Golden simmar runt

#1 - 19 mars 2004 06:43
Hej

Har tio malawisar i ett 150liters kar. Efter att jag bytt vatten igår så började två golden troligtvis en hane och en hona att simma i en cirkel, runt, runt och snabbt. Dom höll på i några minuter sen gick jag och la mig.
Vad är detta för beteende?
#2 - 19 mars 2004 07:13
Det kan vara så, men jag är ingen expert, att de fått energikick av det nya vattnet. Ibland kan ett vattenbyte simulera ett friskt regn. Våra malawisar samt andra fiskar brukar bli piggare och mer aktiva vid ett vattenbyte och det har hänt vid flera tillfällen att de lekt en liten stund efter. Jag säger inte att det är så men det kan vara en förklaring.
#3 - 19 mars 2004 07:35
Det är ganska vanligt att Malawis leker i samband med vattenbyte. Fråga mig inte varför eller så. Troligtvis så är det på det viset i alla fall, om inte annat så kanske du märker det om ett litet tag när honan får dubbelhaka [:)]
#4 - 19 mars 2004 09:58
Hade ju varit roligt om det var som dom lekte när dom simmade så!
Brukar dom göra så här när dom leker???
#5 - 19 mars 2004 14:17
Ja det är väl så dom gör.
Men det är inte säkert.
#6 - 19 mars 2004 19:45
Hej!
Jag har haör att från en vän att när golden snurrar runt som du brskriver så leker dom (jag har sjärv Golden).
#7 - 19 mars 2004 20:24
Det är så de (och alla andra Malaciklider) leker. Fast det är inte alltid de fullbordar det. Läs om t.e.x malawis under artbeskrivningar.
#8 - 19 mars 2004 20:35
Det kan ha varit lek, men av mina erfarenheter så snurrar de inte speciellt fort vid lek, det tar ju nån sekund att trycka ut ägg och nån sekund för hanen o befrukta dem. Mina golden snurrar runt i cirkel ibland, och det är nog för att visa vart "skåpet" ska stå [;)] men det bör väl märkas om hom har ägg/yngel i munnen snart.

Annons