Golden som vägrar spotta

#1 - 23 januari 2007 21:19
Har ett problem. Har tre stycken goldenhonor som tuggar. De har alla tre gått mellan tre och fyra veckor. De malawi jag har haft innan har jag alla gått 20-22 dagar och sedan spottat.

Två av honorna börjar smalna av rejält. Två går i ett blandkar så där kan jag förstå att dom håller inte ynglen länge för att ge dom bästa möjliga förutsättning. Men en hona (hon som gått fyra veckor) går i ett 54 liters spottkar inrett med grottor och krukor så att de skall känna sig trygga. Hon har gått där i två veckor nu.

Jag börjar bli orolig för honornas hälsa. Hur skall jag göra, skall jag försöka tömma honorna eller skall jag låta naturen ha sin gång och låta honorna spotta när de känner för det?
#2 - 23 januari 2007 22:40
Jag hade nog väntat. Upptäckte den 19e december en rödzebra som tuggade, flyttade efter ett par veckor över henne i spottkaret men inte förrän i fredags (19/1) spottade hon. En månad på dagen alltså. Honan såg ut mer eller mindre som en luftballong i ansiktet och började t.o.m. äta krossade pellets till slut. Vet inte hur stor roll den långa ruvtiden spelade, men det blev iaf bara två-tre överlevande yngel ur den kullen. Löjligt stora var de också.. ;)
#3 - 23 januari 2007 22:42
vänta du bara.. hon kommer att spotta när hon ar redo precis som alla ndra levande varelser. ser ingen mening med att skynda på de hela.
#4 - 23 januari 2007 22:46
ursäkta att ja frågar men vadå spotta?
#5 - 23 januari 2007 22:50
GRIZZLY skrev:
ursäkta att ja frågar men vadå spotta?

malawiciklider än munruvare. betyder att dom plockar upp rommen i munnen och så kläcks dom till yngel efter ett tag,, så har honan ynglena i munnen ca 1 månad , sen när dom inte får plats så "spottar" hon ut dom så dom får klara sig själva..

hon kan även ta in ynglena i munnen igen om det finns hot.
#6 - 24 januari 2007 08:57
Våran goldenhona äter medan hon ruvar, pellets funkar inte men däremot fryt artemi och räkmix.
#7 - 24 januari 2007 10:02
malawiciklider än munruvare. betyder att dom plockar upp rommen i munnen och så kläcks dom till yngel efter ett tag,, så har honan ynglena i munnen ca 1 månad , sen när dom inte får plats så "spottar" hon ut dom så dom får klara sig själva..

hon kan även ta in ynglena i munnen igen om det finns hot.

okej. tack då vet jah.
#8 - 24 januari 2007 15:09
_Lena_ skrev:
Våran goldenhona äter medan hon ruvar, pellets funkar inte men däremot fryt artemi och räkmix.

Handlar nog mycket om rutin. I mitt fall var det en förstagångstuggare, varav min förvåning. :)
#9 - 24 januari 2007 15:16
I vårt kar verkar det som om förstgångstyggare tuggar någon vecka längre än de vana tuggarna. De är väl oroligare för sina yngel.
#10 - 24 januari 2007 15:19
Ok, tack för all info. Då låter jag dom gå ett tag till. Blev orolig eftersom mina andra malawihonor varit väldigt punktliga.
#11 - 28 januari 2007 20:14
Nu är det 1 månad och 5 dagar sedan hon började tugga. 1 yngel har kommit ut och stannat ute. Idag så matade jag med levande artemia för att se om det gick att locka ut dom. Då släppte hon ut 4 yngel till men när jag var nere nu så hade hon plockat in dom igen. Skumt...
#12 - 28 januari 2007 21:35
Hon tycker nog du är farlig och plockar in dem när du kommer och tittar :)
#13 - 28 januari 2007 22:23
prova kolla på natten då den känner sig trygg i mörkret
#14 - 29 januari 2007 21:19
Nu är de ute iaf. När jag släpper ner levande artemia till dom nu så kommer 12 små yngel ut ur munnen på mamma och även ur några grottor.

Och den stolta förstagångsmamman äter så det knakar. Skönt att allt gick bra till slut. Och tack för goda råd på vägen.

Annons