Gödningsrecept på ljuskrävande växter

#1 - 13 mars 2005 11:51
Har ett 100 liters akvarium där jag vill ha väl fungerande växtlighet.
Har bara två växtarter just nu.
[color=#800080]Cabomba aquatica[/color] samt
[color=#800080]Limnophila sessiliflora[/color]

Dessa belyses med 1 st 18W aquarelle och 1 st 20W Sun-glo.

[color=black]Limnophila sessiliflora[/color] växer rätt skapligt men har väldigt gula toppar och klibbar ihop längre ned på stammen.

Cabomban vill knappt stå rak upp ännu, visserligen har den bara varit i cirka två dagar.

Jag vill köra seriöst med gödning[color=black]/PMDD[/color] men vet inte hur jag skall blanda, har försökt läsa på men får inget konkret recept för mitt akvarium.

Tänkte beställa från http://www.granholmarna.se
Kan någon ge tips på vad jag skall köpa och hur jag skall blanda sedan?`

Kör ej med CO2 Gödning ännu.

Mvh
Karl-Johan Lindfors
#2 - 13 mars 2005 12:02
Här ligger det en kalkylator som är väldigt användbar.:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=268

Skriv in 50% vattenbyte och justeringsfaktor 2, då får du en fulldos vid varje vattenbyte.
MVH
Magnus
#3 - 13 mars 2005 13:05
Kollade i exceldokumentet men fattade inte riktigt iallafall. Någon som kan ge en idiotförklaring?
#4 - 13 mars 2005 15:58
Ge det en schans till, det ÄR mycket lätt om du bara försöker.
MVH
Magnus
#5 - 13 mars 2005 16:17
Fattar inte vad justeringsfaktorns värde baseras på?
#6 - 13 mars 2005 16:56
Faktor 1 är en fulldos, dvs rekomenderad nivå i tillsatt vatten. Om du skall få rekomenderade nivåer av alla ämnen vid 50%igt vatten behöver du justeringsfaktor 2. Det kanske kan vara bra att börja med faktor 1 och prova sig fram, har man inte co2 går det inte år så mycket. Du behöver förmodligen bara kno3, kh2po4 och mikro. Så på mg och k kan du bara sätta justeringsfaktor 0.
MVH
Magnus
#7 - 13 mars 2005 18:57
Börjar förstå litegrann, med vad är TMG?
#8 - 13 mars 2005 19:52
Hej!

[QUOTE=K_Lindfors]Börjar förstå litegrann, med vad är TMG?[/QUOTE]
Det är en förkortning av Tropica Master Grow. En färdigblandad gödning som tyvärr inte inehåller allt. Du behöver inte denna om du köper pmdd ingredienser.
Om du beställer så köp en liten påse även av dom ingredienser som du tror att du inte behöver. för när man kommer på att nåt fattas så är det trist att behöva vänta och betala en frakt till.

Urban
#9 - 13 mars 2005 21:08
Om jag bara vill få fart på växtligheten och få bort de gula topparna, vad ska jag börja med att tillsätta då?

Tänkte köpa allt från granholmarna men ska jag ta[color=black][/color][color=black]Micro +[/color][color=#008000][color=black] eller [/color][color=black]NutriSI Micro[/color][color=#0000ff][color=black]?[/color] [/color][/color]
#10 - 13 mars 2005 21:21
Vilket du tar är upp till dig, det är inte mycket som skiljer i inehåll. Kalkylatorn jag länkade till hanterar inget annat än micro+.

Normalt sätt så tyder gula toppar på att det fattas något av microämnena, men det går inte att göra en diagnos bara på det du skrivit. Vad har du tillsatt innan? Hur mycket ljus har du? Hur mycket vatten byter du?
MVH
magnus
#11 - 14 mars 2005 07:00
Det är bra att lära sig en kalkylator. Jag använder mest denna:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm
och Fertilator på www.aquaticplantcentral.com

Det finns vissa diskrepanser mellan olika kalkylatorer för att pulvrena dels har olika densitet men även olika procent och former (anhydrat osv). Detta är normalt sett inga större problem eftersom växterna inte behöver en exakt nivå av näringsämnen - det viktigaste är att allt alltid finns tillgängligt och inte blir begränsande (dvs hellre för mycket är för lite).

Orkar du inte räkna kan du göra två halvliters stamlösningar med KNO3 och KH2PO4 om du kombinerar dessa med TMG:
Flaska 1: 7 tsk KNO3, fyll upp med vatten/skaka, dosera som TMG.
Flaska 2: 5 krm KH2PO4, fyll uppmed vatten/skaka, dosera som TMG.

Vill du göra en egen TMG kan du blanda följande i egen halvlitersflaska:
7 krm NutriSi eller 25 ml Mikro+, 2 krm MgSO4, 2 krm K2SO4.
Dosera som TMG.
#12 - 14 mars 2005 13:27
Alltså jag känner mig riktigt dum men när man säger dosera som TMG, vad menas då? fattar ju att den är en utspädd blandning men hur mycket ska jag hälla i?


byter 40-50% vatten per vecka.
Har alltså ej tillsatt någonting alls för närvarande.
belysningen är som nämt ovan i tråden och är påslagen 10 timmar per dygn i ett försök att minska algtillväxten.
#13 - 14 mars 2005 13:34
TMG är en vanlig och bra akvariegödning som många känner sig trygga med:
http://www.tropica.dk/article.asp?type=aquaristic&id=134
#14 - 14 mars 2005 13:48
Fattar fortfarande inte vart jag kan få reda på hur mycket jag ska hälla i när jag blandat det som TMD.
#15 - 14 mars 2005 13:58
10 ml per 100 liter vatten. Det är doseringsanvisningarna på TMG-flaskan och därav uttrycket "dosera som TMG".
#16 - 17 mars 2005 14:06
[QUOTE=defdac]

Orkar du inte räkna kan du göra två halvliters stamlösningar med KNO3 och KH2PO4 om du kombinerar dessa med TMG:
Flaska 1: 7 tsk KNO3, fyll upp med vatten/skaka, dosera som TMG.
Flaska 2: 5 krm KH2PO4, fyll uppmed vatten/skaka, dosera som TMG.

Vill du göra en egen TMG kan du blanda följande i egen halvlitersflaska:
7 krm NutriSi eller 25 ml Mikro+, 2 krm MgSO4, 2 krm K2SO4.
Dosera som TMG.[/QUOTE]


Nu har jag blandat i ordning tre flaskor som du skrev, tillsatte 10 ml av varje flaska eftersom jag har ett 100 liters akvarium. Blev det rätt då?
Gjorde det i samband med ett 40% vattenbyte. Ska man ha i alla ämnen samtidigt eller vänta någon dag emellan?
#17 - 17 mars 2005 14:12
Det ska vara ganska lugnt att ha i alla samtidigt. TMG och KH2PO4 behöver du inte dosera exakt på samma ställe i burken. Jag brukar dosera TMG i ena hörnet och KH2PO4 i motsatta för att förhindra någon typ av fällning, vilket jag inte vet om det hjälper - men det känns bra ;)
#18 - 17 mars 2005 16:31
Sådärja... då har jag alla pulver hemma!!! Jag har TMG kvar, så jag kör med det tills det är slut... Doserar alltså detta som vanligt = 10 ml/100 l.

Blandar en 0,5 l flaska med 7 tsk KNO3 och häller i 10 ml/100 l

Blandar en 0,5 l flaska med 5 krm KH2PO4 och häller i 10 ml/100 l

Så långt tror jag att jag har greppat det hela, eller???

Jag brukar normalt sett byta 1/3 vatten i veckan (pratar mitt 720 l sydamerika nu), ska jag ändå dosera fullt???
Vad är annars bättre, minska gödningen eller öka vattenbytet???
Ska man vräka på för fullt på en gång, eller ska man göra som med TMG att man kör halv dos några veckor först???
Det var alla frågor om det karet.... för nu i alla fall..

Sedan har jag ju då ett 450 l Tanganyikakar där det frodas tofsalger i massor och där det även börjat dyka upp lite cyano... hur ska jag nu göda där då??? Växtligheten där består bara av lite Javaormbunke och en klen liten gallerplanta... Jag brukar göra ett 50% vattenbyte i veckan i det karet.

Jag har även ett 112 liters kar som är ganska glest planterat, där har det dykt upp Staghorn i dagarna, ska jag göda som i 720 karet där, eller ska jag göra på något annat sätt???

Jag kan tillägga att jag har ingredienserna hemma till egen TMG också, om någon tycker att jag ska pytsa lite extra av något eller om jag ska blanda eget i andra proportioner...

Ja... det var dom få frågor jag hade :o Hoppas ni inte blir tokiga för att jag ställer frågor som ni redan svarat på tusen gånger, men jag är lite bränd efter jättealgangreppet som jag drabbades av när jag hällde TMG i Tanganyikat av misstag!!!:eek:
#19 - 18 mars 2005 03:29
Metoden som man använder sig av går ut på att görs så stora vattenbyten man orkar/vill en gång i veckan. Direkt efter vattenbytet så häller man i en FULLDOS av gödningarna. Detta för att man skall vet att växterna får en BRA halt av växtgödning åtminstone en gång i vecka. Växer det bra, så har ju växterna ätit upp allt till nästa vattenbyte (oft om det växer RIKTIGT bra så behöver man ge FULLDOS flera ggr i veckan, när växterna slutar att bubbla). Teorin handlar även om att man häller bort lite av gödningen med vattenbytet, för att det inte skall bli för hög halt av något. Så om man byter 50% så blir maxhalten av något ämne ALDRIG högre än 2 ggr det man tillsätter i en FULLDOS. Byter man mindre än 50%, så kan teoretiskt halterna bli högre än två ggr, byter man mer än 50% så blir de teoretiska maxhalterna mindre.

Men viktigaste gödningen är att man har en hyffsad halt av CO2, eftersom kolet (C) är ca 30% av växterna, och får de inte kol, så växer de inte. Har du CO2, så är det bara att vräka på gödningen från början.

Du skall göda 10 ml per 100 liter akvarium. Så göd med 75 ml i ditt 750 liter samt 10 ml i ditt efter vattenbytena. Detta om du blandar i TMG-styrkan som Defdac skriver ovan.

För att hindra algerna att växa, så utgår teorin att man skall se till att Amonium (NH4 ?) skall hållas låg. Annars så börja algsporerna att frodas, och algerna tar över. Hålla halten av amonium lågt så kan man göra via vattenbytena, samt att få de högre växterna att käka upp amoniumet innan algerna kommer åt det.

Bättre med större vattenbyten eller göra som du gör nu. Växterna kräver tillräckligt höga halter av gödningsämnena för att kunna ta in dem. Minskar du gödningen, så gynnar du bara algerna.

Cyanoalger (blågröna alger, slemalger) kommer när kvävehalten (N) är låg, så göd med KNO3, så skall du se att du håller cyano i schack. Prova med att hälla koncentrationen av KNO3 direkt på cyanoalgerna. Prova lite svagare blandning i tanganyikakaret, dvs kanske 30-40 ml av TMG-styrka KNO3 iställer för 45 ml.

För att få växterna att bubbla så behöver du CO2 och ljus runt 0,3-0,5 W/liter lysrör med reflektorer.
#20 - 18 mars 2005 08:07
Men viktigaste gödningen är att man har en hyffsad halt av CO2, eftersom kolet (C) är ca 30% av växterna, och får de inte kol, så växer de inte. Har du CO2, så är det bara att vräka på gödningen från början.


Växterna som frågeställaren har klarar sig förståss utmärkt utan co2, men då får man absolut inte överstiga en fulldos in veckan och vara noggrann med vattenbytena. Eller helt enkelt köra lowtec.

För att hindra algerna att växa, så utgår teorin att man skall se till att Amonium (NH4 ?) skall hållas låg. Annars så börja algsporerna att frodas, och algerna tar över. Hålla halten av amonium lågt så kan man göra via vattenbytena, samt att få de högre växterna att käka upp amoniumet innan algerna kommer åt det.


Amonium håller du lågt och stabilt främst genom feta biologiska filter. Växterna gör sitt till, det är helt klart, men vattenbyten har minimal effekt på det efterssom halterna bör vara noll och det kan inte 50%vattenbyten ge.

MVH
Magnus
#21 - 18 mars 2005 08:13
Växterna hjälper bara till att hålla ammoniumnivåerna låga om dom i övrigt inte är begränsade av något.

Jag tycker Nancy kan fulldospulsa i sin 720-litrare efter varje 30% vattenbyte, speciellt om det är någorlunda växtmängd i den - även om det inte är jättebra CO2-halt. Mycket hellre för höga nivåer, t om av fosfat och nitrat, än tvärtom.

Vad gäller 420-litraren skulle jag absolut testa att fulldospulsa KNO3 efter varje vattenbyte och kolla Cyanoresponsen. Eventuellt kanske den börjar dra iväg ännu fortare om den inte har någon som helst konkurrens, så eventuellt får du först svepa bort Cyanon med en 3-dagars mörkläggning, därefter ett stort vattenbyte och därefter en fulldospuls nitrat (liksom efter varje följande vattenbyte).
#22 - 18 mars 2005 09:01
Har jag för lite belysning i mitt 100 liters för att cabomban ska trivas, den slokar fortfarande nu efter en vecka.
2*18W på 100l blir väl 0.36W/liter?
Funderar på en till dubbelramp så jag får 72W, men då kanske det blir för mycket istället? Krävs väl CO2 gödning då?

Tillsatte ju 10 ml av varje flaska igår, kan det hjälpa?

Jag vill verkligen lyckas med växterna så alla tips är välkomna.
#23 - 18 mars 2005 09:48
Makrobrister repar sig inte. Det du kommer märka är att du inte får mer makrobrister nu när du börjat dosera upp makronivåerna. Retar du dig på nederdelarna så planterar du antingen en lågväxare framför eller lägger senar/rötter framför nederdelarna. Eller så klipperdu av stängslarna och slänger dom fula delarna.

Med dom nya fina näringsnivåerna kommer dom förmodligen inte bli lika fula på nederdelarna.
#24 - 18 mars 2005 22:17
Vad gäller 420-litraren skulle jag absolut testa att fulldospulsa KNO3 efter varje vattenbyte och kolla Cyanoresponsen. Eventuellt kanske den börjar dra iväg ännu fortare om den inte har någon som helst konkurrens, så eventuellt får du först svepa bort Cyanon med en 3-dagars mörkläggning, därefter ett stort vattenbyte och därefter en fulldospuls nitrat (liksom efter varje följande vattenbyte).


Menar du att jag bara ska köra KNO3, eller ska jag pytsa i något annat också??? Jag byter vatten i morgon, lördag, så har jag inte hunnit få svar från dig så gör jag så...

Jag börjar flytta om en månad (har tack och lov en par månader på mig), så då om inte förr, kommer det att bli ett rejält vattenbyte om man säger :( Det kommer ju att bli en del störningar över huvudtaget i karen, eftersom jag kommer att vara tvungen att flytta Tangayikafiskarna till ett midre kar, och ha sydamerikat i 420 l karet under flytten av 720 karet... Men jag kommer att göda utifrån biotop så att säga... när 720 växter och fiskar flyttat in i 450 karet så kommer jag att göda utifrån detta... tror jag...

Vad gäller den biologiska filtreringen (ang ammonium) så kör jag nu 10 cm tjock filtermatta som täcker hela kortsidan i bägge de stora karen... med pumpar bakom då förståss... jag tror alltså att jag har rejält med biologiskt filter, även om det inte är riktigt inkört...











Annons