Golden med hål i sidan

#1 - 28 maj 2006 09:43
Upptäckte idag att den största av mina golden ciklider har ett hål/sår i sidan, precis bakom "sido fenan" (vet inte vad den heter)

Ser ut som en ganska djup rund grop.. Försökte både ta kort o fånga den, men lyckades inte med nått av det..

Kan det vara nån parasit eller sjukdom, eller har den bara skadat sig?

Bör jag ta upp den eller bara låta det läka av sig självt?

Någon som vet?
#2 - 28 maj 2006 19:12
Lyckades till slut fånga den o ta ett kort, ser inte så trevligt ut:
http://i77.photobucket.com/albums/j67/emillime/skadadgolden.jpg

Vet nån om det är nått farligt eller om den bara skadat sig? Ser frisk ut för övrigt, men den fick åka till sjukstugan så länge tills nån som vet sagt vad den tror..

Tror inte jag har nått den skulle kunna göra illa sig så där på, så antar att det är nån parasit eller nått.

Hällde i ett par droppar sera moctopur o lite salt till den..

3 av 10 är redan borta, 1 fick bukvattensot, dom andra är spårlöst försvunna.. så det här är den 4:e..?? :confused: :(

Kan tillägga att det här är den hanen jag nämnde tidigare en gång att den var skyggast av dom alla, kom nästan aldrig fram.. Kan inte säga att jag sett såret tidigare, men kan inte säga att det inte vart där heller helt säkert..
#3 - 29 maj 2006 08:14
Problemet med hål i sidan hos fisk beror sannolikt på att bakteriefloran i akvarievattnet är i obalans. Regelbunden filterrengöring och slamsugning av fiskbajs som ligger på botten borde hjälpa.

Jag hade själv detta problem titt som tätt tidigare och efter att ha lyssnat på Andreas Spreinats föredrag på ciklidstämman blev åtminstone jag övertygad om att det är bakterierna som är problemet. Sjuka fiskar går inte att bota, utan det är förebyggande underhåll som gäller.
#4 - 29 maj 2006 20:32
Okey. Det låter som att det skulle kunna vara nått sånt..

Men ändå så funderar jag.. Har haft akvariet igång i kanske 3 månader, och har ca 20 (ganska) små ciklider där i..

Har både orginal pumpen, och en extra bakom bakgrunden, som är gjort av filtermatta i små tärningar, 50x50x5, så det är en hel del filter där också, ett antal liter ialf..

Har slamsugit botten emellanåt, och bytt 35-40% av vattnet varannan vecka..

Men det kanske ändå är obalans.. Nån annan som har nån teori?

Och den cikliden som jag har med hålet, det går inte o bota eller? Har den i sjukstugan med lite medicin, men det kanske bara är slöseri med tid och lidande för den, om den ändå inte kommer att klara sig?

Vad säger ni? Nån som vet?:confused:
#5 - 29 maj 2006 22:06
Kan nästan säga med säkerhet att den drabbats av en inre infektion som ätit sig genom bukväggen.... avliva tycker jag!
#6 - 29 maj 2006 22:36
okey, då får jag ta o göra det.. Kanske är bäst..

Men kan det vara min andra ciklid som fick bukvattensot (antar jag att det var) för nån månad sen som smittat den på nått sätt??

Kan smittan finnas i vattnet och smitta fler?? Dom andra verkar må bra o överigt, och både golden och mina andra (finns i sign.) har lekt och en hona av varje sort "tuggar"

Är ju lite orolig att fler kan försvinna..

Kan man göra nått för att förebygga det som det är nu?

Kan tillägga att jag oftast matade med rödamygg ibörjan, (då den andra blev sjuk), innan jag läst en massa om det att det inte är bra.. Nu matar jag bara med räkmix och liknande.. Kan det ha med det att göra??:confused: :confused:

Plz.. Ge mig tips och råd..

Annons