Golden men...

#1 - 3 mars 2004 17:19
Jag har 5 Goldenciklider men två av den ser gul/svarta ut på kroppen, tre är jättefina gulfärgade. Vet någon varför är de svartfärgade(inte fenor utan på kroppen, ser ut som de är smutsiga)
#2 - 3 mars 2004 18:32
Det är hannar i lekdräkt, men vanligtvis är det bara den dominanta som ibland blir svart på delar av kroppen...

Nästan nybörjare...
#3 - 3 mars 2004 18:35
Trodde att den störsa är hane och den som dominerar i gruppen fast han/hon är inte svartfärgat på kroppen utom två mellanstora. Kan det vara så att den störsa är bana en hona som har god appetit och vuxit bra???
#4 - 3 mars 2004 18:40
Bifogar en text jag hittade någonstans och sparade......

Adult dominant males are extremely easy to sex - They have Black Anal and Ventral Fins and a Black Dorsal Fin with a bright yellow top stripe, as they age they also develop more Black pigment leading to a jet black underside and Charcoal Stripes on its body, from the front they look as though they are wearing a Mask . Sub dominant males are harder to sex in that whilst they will usually also have black Anal/Ventral fins the black pigment is far less pronounced leading to easy confusion between sub dominant Males and Females.

Female Yellow Labs are a paler/pastel version of the Males - They tend not to have any black Anal/Ventral fins these instead being a pale yellow, The Females tend to be much smaller than the Males although this difference is not obvious as Juveniles when all the Fish are the same size.
#5 - 3 mars 2004 18:42
Tack så mycket, nu fattar jag hur det ligger till.
#6 - 5 mars 2004 14:57
Det var nytt för mig med! Jag har läst ngnstans (här på forumet) att spirulinaalger kan missfärga golden, men att missfärgningen försvinner när man slutar med spirulina (som ju malarna gillar).

Annons