

http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=258

Kolla in trasslet kring stjälkarna. Vet inte om det har något samband men en iaktagelse i allafall. Kanske skulle leta reda på innehållsdeklarationen till leran för skoj skull.
#23 - 1 februari 2005 10:00
Det låter som kväve eller fosforbrist om den tappar gamla blad. Calcium behöver du bara om den påvisar Calciumbristsymptom, vilket du sannolikt inte kommer få om du har hårt vatten, högt GH:
http://82.183.138.227/defblog/picture/1542.html

Om dom blir långa när dom får all näring dom vill ha tycker jag det snarare tyder på att dom är ljusbegränsade. Vissa växter blir även naturligt alltid skrangliga när dom växer bra, t ex Limnophila sessiliflora och Limnophila aquatica.

(Jag själv har aldrig haft ett välväxande Papegojblad förmodligen pga låga Calciumnivåer, men jag jobbar på det och ska se om den blir lång och skranglig som du säger)
#24 - 1 februari 2005 10:06
[QUOTE=BluesBoy]
Hos mig föregicks den kraftiga tillväxten av en förberedande fas där AR började skjuta hejdlöst med (luft?)rötter rakt ner i substratet. Jag minns det tydligt hur jag reagerade på detta beteende. Runt omkring AR hade jag kulor av näckroslera i substratet ( givetvis på andra ställen också ).
[/quote]
Tja om det är så att leran (och Engelsk sjösten anses väl innehålla Calcium?) innehåller bra med Ca så börjar det reda ut saker och ting. Fast jag tror nog den kan ta upp Ca med bladen också - men det kanske kräver att den har några cm/sek cirkulation runt bladen.

Lera innehåller inte jättemycket Calcium. Danmarksleran verkar ha högst av de leror som är med här:
http://home.infinet.net/teban/jamie.htm
#25 - 1 februari 2005 10:12
[QUOTE=defdac]Det låter som kväve eller fosforbrist om den tappar gamla blad. Calcium behöver du bara om den påvisar Calciumbristsymptom, vilket du sannolikt inte kommer få om du har hårt vatten, högt GH:
[/QUOTE]

Nå, så var vi tillbaka till kvävet igen...
Tror att det är det.
#26 - 1 februari 2005 10:21
Nå, så var vi tillbaka till kvävet igen...

Tror att det är det.

Kanske. Det var en intressant diskussion idag.
Jag ska inte kasta bort idén med cirkulation. Jag är inte hundra på hur just mina AR har haft det med cirkulationen kring öronen. Beror ju lite på hur man har komponerat layouten med övriga växter (hinder). Den totala pumpkapaciteten var samma före-efter tillväxt men just kring blade - njae, osäker.

Hur som helst. Jag ska testa följande under en period:
1. Återgå till 10:1 - 20:1 N:P
2. Flytta ett par stänglar till mer öppen del med god cirkulation.
3. Slänga i ett par skolkritor i reaktorn.
#27 - 1 februari 2005 10:30
Hehe... great minds thinks alike.. jag har faktiskt redan börjat ett liknande experiment! Har flyttat ett par AR till ett annat ställe med annat ljus (har olika rör) och med sand - inte grus och som står precis under min "här häller jag ner gödningen" - plats, så får vi se om den trivs bättre där.
#28 - 1 februari 2005 17:06
Citat Defdac
Tja om det är så att leran (och Engelsk sjösten anses väl innehålla Calcium?) innehåller bra med Ca så börjar det reda ut saker och ting.

Jag har inte hittat någon form av engelsk sjösten som har nämnvärda calciumnivåer att tala om det senaste året. Azur sa något om olika sorter varav vissa är kalkhaltiga men jag har inte hittat en enda sort som har reagerat markant på syratest, Det syratestet jag gör är väl inte "by the book" men enligt mig mera tillförlitligt. Jag släpper ner en näve grus i 30% saltsyra och räknar bubbelstrimmor.

Sorterna jag har testat är från 20 år gamla till dom nya kalkfria(som dom hette på butik) som jag visade dig vid fördraget på Bollmora AK.

citat Bluesboy
Jag ska inte kasta bort idén med cirkulation.

För att få en buskigare och kraftigare tillväxt på diverse illegala rökbara plantor så brukar småskaliga innomhusodlare ställa en bordsfläkt som blåser fram och tillbaks genom grödorna.
#29 - 1 februari 2005 17:10
Ahh.. Kanon plizken det var vad jag misstänkte, men Azurs ord väger tungt och det var dom som gnagde i bakhuvudet.

Isåfall kanske man (som har engelsksjösten) testa att gräva ner lite CaCl2 under papegojan på något sätt. Fast jag tar ett test i taget. Nu tänkte jag bara kolla cirkulationens och den nya gödningens inverkan. Hittills har både den som stog kvar och den som sattes i cirkulationen tagit sig lite med ett par friska skott.
#30 - 14 februari 2005 20:43
Liten update tänkte jag :

Hur går det med Papgojorna ??

Min som står tokljust växer faktiskt riktigt hyggligt, däremot den gamla algiga verkar körd känns det som.

Skickar Era åxå ut massa rötter nedåt gruset till ??
#31 - 14 februari 2005 20:50
Hur går det med Papgojorna ??
Inget vidare. De tokvägrar med algpåslag som följd. Gäller även de som jag flyttade.

Skickar Era åxå ut massa rötter nedåt gruset till ??
Ja, för ett tag sedan blev det en hel del rötter men sedan avstannade denna process och allmänna tillståndet blev sämre :(
#32 - 16 februari 2005 07:00
Hur har ni andra det med bubbel från gojorna. Jag har väldans lite bubbel bortsett från tiden då de trivdes.
#33 - 16 februari 2005 07:44
Dom är inga bubblar för mig heller, bortsett från skador.
#34 - 16 februari 2005 08:22
Inte hos mig heller. Fast att jag har ändrat utströmmningen så de står i "drag".

Blev full i skratt en dag när mina tankar gick sin egen väg. Ni komme nog ihåg för några år sen när en stor del av de Bambu-plator som var planterade runtomkring i Sverige (o Europa) blommade och sedan dog nästan samtidigt. Det visade sig vara så att Bambu blommar väldigt sällan, och sen dör de, och de plantor som fanns här i nordeuropa kom från samma odling/moderplanta, och alltså var lika gamla. Så alla gick ut samtidigt.

Jag kom alltså att tänka att det är kanske samma sak med papegojorna. Efter ett visst antal år lägger de av, och vi har fått från samma stam allihopa! :-)
#35 - 16 februari 2005 09:23
[QUOTE=mohlin] Efter ett visst antal år lägger de av, och vi har fått från samma stam allihopa! :-)[/QUOTE]
Ja och växter vill ha "varmt om fötterna" och "vilopauser" och alger missgynnas av "middagspauser" och ruttnande halm.

Du kan få min voodoo-geggamojs-docka, jag lämnade den för några år sedan i källaren *var sjutton la jag den nu igen?* ;)
#36 - 16 februari 2005 21:17
Mina bubblar lite iallafall...

http://berthling.com/pappis44.wmv

4 Meg , kolla även in den pilska förkrympte dvärgguramin som lägger sig och stilar för mamman sin :)
#37 - 16 februari 2005 21:41
Hehe, snygg papegoja, snygga guramis! Men blev lite milt illamående av den skakande kameran plus ljusväxligarna som ser ut som vågor.. :D Någon slags våg-filter?
#38 - 16 februari 2005 22:04
Hehe , blev det så illa !

Jag kanske blev upphetsad av att den bubblade !!
#39 - 17 februari 2005 07:37
[QUOTE=heljis]Hehe, snygg papegoja, snygga guramis! Men blev lite milt illamående av den skakande kameran plus ljusväxligarna som ser ut som vågor.. :D Någon slags våg-filter?[/QUOTE]

Det är interferens mellan kamerans uppdateringsfrekvens och MH-lampans tändfrekvens.
#40 - 17 februari 2005 10:26
[QUOTE=NE][QUOTE=heljis]Hehe, snygg papegoja, snygga guramis! Men blev lite milt illamående av den skakande kameran plus ljusväxligarna som ser ut som vågor.. :D Någon slags våg-filter?[/QUOTE]

Det är interferens mellan kamerans uppdateringsfrekvens och MH-lampans tändfrekvens.[/QUOTE]

Tror du det? En MH slocknar aldrig mellan tändningarna. Den är alldeles för varm för det.
#41 - 17 februari 2005 10:42
[QUOTE=plizken][QUOTE=NE][QUOTE=heljis]Hehe, snygg papegoja, snygga guramis! Men blev lite milt illamående av den skakande kameran plus ljusväxligarna som ser ut som vågor.. :D Någon slags våg-filter?[/QUOTE]

Det är interferens mellan kamerans uppdateringsfrekvens och MH-lampans tändfrekvens.[/QUOTE]

Tror du det? En MH slocknar aldrig mellan tändningarna. Den är alldeles för varm för det.[/QUOTE]
Det är gasurladdningar och en urladdning är otroligt snabb.
Detta är liknande ett lysrör och det flimmer som kan uppleva från dem. eftersom ljuset kommer från en urladdning genom gasen så finns det inget som kan ge ljus mellan tändningarna till skillnad från t.ex. en glödlampa med glödtråd där denna blir så uppvärmd att den börjar avge ljus.
Har man en elektronisk balast bruker de arbeta med betydligt högre frekvens (typ. 40Khz) och då slipper man från fenomenet eftersom den frekvensen är så många gånger högre.
#42 - 17 februari 2005 14:08
Det där trodde jag också om t ex glödlampor, men inte efter att jag sett hur glödlampsbelysningen i köket pulserar kraftigt i digitalkameradisplayen. Glödtrådar tar ju ett tag att slockna, men det går tydligen tillräckligt snabbt för att man mycket tydligt ska se det när lcd-displayens uppdateringshastighet sammafaller med 60 Hz.
#43 - 18 februari 2005 04:34
Har ni kommit till nån slutsats gällande AR? Hade varit trevligt med en sammanfattning isf, blir lite svårt att hänga med i svängarna när ni sätter igång, n00b som man är. :)
Införskaffade en AR "rosaefolia" för en vecka sedan eller så, har fortfarande inte planterat den dock. Behöver göra om helt å hållet i karet, vilket är lite segt, särskilt som man inte kan bestämma sig för vad man skall göra. ;)
Jag kör inte med Co2 och tillsätter heller inga näringsämnen. Ska väl skaffa pmdd doningar men har inte riktigt kunnat det senaste..
#44 - 18 februari 2005 05:38
[QUOTE=defdac]Det där trodde jag också om t ex glödlampor, men inte efter att jag sett hur glödlampsbelysningen i köket pulserar kraftigt i digitalkameradisplayen. Glödtrådar tar ju ett tag att slockna, men det går tydligen tillräckligt snabbt för att man mycket tydligt ska se det när lcd-displayens uppdateringshastighet sammafaller med 60 Hz.[/QUOTE]

Borde inte gå att se, ingen annat ljuskälla i rummet som skulle kunna påverka?
Jag hoppas att även ni i Linköping har 50Hz precis som vi andra i Sverige. ;)
#45 - 18 februari 2005 06:36
Har ni kommit till nån slutsats gällande AR?
Nej, inte jag i alla fall. Det kommer nog ta sin tid att bli klok på denna växt.
Nu är vi ju flera som testar olika saker så det får man väl se som ett accelererande prov :)
#46 - 18 februari 2005 07:11
[QUOTE=NE]
Jag hoppas att även ni i Linköping har 50Hz precis som vi andra i Sverige. ;)[/QUOTE]
[:I]

Har ni kommit till nån slutsats gällande AR?

Detta har haft ganska stort fokus för mig på sista tiden, så för mig är juryn fortfarande ute.

Senast testade jag att dumpa ner en massa CaCl2 runt rötterna på L. glandulosa och pappegojjan. Ingen effekt - krulligare blad än normalt nu någon vecka senare.

Jag vet inte om jag sa det, men i Christel Kasselmans bibel står det också om det här med att den gärna vill ha lite mer genomströmning.

Av en händelse så står en papegojja kvar i den mest strömmande delen av akvariet, ganska skuggigt också - och den är fortfarande fin och börjar få stora blad, men både glandulosan och pappegojjan som står väldigt oströmt (speciellt när växtmassan nu blivit massiv) har åter börjat visa krulliga blad trots CaCl2 runt rötterna.

Så nu blir nästa experiment ett extra pumphuvud som står och blåser på glandulosan och pappegojjan i mitten.
#47 - 18 februari 2005 09:05
Jag har ett litet innerfilet med strilrör för att fördela CO2:n. Om jag tar bort röret kommer Papegojan att stå mitt i utblåset från pumpen, så då blir det i alla fall cirkulation så det räcker. Ska prova vad som händer. Problemet är ju givetvis att jag förlorar en del CO2 eftersom den inte är i kontakt med vattnet lika länge. Men som experimet kan det ju vara intressant.
#48 - 21 februari 2005 22:00
Så här ser min ut nu, snygg färg i toppen men de gamla bladen nertill får jag väl fixa till när den når ytan genom att kapa den och plantera om...

http://www.berthling.com/oblog/CIMG3377a.jpg

Metoden har varit att dra ner drastiskt på ljustiden och begränsa fosfatet kraftigt. Då klarar den sig ifrån alger och verkar växa lika bra för det.
#49 - 22 februari 2005 12:46
Sett samma sak med mina Ludwiga Respens "Rubin" de senaste dagarna. De tycks få finare färger i toppen när jag begränsar fosfatet... eller om det är kvävet som gör det. Sen om de växer bättre begränsade eller inte är jag skeptisk till.

Går hur som helst i tankarna om jag ska kasta ut min ormbunke och sätta dit pagegojblad, blivit lite tveksam visserligen efter att jag läst denna tråd och vilka problem ni haft. Ni som ändå är "experterna" här ;)

btw, vad har hänt med din marktäckare oveb?
#50 - 22 februari 2005 16:09
[QUOTE=Dagge]
btw, vad har hänt med din marktäckare oveb?[/QUOTE]

Den algade ihop sig till en "fubar" när jag gjorde en tavla med fosfat-flaskan.

Känns inte som någon förlust iallafall eftersom jag gillade inte den sortens nålgräs.

Idag har jag köpt en annan sort (hoppas jag) och skall börja på nytt ikväll så jag har väl en vacker matta om ett par månader igen :)
#51 - 24 februari 2005 17:44
Japp, gjorde slag i saken idag och köpte AR. Fick ett ganska fint exemplar som nyss kommit in från Tropica.
Köpte också en extra ljusrörshållare så att jag nu ska komma upp i 0,49 w/l. Jag hoppas att detta kommer räcka för att AP:en ska trivas hyffsat.

Nu till grejen. När jag tog bort krukan och började ta bort stenullen så upptäckte jag att det fanns ett svart pulver inne i stenullen.
Den såg ungefär ut som krossat aktivtkol. Började genast få lite tankar om vad detta kunde vara. Kan det vara något gödningsämne kanske?

Någon som har koll på var Tropica själva har för gödningsregim?
#52 - 24 februari 2005 20:01
Tusan, nu har de rackarna börjat vakna till liv igen :)
Det gäller främst de som fick stå kvar på samma ställe. De som flyttades tillmera strömt ställe ligger lite efter. De var både lägre och var tvungna att anpassa sig så det kanske inte är så lustigt.
Mängder av "luftrötter" finns nu kring stjälkarnas nedre delar precis som förra gången de satte fart. Om jag får gissa varför de börjar vakna så beror det på att de har kämpat sig närmare ljuskällan och att jag skruvat tillbaka nitrat-/fosfatförhållandet från en hög fosfatdosering.
#53 - 25 februari 2005 06:56
Jämför luftrotsbildningen på den som står strömt och dom andra. Jag behöver fler iaktagelser om skillnaden i luftrotsbildning mellan växter som står strömt och icke strömt.
#54 - 25 februari 2005 09:18
Jag kan inte se så stor skillnad på tillväxt mellan de två platserna. Tyvärr har mina andra djungelhulliganer till växter tagit plats så strömt kanske inte är så strömt längre... :o
För att orientera oss slängde jag upp en helbild där AR står på var sin sida om H. Polysperma-buskaget:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=273

Nå till rötterna.
Jag fick tag på lite nya växter på Arken igår och planterade därför om lite. Märkte då att stjälkarna på AR var ruggigt taniga, ja nästan borttynade från botten och upp 1/3-1/2 av längden. Denna zoon består av gamla algtäckta blad som har gjort sitt och luftrötter som letar sig neråt. Den friska zoonen över den består av blad som har utvecklats nu när den satt fart, frisk stjälk och utan luftrötter.
Slängde upp en sunken bild där man ser gränsen ganska tydligt.
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=272
I mitten/övre delen finns några långa horisontala luftrötter som dock inte tillhör AR.
#55 - 15 mars 2005 19:21
Nu har jag gett upp AR för den här gången...

Hur gick det med Era ??
#56 - 15 mars 2005 19:38
Jo, för tusan. Det går bra. De högsta stänglarna har tre cenimeter kvar innan de bryter ytan.... :D Minskade fosfat, ökade nitrat. Inget skrynklande heller sedan jag minskade Mg.

Jo, det funkar riktigt bra rent allmänt i karet nu:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewlink.php?id=135
#57 - 15 mars 2005 19:43
Själva tillväxten var inte anledningen att jag gav upp. Den växer som sjutton men är verkligen ful nertill.

Kanske stoppar jag ner topparna och provar igen :)
#58 - 17 april 2005 06:45
Jag tycker mina A.R pinnar på ganska bra nu. De parametrar jag har laborerat med är:
Minskat fosfat till omkring 0,5-1 ppm. Höjt temperaturen till 28 grader p.g.a. diskus i karet och dubbla skolkritor i reaktorn. Senaste veckorna har jag även ändrat reaktorn så mitt koldioxidberikade vatten trycks ned i bottensedimentet [:-100] .

Precis som förr när de funkade är det mycket luftrötter kring benen.

De parametrar jag tror mest på är minskat fosfat och skolkrita. Dessutom att karet har fått stå i ett stabilt läge med bra CO2 och jämn gödning en längre period.

http://193.12.137.241/bluesboy/viewlink.php?id=141

EDIT: Försöken med plantor i olika cirkulationsförhållanden gav inget hos mig eftersom jag har haft för mycket "hinder" i vägen. Nu växer de på en och samma plats.
#59 - 17 april 2005 09:31
Har du inga bilder tagna riktigt nära din AR så jag får njuta ??
#60 - 17 april 2005 10:15
[QUOTE=oveb]Har du inga bilder tagna riktigt nära din AR så jag får njuta ??[/QUOTE]Jo, men inga bra. Drog dock en serie lite närmare i morse så du kanske klarar dig med denna tills i kväll :D
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=303
#61 - 17 april 2005 19:22
Här kommer en bild från de nedre delarna. Man kan (med svårighet) ana virrvarret av luftrötter i bakgrunden:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=307

Skickar med en bild till. Efter att jag tog ovanstående foto såg jag av en händelse att ett blad hade vänt sig av vattenströmmen och visade ett skojigt motiv på undersidan. Det är ett ganska gammalt blad så jag vet i tusan om den håller på och färgar från grönt till rött eller tvärt om?!?
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=308

Jag är inte i mål ännu men det börjar som sagt att arta sig.
Vad säger ni andra, har vi några nya/mer teorier? Jag kommer nog fortsätta som jag har kört senaste tiden.
#62 - 17 april 2005 19:58
Toppen jag sparade har i och för sig växt men ser ganska så taskig ut nertill...

http://berthling.com/gallery/325-liters/P1020527

Tur att jag har min helgalna Cuba att glädja mig åt !

http://berthling.com/gallery/325-liters/P1020521
#63 - 17 april 2005 20:13
Toppen jag sparade har i och för sig växt men ser ganska så taskig ut nertill...
Jag tycker du har bra fason på den rackarn. Hur är det med bubbel från dina på sistone. Skillnad övre/undre region i så fall?
#64 - 17 april 2005 20:19
Svårt att säga tyvärr, den bubblar som sjutton där malarna gnagt. Svettningar ser man bara på oskuggade blad.
#65 - 14 november 2005 16:48
Uppdaterar lite.
Jag håller fortfarande liv i samma plantor men det är inte mycket mer.
Jag har testat och jämfört fram och tillbaka med perioden de växte kanon men får inte något vettigt tag om de rackarna. Ca och fosfatspåret verkar göra detsamma för takten och jag har på senare tid sneglat lite på ljuset. Jag hade en lägre burk med samma W/l när de växte bra. Tog ett halmstrå om det kunde vara 60-cm höjden på nya burken som satte begränsning. Nu tycker jag den teorin faller pladask eftersom de skjuter skott ganska nära botten:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=427

Nu börjar jag åter luta åt spånerierna i början av tråden med kväve eller cirkulation. Ständigt återkommande symptom är halvstuntad växt med krassliga äldre blad vilket får mig att det har med näringsförflyttning att göra. Krulliga blad verkar dock botas med CaCl2.
#66 - 14 november 2005 22:45
Jag började fundera på om man kan se samband mellan R. wallichi och Papegojblad, det här med att många sett bättre tillväxt på R. wallichi med mindre Mg - som ju även anses hämma Calcium.

Vore lite jobbigt om dom är så kinkiga med förhållandet mellan dessa två.
#67 - 14 november 2005 22:48
Jag skulle nog tro att det är en sumpväxt och som sådan har stora svårigheter att fås att trivas helt under vatten.

Hade en planta som jag lät växt upp över vattenytan och då hände det saker. Två stjälkar växte upp, föll ihop och la sig på täckglaset. Liggandes där sköt den nya sidoskott från varje bladpar, som växte upp föll ihop och skickade nya skott. Efter några månader hade jag ca 30 skott av dom ursprungliga två, som bildade ett rejält buskage på täckglaset. Alla skott jag planterat i botten får snabbt nya rottrådar vilket jag tycker tyder på att det är en utpräglad sumpväxt som bara vill ha sina rötter i vatten och resten av plantan i luften.
#68 - 14 november 2005 22:52
Hmm.. Bra iaktagelse - ungefär som Nesaea sp "Red" som sägs enbart dras upp ovan vattnet men som säljs som undervattensväxt, och som också verkade extremt känslig med Mg-doseringarna:
Innan: http://www.defblog.se/pictures/picture1376.jpg
2 dagar efter en 10 ppm Mg-dos: http://www.defblog.se/pictures/picture1377.jpg

Om det är så att dom är lite för mycket övervattensväxt så borde Barrs venturi-reaktor/mikrobubbelteori testas på dom. Ska sätta några skott under reaktorn.
#69 - 14 november 2005 23:01
Ytterligare en sak som tyder på att det är en sumpväxt är att jag bara gödde med standarddosen av PMDD och ändå hade jag fina blodröda blad eller kraftigt mörkgröna blad som så hur fina ut som helt. Inga som helst bristsymptom.
#70 - 14 november 2005 23:07
...dvs dom behöver inga höga doser av Mg, Ca eller något annat utan mår bra bara dom får växa ovan vattenytan.
#71 - 15 november 2005 08:22
[QUOTE=Tangoman]Jag skulle nog tro att det är en sumpväxt och som sådan har stora svårigheter att fås att trivas helt under vatten.
[/QUOTE]Ja, det är en intressant teori. Det frustrerande i den här historien är dock att jag har hängt upp mig på en period där jag hade tokbra tillväxt (i det mindre karet): http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=238
Och att Ca:Mg är inblandat i bladutvecklingen känns ganska säkert:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=121
#72 - 15 november 2005 08:53
Märkligt att ni tar upp denna tråden igen, just nu, jag har själv tänkt på den. Jag blev duktigt trött på mina AR, och lät dem stå i en hörna och se fula ut. För nån vecka sedan upptäckte jag att två st sköt tjusiga raka stora blad, det var den som stod längst in, så den var lite svår att se. Våffer nu de då???

Det har varit en period med havtaskiga vattenbyten (dålig akvarieaction överhuvudtaget), men jag har pytsat i PMDD och gett fiskarna mat så det skulle överleva.

Ska bli spännande att se vad som händer.
#73 - 2 december 2005 10:12
Jag roddade nyligen om i min växtburk och placerade då A.r. väldigt nära utströmmarröret med CO2-berikat vatten och då även högre cirkulation kring bladen:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=437

Bara några dagar senare har den börjat vakna till liv och ser fräschare ut än på länge:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=438

En tokintressant iaktagelse är att t.o.m. gamla algbevuxna blad har rätat upp sig och ser ganska bra ut - och nu nästan några alger dessutom. Det är något jag aldrig tidigare sett på långsamväxande växter. Har alltid ansett bladen förlorade och knipsat dom.

Har samtidigt justerat gödningsregimen något där jag minskat rejält på Mg och bibehållt extra Ca vid vattenbyte. Ska bli intressant att se hur den artar sig framöver :)
#74 - 2 december 2005 10:19

Jag roddade nyligen om i min växtburk och placerade då A.r. väldigt nära utströmmarröret med CO2-berikat vatten och då även högre cirkulation kring bladen:

Gah vilket fullkomligt sprakande växtakvarium =D

En tokintressant iaktagelse är att t.o.m. gamla algbevuxna blad har rätat upp sig och ser ganska bra ut - och nu nästan några alger dessutom. Det är något jag aldrig tidigare sett på långsamväxande växter. Har alltid ansett bladen förlorade och knipsat dom.

Samma här. Har aldrig sett några gamla algbevuxna blad räta upp sig. Hmm.. jo iofs ett par toffsalgsbeklädda Anubias jag har emerst kunde man tillslut stryka bort algerna från, och under var vanliga friska blad.
#75 - 3 december 2005 17:48
[quote]

Gah vilket fullkomligt sprakande växtakvarium =D [/QUOTE]
Ja, det funkar bra men jag diggar färgerna i detta karet mer ;)
http://www.defblog.se/picture/1617.html
#76 - 3 december 2005 21:11
Jag vet inte om du sett senaste inlägget i min blog. Jag satte en papegojstängsel under CO2-reaktorn där det är ett jäkla klös och bra CO2-nivåer, och när jag skulle flytta reaktorn såg jag att den fått skrynkliga nya blad.

Jag har dock dumpat ner några krydmått MgSO4 torrt rakt över reaktorn några gånger under veckan. Det är inte mycket, och är den SÅ kinkig med Mg börjar man ju bli hyffsat nyfiken på vad sjutton det beror på. Några kryddmått Mg spridda över en vecka är ju liksom försvinnande lite i en 300-litrare. 0.36 ppm per gång, om det inte är så att det blir lite extra "giftigt" om det lägger sig oupplöst Mg vid den.
#77 - 3 december 2005 21:20
Jag har dock dumpat ner några krydmått MgSO4 torrt rakt över reaktorn några gånger under veckan. Det är inte mycket, och är den SÅ kinkig med Mg börjar man ju bli hyffsat nyfiken på vad sjutton det beror på. Några kryddmått Mg spridda över en vecka är ju liksom försvinnande lite i en 300-litrare. 0.36 ppm per gång, om det inte är så att det blir lite extra "giftigt" om det lägger sig oupplöst Mg vid den.
Ja det låter ju löjligt kinkigt men jag har börjat titta speciellt på Mg & cirkulation. Jag har bevisligen en bra period med grym tillväxt. Jag har ett testprotokoll på mitt vatten men är inte alls övertygad att Mg/Ca är statiskt på något sätt. Misstänker att Mg var grymt lågt under denna period (cirkulationen var moderat) så därför kommer jag stå över Mg helt och hållet ett tag framöver.
#78 - 3 december 2005 21:31
När jag funderat över det här med Mg/Ca tidigare har jag ofta googlat lite på sk kalciumkänsliga och kalciumälskande övervattensväxter. Kommer dock inte ihåg om man kunde utläsa något samband där eller den växtfysiologiska förklaringen till fenomenet. Något om en "CAX1"-gen hmm.. Googlar på det nu..
#79 - 3 december 2005 22:22
Dessutom vore det tokintressant att höra hur mange993 (som bor några kilometer från mig) gödde sina välmående papegojor för ett år sedan:
http://web.telia.com/~u14303955/2004-10-15%20omgruppering%20002.jpg
#80 - 4 december 2005 10:26
[QUOTE=BluesBoy]Dessutom vore det tokintressant att höra hur mange993 (som bor några kilometer från mig) gödde sina välmående papegojor för ett år sedan:
http://web.telia.com/~u14303955/2004-10-15%20omgruppering%20002.jpg[/QUOTE]

Ja lite TMG var det nog
http://web.telia.com/~u14303955/2004-07-22%20014.jpg
flaskan är ju nästan tom.
#81 - 5 december 2005 18:16
[QUOTE=BluesBoy]Det frustrerande i den här historien är dock att jag har hängt upp mig på en period där jag hade tokbra tillväxt (i det mindre karet): http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=238[/QUOTE]Tjugofem öre till den som kan gissa vilken period jag var och nallade i denna undangömda flarra :rolleyes:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=446
#82 - 6 december 2005 00:41
Jag har papegojor som står brevid varandra, ena knytt och den andra växer på bra. Enda skillnaden jag kan tänka mig är att den som växer träffats av CaCl2-kornen (som lagt sig på bladen medan de lösts upp) och den andra inte. Kan det verkligen vara så?
#83 - 6 december 2005 07:28
Då har vi två bud. Bluesboy (om jag tolkade honom rätt) använde extra järn när hans papegoja såg fin ut och me_trixie använde CaCl2.

Hmm..
#84 - 6 december 2005 08:48
Japp, och när jag letade efter information angående "luft"rötter på APC i går stötte jag på en hel del som påstod att de hade fina papegojor när de gödde med Seachem Flourish.
#85 - 6 december 2005 09:12
Jag kollade igenom gamla bilder på när min papegoja var som störst/bäst, och sedan kollade jag i min logg över gödningar och kom fram till att jag körde 0.2-0.3 ppm Fe, 20 ppm NO3 och 3 ppm PO4. Använde ingen CaCl2 alls då.
#86 - 6 december 2005 12:09

de hade fina papegojor när de gödde med Seachem Flourish.

Flourish innehåller ganska mycket Calcium, men naturligtvis absolut mest järn:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9801/msg00450.html
#87 - 6 december 2005 19:22
Jag kollade igenom gamla bilder på när min papegoja var som störst/bäst, och sedan kollade jag i min logg över gödningar och kom fram till att jag körde 0.2-0.3 ppm Fe
Ok, kommer du ihåg om det var uppmätt Fe eller doserat? I vilken form doserade du Fe (Mikro)?
#88 - 6 december 2005 19:26
[font=Comic Sans MS][color=red]Vet inte om min fundering é relevant, men kan det vara så att röda växter käkar mer järn, och att det är just därför dom é röda? Alt. att dom behöver mer järn bara för att dom é röda.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Det bara känns som om rött och järn skulle höra ihop :)[/color][/font]
#89 - 6 december 2005 20:20
Vet inte om min fundering é relevant, men kan det vara så att röda växter käkar mer järn, och att det är just därför dom é röda? Alt. att dom behöver mer järn bara för att dom é röda.
Jag vet faktiskt inte med uppskattar "brainstorming". Kent slår i alla fall på den komersiella trumman och säger att:
Many plants with natural red pigmentation intensify in color when an iron supplement is properly utilized.
http://www.kentmarine.com/botanica/fe.html

Vidare har jag fått järn på järnan :)
Det är lite intressant att det finns mikro-/makrobegränsningar för landväxter peroende på jordens pH-värde. Järnupptaget upphör nästan vid pH över 7 och även mycket Calsium i jorden kan ställa till det för järnupptaget.
http://www.ext.colostate.edu/pubs/garden/07728.html
http://www.beckman.com/literature/Bioresearch/ar-404.pdf
http://www.houstongardening.info/nutrient.htm

Jag ligger ju nu för tiden och hovrar straxt över pH 7 och strör CaCl2 på mina papegojor vilket får mig att överväga en ny gödningsregim.
Sluta med extra Mg & Ca. Tredubbel dos Mikro+ och 2 ml extra Fe. Sänka pH:t under 7. *spånar*
#90 - 6 december 2005 20:34
Ja dunka på med oherrans massa mikro och skippa Mg:n är det jag tänker köra på ett tag framöver.

Att pilla med GH:t verkar helt klart få ganska stora konsekvenser och det har jag märkt förr. Det värsta var när jag satte en påse med korallsand i ett filterfack. Hela burken vrålstuntade i flera månader och KH+GH varierade ständigt från lågt efter vattenbyte (<4) till högt (>8) innan vattenbyte.

Plus nu för lite sen med mina Dolomit- och CaCl2-äventyr.

Daniel Löfgren rapporterade just en liten intressant iaktagelse när han skaffat nya vattentest att när han doserade NutriSin in i ytterfilterinsuget så kunde han inte mäta att järnhalten gick upp, men däremot när han doserar rakt ner i akvariet. Det kan man ju fundera en stund över hmmmm...
#91 - 6 december 2005 20:35
[QUOTE=BluesBoy]
Jag kollade igenom gamla bilder på när min papegoja var som störst/bäst, och sedan kollade jag i min logg över gödningar och kom fram till att jag körde 0.2-0.3 ppm Fe
Ok, kommer du ihåg om det var uppmätt Fe eller doserat? I vilken form doserade du Fe (Mikro)?[/QUOTE]

Det var doserat, och jag körde med Micro+. Provade förresten med det idag och växterna bubblade bättre än vanligt. Om det berodde på (2 ml) Micro+ eller att jag gödde en fulldos igår med (1 krm torrt) NutriSi och därmed i stort sett dubblade Fe dosen ska jag inte uttala mig om.. men jag ska testa med Micro+ istället för NutriSi ett tag.
#92 - 6 december 2005 21:05
Hej!
Ursäkta att jag kapar tråden lite, men hur doserar ni tort? jag menar alltså rent praktiskt?
#93 - 6 december 2005 22:05
Köp ett kit med deciliter/centiliter/tsk/kryddmått i nån affär som säljer köksprylar.

1 tsk (5ml) KNO3 i en 300 litersbalja ger ca 10ppm nitrat
1 kryddmått (1ml) ger ca 4ppm i 300 liter

osv osv...

Bara att tippa i, jag brukar låta det sjunka ner till insuget. Då kommer det ut ur strilröret väl blandat med vatten.
#94 - 6 december 2005 22:44
Men hur var det nu med järn och trådisar - blir det mer eller mindre trådar av mer järn?
#95 - 7 december 2005 07:39
Det blir ofta mer trådar om du dumpar ner mycket järn i ett akvarium utan CO2 och bra makronivåer och lite halvdåligt med växter.

Håller du däremot höga fina CO2 och PMDD-nivåer över hela spektrat och har många glada växter kan du skjuta på med hur mycket järn du vill (well, järn liksom koppar är ju giftigt i stora mängder så inom rimliga gränser 0.1-1.0 ppm).
#96 - 7 december 2005 08:22
Sista kombinationen då - mycket växter, rimligt glada och bra näringsnivåer men ingen CO2?
#97 - 10 december 2005 14:26
Andmat har jag läst är en bra indikator på att det finns god tillgång på järn. Och det eländet växer hur bra som helst. Då borde väl inte järnbrist vara et problem för papegojorna?
#98 - 14 april 2006 17:02
Bump

Hur går det med papegojbladen
och gödningen för er?

Mina ser mycket sorgliga ut.
#99 - 14 april 2006 17:39
Mina ser mycket sorgliga ut.
Samma här. Sedan växtburken kraschade i vintras har de väldigt svårt att komma igen till skillnad från snabbväxarna. Jag har under en längre period kört med GH-boost vid varje vattenbyte och tänkte nu när burken hoppat igång sluta med det. Eventuellt bara minska Mg - har inte bestämt mig ännu.
#100 - 14 april 2006 18:09
Mina skrynklar ihop såfort dom ser lite intensivare ljus, i väldigt skuggiga buskage kan dom utveckla hyffsat snygga blad.

Vore ohyggligt intressant att få reda på hur den här växten är funtad.
#101 - 14 april 2006 18:20
Min växte lite, men blev så full med alger att jag tröttnade på den så den åkte ur karet. Kanske skulle testa nu när karet verkar må bättre..
#102 - 14 april 2006 18:37
[quote=defdac]Mina skrynklar ihop såfort dom ser lite intensivare ljus, i väldigt skuggiga buskage kan dom utveckla hyffsat snygga blad.

Vore ohyggligt intressant att få reda på hur den här växten är funtad.[/quote]
Yes, håller med, dom är ju så snygga när dom är snygga.

Mörka buskage alltså!
#103 - 7 december 2006 21:29
defdac skrev:
Mina skrynklar ihop såfort dom ser lite intensivare ljus, i väldigt skuggiga buskage kan dom utveckla hyffsat snygga blad.

Vet inte om du minns mina problem med Hygrofilia Siamesis för ca ett år sedan

Jag har upptäckt att det är exakt samma sak med Hygron, Så fort den kommer ut i ljuset så skrynklar den som fasen. Men inne mot hörnen så breder den ut sig som fasen .....

Undrar om dom är släkt på något sätt ;)
#104 - 8 december 2006 09:27
Försöker se om det kan vara höga nitrat(&fosfat)-nivåer i mjukt vatten i kombination med mycket CO2/ljus som kan vara orsaken.
#105 - 8 december 2006 10:04
Vad glad jag blev när jag såg den här tråden! Tänkte starta en tråd om papegojblad p.g.a. mitt problem... med nya skrynkliga blad.
Jag visste när jag köpte denna växt att den var svår så jag hade från början inga höga förhoppningar. Den har väll inte växt så mycket men varit ok till nu och då är de nya bladen skrynkliga. Kan dessa rätta till sig eller är det kört?
Jag fick veta när jag köpte de att de skulle ha mycket ljus, "ska du klara dessa plantera de under rören" "suck". Jag har bytat ut mitt gula till aquastar och satt dit ett extra 18w aquastar. Så jag har 78w aquastar typ rör som bränner mina papegojblad...
Jag har bra ca i mitt vatten jämfört med mg, mycket nitrat-lite fosfat, mjukt/surt vatten...
Jag har ju presis börjat göda rätt och co2a så detta kan inte gjort till eller från ännu. Jag måste fortsätta på min linje nu med gödningen ett tag kan inte ändra något innan vattennärings värdena är stabila.
Kan det vara ljuset? Jag tycker dessa växter är fina och bryter av vackert mot de gröna och de är ju också från sydamerika! :)
#106 - 8 december 2006 10:17

Tänkte starta en tråd om papegojblad p.g.a. mitt problem... med nya skrynkliga blad.

Det är ganska läckert att du har skrynkliga blad som har mjukt vatten och hög nitrathalt i kranen, samt kör högeffektiva rör =) Samtidigt är det ju synd iom att du inte kan göra så mycket åt din nitrathalt.

Har vi börjat se ett mönster tro?
#107 - 8 december 2006 10:19
Symptomen liknar ju egentligen väldigt mycket "bitter pit" som är en åkomma i äpplen som uppkommer om man gödslar med mycket kväve under soliga dagar.
Kalciumtransporten hinner inte med i den takt trädet/växten vill växa...
#108 - 8 december 2006 10:28
Förresten, solbacka, var papegojbladen skrynkliga även innan du började dosera fosfat?
#109 - 8 december 2006 10:36
Jag såg faktiskt dessa skrynkliga igår... men jag har ju bara doserat fosfat 3 gånger. 9 dagar sedan första gången....
Jag bytte röret 28/11, från sun-glo till nytt aquastar.
La dit mitt 18w aquastar 20/11. Tur man skriver dagbok på zoopet;).
Bara bladen på de papegoj som står i mitten av akvariet är skrynkliga...
#110 - 8 december 2006 10:49
Ballt.. Farsan doserar stora mänger KNO3 och har mjukt vatten och en massa Aquastar-ljus - men fina Papegojblad och doserar aldrig KH2PO4.. Man reglerar nitratupptaget med fosfat...

Ganska intressanta samband här.. Döden för papegojblad är maxat av allt i mjukt vatten, men fungerar bra om man tar det lugnt med nitrat eller fosfat eller ljus.

Stämmer på den stängseln papegojblad jag har kvar. Den sätter fina (lite vågiga) blad nu när jag inte doserat KH2PO4 på ett bra tag och den står även skuggigt.
#111 - 8 december 2006 11:27
Nu tittade jag en extra gång och det är bara den ena som har skrynkliga små/nya blad. Jag svär på att det var båda igår (som står i mitten). Nu en fråga till och ni kommer märka vilken växtnybörjare jag är :) Hur ser papegojbladen ut när det kommer nya skott? Är de små, skrynkliga och vecklar ut sig sedan?
#112 - 8 december 2006 11:44

Är de små, skrynkliga och vecklar ut sig sedan?

Nope, då är något fel. Såhär ska det inte se ut:
http://www.defblog.se/picture/1542.html
#113 - 8 december 2006 14:48
defdac skrev:
Nope, då är något fel. Såhär ska det inte se ut:

http://www.defblog.se/picture/1542.html

Så ser mina blad ut :(, på en planta inte de andra..
#114 - 11 december 2006 07:39
defdac skrev:
Ballt.. Farsan doserar stora mänger KNO3 och har mjukt vatten och en massa Aquastar-ljus - men fina Papegojblad och doserar aldrig KH2PO4.. Man reglerar nitratupptaget med fosfat...

Ganska intressanta samband här.. Döden för papegojblad är maxat av allt i mjukt vatten, men fungerar bra om man tar det lugnt med nitrat eller fosfat eller ljus.

Stämmer på den stängseln papegojblad jag har kvar. Den sätter fina (lite vågiga) blad nu när jag inte doserat KH2PO4 på ett bra tag och den står även skuggigt.

Frågan är om man ska ta det lite lugnare med kh2po4? Jag överdoserar lite 2x 25ml/veckan... Jag behöver ju också dosera kh2po4 för att växterna ska ta upp nitatet. Som jag har för mycket av.
Mina svärdplantor gillar den nya gödningen och det har kommit nya blad för första gången... Jag vill ju gärna ha friska/starka svärdsplantor för de blir ganska misshandlade av skalarerna.
Eller ska jag vänta och se... det är ju bara en planta som har skrynkliga blad, kanske jag ska flytta den till en lite skuggigare plats istället?
#115 - 11 december 2006 07:43
Ja jag gillar ju personligen den otroliga skottbildning och fart växterna får med KH2PO4.. Så skuggig plats låter som en bra idé isåfall..

Annons