Vad har du för värden nu då ?
Kör du med "vanligt" vatten utan att krångla till det med en massa konstiga tillsatser skall det nog gå bra. Jag har L164, L27c, Synodontis eupterus, gibbiceps och det har inte varit några problem med dem.
Du skall ha trä i akvariet, nödvändigt för deras välbefinnande har jag hört. Om du sedan använder rötter eller grenar är troligen av underordnad betydelse.
Du skall ha trä i akvariet, nödvändigt för deras välbefinnande har jag hört. Om du sedan använder rötter eller grenar är troligen av underordnad betydelse.
Roten innehåller cellulosa, som malarna behöver för sin matsmältning.
De bästa är mangroove, eftersom det är mjukast av rötterna, så det blir lätt för malarna.
Det går utmärkt med L-18 i högre pH...upp till 8.0 är inga problem, salt är inte nödvändigt i något kar om man inte har extremt mjukt vatten och vill få det "hårdare" för sådana fiskar som kräver det.
Man kan generellt säga att malar från Rio xingu där L-18 bla kommer ifrån klarar sig mycket bra i lite hårdare vatten med högre pH, visserligen är vattnet mycket mjukt men pH varierar från 6,5 till 7,5 i denna flod beroende på årstiden.