golden hona seg efter spottning

#1 - 19 juni 2007 08:38
Min ena golden hona spottade 9 yngel förra helgen. (Mina första yngel =) ) . Har läst på många ställen att man ska föra tillbaka honan i akvariet så fort som möjligt för att hon inte ska bli mobbad av dom andra. Hon gick i yngelkaret 3 dagar innan hon spottade, och blev tillbaka förd. Men nu mår hon jätte dåligt. De andra fiskarna jagar henne och hennes fenor är ätna på. Hon ligger mest på botten och är inte intresserad av mat alls. Ska jag föra över henne till yngelkaret igen så att hon får återhämta sig eller vad ska jag göra? :(
Alla yngel äter förvörigt jätte bra och växer som dom ska...kul med tillökning! En annan hona tuggar också nu. Är rädd för att föra över henne till ett spottkar, vill inte att hon ska drabbas av samma öde som den andra honan...
#2 - 19 juni 2007 08:41
vad jag har läst i ett x antal trådar är att man ska låta honan gå med ynglen några dagar och sen på samma gång som man ska släppa i hon honansom spottade till det gamla karet.....testa mata de andra och släpp i henne på samma gång då.....då lär de ju strunta i henne.....men innan du gör de så vänta på vad andra har att säga....jag är inte så inne med det här med tuggande och spottning....lär mig fortfarande:)
#3 - 19 juni 2007 08:44
Vid isläppandet matade jag med räkmix som alla mina malawis älskar, så just då var dom helt ointresserade av henne. Men när maten va slut blev det dock ändring på de. Släkte sedan för att dom skulle bli mer passiva. Men på morgonen efter va hennes fenor rejält avbitna.
#4 - 19 juni 2007 11:14
Jag brukar låta honorna gå i spottkaret i en vecka först efter spottandet innan jag överför henne till det stora karet för att låta henne äta upp sig så hon kan ta fighterna med de andra om det behövs.

Någon med mer vana kan säkert ge goda råd till dig!
#5 - 22 juni 2007 12:23
Miina skrev:
Jag brukar låta honorna gå i spottkaret i en vecka först efter spottandet innan jag överför henne till det stora karet för att låta henne äta upp sig så hon kan ta fighterna med de andra om det behövs.

Någon med mer vana kan säkert ge goda råd till dig!

har du upplevt att hon har käkat upp ynglen då? är det säkert att låta henne gå kvar i en veckan ??
#6 - 22 juni 2007 20:36
nike83 skrev:
har du upplevt att hon har käkat upp ynglen då? är det säkert att låta henne gå kvar i en veckan ??

Än så länge har ingen käkats upp, men när honan börjar jaga ynglen, vilket har hänt, anser jag henne så pass återhämtad att hon kan återföras till de andra i stora karet. :p
#7 - 23 juni 2007 07:42
nike83 skrev:

Har hört eller läst någonstans att friska välmående fiskar inte äter sina egna yngel, är dock inte tvärsäker på att det är rätt.

Annons