godtycklig rättvisa

#1 - 5 maj 2007 21:35
återigen kjell, godtycklig rättvisa där du inte trivs med åsikter som publiceras på "din" sida.
jag hittar ingen "ta bort mitt konto"-knapp, så du kan ta bort mitt konto manuellt, för jag loggar inte in igen.

ni som vill ha tag på mig vet var jag finns.
#2 - 6 maj 2007 09:27
Om jag förstår rätt så vill du ta bort ditt konto för att du inte trivs med att Kjell låser trådar och/eller inte (som du skriver) trivs med åsikter som publiceras?

Eller är jag ute å cyklar?
#3 - 6 maj 2007 10:43
Tror inte du kommer att få nå svar därifrån.

Det det handlar om är nog snarare att det bedrivs censur då det dyker upp heta frågor, sen om det är grundaren eller nån moderator som utför det ska jag låta va osagt.
#4 - 6 maj 2007 12:39
varför låste kjell tråden om droger ? han skrev att det inte hör hemma här eller nånstan eller vad det var...men man ska väl ändå kunna diskutera det eller ?
jag tycker ochså det är fel när han låser trådar som inte passar honom !!!

// KIM
#5 - 6 maj 2007 13:24
Bra Kjell...

... tycker jag. Jag tycker att drogtråden kan tas bort helt och hållet... Jag hoppas att vi som försökte säga emot lyckades få in någon sorts sunt tänkande iaf... ;) Det är stor skillnad på teori och praktik och även om Bena mfl vet det så kanske inte alla unga som läser gör det... [:o]
#6 - 6 maj 2007 13:50
Tråden var absolut på gränsen till olämplig. Och det var bra att Kjell som moderator låste den...

Fattar inte vad problemet är. Zoopet är ett forum som knappt modereras alls. Ni som tycker att Kjell som moderator cencurerar saker genom att låsa trådar, och ta bort inlägg, kanske borde vidga era vyer till andra forum också... Då kommer ni snabbt se att det mesta tillåts här.

Kjell gör ett kanonjobb!

Kjell skrev en kommentar till varför han låste tråden, och konkretiserade detta genom att citera ett stycke text som var klart olämplig.
admin
Christian Alfredsson
#7 - 6 maj 2007 14:01
Vill man ta bort sitt konto mailar man till [email]christian@zoopet.com[/email]
#8 - 6 maj 2007 14:09
Jag tycker Kjell gör rätt som låser trådar som anses vara olämpliga.
#9 - 6 maj 2007 15:05
Cold skrev:
Jag tycker Kjell gör rätt som låser trådar som anses vara olämpliga.

Trådskaparen anser väl att det är just det här som är problemet. Att trådar som "anses olämpliga" rensas ut. Ifall det fanns klara och tydliga regler på vad som var olämpligt vore det inte godtyckligt.

Nu kan man inte i förväg veta om ett visst ämne ska vara olämpligt eller ej. Det är just det som är godtyckligt.
#10 - 6 maj 2007 15:07
Red Cloud skrev:
Trådskaparen anser väl att det är just det här som är problemet. Att trådar som "anses olämpliga" rensas ut. Ifall det fanns klara och tydliga regler på vad som var olämpligt vore det inte godtyckligt.

Nu kan man inte i förväg veta om ett visst ämne ska vara olämpligt eller ej. Det är just det som är godtyckligt.

Tror inte man behöver regler för det. Finns något som kallas sunt förnuft...
#11 - 6 maj 2007 16:03
Själv anser jag det är fel att låsa en sån tråd om den ligger i kategorin övrigt, en kategori som enligt mig borde vara öppen för de flesta diskussioner.

Visst problematiken kring droger är underlig, i den ena änden så tar de liv och i den andra änden så räddar de liv. Men bara för att frågan är kluven så borde väl folk få säga sitt?

Om jag har lunginflammation t.ex så förespråkar väl inte jag morfin bara för att min läkaren ordinerar Cocillana etyfin och den gör mig frisk?
#12 - 6 maj 2007 16:17
Tycker att alla ska ha sin åsikt,tycka vad dem vill ,jag håller inte alls med givetvis vad Bena skriver,han tycker nog inte alla gånger vad vi skriver verkar vettiga men alla måste ha sin åsikt.Det är det som är roligt med Zoopet men man får inte bli helt utflippat av att ta kritik som verkar ha skett här.
#13 - 6 maj 2007 16:28
stene skrev:
Tycker att alla ska ha sin åsikt,tycka vad dem vill ,jag håller inte alls med givetvis vad Bena skriver,han tycker nog inte alla gånger vad vi skriver verkar vettiga men alla måste ha sin åsikt.Det är det som är roligt med Zoopet men man får inte bli helt utflippat av att ta kritik som verkar ha skett här.

Håller med dig Stene
#14 - 6 maj 2007 16:39
Cold skrev:
Håller med dig Stene

Hehe, Cold-Alex du är lustig du :)

Du verkar ha lite beslutsångest. Ena gången så är det rätt att låsa en tråd pga att somliga har vissa åsikter och andra gången så ska folk ha rätt till sina åsikter.

Men du är ung, du kommer att lära dig med tiden att tro på det du tror på... tro mig, jag är äldre och vet bättre [:-75]
#15 - 6 maj 2007 16:43
stene skrev:

Själv så vet jag nog inte nån jag alltid tyckt lika som alltid, föräldrarna...nä, sambon...nä, mina syskon...nä. Ja som exempel och då är det närstående.

Tänk så tråkigt det vore om alla tyckte lika. Och på ett forum så finns det garanterat folk som tycker olika, och är det inte faktiskt så det kan ske en utveckling som är positiv för de flesta :)
#16 - 6 maj 2007 16:43
Metalmaid skrev:

Du verkar ha lite beslutsångest. Ena gången så är det rätt att låsa en tråd pga att somliga har vissa åsikter och andra gången så ska folk ha rätt till sina åsikter.

Men du är ung, du kommer att lära dig med tiden att tro på det du tror på... tro mig, jag är äldre och vet bättre [:-75]
Ja nu ser jag det också:D verkligen underligt men han kanske ändrade sig det vet vi inte:)
#17 - 6 maj 2007 16:48
Metalmaid skrev:
Själv så vet jag nog inte nån jag alltid tyckt lika som alltid, föräldrarna...nä, sambon...nä, mina syskon...nä. Ja som exempel och då är det närstående.

Tänk så tråkigt det vore om alla tyckte lika. Och på ett forum så finns det garanterat folk som tycker olika, och är det inte faktiskt så det kan ske en utveckling som är positiv för de flesta :)
Men sen gäller det att sluta också när det börjar gå över religen,man måste också ibland ge med sig när fast man tycker man har rätt eller sluta när andra som i detta fallet ta skada vad som skrivs detta är vanligt bonnaförnuft tycker man,men alla måste ha sin åsikt men man kan sluta i tid;)
#18 - 6 maj 2007 16:49
Metalmaid skrev:

Tror inte alltid att vishet har med ålder att göra.
Lägg ner översittarfasonerna...

(Och lägg för övrigt ner denna tråden)
#19 - 6 maj 2007 16:51
Stew skrev:

Av någon konstig andlednig håller jag med dig att lägga ner denna tråd:)
#20 - 6 maj 2007 16:54
Blir så trött.
Direkt något blir fel här, vilket det blir ibland. Så skall det ältas, och ältas. Bla hit, bla dit, bla bla. Ingen kommer med något nytt. Inga nya vinklar. Folk blir bara sura och irriterade.

Varför inte bra acceptera zoopet för vad det är? Allt är inte guld och gröna skogar, inte i "verkliga" livet och inte här...

Tycker förövrigt att Bene borde kontkta kjell direkt om sådant här. Istället för att hänga ut honom i offtopic... Inte alls så snällt... Finns ju en pm funktion av en anledning.
#21 - 6 maj 2007 16:55
Svensk politik i ett nötskal. Vi låser alla dörrar och gömmer undan det så finns inte problemet..................eller.
Inte i närheten av lika drogliberal som andra på forumet, men maktmissbruk är värre.
Tackar och bockar för mig med, nu har det gått för långt.

/hansh
#22 - 6 maj 2007 16:55
Stew skrev:

Det är inte översitteri från min sida.

Som jag sa så tyckte jag att det var lite dubbla åsikter från Colds sida bara och det höll tydligen även Stene med om, å jag har inget alls emot Cold om du trodde det.

Å tydligen förstod du inte ironin i att äldst alltid vet bäst, kanske skulle satt nått annat över huvet än en papperspåse.
#23 - 6 maj 2007 16:57
Metalmaid skrev:

Seriöst.! Nu sluta ja skriva i denna tråd. Och äldre vet bättre,njaa de vet ja inte.Visst kan de vara så ibland men dra inte alla över samma kamm
#24 - 6 maj 2007 16:58
Cold:
Kolla mitt senaste inlägg. #21
#25 - 6 maj 2007 16:59
Stew skrev:
Blir så trött.

Direkt något blir fel här, vilket det blir ibland. Så skall det ältas, och ältas. Bla hit, bla dit, bla bla. Ingen kommer med något nytt. Inga nya vinklar. Folk blir bara sura och irriterade.

Varför inte bra acceptera zoopet för vad det är? Allt är inte guld och gröna skogar, inte i "verkliga" livet och inte här...
Håller helt med dig att det brukar ältas efter:) men jag tycker bara det är synd att en kille med 1242 inlägg ska sluta här på Zoopet bara för att han hade en annan åsikt än vi andra men det är hans eget val kanske han borde ta en funderare över saker och ting och ge med sig nån gång i livet som verkar vara problemet tydligen :)
#26 - 6 maj 2007 16:59
[Metalmaid]Ja,tog en funderare och ändrade mig,aldrig hänt dig?
#27 - 6 maj 2007 17:07
Cold skrev:
[Metalmaid]Ja,tog en funderare och ändrade mig,aldrig hänt dig?

Jodå flera gånger :)

Men ibland har man också fått välja sida att landa på. Som i detta fallet, jag tycker det är fel med censur i heta frågor i öppna kategorier.
#28 - 6 maj 2007 17:10
Ja tyck de du,nu skriver jag inte mera i denna tråd,folk verka va på "krigsstigen" ibland :D
#29 - 6 maj 2007 17:33
Cold skrev:
Ja tyck de du,nu skriver jag inte mera i denna tråd,folk verka va på "krigsstigen" ibland :D

Hur kan du tro det? :D

De flesta av oss har för dålig kunskap om droger, så för min del va Benas inlägg faktiskt ett lyft. Jag ser det mer som information än propaganda :)
#30 - 6 maj 2007 17:42
Jag tycker att det var rætt av [:-159] att låsa tråden. Nær man børjar skriva att droger inte ær skadligt tycker jag att det ær bra att tråden låstes. Tycker inte droger hør hemma på et akvarieforum oavsett om det ær placerat under øvrigt.
#31 - 6 maj 2007 18:05
Droger har visst på ett akvariefourm att göra så länge nejlikeolja används, så vitt jag förstår verkar det som narkotika...apati, känslolöshet, hög andning och sen nervskador som leder till döden.
#32 - 6 maj 2007 18:10
Metalmaid skrev:
Droger har visst på ett akvariefourm att göra så länge nejlikeolja används, så vitt jag förstår verkar det som narkotika...apati, känslolöshet, hög andning och sen nervskador som leder till döden.

Det var "mænniskodroger" jag menade:D
#33 - 6 maj 2007 18:15
Och jag menade in alles, jag vill att både fiskar å människor ska må bra. :)

Å nejlikeoljan är inte bra för människor heller för den delen...så ställ era flaskor högt högt upp ni som har små barn.
#34 - 6 maj 2007 19:44
Tycker förövrigt att Bene borde kontkta kjell direkt om sådant här. Istället för att hänga ut honom i offtopic... Inte alls så snällt... Finns ju en pm funktion av en anledning.

Har du någonsin försökt att pma Kjell? Om man vill kontakta honom så är det öppna forumet den enda vägen, såvidare man inte ringer honom på kontoret förståss.

I övrigt har jag inga åsikter i ämnet.
MVH
Magnus
#35 - 6 maj 2007 20:08
Tropfrog skrev:
Har du någonsin försökt att pma Kjell? Om man vill kontakta honom så är det öppna forumet den enda vägen, såvidare man inte ringer honom på kontoret förståss.

Magnus

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jodå! Jag har PM:at Kjell.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad gäller trådar som låses så är det väl helt till Moderatorn att ta dessa beslut. I det här fallet ett alldeles riktigt beslut i mitt tycke (blev förvånad att den fick vara kvar så länge)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad gäller dom som drar härifrån för att dom inte tolererar modererandet så sörjer jag inte över dessa, vill man använda denna ytterst informativa sida och detta ytterst eminenta forum vad gäller akvaristik så får man väl ta seden dit man kommer.[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#36 - 6 maj 2007 20:13
De få gånger jag skickat pm till kjell har jag alltid fått svar.
#37 - 6 maj 2007 20:27
Att diskutera ev droger för att avliva/behandla fiskar är ju en helt annan sak än att diskutera droger som människor tar själva.
#38 - 6 maj 2007 22:22
Censur? Godtycklig rättvisa?
Ja, den utsatta forumdeltagaren fick bara 25 inlägg på sig att föra fram sin tankegång (som var något i stil med att det inte är farligt att hoppa från ett höghus så länge man undviker att träffa marken). ;)
#39 - 7 maj 2007 16:03
Bra gjort Kjell!
Har fört alldeles för många disskussioner på sandlåde nivå förut när det gäller droger!(emot)
#40 - 7 maj 2007 17:52
Jag förhåller mig ödmjuk inför Kjells beslut...

... det är inte mitt forum så jag får ta seden dit jag kommer och i det här fallet tyckte jag att det var en lite "läskig" tråd och jag anser inte att forskare och läkare vet allt utan det kommer en massa "forskningsresultat" hela tiden. Vi har sedan länge trott på läkare och vetenskap, t om när de åderlät oss och inte trodde att DDT var farligt...

Apropå om man är smartare när man är yngre eller äldre så är det givetvis väldigt individuellt... Det finns 50 åringar som är mer korkade än 20 åringar.. Men generellt så får man ju livserfarenhet... :D Förhoppningsvis... :D

Jag trodde att jag var supersmart när jag var 20 år. När jag blev 30 så insåg jag att jag inte var smartast och när jag sedan läste min dagbok från jag var 20 så insåg jag att jag aldrig hade varit det heller :D :D :D
#41 - 8 maj 2007 19:54
Katharina: Måste protestera lite och samtidigt ge dig rätt. Detta blir djupt, det är jag medveten om och det går helt från drogfrågan...men det skadar aldrig att man tänker lite extra.

Ett exempel...Vi tror att jorden är rund, å Galileo hamna inför inkvisationsdomstolen (halshöggs) för att han lärde oss det, numera ansedd som den moderna astronomins fader. Tänk dig att det va 400 år sen han levde.

Vilka är vi att bedömma vad dom upptäcker nu? I ett sånt perspektiv?

Annons