Golden med scalarer

#1 - 9 juni 2007 17:17
Skulle det gå att ha Golden labidochromis med scalarer?
#2 - 9 juni 2007 19:28
Det tycker jag inte är någon bra ide, den ena vill ha mjukt surt vatten och den andra vill ha hårt vatten. Sedan är frågan vad du menar med om det går, ska dom överleva eller ska dom trivas och visa sitt rätta jag?
#3 - 9 juni 2007 19:54
Räcker med att de överlever och inte slåss.
#4 - 9 juni 2007 20:12
Man bör ju försöka göra så att ens fiskar trivs också, inte bara lider och står ut. Att överleva är inte nödvändigtvis det samma som att må bra.

Både Golden och scalarer kan nog hållas i normalt kranvatten, men de trivs bäst i helt olika vattenvärden. Till scalarer bör man ha rötter, för att få ner pH, medan golden och andra malawi trivs bättre med kanske lite kalkhaltig sten som inredning.

Även beteendemässigt är det nog bättre att hålla malawi med malawi, och man får nog ut mer av hobbyn. Se´n är inte alla malawi lämpliga att blanda, liksom inte alla sydamerikaner funkar ihop.
#5 - 9 juni 2007 20:34
Tycker att sådana fiskar ska man inte blanda helt olika värdsdelar eller det är bara jag som tycker så man får tycka som man vill förstås
#6 - 9 juni 2007 21:01
Vill skaffa malawi men jag har några scalarer och de vill jag ha kvar. Tycker inte det spelar någon roll vilken världsdel de kommer ifrån bara de passar ihopp.
#7 - 9 juni 2007 21:09
Njae... Jag tror inte dom passar ihop. Dom har helt olika temperament.
Jag tycker åtminstonde fiskarna skal vara från samma værldsdel.
#8 - 9 juni 2007 21:24
Hur är de olika i temperamentet då?
#9 - 9 juni 2007 21:25
Golden ær væl mer agressiva og livliga æn scalarer vad jag vet. Fast jag ær inte expert nå nån av fiskarna...
#10 - 9 juni 2007 22:31
att skalar vill ha ett lågt pH och golden vill ha ett högt, borde väl säga allt?
#11 - 10 juni 2007 07:37
Zwitta skrev:
Räcker med att de överlever och inte slåss.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tråkig inställning, jag var lite sarkastisk i mitt svar och tycker att du ska skaffa ett till akvarium om du ska ha dessa två arter. Om det räcker med att dom överlever så kanske plastfiskar är ett bra alternativ?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
#12 - 10 juni 2007 09:18
Plastfiskar är redan döda så hur ska man få de att överleva? Vet inte vad för ph jag har men det är nog ganska högt men scalarerna mår bra. Har inte plats för ett till kar.
#13 - 10 juni 2007 09:38
Risken är väl att golden skulle kunna börja naffsa på Scalarenas fenor.

Vad gäller fiskar från olika världsdelar, så tycker jag det inte spelar någon större roll så länge som de trivs i samma vattenvärde och har liknande temperament.

Själv föredrar jag biotopriktiga akvarium och då kan man ju inte ha fiskar från olika världsdelar och inte ens (ibland) fiskar från olika sjösystem trots att sjöarna ligger i samma världsdel.
#14 - 10 juni 2007 09:58
Föredrar att kunna blanda olika fiskar och växter utan att behöva kolla upp vilken världsdel de kommer ifrån. Har ganska mycket anubias i karet som jag ska sätta fast på stenar sen när jag ska bygga grottor. Eller skulle diskus passa bättre än golden? Men diskusar är för dyra.
#15 - 10 juni 2007 10:02
Vad har du för storlek på akvariet ?
#16 - 10 juni 2007 10:04
Zwitta skrev:
Föredrar att kunna blanda olika fiskar och växter utan att behöva kolla upp vilken världsdel de kommer ifrån. Har ganska mycket anubias i karet som jag ska sätta fast på stenar sen när jag ska bygga grottor. Eller skulle diskus passa bättre än golden? Men diskusar är för dyra.

Ja som jag sa, så går det utmärkt så länge du håller koll på vilka vattenvärden som fiskarna föredrar och de måste även fungera ihop vad gäller temperament.

Vad har du för storlek på akvariet ?
#17 - 10 juni 2007 10:11
Har inte kollat men de jag köpte från sa att det var 325l.
#18 - 10 juni 2007 10:19
Jaha, ja då skulle du kunna ha diskus.

Nu bör väl nämnas att det finns olika åsikter om man bör ha diskus med Scalarer pga risken med att scalarena skulle överföra parasiter och sjukdomar.

Jag håller på dom som anser att det inte är någon större fara.

Men det är ju en ganska dyr fisk, och om du skall ha dem i ett sällskaps akvarium bör du köpa så stora diskusar som möjligt, eftersom de konkurrerar bättre om maten och de vuxna individerna behöver inte matas lika ofta heller.
#19 - 10 juni 2007 10:32
Även de små brukar ligga runt 300-400kr så det blir alldeles för dyrt med diskus.
#20 - 10 juni 2007 10:37
Zwitta skrev:
Även de små brukar ligga runt 300-400kr så det blir alldeles för dyrt med diskus.

Ja det kommer att kosta en slant.

De flesta är ju inte lika galna som jag som kan tänka mig att lägga tusenlappar på fiskar;):D
#21 - 16 juni 2007 17:08
Finns det andra ciklider som passar med scalarer? Finns lite grottor i akvariet och rätt mycket växter.
#22 - 16 juni 2007 17:14
De flesta dværgcichlider går bra att ha med dom.
#23 - 16 juni 2007 18:58
Finns det några arter som leker i grottor?
#24 - 16 juni 2007 19:20
Zwitta skrev:
Finns det några arter som leker i grottor?

Næstan alla apistogramma arter gør.
#25 - 16 juni 2007 20:52
Apistogramma?
#26 - 16 juni 2007 21:54
Zwitta skrev:
Vill skaffa malawi men jag har några scalarer och de vill jag ha kvar. Tycker inte det spelar någon roll vilken världsdel de kommer ifrån bara de passar ihopp.

okej om du har den åsikten så är svaret.. nej dom passar inte ihop :)

dom kommer att slåss som grsiar ;)
#27 - 16 juni 2007 23:27
Grisar slåss väl inte? Kommer nog få bli diskus iallafall så ska försöka hitta några som inte är alltför dyra.
#28 - 17 juni 2007 12:06
Zwitta skrev:
Apistogramma?

Ja, det finns en massa arter (øver 100 tror jag). Kolla i artabeskrivningarna...
#29 - 17 juni 2007 15:02
Kanske köper såna om jag inte lyckas hitta några billiga diskusar.
#30 - 17 juni 2007 17:31
Vi har Boliviansk fjärilsciklid ihop med skalarer. Jag tycker dom är väldigt vackra och dom passar med samma vattenvärden.
En annan fin ciklid dock från en annan världsdel men med samma vattenvärden är palettciklid. Dom leker i grottor är lättlekta väldigt fina.
Kakaduaciklid är en till vacker ciklid som passar till dig.
Det finns massor om du söker i artbeskrivningen. Kolla vilket värde det är på scalarerna och sök sen fiskar som passar till dina värden.
Agneta.
#31 - 17 juni 2007 17:32
Oj vad långsam jag är[:o]
#32 - 17 juni 2007 17:46
Diskus ska du nog inte köpa då man ska ha erfarenhet av akvarium vilket du inte tycks ha om du säger att dom bara ska "överleva" dålig inställning, sen dina diskus kan man ha ihopa med scalaren men dom behöver olika vatten status (menar att scalaren t.ex. behöver inte "jätte" rent vatten, hoppas du förstår) sen diskus ska ha tipptopp vatten då dom får lätt svamp, parasiter etc, om dom går i smuttsigt vatten, skaffa andra ciklider istället för att ha diskus om du inte har haft många fiskar innan, eller så får du hårdplugga vad dom verkligen behöver, mat,pumpar,hur mycket vatten som ska bytas m.m.
#33 - 18 juni 2007 09:10
Har redan kakaduor men hannen dog. Skulle vilja ha någon lite större ciklid. Har haft många fiskar innan och mitt vatten är inte smutsigt. Men diskus är för dyra endå.
#34 - 18 juni 2007 12:00
Zwitta skrev:
Har redan kakaduor men hannen dog. Skulle vilja ha någon lite större ciklid. Har haft många fiskar innan och mitt vatten är inte smutsigt. Men diskus är för dyra endå.

testa boliviansk fjærilscichlid. Dom ær inte dyra, blir omkring 10 cm och ær jættefina och intressanta:)
#35 - 18 juni 2007 12:39
Jo fjärilsciklider kommer jag nog skaffa men var mer inne på de gula.
Men jag har rätt stark belysning fast de kanske går bra endå?
#36 - 18 juni 2007 15:30
Zwitta skrev:
Jo fjärilsciklider kommer jag nog skaffa men var mer inne på de gula.

Men jag har rätt stark belysning fast de kanske går bra endå?

Du kan dæmpa belysningen med flytvæxter... Sen ær det bra om du filtrerar med torv. Då får dom mycket finare færger och pH sænks också hvilket dom gillar:)
#37 - 20 juni 2007 07:13
Vad bra att du lyssnade på kritiken och beslutade dig för att hålla dig till fiskar som passar ihop.

Du skriver på något annat ställe att du inte vill bry dig om var fiskarna kommer ifrån... det är ju inte det som är grejen, utan att man måste hålla koll på vilka vattenvärden och temp fiskarna vill ha, och då blir det ofta så att man får fiskar från samma ställe. Annars blir det som att sätta en eskimå i Sahara eller en skogsbonde från norrland i en etta på söder i Stockholm.

Ovanstående skrev jag ifall att någon annan skulle läsa den här tåten bara. TACK för att du ändrade dig ang Malawicikliderna!!!

Annons