Golden Nugget

#1 - 19 augusti 2008 13:54
Det är så att jag idag införskaffat 2 st Golden Nugget till mitt kar och jag skulle behöva lite allmän info om just denna arten, då jag vet att den är hyfsat svår att hålla. Min största fundering är om den tål artemia eller om den inte gör det? Står lite olika överallt så man vet inte riktigt vad man skall lita på:confused:.

Är den svårodlad i akvarium och hur ser man skillnad på hanne/hona?

Eftersom jag inte är Guldmedlem här på zoopet så kan jag inte läsa artbeskrivningen utav den, det är därför jag frågar.

MVH/Freddan
#2 - 19 augusti 2008 15:50
De är rena växtätare, så jag betvivlar att de tål eller ens skulle få för sig att äta artemia. Min äter förutom alger på glas o inredning, även svärdplantor... eller åtminstonne saboterar h*n dessa i parti och minut. Den gillar oxå Plant chips, vilket den får 2-3 gånger om dagen (o då kommer den fram på fem sekunder)...

Var väldigt skygg i flera månader efter inköpet... det räckte att man gick nära akvariet för att den skulle hålla sig gömd mellan rötter, stenar och växter i flera dagar. Den surar oxå när man möblerat om eller rensat ut växter.
Växer sakta för att vara en mal (åtminstone min), vill ha större akvarium än mina 310 liter... för den blir ca 30 cm lång. Rätt varmt vatten.

Har förmodligen inte lekt i fångenskap... och kan vara kaxig mot andra malar :).
#3 - 19 augusti 2008 18:15
Eftersom den går med andra fiskar som älskar artemia, så kommer det ju kanske bli problem då eller?

MVH/Freddan
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 augusti 2008 18:18
Det finns flera arter i handeln som säljs under namnet Golden Nugget - vilken av dom är det som du har?
#5 - 19 augusti 2008 18:26
Jag är ganska säker på att det var en L018
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 19 augusti 2008 18:38
L018 och L085 är samma art. Den kallas L018 som yngel och L085 som vuxen.
Släktet är Baryancistrus och de är extrema herbivorer och de skall inte ges animalisk kost.
Max.storlek 30-35 cm och min.storlek på akvariet 200 cm långt.
Den skall ha strömmande vatten, Temp. 26-30 grader och pH 5-7.

Lite info http://www.backtonature.nu/pleco/fisk.php?NR=86

Annons