Golfboll???

#1 - 15 mars 2006 19:39
Jag har de senaste dagarna varit inne på två olika akvarieaffärer och sett en slöjstjärt som enl. akvarieägaren heter golfboll.
Den är helt symetrisk och onekligen mycket rund.Dock utan andra defekter.
Enl. akvarieaffären blir dom ungefär 8 cm i vuxen storlek.Alla var mycket lika varandra utan de variationer som andra fiskar har.Dessutom var alla pearscale och mycket ljusa med mycket ljus gul teckning.
MVH Marita
#2 - 15 mars 2006 20:30
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Och hur löd frågan? :confused: [/COLOR][/FONT]
#3 - 15 mars 2006 21:58
Om jag inte förstått det helt fel är golfbollen tillsammans med ballong molly framavlade på genetiska defekter och bör ej köpas?

men jag kan ju ha fel =)?
#4 - 16 mars 2006 08:50
Jag har svårt att tänka mig att de inte blir större än 8 cm. Vanliga slöjstjärtar kan ju bli upp till 25 cm... Fast det kan hända att det är så. Men jag har av egen och (andras) erfarenhet/er blivit skeptisk till det som sägs i akvariebutiker...
#5 - 16 mars 2006 09:01
[QUOTE=Nocturna]Om jag inte förstått det helt fel är golfbollen tillsammans med ballong molly framavlade på genetiska defekter och bör ej köpas?

men jag kan ju ha fel =)?[/QUOTE]

Alla slöjstjärtar är avlade på genetiska defekter, på samma sätt som papagojciklider osv. Om huruvida det är anledning att inte hålla dem som husdjur går åsikterna kraftigt isär. Finns många trådar om det.

Hur stora de blir är mycket osäkert, just av den anledningen att de är så kraftigt avlade.
#6 - 16 mars 2006 09:35
Guldfisken historia är från 400 talet där några lokala uppfödare av den "vilda" grönbruna karpen att den började få röda pigment och började avla på de fiskarna.
Slöjstjärten.
PÅ 1500 talet började man odla fenvarianter och kroppformer, på 1600 olika ögonvarianter.
Det har också kommit till fler varianter under 1900 talet.
Det tar lång tid att odla fram en ny variant av Slöjstjärten.

Slöjstjärten torde vara en av värdens populäraste fiskar.
Utom på Zoopet där finns det negativa åsikter från de som inte vet något om Slöjstjärt.
Låt de som har Guldfisk Slöjstjärt och Koi skriva där utan att vid varje inlägg få höra om defekter att de har för litet akvarium mf. åsikter från de utan närmare kunskap.
#7 - 16 mars 2006 10:30
Nu skrev jag väl heller inget negativt, utan bara att åsiterna går i sär.

Att man avlat på genetiska defekter kan man väl ändå säga, eller "särdrag" om man föredrar det.

Dessutom lär det ju knappast vara bara på zoopet som det finns folk som har moraliska synpunkter på kraftig avel på djur, vare sig det handlar om hundar, katter eller guldfiskar.

Nu tänker jag inte börja en diskussion i ämnet, det blir ändå aldrig något konstruktivt av det.
#8 - 16 mars 2006 10:43
[QUOTE=Kramfors]Låt de som har Guldfisk Slöjstjärt och Koi skriva där utan att vid varje inlägg få höra om defekter att de har för litet akvarium mf. åsikter från de utan närmare kunskap.[/QUOTE]

Med tanke på att otaliga människor som har guldfiskar/slöjstjärtar tyvärr tror att det går bra att hålla dem i fiskskålar och andra för små akvarier anser jag att det är viktigt att informera dem om att så inte är fallet. Utan att dessa fiskar faktiskt blir ganska stora och far illa av att hållas i såna olämpliga akvarier.

Tycker du inte det?
#9 - 16 mars 2006 11:09
Golfboll varianter är ingen lätt fisk att varesig köpa eller äga pga att den har ofta problem med simblåsan, de vill ofta vända sig på rygg när de inte simmar, därför ska man vid köp se att den simmar "normal".

Rätt foder på rätt sätt är också viktigt.
Hur hittas genom att söka på Slöjstjärt foder.
#10 - 16 mars 2006 13:28
[quote=Kramfors]Slöjstjärten torde vara en av värdens populäraste fiskar.
Utom på Zoopet där finns det negativa åsikter från de som inte vet något om Slöjstjärt.
Låt de som har Guldfisk Slöjstjärt och Koi skriva där utan att vid varje inlägg få höra om defekter att de har för litet akvarium mf. åsikter från de utan närmare kunskap.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Instämmer fullständigt. Inte i någon annan forumdel blir man så kraftigt ifrågasatt som i just denna, [FONT=Arial][COLOR=blue]05. Guldfisk (slöjstjärt) och Koi[/COLOR][/FONT].[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Man kan tipsa om så många saker för att hjälpa och inte med en gång hoppa på och vara negativ. Det finns det alltför många som gör i just denna forumdelen. Personligen så svarar jag knappt ens längre eftersom jag vet att jag blir ifrågasatt, arg och vansinnigt irriterad. Är det det som är meningen? [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ingen har så stor kunskap som du Kramfors så dina kunskaper är oerhört värdefulla. Själv har jag slöjstjärt sedan några år tillbaka och delar gärna med mig av mina erfarenheter och de små upptäckter jag har gjort. Att sedan se andra som inte har personlig erfarenhet om slöjstjärt dyka på som hökar känns jättetråkigt![/COLOR][/FONT]
#11 - 16 mars 2006 13:43
[quote=Kramfors]äga pga att den har ofta problem med simblåsan,[/quote]

[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Man kan tipsa om så många saker för att hjälpa och inte med en gång hoppa på och vara negativ.[/COLOR][/FONT][/quote]

då kan man samtidigt fråga sej, ska man stödja en industri som tar fram och säljer fiskar som ofta har problem med simblåsan som ska va mycket smärtsamt efter vad jag läst :/

men sen får man ju definiera vad är genetisk defekt, ska man dra gränsen hårt så ska man ju inte stödja mjölkindustrin som pressar fram kor som mjölkar mycke eller "belgian blue" till exempel.

själv drar jag gränsen när en fisk inte längre klarar av att simma som den ska(och dit hör "ofta problem med simblåsan" och hitta mat.
senkan man ju alltid definiera vad menas med ofta, 10% av fiskarna 20%...
kan fisken simma bra och hitta mat och se föremål innan den simmar in i dom så ser jag inget fel med att ha slöjstjärt oavsett om det är "klassisk" golfboll eller dylikt.

sen håller jag med om att det ofta är negativa kommentarer härinne.
#12 - 16 mars 2006 13:56
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Instämmer fullständigt. Inte i någon annan forumdel blir man så kraftigt ifrågasatt som i just denna, [FONT=Arial][COLOR=blue]05. Guldfisk (slöjstjärt) och Koi[/COLOR][/FONT].[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Om man nu inte gillar slöjstjärtar och har moraliska problem med dem, var ska man då yttra dem om inte i den här kategorin? Måste alla älska slöjstjärtar?

Kan man inte ta diskussionen om slöjstjärtars vara eller icke-vara utan att att det hela personligt (dvs vare sig gå till peronangrepp eller bli arg/ledsen), bör man inte ta diskussionen alls.
#13 - 16 mars 2006 14:03
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det här är väl egentligen en helt annan tråd! Diskuterar gärna men inte i denna tråden mer för nu slutar den precis som alla andra.... [B)][/COLOR][/FONT]
#14 - 16 mars 2006 14:04
[quote=Nils Holmström]Om man nu inte gillar slöjstjärtar och har moraliska problem med dem, var ska man då yttra dem om inte i den här kategorin?[/quote]
då bör man nog definiera vad man tycker är moraliskt fel.
att ha slöjstjärt som sådan kan inte anses mer moraliskt fel än att ha platy typ.

Måste alla älska slöjstjärtar?

skönheten finns i betraktarens öga ;)
#15 - 16 mars 2006 14:42
Slöjstjärt är för billig, om köparna lät bli att köpa så kallad mix i butikerna så tvingades importörena att att ha bättre kvalité och butikerna saluföra de olika varianterna och det skulle vara något mer lönsamt att odla Slöjstjärt i Sverige.
Jämför med att köpa en blomma, en pelargon stickling kostar 12:- stickling av Boothams Surprise kostar 75:-
Är det någon som går till butiken och köper en mal utan att fråga vilken mal det är.
Ja det finns det nog.
#16 - 16 mars 2006 16:36
Jag ahr en kompis som har två golfbollar i sitt akvarie, hon ahr haft dom sen ett halvår tebax och de har INTE vänt sig på rygg när de simmar, och de har inte krävt något speciellt foder.. utan hon matar dem med tropical foder..
de är visseligen dyrare än vanliga slöjjisar som han i akvarie affärn. 75 kostar golfaren och 45 för slöjjisen..
men hennes mår hur bra som helst.. de går även tesammans med fyra black mollysar.. en hane och tre honor, och har även mal i det..
Hurra för golfbollen!! dessutom är dom SÖTA! ser ju verkligen ut som de käkat upp en hel golfboll.. :):):):):):)
#17 - 17 mars 2006 14:10
Åhh, just Golfbollar såg jag för en herrans många år sedan när vi hade ytterligare en zooaffär här på Gotland - men jag brukar fråga i var och varannan när man är överallt, men ingen har någonin sett en, eller vet vad det är - de tittar på mig som om jag är helt crazy... :D

Men, men - det blir nog ingen sådan här, eller man ska väl aldrig säga aldrig - brukar dras till de djur som folk i allmänhet tycker ser "osunda" ut...
#18 - 17 mars 2006 17:59
Hej.
Jätteglad för vänligt intresse:-)
Är en fisk som inte skiljer sig så mycket från andra fiskar.
Till alla er som har "fördomar".
Varför jag skrev första inlägget beror på att dom här fiskarna var mycket fina samt kanske för första gången något som är en typ förutsägbar slöjstjärt.
Kanske också en slöjstjärt där du kan välja en viss förutbestämd färg.
Uppfödare som äntligen tar ansvar???
MVH Marita
#19 - 17 mars 2006 21:29
Har varken golfbollar (syrran har) eller slöjstjärt.
Men jag heller inget emot dom som har dessa ,tycker dom att dessa fiskar är fina, eller av någon annan orsak gillar dom så är det deras ensak, det tycker jag alla andra ska skita i rent ut sagt. dom som skriver här på forumet gör det antagligen för att dom behöver hjälp och inte att få sina "fiskar" varma:) .

Men jag tycker inte att det är rätt att plåga fiskarna i en glasskål eller liknade men det finns så många som plågar stora som små djur här i världen.
Att man odlar på defekter är väl ingen nyhet det har man gjort på de flesta djuren se bara på alla hundar. För inte fan sprang det små nakna hundar som knappt kan gå förr?? ELLER???
Sluta hacka och hjälp ist!

Mvh Mattias
#20 - 18 mars 2006 09:38
[QUOTE=MantaC0re]Att man odlar på defekter är väl ingen nyhet det har man gjort på de flesta djuren se bara på alla hundar. För inte fan sprang det små nakna hundar som knappt kan gå förr?? ELLER???
Sluta hacka och hjälp ist![/QUOTE]

Jag har avstått ifrån att gå in på denna diskussion just för att tråden inte handlar om just den frågan. Jag tycker dock att diskussionen är viktigt och bör tas upp (i en annan tråd) för de berörda djurens skull (och även för människorna). Jag tycker även att det är märkligt att folk tolkar det som att man "hackar" när man påpekar att golfbollar (eller andra djur) är ett resultat att man avlat på defekter. Givetvis ska diskussionen ske utan påhopp och personangrepp, men jag tycker den är viktigt. Därför startar jag en tråd om denna fråga.
#21 - 20 mars 2006 10:30
Om man nu inte gillar slöjstjärtar ...

"Om man nu inte gillar slöjstjärtar och har moraliska problem med dem, var ska man då yttra dem om inte i den här kategorin?"

Här...

3. ALLMÄNNA FRÅGOR
04. Övrigt
Sådant som inte passar in under någon annan rubrik. t.ex. synpunkter på och frågor om zoo- och internetaffärer, lagar, litteratur etc..

Hoppas att de som inte gillar slöjstjärtar kan hålla sig till de forum de har intresse i...
Bilagor:
#22 - 20 mars 2006 10:33
Avdelningen heter väl ändå "05. Guldfisk (slöjstjärt) och Koi", inte "Vi som gillar Guldfisk (slöjstjärt) och Koi". Således borde väl alla åsikter om slöjstjärtar hållas till den avdelningen, positiv eller inte.

Disukussioner om avel i stort kan däremot föras på annat håll, det håller jag med om.
#23 - 20 mars 2006 10:41
[QUOTE=Nils Holmström]
Disukussioner om avel i stort kan däremot föras på annat håll, det håller jag med om.[/QUOTE]

Tack

Annons